Hundraåringen Som Klev ut genom Fönstret och Försvann (2013)

Alternatieve titels: De 100-jarige Man Die uit het Raam Klom en Verdween | The 100-Year-Old Man Who Climbed Out the Window and Disappeared | The Centenarian Who Climbed out the Window and Vanished

Zweden
Komedie / Avontuur

geregisseerd door Felix Herngren
met Robert Gustafsson, Iwar Wiklander en David Wiberg

Een 100-jarige man, Allan Karlsson, besluit dat het niet te laat is om opnieuw te beginnen. Voor velen zou het het avontuur van hun leven zijn maar de onverwachte reis van Allan is niet zijn eerste. Allan ontsnapt uit zijn tehuis, neemt op het busstation een koffer mee, die miljoenen kronen blijkt te bevatten, sluit onderweg vriendschap met een paar zonderlinge figuren en vermoordt en passant zijn criminele achtervolgers. Als de politie hem wil pakken, blijken de lijken op hele andere plaatsen op te duiken en kan er dus niets bewezen worden. Gebaseerd op de debuutroman en bestseller van auteur Jonas Jonasson.

avatar van Ebenezer Scrooge
Sommige scenes waren zó geestig dat ik het bijna in mijn broek deed van 't lachen. Dat stukje bijvoorbeeld dat een jongere Allan wordt onderzocht door een 'rassenbioloog' die de lengte van zijn penis opmeet en hem vervolgens in dat komische Zweeds vraagt of hij soms negerbloed heeft. Of de scene met Ronald Reagan die wordt aangesproken door zijn tuinman en dan heel droogjes reageert met: 'The wall stays! Do you understand me, motherfucker?'
Dat met die olifant had van mij niet gehoeven, die grappen waren sowieso niet om over naar huis te schrijven.

avatar van tessai
lieftallig filmpje met script als zweedse mash up van forest gump, Hemingway's for whom the bell tolls enz.

afwisselend grappig / flauw en voorspelbaar verloop , geen echt einde 2,5* maar audio effecten waren verrassend goed +0,5*. Aanrader voor test van de receiver / 5.1 set up ...

avatar van mjk87
Soms best heel aardig, soms gewoonweg te flauw. Natuurlijk is dit een [i]rip off[/ir] van Forrest Gump, alleen wel net iets minder gedaan allemaal. Anderzijds zijn die flash backs dus wel de sterkste momenten in de film, vooral omdat in de hedendaagse tijd de humor mij gewoon net altijd even goed lag - flauw, en soms gewoonweg niet grappig. Wel goede schmink bij Gustafsson die altijd geloofwaardig was, ook met zijn acteerwerk. Verder een aantal aardige bijrollen en leuk voor een keer, maar te weinig memorabel allemaal. De aandacht was er niet altijd bij. 2,5*.

avatar van Thomas83
Wat een maffe en plezierige film. De humor is soms echt heerlijk. Zo droog allemaal. En een verhaal dat alle kanten opgaat maar nooit te rommelig wordt en loopt als een trein. Leuke personages ook allemaal. Hoofdpersoon Allan, maar ook de vrienden die hij onderweg maakt. De vergelijking met Forrest Gump is zo gek nog niet. Maar waar die film wat zoet en gladjes is en ook drama bevat is het hier en een en al luchtigheid, met ook een portie al even luchtig gebracht geweld. Vooruit, 3.5*.

Aardige film over een 100-jarige man die uit het raam van het bejaardentehuis vlucht. Een behoorlijk avontuurlijk verhaal waarbij meer dan genoeg gebeurd (vaak licht absurdistisch). De vele flashbacks maken het geheel soms wat fragmentarisch en de personages en gebeurtenissen blijven te oppervlakkig om echt indruk te maken.

avatar van Antonev
Wederom een uitstekende productie uit Zweden.

Heb me meer dan uitstekend gemaakt met dit prettige, geestige en avontuurlijke filmpje! Blijft de gehele speelduur boeiend.

avatar van lingoer
Ik heb genoten van de film. Wellicht goed dat ik het boek niet gelezen heb. Verwacht geen hoog tempo in de film, maar wel een bijzonder leuk en origineel verhaal. Heeftiets weg van Forrest Gump hoewel deze film daar dan weer niet aan kan tippen.

avatar van Mr Thee
Zweeds en absurd.
Het komische verhaal slaat in als een bom, maar dan komen de flasbacks als een hilarische napalm... En dan het personage Allan Karlsson ...wat een klasbak...wat een bluf...wat een geluk...wat een toeval...heerlijk overdreven...met als uitsmijters de uitspraken/ oneliners.

"ik heb veel mensen horen gillen in mijn leven van conducteurs tot dictators...."

Ook mooi vond ik de historische knipoog (al was dat vast niet de enige).

avatar van huppelepup
Bijzondere en grappige film,met soms wat bizarre humor. Jammer dat ik geen Zweeds versta, want ik heb zo het vermoeden dat er nog wel de nodige taalhumor in voorkomt, die niet rechtstreeks te vertalen is naar het Nederlands.
Zeker een aanrader om eens te zien.

avatar van sinterklaas
Tijdens het zien van deze film hoop je zelf ook 100 te worden.

Een heerlijke verfrissende Zweedse roadmovie dat creatief en door de flashbacks veelzijdig in elkaar is gezet. We volgen en onderschatten Allan die klaar staat om zijn 100ste verjaardag te vieren. Hij zit in het oude vandagen tehuis en vind dat hij nog niet zo seniel is als hoe het personeel denkt. Net op het moment dat de taart met honderd kaarsjes naar zijn kamer wordt bereden neemt hij de benen. Oftewel; hij klimt uit het raam van zijn kamertje en verdwijnt. De weide wereld in. Al kan je al snel merken dat dit niet een hele sympathieke roadtrip word. Zeker wanneer hij een tas met geld meeneemt van een skinhead.

Hij komt terecht in een verlaten dorpje en ontmoet Julius. Een geslepen kluizenaar en tevens een nieuwe reisgenoot van Allan. De film wil echter al heel snel zwart komisch worden wanneer al gouw de eerste doden vallen en wanneer we in flashbacks te zien krijgen wie Allan daadwerkelijk is. En dan nog, ondanks zijn fascinatie voor bommen, de intelligentie in combinatie met naïviteit (door bijvoorbeeld vriendschap te sluiten met Franco en Stalin) en het feit dat hij zelfs een bijdrage wilt leveren aan de "Little Boy blijf je maar sympathie voelen voor deze man. De flashbacks reizen ook uitgebreid door de geschiedenisboeken en het lijkt erop alsof Allan geen enkele hoogde en dieptepunt door zijn eeuw heen heeft gemist. Wat je nog altijd kan zeggen is: De twintigste eeuw was nou eigenlijk niet bepaald een fijne tijd en heeft Allan gemaakt zoals hij is.

Ook in het heden weet de film sfeervol, grappig en soms ook spannend te blijven en komen er ook nieuwe gezelschappen. Een klunzige burgerlul en een stoere meid met een olifant en een gestolen circuswagen. Met dan ook nog gangsters achter je aan die het geld terugeisen. Vele locaties in Zweden, uitgebreid geschiedenisles en een coming of age door de zestig jaren heen... wat wil je nog meer.

Gewoon een prachtige film. Als ik de honderd mag halen en geen dementie heb, dan is mijn beslissing nu alvast bij deze gemaakt.

avatar van Capablanca
Forrest Gump meets Snatch meets Bassie en Adriaan. Maar verder vermakelijk en goed verzorgd. Drie en een halve punt is ie wel waard.

avatar van RuudC
Leuke film! Maar wel een volle ster aftrek voor het zo schaamteloos jatten van Forrest Gump. Toch heeft deze Zweedse versie een hoop charme en veel typische Scandinavische humor. Het hoofdpersonage is niet zo sympathiek, maar de manier waarop hij de geschiedenis beïnvloedt, is natuurlijk koddig om te zien. De manier waarop hij de motorbende achter zich aankrijgt en afschudt, is leuk gedaan. Bij vlagen is de film wel wat simpel, maar sommige scenes zijn erg leuk gevonden.

avatar van Black Math
Ook ik moest aan Forrest Gump denken bij deze film, maar wat mij betreft toch een ander soort film. Grootste verschil: hier lijkt bijna iedereen idioot te zijn en je hoeft het duidelijk niet serieus te nemen. De reis van de hoofdpersoon is al vrij apart te noemen; daar wordt ook nog eens zijn verleden doorheen geweven, wat helemaal van bizarre ontmoetingen en gebeurtenissen aan elkaar hangt. Het geheel is dan ook redelijk absurdistisch en in een zekere zin feelgood.

Uiteindelijk vooral leuk vermaak en dat is ook wel wat waard. 3*.

avatar van panax
geweldig leuke film ,lekker maf
mooie beelden uit zweden
allemaal prima in orde
lekkere maffe humor ,beetje zwart soms !!
goeie acteurs allemaal en leuk dat er zweeds en engels in wordt gesproken!!

avatar van ILDIB
3.5 a 4 ster. Zweedse forest gump. Ik heb hard moeten lachen om de onderkoeldheid van allan. Soms beetje simpel maar gewoon leuk.

Helemaal niet slecht deze komedie, integendeel.
Heb er met veel bewondering naar zitten kijken en was voorbij voor ik het wist.
Bijzonder leuke komedie met uitstekende vertolkingen en een prima verhaal.

avatar van speedy23
Ik ben benieuwd naar het vervolg dat op Kerstdag in première is gegaan: "The 101-Year Old Man Who Skipped Out on the Bill and Disappeared".

avatar van erik1977
fantastisch! Wat heb ik hier dubbel om gelegen om alle dwaze typetjes en droge dialogen.
Allans droge opmerking aan het begin, heb ik me toch regelrecht het bejaardencentrum in geknald vond lag ik meteen al dubbel om.
De acteur in kwestie die Allan speelt de 100 jarige man dus had ik nog nooit eerder gezien, maar wat een fantastische droogkloot is dit
En dan heb ik het nog helemaal niet over de andere acteurs, echt droger dan droog en moet zeggen, heerlijk soms absurd acteerwerk.
Tja, ik durf wel te stellen dat dit een klein meesterwerk is.
Genieten van begin tot eind.

avatar van Flavio
Aardige film die een vrij groot budget lijkt te hebben, locaties zagen er in elk geval boven verwachting goed uit. De hoofdpersoon is een rare snuiter die zich nergens druk om maakt en het leven neemt zoals het komt, en en passant zijn stempel drukt op de twintigste eeuw. De voortdurende droge toon is wel geinig maar de verrassing is er op een gegeven moment wel van af.

De naam Forrest Gump valt logischerwijs in vrijwel elke review. Ik moest ook denken aan Being There trouwens.

avatar van knusse stoel
Prachtfilm maar....het boek is mooier! Maar komisch is hij wel.

Gisteren heb ik blijkbaar deel twee gekeken, welke ik hilarisch vond! Ben nu dus erg benieuwd naar deel één.

avatar van Dogie_Hogan
Ongeveer halverwege verschijnt een fietser op een stadsfiets met een helm op. Helaas is dat geen humor, maar blijkt Zweden, evenals steeds meer landen in Europa, ook gevallen te zijn voor die helm obsessie uit de Angelsaksische landen (waar de infrastructuur ver achterloopt op de meeste EU landen). Zo'n helm geeft fietsen onnodig een stempel van een onveilige activiteit en verpest daarmee het spontaan op de fiets stappen; contraproductief dus.

Geslaagde komedie zowel in de avontuurlijke vlucht als in het minstens even wonderbaarlijk levensverhaal.
Heel wat hilarisch grappige scenes Het plan met Herbert Einstein, om er maar ééntje te noemen. waarbij ook gevatte droge humor in dialoog en gezegden zit.
Goede vertolkingen en de film werd toch wel terecht Oscargenomineerd voor de make-up.
Een dikke 3,5 (op het randje van een 4)

Het boek vond ik geweldig, de film hooguit amusant. Het gedoe met die olifant kwam niet echt uit de verf en duurde te lang. Sowieso had de montage wat flitsender gemogen. Zat toch echt na een uur op m'n horloge te kijken. Maar me voor het overige best vermaakt hoor.

avatar van Baboesjka
Niet mijn ding. Ik vind het mooi gemaakt, er is duidelijk veel tijd en aandacht aan besteed, en goed geacteerd, maar ik vind de humor vrij flauw, ik vind het verhaal niet interessant genoeg en de personages evenmin. Het boek heb ik niet gelezen, dus ik kan het niet vergelijken, maar ik geef de verfilming in ieder geval 2*.

avatar van Boenga
Simpel verhaal - de vele flashbacks moeten allicht dienen om aan een normale filmlengte te komen - maar: een héérlijke portie humor.

Richting 4,5*, tot de olifant erbij komt. Te ver gezocht, en het niveau van de humor gaat meteen een paar trappen naar beneden.
Toch een ruime 4*.