Gifted (2017)

3,48

geregisseerd door Marc Webb
met Chris Evans, Mckenna Grace en Lindsay Duncan

Frank Adler is een vrijgezel die zijn hoogbegaafde nichtje, Mary genaamd, opvoedt in een kustplaatsje in Florida. Frank probeert ervoor te zorgen dat Mary een normaal leven kan leiden. Zijn plannen worden gedwarsboomd als zijn moeder de wiskundige talenten van het meisje ontdekt en plannen maakt om Frank en Mary uit elkaar te halen.

• Vanaf donderdag 14 september in de bioscoop

21 BERICHTEN 2 MENINGEN

geplaatst: 27 augustus 2016, 20:40 uur [permalink]
Hier kijk ik nu al naar uit. Plot klinkt interessant, maar bovenal: geregisseerd door Marc Webb, met gemiddeld een 9,3 per film ongetwijfeld m'n hoogst gewaardeerde regisseur.

Hij lijkt flink op de serieuze tour te gaan, afgaande op zijn aankomende films op IMDB.

geplaatst: 29 augustus 2016, 16:10 uur [permalink]
Deze al voorbij zien komen, John Milton? Nog even de trailer afwachten, maar de eerste voortekenen zijn veelbelovend.

Noteer ook maar vast voor het PAC Festival van februari.

avatar van John Milton

geplaatst: 29 augustus 2016, 16:24 uur [permalink]
Nope, ik hoor er hier nu voor het eerst van! Webb zit bij mij op een iets gangbaardere 7.0, al verbaast het me dat ik The Amazing Spider-Man (2012) een zeven heb gegeven, aangezien ik The Amazing Spider-Man 2 (2014) niet eens meer wilde zien, bij het aanschouwen van de trailer.

(500) Days of Summer (2009) daarentegen vond ik een erg fijn filmpje. Ook 'slechts' een zeven, maar alleen al vanwege deze scène, waarin we plots uitgebeeld zien hoe Joseph Gordon-Levitt zich voelt terwijl hij naar kantoor loopt, gaat de film JM's canon in. Kanttekening: los van de film, maakt het zien van dat fragment natuurlijk slechts een fractie van de indruk!

Zo'n synopsis kan bij mij alle kanten op. Maar ik sta wél open om Evans meer te zien doen dan wat ik doorgaans van hem zie. Die kans verdient hij wel, nadat hij laatst tijdens het herzien van Snowpiercer nog meer opviel dan bij de eerste kijkbeurt.

geplaatst: 29 augustus 2016, 16:29 uur [permalink]
Ja, leuke scène is dat. Ik vind die film echt fantastisch. En TASM2 de beste superheldenfilm evah.

avatar van John Milton

geplaatst: 29 augustus 2016, 16:31 uur [permalink]
Hmm misschien moet ik hem toch maar eens kijken dan!

geplaatst: 29 augustus 2016, 16:32 uur [permalink]
Kleine kanttekening is wel dat de hele wereld behalve DVD-T die uitspraak hoofdschuddend aanhoort.

avatar van Donkerwoud

geplaatst: 29 augustus 2016, 16:33 uur [permalink]
Kan niet zeggen dat het plot mij enthousiast maakt. Klinkt als een typische Hollywood tearjerker tbh.

avatar van DVD-T

geplaatst: 29 augustus 2016, 18:57 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Klopt

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 15 november 2016, 17:39 uur [permalink]
Dit ziet er wel ook fijn uit. Regisseur heeft best al een goede film gemaakt, ben benieuwd.

avatar van guitarwally

geplaatst: 13 april, 08:10 uur [permalink]
Nog geen release date voor Europa of Nederland. Zou ie ooit nog hier in de bios komen?

avatar van Leo1954
geplaatst: 15 mei, 20:54 uur [permalink]
Het sentiment druipt er weer op zijn Hollywoods af. Niet heel erg onaangename film overigens. Lieve kat, lieve kinderen, allemaal wel lief. Ben je in bui dat je dat wel kunt gebruiken, dan is het redelijk aangenaam. Je wilt dat niet te veel bekritiseren, maar de sentimenten zijn te zwaar over the top. En tja, vrouwen en wiskunde....

avatar van Trefwoord

geplaatst: 28 mei, 00:49 uur [permalink]
Deze film deed mij denken aan o.a. "Good Will Hunting (2007)", "A Brilliant Mind (2001) , "Little Man Tate (1991) en "Rain man (1988). Steevast dezelfde trucjes om het kippenvel op niet-begaafde armpjes te voorschijn te toveren - wat is dat toch een perverse behoefte van sommige scriptschrijvers! Doen de kinderen die niet hoger tikken dan een IQ van 100 er soms niet langer meer toe? Onderscheidingen zijn tekens opgespeld door middelmatige mensen bij bovengemiddelde mensen. Niet omdat het juist die mensen speciaal maakt, maar juist omdat het de "hoi polloi" bestendigt in hun normale zijn in de maatschappij. Het maakt bovengemiddeld intelligente mensen tot freaks. Dit soort films zendt een valse boodschap die ongehoord zou moeten blijven. Je moet hoogbegaafde mensen juist niet anders behandelen dan de gemiddelde mens waar het sociale omgang aangaat. Het ligt er bij Amerikaanse films uiteraard altijd dubbeldik op en er zit een bitterzoet randje aan de film maar die Engelse moeder in de film, welke als de Heks in Sneeuwwitje wordt geportretteerd, had mijns inziens nochtans wel degelijk gelijk.

geplaatst: 1 juni, 22:46 uur [permalink]
Mooie film. Bijzonder, nee. Het is een simpel verhaaltje dat nergens echt origineel word. Toch heb ik er me prima mee vermaakt, het acteer werk is prima en verder is ook alles in orde, ik moet niet zo zeuren

geplaatst: 16 juli, 00:11 uur [permalink]
Mooie film, net ernaar gekeken.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 17 juli, 17:07 uur [permalink]
Vanaf 14 september in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros.)

avatar van Thomas83
geplaatst: 19 juli, 18:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Af en toe hou ik wel van zo'n film als deze, als ik ervoor in de stemming ben. Maar sentiment ligt altijd op de loer, en alles hangt af van de hoeveelheid momenten waarop het allemaal ondanks de overduidelijke manipulatie van de kijker toch werkt. Zwak schrijfwerk staat dat in deze film eigenlijk in de weg. Ik kan al die bekende clichés nog best hebben, misschien zelfs zo'n karikatuur als Duncan (die daar ook nog wel wat van maakt), maar slaat de film goedkope en ongeloofwaardige richtingen in, en wat zijn de dialogen slecht en de personages vaak gewoon echt overbodig.

De enige reden waarom Slate en Spencer in de film zijn geschreven is voor een halfslachtig stukje romantiek en die bloedirritante korte shots van betekenisvolle gezichtsuitdrukkingen van hun personages, om maar aan te stippen hoe bijzonder en leuk Frank en Mary zijn. Steeds die verbazing, ontroering, enzovoort op het gezicht van Slate, het wordt gewoon een parodie op zichzelf. Spencer is als actrice nog goed genoeg om het nog enigszins te kunnen verkopen, maar ook bij haar is het alleen maar storend. En zo zonde dat ze inmiddels al in best veel van dit soort drakerige onoprechte tranentrekkers heeft gespeeld.

Over Evans kan ik dan nog best positief zijn. Voor een acteur met een weinig respectabel CV wiens rol als "the quiet damaged hot guy" wordt omschreven doet hij het prima. En Grace doet het ook goed over het algemeen. Geloofwaardig is ze niet als anti-sociale brompot, maar voor de rest staat ze behoorlijk haar mannetje en, heel belangrijk, je ziet het kind nog echt terug in haar personage. Ze is meer dan zo'n wijs persoon in een kinderlichaam. Had overigens wel het idee dat de actrice iets ouder was dan de kinderen die haar klasgenootjes spelen, maar dat kan aan mij liggen.

Wat wel raar is aan de film is dat ondanks het melodrama af en toe ineens tussen het gepreek zo'n niet helemaal gepaste lollige oneliner de kop opduikt. En het is zulk slecht schrijfwerk als je bepaalde achtergronden van de personages moet uitleggen door een ander personage te laten googlen. Het komt zelfs een beetje griezelig over hoe juf Bonnie gaat lopen spitten in Frank en Mary's achtergrond. Kan ze niet ook gewoon op school wat dossiers opzoeken of zo? Maar ja, ik vermoed dat Google een van de regelmatig te opzichtig in beeld gebrachte sponsors was.

Wat het misselijkmakend zoete sentiment betreft springen een paar scènes er nog wel echt uit. Vooral alle scènes in de klas. Eigenlijk gedraagt Mary zich altijd onuitstaanbaar en overdreven onaangepast, maar ze krijgt wel gewoon alle aandacht van haar juf. En de allerergste scène is nog wel als ze de hele klas laat applaudisseren voor het gepeste kind wiens schoolproject werd vernield. Ook de scène waarin Mary's biologische vader wat op internet moet opzoeken is alleen maar een dijenkletser, en de ziekenhuisscène is ook wel een draak vanjewelste.

De manier waarop de grote crisis in het laatste bedrijf in gang wordt gezet is bijzonder gemaakt en ongeloofwaardig. Ineens is het een probleem dat Frank geen ziektekostenverzekering heeft. Er wordt hem zelfs verweten dat de 8-jarige Mary geen eigen computer heeft. What the hell. Op die leeftijd zou een eigen mobieltje of tv al aan de vroege kant zijn. Voor de rest is het einde wel bevredigend te noemen. Ik vind het wel een geslaagde keuze dat Frank besluit de wrok van zijn zus niet voort te zetten en zijn moeder de oplossing van het wiskundig probleem te gunnen, en dat zonder dat we nog een magisch keerpunt voor Evelyn te zien krijgen. Enkel dat scoutinguniform als bewijs van Mary's sociale ontwikkeling is nog een mispeer. 1.5*.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 21 juli, 02:02 uur [permalink]
Films over hoogbegaafde personen wekken altijd mijn interesse, zo ook deze prent over een klein meisje met een wiskundeknobbel. Echter, het draait hier niet zozeer om haar gave maar meer om de strijd over haar voogdij tussen haar oom, die haar als een normaal kind wil laten opgroeien, en haar oma die ten koste van alles haar gave ten volle wil benutten. Een mooi verhaal met een tweestrijd en een uitstekende cast, zelfs het kleine meisje doet het prima. Een prachtige film met een lach en een traan.

avatar van limelight73

geplaatst: 28 juli, 15:11 uur [permalink]
Sentiment om het sentiment.. ik kan daar toch niet zo goed tegen. Allemaal TE voor mij. Te knappe gozer. Te leuke kat. Te leuk kind. Etc... en alles zie je van 100 mtr aankomen. Niet eens afgekeken.

geplaatst: 29 juli, 08:25 uur [permalink]
Ik vond het een meer dan prima film.
Het acteerwerk van het meisje is meer dan goed en de film kijkt met de nodige emotie lekker weg en ik ben wel fan van dit soort verhalen.

Ik vind het een absolute aanrader in dit genre!

geplaatst: 9 augustus, 21:48 uur [permalink]
Mooie film ❤

geplaatst: 15 augustus, 22:42 uur [permalink]
Tikkie klef allemaal, maar kijkt wel aardig weg, en valt niet in de valkuilen die we al ad nauseam in andere vergelijkbare films zagen..