The Glass Castle (2017)

Drama / Biografie

geregisseerd door Destin Daniel Cretton
met Brie Larson, Naomi Watts en Woody Harrelson

Jeannette Walls is een meisje dat opgroeit bij een groep disfunctionele nomaden met aan het hoofd Rex, een alcoholist, en Rose Mary, een artiest. Ondanks zijn alcoholverslaving leert Rex zijn kinderen te houden van alle facetten van het leven zonder enige angst. De ongebruikelijke levensstijl van de familie Walls zal zowel hun vloek als hun redding zijn om te overleven onder de meest erbarmelijke omstandigheden.

Begint wel érg een trend te worden momenteel, die dysfunctionele families.

Na o.a. Captain Fantastic (2016) en The Family Fang (2015)

Die still met roodharig hippiekroost zou zelfs rechtstreeks uit Captain Fantastic kunnen komen.

avatar van John Milton
T.O. schreef:
Dacht ik ook direct, zelfs even dat het dat ook echt was, en een foutje betrof

Vanaf 19 oktober in de bioscoop (Independent Films)

avatar van @Noorderwijk
24 september 2017 bij PAC Festival reeds te zien

avatar van SimonSav
Tikje teleurstellend toch wel. Blijft netjes binnen de grenzen en is op sommige momenten gewoon te plat. Jammer.

avatar van John Milton
Meer dan een tikje teleurstellend zelfs, vond ik. Neigde voor mij te vaak naar gemaakt sentiment, en het voelde met regelmaat niet gemeend. Zonde, want met deze acteurs zou je toch wel wat verwachten. Zelfs de kindacteurs waren goed, met name de meiden die de jonge versie van Brie Larson speelden. Petje af. Dan was ik over Woody een stuk minder tevreden. Het was niet persé slecht, maar ik geloofde hem af en toe bijna. Dat is bij lange na niet genoeg, voor een film waarin de pater familias de sleutelfiguur is.

Het gehandicapte broertje van Captain Fantastic, zo hoorde ik The Glass Castle omschreven worden. Niet bijzonder fijnzinnig. Maar daarom nog niet onwaar.

avatar van pierre18
Vond het een uitermate goede film. Enkele facetten uit het leven worden zeer goed weergegeven, eigenlijk te veel om op te noemen of hier te verraden. Dat het meer gaat dan alleen om de dronken vader of artistieke moeder moge duidelijk zijn.
Een zoektocht naar eigen ik en de angst de baas te zijn.

avatar van tattoobob
Lijkt mij wel wat.

avatar van Mads Smikkelsen
Goede film, goed geacteerd, goed verhaal...... ??????

Ik vond het een goede en mooie film. De thematiek is niet erg origineel – een kind heeft een moeilijke jeugd vanwege haar alcoholistische, rebellerende en tirannieke vader die echter ook een hele leuke en liefdevolle vader is met wijze levenslessen (dus gemengde gevoelens) zodat zij na een eerste zelfstandige levensfase waarin zij afscheid neemt van haar vader en diens levensstijl uiteindelijk zich toch met hem verzoent – maar wordt goed uitgewerkt. De thematiek deed me denken aan Toni Erdmann (2016) - MovieMeter.nl die over een vergelijkbare dochter-vaderrelatie gaat. De film is geloofwaardig (de film is ook gebaseerd op een waar verhaal) en vrij constant boeiend met alleen een dip halverwege waar een paar ietwat ridicule scenes na elkaar (van het afkicken van de vader tot het gevecht met oma) de film even leek te doen afglijden richting nonsense maar gelukkig herpakt de film erna snel. Het einde is – uiteraard – sentimenteel (en toonde wat mij betreft een matig acteerspel van Woody die verder meestal wel overtuigend acteerde).

De titel verwijst overigens misschien wel naar het interessantste thema/boodschap van de film: de vader was een mooiprater die zijn woorden echter niet in daden omzette. Op die wijze bedroog hij zijn kinderen maar tegelijkertijd gaf hij daarmee zijn kinderen dromen die de moeilijke tijd draaglijk en het leven uberhaupt zinvol maakt. Het is zo een originele invulling - een bijna letterlijke interpretatie - van The American Dream zoals de vader die ook zelf leefde: zelfs als je in de goot leeft kun je een leven leiden dat de moeite waard is geweest (in de goot kun je een rijker leven hebben dan die van een miljonair die niet zichzelf kan zijn en een nep-leven leidt).

Film met alleen maar vervelende volwassenen ook de oude Jeannette. Raakte me nergens

avatar van mrklm
Drama gebaseerd op het autobiografische boek van Jeanette Walls. De film begint eind jaren '80 wanneer de volwassen Jeanette [Brie Larson] verloofd is met de aardige, maar kleurloze accountant David [Max Greenfield]. Ze is geschokt wanneer ze in New York bij toeval haar vader [Woody Harrelson] en moeder [Naomi Watts] ziet struinen tussen het afval en intuïtief negeert ze haar ouders. Maar éénmaal thuis zit het voorval haar niet lekker en komen er allerlei herinneringen naar boven over haar ongebruikelijke jeugd als de tweede van in totaal 4 kinderen die opgroeien in een gezin dat het veilige kapitalistenbestaan heeft verruild voor een leven in vrijheid en armoede.
"The Glass Castle" valt verhaaltechnisch uitéén in twee delen waarvan de periode in het 'heden', met de volwassene Jeanette, minder interessant is. Net als Jeanettes leven is de film hierin namelijk weinig verrassend, maar daardoor is het ook dramatisch niet geheel overtuigend. "The Glass Castle" scoort wel hoge ogen in de flashbacks, vooral in enkele aangrijpende scènes waarin Woody Harrelson op zijn best is maar op alle fronten wordt geëvenaard door de 12-jarige Ella Anderson als de jonge Jeanette. Hoewel het scenario zich vooral richt op de vader-dochter-relatie weet de immer betrouwbare Naomi Watts toch haar stempel op deze film te drukken als de vrijgevochten kunstenares-moeder. Het camerawerk van Brett Pawlak in de scène waarin Harrelson en Watts een flinke ruzie hebben, is bovendien een cinematografisch huzarenstukje.

Zwolle84
Mooi authentiek filmpje. Ik had tegen het einde zowaar nog even een vuiltje in m'n oog, wat vooral kwam door het sterke (samen)spel van Brie en Woody. Laatstgenoemde kende ik nog niet in zo'n soort rol; erg sterk geacteerd.

avatar van ohkino
Gaandeweg werd het voor mij toch wel een aanvaardbare film, hoewel het sentiment (inclusief verfilming) er in mijn ogen te dik op lag. Had liever een meer documentaire stijl willen zien, je bent getuige van een nogal complexe gezinsproblematiek.

avatar van revadebe
Mooie film! De film is inderdaad een beetje sentimenteel aangezet en dat merk je zeker, maar uiteindelijk kon ik aan dit effectbejag geen weerstand bieden. Al was het moment waarop ze inziet dat ze terug moet naar haar vader iets té.

Aan het begin van de film moest ik wel wennen aan het wat karikaturale portret van het gezin (en ook van Jeanette's vriend). Soms kleurt de film misschien een beetje buiten de lijntjes (o.a. zwembad scene) maar juist door het contrast dik aan te zetten zie je goed dat beide wereldbeelden ontsporen en dat Jeanette op beide moet inbinden

Vier sterren, dik verdiend.

avatar van Vinokourov
Puik drama rond een dysfunctionele familie, waarbij Woody Harrelson de show steelt. Wat een karakter speelt ie: de ene keer zorgzaam, slim en grappig, de andere keer onvoorspelbaar en ronduit een vervelende klootzak. Vond het wel knap en overtuigend gespeeld. Het einde is net te klef, past ook niet helemaal bij alles wat daarvoor zich afspeelt. Dat heeft namelijk een opvallend hoog gehalte tragikomedie. Zie je niet zo vaak bij die Amerikaanse films .

Na het zien van Captain Fantastic begin dit jaar, dacht ik de ultieme film over een disfunctioneel gezin wel gezien te hebben. Niet dus. “The Glass Castle” doet er nog een schepje bovenop. Ik heb er ambivalente gevoelens aan overgehouden, want hoewel de film gebaseerd is op het autobiografische boek van Jeannette Walls, dacht ik toch regelmatig bij mezelf ‘dit kan toch niet waar zijn’. Blijkbaar wel.
De flashbacks vormen in mijn ogen het beste deel van de film en dan meer in het bijzonder de scènes van vader Rex (Woody Harrelson) met zijn tienerdochter Jeannette alias Mountain Goat (Ella Anderson). Maar voorlopig heb ik het wel even gehad met dit soort Tokkie-films.

avatar van ikkegoemikke
“I never built the glass castle.
No. But it was fun to plan it. “

The Glass Castle” is een verfilming van een waargebeurd verhaal dat je met verstomming zal slaan en waarbij verbijstering zich meester van je maakt. Een film die balanceert tussen lichte komedie en ernstige dramatiek. Het is als een avontuurlijk road-movie waarbij een schijnbaar normale familie zich als nomaden van hot naar haar begeeft. Schijnbaar normaal is een understatement van jewelste want ze leiden een nogal ongewoon leventje. En dit dankzij Rex, de pater familias van de Walls’s (Woody Harrelson), die enerzijds een bloedhekel heeft aan alles wat naar kapitalisme ruikt. En anderzijds ook nog eens een ernstig alcoholprobleem heeft dat ook voor de nodige problemen zorgt. Een verslaafde man met manisch-depressieve trekken die al jaren op een plan broeit om een droomhuis te bouwen op de meest efficiënte plek (een argument dat hij telkens weer gebruikt bij de zoveelste verhuis). Deze realisatie behelst een futuristisch glazen huis. Een huis zo fragiel als de gezinsstructuur waarin Jeannette (Ella Anderson / Brie Larson) is opgegroeid.

Rex Walls is zonder twijfel een intelligent persoon maar heeft deze intelligentie nooit op een positieve manier benut. Vandaar het chaotische leven met om de haverklap een andere bestemming. Van een schamele woonst tot het overnachten onder de sterrenhemel in de woestijn. Rex en Rose Mary (Naomi Watts) zijn ouders die zich wel verantwoordelijk voelen voor het welzijn van hun kinderen, maar anderzijds die verantwoordelijkheid niet kunnen dragen. Rose Mary is een would-be kunstenares met een hippie uitstraling die Rex onvoorwaardelijk volgt en meegaat in diens illusies. Ook al beseft ze op bepaalde momenten dat ze niet bepaald een normaal leven leiden, is het toch voor haar enorm moeilijk om Rex te verlaten. Het leek er wel op alsof ze ook constant onder invloed rondliep, ook al ontbreken de aanwijzingen.

The Glass Castle” tackelt zware thema’s zoals de opvoeding van kinderen, een verslaving en de gevolgen, het rebelleren tegen gevestigde waarden in een kapitalistische gemeenschap en psychologische kindermishandeling. Ook al voelt het soms kolderiek aan en lijkt de opzet lichtvoetig, is het geheel toch iets dat een indruk nalaat. Een familieleven waarbij goedbedoelende ouders het dagdagelijkse leven quasi onmogelijk maken. Niet dat ikzelf gelijkaardige omstandigheden heb meegemaakt. Maar het verslavingselement is iets dat me persoonlijk raakte. Het toonde op een realistische wijze hoe iemands afhankelijkheid destructief werkt en hoe moeilijk het is om zo’n proces om te keren. De wanhoop en de schuldgevoelens werden door Woody Harrelson op een treffende manier gespeeld.

Woody Harrelson speelt zijn voorname rol op een werkelijk schitterende manier. Voor mij was dit één van de betere vertolkingen tot nu toe van deze veelzijdige acteur. Brie Larson toont op een realistische wijze hoe de oudere Jeanette worstelt met haar innerlijke gevoelens. Zo was er dat kantelmoment waarop ze beseft dat ze niet thuishoort in de artificiële wereld van de vermogenden en dat de imaginaire wereld van haar vader, waar ze zo wanhopig uit wilde vluchten, een plek was waar ze toch thuis was. Iets te suikerzoet misschien maar tegelijkertijd echt ontroerend. Diegene die echter het meeste indruk maakte, was Ella Anderson als de jonge Jeannette. De interacties tussen Rex en de jonge Jeannette zorgden voor de mooiste filmmomenten. De vader met wisselende gemoedstoestanden tegenover dat kwetsbaar meisje wiens onvoorwaardelijke liefde voor haar vader onverwoestbaar is.

Ook al treedt het thema alcohol niet expliciet op de voorgrond, vind ik toch dat dit de rode draad is doorheen de hele film. De drank is de kern van de geheel ontwrichte gezinssituatie en is de aanleiding tot allerlei incidenten. Rex beseft dat dit ervoor zorgt dat zijn familie niet het reguliere leven krijgt dat ze eigenlijk verdient. En als zijn lievelingsdochter de ultieme vraag stelt om het te laten, is er die gepijnigde en door schuld doordrenkte blik. De meesten zullen dit ouderlijk gedrag afdoen als ongehoord en onverantwoord. Maar bedenk dat een alcoholverslaafde gevangen zit in een moeilijk te ontvluchten dwangpatroon waarbij hij niet echt controle heeft over zijn gedrag. Ik vrees echter dat de film niet exact weergeeft hoe de situatie was in werkelijkheid.

Indrukwekkend levensverhaal met een weergaloze Woody Harrelson als alcoholistische vader Rex.
Maar de gehele cast verdiend een pluim. En dat geldt ook voor de hele film.
"The Glass Castle" weet te ontroeren, soms te laten glimlachen en vooral enorm te boeien.
De mix van bitterheid en sombere scenes worden prima afgewisseld met warme feelgood momenten.
En hoe dubieus de rol ook mag zijn van vader Rex, toch blijf je gedurende gehele film sympathie houden voor de man. Blijf zitten bij de aftiteling want dan komen de daadwerkelijke personages uit het verhaal in beeld en dat maakt het toch al perfecte plaatje volledig af.
Liefhebbers van degelijk drama zullen smullen van deze prachtige " The Glass Castle"...

Niet veel van verwacht, maar viel me alleszins mee. Heeft de allure van een tv film en dus niet iets voor grote bijval in de bioscoop, maar dit verhaal over moeizaam lopende familierelaties door de jaren heen, kon me wel degelijk raken. Kracht van The Glass Castle zit hem in de slimme vertelwijze en vooral in de bijna ongemerkt fenomenale rollen van Larson en Harrelson. Larson zet zeer overtuigend een karaktervolle, sterke vrouw neer. Harrelson heeft de in potentie moeilijke rol van wispelturige vader, maar maakt volkomen geloofwaardig waarom deze lompe, brute man toch ook zo geliefd en bemint was bij de rest van de familie. Helaas komt dit iets te lange drama tegen het eind niet voorbij aan enige voorspelbaarheid(jazeker, er gaat iemand dood en de rest van de familie komt dan rouwend doch gelukkig bij elkaar ), maar als je van zo'n alledaags verhaal toch een over het algemeen boeiende film weet te maken, dan heb je wel te maken met een kwalitatief sterke productie.

Aardige film over een gezien met vier kinderen die er een nogal vrije levensstijl op nahouden dat niet geheel probleemloos verloopt. Gebaseerd op een boek geschreven door één van de kinderen. Alhoewel de film genoeg mooie momenten bevat, is het geheel niet zonder sentiment en is het ook wat langdradig. De cast doet het goed en de beelden tijdens de aftiteling zijn ook de moeite waard.

avatar van david bohm
Bijzonder verhaal dat aardig verfilmd is. De sterke cast levert degelijk vakwerk af, maar verder vind ik het geen opzienbarende film. Het personage van de heer Harrelson misschien het interessants en ik heb tijdens het kijken toch wel een hekel aan deze alcoholistische vader gekregen.

Het sentimentele slot waarin al zijn wandaden lijken te worden vergoelijkt kan ik dan ook niet echt waarderen.

avatar van IH88
“I feel so... fortunate.”

Degelijke film waar veel meer in had gezeten. Het acteerwerk is sterk, het verhaal is intrigerend, en er zitten ook een aantal sterke en indrukwekkende scènes in. Het probleem van The Glass Castle is alleen dat het geen goede balans kan vinden tussen een familiedrama en een luchtige dramedy. De dramatische scènes voelen daardoor wat gemaakt aan, terwijl de humor maar sporadisch werkt. Het zegt ook veel dat het personage Jeannette door de jonge Anderson beter wordt gespeeld dan door Brie Larson. Het echte vuurwerk komt dan ook van Harrelson, Watts en deze Ella Anderson, die echt een openbaring is.

De film nogal grillig balancerend tussen hilarisch idioot en bittere ernst, vooral in de hand gewerkt
door het onvoorspelbare personage van Woody Harrelson. En is de film eigenlijk een mix van
(sentimentele) ontroering en zwartgallig vermaak. Harrelson speelt vakkundig zijn rol (Hier overigens
toch wel met een merkwaardige tronie - wat de schmink al niet vermag), en ook de rest levert prima acteerwerk af, maar mist de film de impact waar je op gehoopt had. Daarvoor is de film toch wat te wispelturig.

Woody Harrelson acteerde heel sterk. Ik kreeg sympathie en antipathie voor hem, dat wisselde zich continue af. Hij komt over als zielige man waar je medelijden mee hebt, een groot kind, wat heel aandoenlijk en charmant kan zijn. 5 min. later draait dat beeld 180 graden naar een vervelende vent die altijd gelijk wil hebben. Stemmingsgevoelig type. Mooi hoe de dochter zit afzet en een perfect leventje nastreeft, om er op tijd achter te komen dat dat het ook niet is. Genoten.

avatar van Banjo
Het is soms wat plat en rechtlijnig maar slecht geacteerd en voorspelbaar werd het eigenlijk nooit.
De impact (zoals ik hier wel meer lees) van het verhaal was inderdaad niet echt krachtig zo dat het je echt raakte. Het is een film die misschien wat te recht toe recht aan was maar ik vond hem behoorlijk uit het leven gegrepen het zou zomaar een waar levens verhaal kunnen zijn...

Woody Harrelson en vooral ook Chandler Head (de jongste Jeanette) speelden de sterren van de hemel. Een gemankeerde vader en de ontsporing van een gezin is uiteraard geen nieuwtje, maar elke keer weer weet dit uit het leven geroepen thema mij wel te raken, zeker als de acteerprestaties garant staan voor een geloofwaardige geschiedenis. Wat dat betreft staat The Glass Castle als een huis.

Een beetje jammer van dat einde, daar had de regisseur (of schrijfster - ik ken de autobiografie niet) toch wat meer poëzie aan toe kunnen voegen.

avatar van Shadowed
Solide.

Dit is pas de tweede film die ik van Cretton zie. Tot nu toe als regisseur van verhalen een solide figuur geweest. Cretton kiest wel de verhalen die ongetwijfeld prijzen kunnen winnen, maar uiteindelijk telt de uitvoering ook mee. Daarmee scoort Cretton goed.

Oorspronkelijk keek ik de film alleen voor Larson, 1 van mijn favoriete actrices in de recentere films. Wat mij betreft heeft ze nog geen slechte rol gespeeld. Hooguit onopvallend, maar qua acteren is Larson altijd wel solide. Zo ook hier, al moet ze het hier uiteindelijk afleggen tegen Harrelson, die serieus staat te schitteren.

Subtiele en klassieke regie voor de rest. Het maakt de film op een aantal punten wat veilig, maar het ziet er best verdienstelijk uit. Geen bijzondere camerabewegingen of standpunten, een aantal mooie plaatjes van de omgeving en een subtiel vormgegeven verhaal. Er valt niet al te veel te klagen, maar iets meer uitdaging was soms welkom geweest. Een enkel hoogtepunt qua regie was er echter wel, de zwemles.

Het gevaar voor de rest met dit soort films is dat het gebaseerd is op een persoon, en dat is soms goed te merken in deze film. Misschien zal het daadwerkelijk gebeurd zijn, maar Walls als zo'n moralistisch jong grietje gaat er bij mij niet in. Ik geloof er gewoon niks van. Een 12-jarige die haar vader de les leest. Het voelt net wat te sentimenteel aan, de film was beter geweest met iets minder moralisme.

Uiteindelijk weet de film wel een beetje te raken en daar gaat het om, maar ik geloof de film gewoon niet hier en daar. Interessant verhaal, dat zeker, maar uiteindelijk ontwijkt het weinig elementen voor een typische tranentrekker. Wel keurig en solide uitgevoerd, maar qua vernieuwing biedt de film te weinig. Dat is jammer, maar de film weet genoeg te bieden voor een goede voldoende op z'n minst.

"Don't fence me in" is het liedje dat nog zo'n bullebakaspect van Rex onderlijnt. Zo'n man bestaat toch niet, maar het verhaal is gebaseerd op een waar gebeuren....
"The Glass Castle" is een goede film die uitstekende momenten kent zoals meerdere scènes die de beleving en de weerslag bij de kinderen van de ouderlijke tekortkomingen en geweld sterk in beeld brengen. De tijdssprongen verduidelijken dat het hier niet om kortstondige feiten gaat maar om het verwoesten van jonge levens tot zeg maar aan de meerderjarigheid... en ook daarna is het niet gedaan.
Onvermijdelijk komt er ook wat melodramatiek aan te pas maar de film overtuigt toch wel van het echte drama.
En het slot ? Toch wel verrassend, niet. Wie schreef er ook weer "Herinneringen slijt het droevige der jaren..." ?
Brie Larson, reeds een Oscar op zak, is goed op dreef. De samenwerking met regisseur Destin Daniel Cretton loopt vlot ("Short Term 12"...) en Woody Harrelson speelt de pannen van het dak, bijna letterlijk. Naomi Watts is ook goed maar ziet er af en toe te jong en verzorgd uit voor een moeder met zo'n bestaan.
Niet te vroeg de film verlaten want de aftiteling brengt nog een special.

avatar van Fisico
Sterk drama gebaseerd op waargebeurde feiten van een aparte "hillbilly" familie die lak hebben aan de kapitalistische rijke elite. De aanvang van de film deed me dan ook wat denken aan Captain Fantastic (2016) met viggo Mortensen. Maar het ging toch verder dan dat. Woody Harrelson zet op sublieme wijze een aan alcoholverslaafde en werkloze vader neer die zijn gezin met zijn principes domineert. Uiteindelijk valt er weinig visie of ideologie te bespeuren en zijn het excuses om gewoon lui te zijn en de verantwoordelijkheden te ontlopen.

Het karakter van de pater familias is moeilijk te doorgronden. Langs de ene kant zorgzaam en met toch wel geruststellende woorden en verhalen (zoals dat bvb van de sterrenhemel), maar aan de andere kant ook verfoeilijke ideeën zoals de scènes in het zwembad, de loze beloftes en de diefstal van het spaarvarkentje. En ook later beterde het er niet op ...

Interessant ook om op te merken hoe loyaal de familie blijft aan hun ouders ongeacht wat er allen hebben meegemaakt. Zelfs Jeannette - sterke Brie Larson overigens - die werkelijk walgt van haar vader, kan hem toch niet 100% loslaten. Ieder moet doen waar hij of zij zich het beste bij voelt.