Gifted (2017)

geregisseerd door Marc Webb
met Chris Evans, Mckenna Grace en Lindsay Duncan

Frank Adler is een vrijgezel die zijn hoogbegaafde nichtje, Mary genaamd, opvoedt in een kustplaatsje in Florida. Frank probeert ervoor te zorgen dat Mary een normaal leven kan leiden. Zijn plannen worden gedwarsboomd als zijn moeder de wiskundige talenten van het meisje ontdekt en plannen maakt om Frank en Mary uit elkaar te halen.

avatar van Phantasm
Met plezier genoten in Pathe, drama dat prima in elkaar is gezet.

avatar van IH88
“She's not normal, but if Einstein can ride a bike so can she.”

Fijne film. Met scherpe dialogen, herkenbare problemen, genoeg humor en ingewikkelde relaties weet Webb altijd wel de oprechte en menselijke kant van een verhaal te belichten. Hij stelt de personages voorop en dat is in Gifted niet anders. De luchtigheid wringt in Gifted soms, maar Webb is wel zo slim om op de juiste momenten een serieuze toon aan te slaan.

Chris Evans laat weer eens zien meer te kunnen dan ‘Cap’ spelen, en de jonge Grace imponeert als de hoogbegaafde Mary, die buiten haar wil om terecht komt in een juridische strijd tussen moeder en zoon. Eén van de sterkste punten van Gifted vind ik de uitwerking van de band tussen Evans en Duncan als zoon en moeder. Ondanks de harde juridische strijd proberen ze normaal contact met elkaar te onderhouden, en je voelt dat er nog steeds een band is tussen beide. Sterk en realistisch gedaan. De bijrollen van Slate en Spencer hadden wat meer uitgewerkt mogen worden, en soms balanceert Gifted echt op het randje van te sentimenteel. Maar voor de rest heeft Webb weer een zeer sterke film afgeleverd.

avatar van Din Viesel
Gewoon een goede film. Goed gemaakt, prima acteerprestaties en met het sentiment viel het allemaal nog wel mee.

avatar van arno74
Het wiel is wat betreft voogdijzaken is uiteraard al lang uitgevonden, daar kan deze film weinig aan veranderen, maar het biedt een fijne draai door het over een hoogbegaafd kind te laten gaan. Er wordt sterk en overtuigend gespeeld, emotioneel weet het de kijker ook wel, zij het op redelijk luchtige wijze, te raken. Het is geen I Am Sam (2001) maar de makers leveren een keurig kwaliteitsproduct in dit genre. 3,5*

avatar van boemboem27
mooi drama wat een beetje doorkabbeld.
wordt nergens echt spannend,maar is de moeite waard om een keertje te zien.
niet meer niet minder

had er iets meer van verwacht, nergens echt bijzonder.. of spanned. of echt heel aangrijpend.
Kijkt gewoon lekker weg.. meer niet maar ook niet minder

avatar van TornadoEF5
Ik vind Gifted wel een mooie film, misschien stijgt deze nooit boven zichzelf uit, of is deze heel speciaal, maar het is wel een oerdegelijke film. Zelf heb ik mijn jeugd een soortgelijke situatie meegemaakt, dus dat maakt het ook wel hier en daar herkenbaar. Enig minpuntje is dat de film toch net iets te naïef omgaat met de inhoud soms, en qua acteerprestaties zie je toch wel duidelijk het verschil met bijvoorbeeld Manchester By The Sea, maar ik denk dat eerder de sterkte van die laatste film benadrukt.

Prachtige film met een pakkend verhaal.
Mckenna Grace is echt een natuur talentje en niet alleen wat haar personage betreft in deze "Gifted".
Nee, dit meisje overtuigt en is het briljantje van dit drama.
Hele fijne ontroerende film maar met regelmaat ook de ruimte voor een glimlach.

Geen film voor mij. Ben te oud voor relatiegedoe en voogdijzaken. Overslaan dus...Film voor jonge moeders denk ik....

avatar van sinterklaas
Trefwoord schreef:
"A Brilliant Mind (2001) ,.

A Beautiful Mind.

avatar van filmkul
Leuk en degelijk drama. Het verhaal zit goed in elkaar en is best realistisch met zo hier en daar een wijze les voor de kijker. Webb bouwt het goed op en betrekt de kijker er goed bij. Echt sentimenteel of zwaar dramatisch wordt het nooit, het blijft redelijk luchtig en is soms ook grappig. De kleine hoofdrolspeler zet een geloofwaardige rol neer en belooft wat voor de toekomst. Gewoon een prima wegkijker. 3.5

avatar van arno74
filmkul schreef:
Mee eens, ik krijg alleen wel een naar gevoel van haar c.v..... Heeft dat kind nog wel een leven?

Topper. Drama over relatie tussen oom die zorg draagt over zijn hoogbegaafd nichtje na overlijden van haar moeder. Alles ok tot oma ten tonele komt en voogdij opeist. Emotioneel zoals te verwachten. Acteerprestaties super met name die van de jonge Grace. Af en toe cliché om de emoties op te wekken maar steekt niet tegen. Integendeel, de gevoelige snaar wordt perfect getimed geraakt. Aanrader.

Hele mooie film, Prachtig! Zeker een aanrader!

avatar van macrobody
Prima film. Goed gespeeld met af en toe een glimlach en een traan.

avatar van Brabants
Films omtrent hoogbegaafdheid is niets nieuws onder de zon en toch was deze fim erg knap uitgewerkt. Het brengt meerdere thema's als romantiek, vriendschap en sterke familiebanden aan het daglicht wat prima combineert. Ook is er een komische ondertoon te beproeven wat het zo nu en dan als tegenhanger lekker luchtig maakt. Het acteerwerk was meer dan prima verzorgd.

avatar van james_cameron
Leuke film, niet al te zoetsappig en bij vlagen zelfs subtiel aangrijpend. Prima gespeeld ook door Chris Evans en de jonge Mckenna Grace, beiden perfect gecast. De plot verloopt vrij standaard en kent weinig verrassingen, maar de innemende personages en de vaak onderkoeld grappige dialogen zorgen voor een pijnloze anderhalf uur.

Zeer geslaagd. Kleine film qua opzet, maar met een groot hart en één van de meest aantrekkelijke surprises van 2017. Films over hoogbegaafden zien we met de regelmaat van de klok voorbijkomen maar zo trefzeker als deze zag ik ze maar zelden. Gevaar van te veel sentiment ligt bij zo'n verhaal constant op de loer, maar wordt in Gifted vakkundig vermeden. Grace is even aborable als geloofwaardig in de belangrijkste rol, Evans zal nooit een echte karakteracteur worden, maar is in deze no nonsense opzet zeer op zijn plaats. Jammer alleen dat er weer tijd word ingeruimd voor zo'n typisch Amerikaanse rechtbank gebeuren, zonder dat het veel toevoegt. Toch erg prettig.

avatar van fcdenhaag
Mooie film en inderdaad leuk om die acteur eens in een andere rol dan Captain America te zien. Kleine meid steelt de show!

Wat een prachtige film, geen moment saai.
Goed gevoel-film

avatar van Rodger
Aardige mooie film, zoals het in de praktijk ook kan gaan, of al gebeurd.
Film blijft boeiend en dramatisch.
3.5 ***

avatar van Filmkriebel
Ik volg het gemiddelde. Leuke film met feelgood en enkele droevige momenten. Over een hoogbegaafd meisje dat het voorwerp wordt van een intra-familiale rechtszaak tussen de oom en de grootmoeder van het meisje. De moeilijke vraag welke opvoeding het best is voor dergelijke kinderen wordt gesteld: een normale opvoeding en een normale jeugd zoals iedereen, of afzonderen ven omkaderen om het kind voor een grote toekomst klaar te stomen? Best een knap script bij momenten, alleen jammer dat het meisje soms arrogant overkomt op het schooltje; dat leek me niet bepaald een realistisch beeld van een hoogbegaafde 7-jarige. Maar het is goed geacteerd en boeiend om volgen.

avatar van Baboesjka
Een tegenvaller. Ik ben geen fan van dit soort films. Ik houd zelf erg van Art House en ik ben meer van het sentiment dat op subtielere en/of natuurlijker aanvoelende wijze gebracht wordt. Ik ben een gevoelig persoon, maar films als deze weten bij mij niet de juiste snaar te raken. Daarnaast is het verhaal anders dan ik dacht. De zaak rondom de rechtbank speelt een grote rol en daar houd ik niet zo van. Te zakelijk allemaal. Ik vind het acteerwerk wel goed, vooral van McKenna Grace (Mary), en het camerawerk ziet er ook goed uit, maar nee, niet aan mij besteed. 2,5*