Hundraettåringen Som Smet från Notan och Försvann (2016)

Alternatieve titel: The 101-Year Old Man Who Skipped Out on the Bill and Disappeared

Zweden
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Felix Herngren en Måns Herngren
met Robert Gustafsson, Crystal the Monkey en Colin McFarlane

Er is slechts een jaar verstreken sinds de laatste avonturen van Allan Karlsson. Nu geniet de oude man met zijn vrienden een droomleven op de stranden van Bali. Maar door zijn uitbundige levensstijl houdt hij geen rekening met zijn financiën en naarmate Allans 101ste verjaardag naderbij komt, begint hij krap bij kas te zitten. Om dit te vieren opent Allan de laatste fles 'Folksoda', nog uit zijn oude tijden van spionage en die het Sovjet antwoord was op cola en rockmuziek. De smaak brengt Allan op een nieuw idee: hij begint aan een zoektocht naar het recept van de lekkere drank. Er zijn echter kapers op de kust...

Blijkbaar een vervolg op Hundraåringen Som Klev ut genom Fönstret och Försvann (2013), die ik erg leuk vond.

Waar dit vervolg ineens vandaan komt is me geheel onduidelijk. De film verscheen uit het niets op Netflix gisteren als 'Netflix Original' (enkel zijn de rechten opgekocht wereldwijd op een aantal landen na, wat betekent dat deze film niet van Netflix af zal gaan). En omdat ik het eerste deel heb gezien, was ik wel benieuwd naar het vervolg. Mede omdat het eerste deel een verfilming was, en er nooit een tweede deel van het boek is geschreven.

Omdat hier geen sprake is van een verfilming kan ik meteen vertellen dat de rommeligheid van de eerste film verdwenen is in dit tweede deel. Er wordt op één historische periode koude oorlog en op één verhaallijn gefocust. Het nadeel hiervan is dat het naarmate de film vordert een klein beetje saai kan worden of een beetje te veel van hetzelfde. Wel is er net zoals in het eerste deel ervoor gezorgd dat de verhaallijn onderhoudend is.

Acteerwerk en make-up zijn weer grandioos net als in het eerste deel, ook de simpelheid van de oude mannetjes is weer aanwezig. Soundtrack en editing had beter gekund, maar daar was in het eerste deel ook al sprake van.

Ik ben redelijk verrast van deze film. Ik had een slechte namaak verwacht, helemaal omdat het eerste deel een beetje rommelig was en dit deel niet eerst opgeschreven is. Toch is de film gek genoeg van (bijna) dezelfde kwaliteit. Vergeleken met de eerste film is het verhaal van iets mindere kwaliteit maar overzichter geworden. Een aanrader dus voor liefhebbers van het eerste deel, zo niet zou ik deze film links laten liggen. Ook als het begin je niet aanspreekt zal ik je niet aanbevelen om verder te kijken, omdat de eerste 20 minuten het best zijn.

Geslaagde film in mijn ogen, als er meer budget in marketing was gestoken had de film een groter succes kunnen worden denk ik. Maar misschien hebben ze het geld er al uit gekregen door alle rechten levenslang aan Netflix te verkopen. Hopelijk komt er een derde deel binnen een aantal jaar, zou erg leuk zijn ook al verwacht ik het niet (maar ach, deze film kwam ook uit het niets dus wie weet). 3,5* voor een mooi vervolg.

avatar van Rouge
Wat heb ik gelachen, heerlijk!! De enige overeenkomst met Forrest Gump is het absurduristische, maar al vind ik FG een mooie film, hij is nergens (zo) komisch als deze! De vergelijking was mij überhaupt niet opgevallen onder het kijken.

'Gaan we nu zwemmen?!'

Verstand op nul en gaan!

avatar van huiguh
Leuk vervolg op de "100 jarige man die uit het raam klom en verdween." Maar kan niet tippen aan z'n voorganger.

avatar van wess16
Enorm feelgood dit met hilarische karakters. Doet tot mijn verrassing niet veel onder voor de 100-jarige man...

avatar van Mercurio
De eerste film was leuk, bij deze tweede vraag ik me af of hij echt is bedoeld voor volwassenen.

avatar van qwatje
grappige film, een aardig vervolg. De 1e was beter wat mij betreft. Waarschijnlijk omdat het een origineel verhaal betreft. Deze opvolger borduurt toch voort op de grappen stijl uit de 1e.
Veel humor vooral voor de wat oudere kijker die nog wat af weet van de nadagen van de koude oorlog. Als er geen belletjes gaan rinkelen bij Nixon, Brezjnev en Kissinger dan zullen veel grappen je ontgaan.

Toch hebben wij de film gekeken met een gemêleerd gezelschap, de jongsten 11 en 16 en alom werd de film gewaardeerd. Gewoon leuk vermaak! 3*

avatar van Toontje35
Aardig vermaak. Stukken minder dan deel 1. Jammer. Was blij dat die afgelopen was.

avatar van mjk87
Aardig, maar beetje gevalletje hit and miss. De hele plot is wel geinig, net als enkele flashbacks vol bekende historische figuren. Dan zijn de stukken in het heden vaak een stuk flauwer, ook al is het spel behoorlijk en de make-up uitstekend. Maar het kabbelt te veel voort, gaat soms slepen en is niet leuk genoeg om vol te vermaken. 2,5*.