Leaving Las Vegas (1995)

2048 stemmen

Drama / Romantiek

geregisseerd door Mike Figgis
met Nicolas Cage, Elisabeth Shue en Julian Sands

Ben (Nicolas Cage), een gefaalde screenwriter uit Hollywood, is een onverbeterlijke alcoholist. Wanneer hij zijn gezin, zijn baan en ieder toekomstperspectief verliest, besluit hij z'n schepen achter zich te verbranden. Hij vertrekt naar Las Vegas waar hij in een lange uitbarsting van drank en zelfdestructie zijn einde tegemoet wil gaan. Dan ontmoet hij de prostituee, Sera (Elisabeth Shue), die wanhopig op zoek is naar liefde en op de vlucht is voor haar pooier. Ben en Sera raken verwikkeld in een relatie en vinden hierin enig respijt in hun tot dan toe uitzichtloze leven.

En om niet te vergeten: 8mm en The Bad Lieutenant.

avatar van Alathir
Niet helemaal overtuigd van de chemie tussen Cage en Shue. Het begint al een beetje door de overacting van Cage in het begin. Uiteraard is dat hetgeen waar hij het beste in is maar hij wordt er niet bepaald sympathiek door. Hij vertelt de typische dronkenmanspraat en valt vrouwen lastig. Feitelijk doet hij allemaal kleine dingen die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Dan ontmoet hij Sera, nogal op een toevallige manier en komen ze al even toevallig in een soort relatie terecht waarin ze van elkaar houden zonder zich aan elkaar te ergeren. Ze nemen elkaar zoals ze zijn en dat is vast belangrijk in elke relatie, maar als dit zowat de moraal van het verhaal is, valt dat behoorlijk tegen. Natuurlijk is het dat niet helemaal maar als je de film echt sterk wilt maken, zouden ze voor elkaar vechten om te gaan voor een beter leven. Nu krijgen we een deprimerende film en een zeer voorspelbaar einde dat mij, eerlijk gezegd, niets kon schelen.

Ook de muziek vond ik niet zo passend, ook weer wat overdone zou ik denken. Het voelt niet helemaal in balans om de juiste sfeer op te wekken. Jazz is hét genre voor sfeer maar is hier vaak niet goed getimed. Net zoals ik het verhaal niet helemaal in balans vond. Uiteindelijk lijken de makers dit ook door te krijgen en laten ze Shue verkrachten en in elkaar slaan door een bende doorgedraaide etters om toch ook wat aandacht te krijgen rond haar situatie. Ondanks dat Shue een knappe dame is en zeker in die sexy outfits, kan ik niet rond het feit dat het allemaal wat too much is. Ook hetgeen Cage hier zogezegd drinkt aan alcohol kunnen zelfs 5 mensen niet eens opdrinken zonder in coma te belanden.

Dan hebben we nog wat er echt ontbreekt en dat is achtergrond over beide personages. Er mag ruimte zijn voor suggestie maar we weten bijna zo goed of niks over hun verleden. Hier lijdt, iig mijn eigen inleving, sterk onder.

avatar van jippie2010
Sfeervol opgezet, meesterlijke soundtrack, maar man wat deprimerend. Wellicht precies de bedoeling. *3,5

avatar van mjk87
Film die het moet hebben van een vrij dik aangezette sfeer, maar daar wonderwel behoorlijk in slaagt. Fraaie beelden, passende muziek, goede toon. Cage is af en toe wel goed, maar vaak vooral te theatraal en niet geloofwaardig als alcoholist. Dan is de rol van Shue echt stukken beter, mooi ingetogen ook en langzaamaan begrijp je wel enigszins waarom ze zo graag bij een alcoholist verblijft. Aan het eind komt er wel iets te veel gemaakt drama bij en zakt de film wat in, maar verder wel een dikke voldoende. 3,5*.

Dit is misschien wel de beste karakterrol ooit van Nicolas Cage. Hij is gewoon waanzinnig goed, realistisch, overtuigend enz. Het verhaal triest omdat het zo realistisch is. Elk een kant waar ze beschaamd over kunnen en mogen zijn. Hij drinkt...zij is een hoertje..en toch valt ze voor hem...en hij voor haar omdat hij zij hem aanvaard zoals hij is...Terecht een oscar voor gewonnen Cage!

avatar van Baboesjka
Mooie film! Ik ben er enorm van onder de indruk. Ik heb ‘m bij de kringloopwinkel gevonden en ik twijfelde even of ik het wat zou vinden. Ik ben blij dat ik hem gekocht heb. Qua verhaal is het echt mijn ding. Ik kwam er helemaal in, mede door de prachtige en bijpassende muziek die de sombere en meeslepende sfeer versterkt. Sterk acteerwerk. Het heeft mij geraakt. Een favoriet! 5*