Wonder (2017)

3,60

geregisseerd door Stephen Chbosky
met Jacob Tremblay, Julia Roberts en Owen Wilson

'Wonder' vertelt het verhaal over een 10-jarig jongetje, August Pullman genaamd, met een zeldzame, aangeboren aangezichtsafwijking. Doordat August vele operaties heeft doorstaan, krijgt hij thuisonderwijs van zijn moeder. Zijn ouders besluiten hem echter naar een privéschool te sturen, maar niet iedereen is blij met mismaaktheid in hun midden.

• Vanaf 23 november in de bioscoop
13 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van Nicolage Rico

Het verhaal spreekt me niet ontzettend aan en Julia Robert is nu niet bepaald mijn favoriete actrice, maar na The Perks of Being a Wallflower Chbosky toch benieuwd naar het nieuwe project van Chbosky.

kappeuter (moderator)
Vanaf 23 november in de bioscoop (Independent Films)

Redelijke film over een jongetje met een mismaakt gezicht die voor het eerst naar school gaat. Een vrij luchtig drama dat iets te vaak manipulatief sentimenteel is. Wel onderhoudend, vooral ook vanwege de verschillende perspectieven van een aantal personages (mede hierdoor zijn er wel iets te veel eindes). De jonge, en hier onherkenbare, Jacob Tremblay maakt opnieuw een prima indruk na Room..

Moest bij het zien van deze film wel een paar keer aan deze film denken.

avatar van mrklm
Auggie [Jacob Tremblay] die door een genetische afwijking een misvormd hoofd heeft, gaat na jaren van thuisscholing voor het eerst naar school. Zijn eerste schooljaar gaat natuurlijk niet over rozen en dat levert spanningen op bij zijn moeder [Julia Roberts], zijn vader [Owen Wilson] en vooral zijn zus [Izabela Vidovic], die haar eigen problemen heeft. Er valt werkelijk niets origineels aan het basisverhaal te ontdekken, het is een opeenstapeling van clichés en dus zou dit een kitscherig, onuitstaanbaar Hallmark-achtig pulpfilmpje moeten zijn. Tremblay, duidelijk gehinderd door de make-up en de prothese die zijn rol vereist, slaagt er ook niet in veel sympathie voor zijn karakter op te wekken, omdat hij zijn emoties vooral uitdrukt door te schreeuwen en te jammeren. Waarom werkt het dan toch? Nou, onder anderen omdat het scenario, gebaseerd op het gelijknamige boek van R.J. Palacio, op een aantal momenten de gebeurtenissen vanuit ander perspectief filmt. Door in korte, puntige episodes zus Via, diens beste vriendin Miranda [Danielle Rose Russell] en Jack Will [Noah Jupe] even centraal te stellen, krijgen deze karakters een unieke diepgang die de emotionele betrokkenheid bij het verhaal versterken. De vertolkingen van de kinderen zijn sowieso erg sterk, maar Jupe steekt er met kop en schouders bovenuit in één van de beste vertolkingen van een kindacteur die ik in lange tijd heb gezien. Tenslotte zijn daar Julia Roberts en Owen Wilson, die perfect gecast zijn en die ondanks de zwakheden van hun karakters sympathiek en authentiek zijn. Je gelooft in dit gezin en ondanks alle banaliteiten voelde ik toch een brok in de keel toen deze familie naar de triomfantelijke finale toewerkt. Zeker geen meesterwerk, maar dit is wel schmaltz op zijn allerbest.

avatar van mjk87
In potentie een prima film die zich helaas te veel moet beroepen op clichés en soms nadrukkelijk hangt naar sentimenteel (die, eerlijk is eerlijk, af en toe wel werkt). Juist het hoofdverhaal is daardoor het minst interessant, ondanks goed spel van de jonge Tremblay. Veel leuker zijn de bijfiguren - vooral het verhaal van Olivia, dat veel subtieler is, raakte mij juist wel bijzonder sterk. Daar is Chbosky ook op zijn best, net als in The Perks is het vooral de coming of age waarbij het hem schijnbaar moeiteloos afgaat die naturel te brengen. Ook de andere nevenfiguren zijn interessant maar krijgen te weinig tijd waardoor hun verhaaltjes het clichéniveau nooit overstijgen. Jammer eigenlijk. En dat in een film waarin Owen Wilson - niet mijn favoriete acteur- veruit zijn beste rol speelt. Rustig en kalm, daardoor geloofwaardig en oprecht emotioneel. Hij en zijn vrouw Roberts zijn eigenlijk de personificatie van de hele film. Hij ingetogen, zij meer van de grote gebaren en als stel geloof je ze niet. Zo ook de film, goede en minder goede delen die niet echt een coherent geheel maken. 3,0*.

avatar van Mescaline
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film met een paar erg geslaagde scenes maar helaas ook een film die bang is het standaard pad te verlaten. Op sommige momenten werkt het sentimentele erg goed, bijvoorbeeld als August met Halloween verkleed is gegaan en zijn klasgenoten aan moet horen, of het moment tegen het einde van de film waar hij in een gevecht beland en hulp uit onverwachte hoek krijgt. Ook de scene dat de ouders van het pestende jongetje op school moeten komen was erg sterk. Helaas zijn er ook scenes die maar half om half werken of zelfs totaal niet. Zoals het geforceerde liefdesverhaaltje van de zus, het verhaaltje rondom haar is wel erg standaard en natuurlijk loopt ze precies mr right tegen het lijf. Ook de verhaallijn van haar vriendin was maar erg mager en voelde geforceerd en gemaakt aan. Ik had graag meer diepgang gekregen in de levens van de ouders, maar de film blijft op deze vlakken meer een kinderfilm en wilt graag sentimenteel zijn maar dan ook weer niet te erg, mensen zouden eens tranen in hun ogen kunnen krijgen.

Het is zeker geen doorn in het oog, de film heeft zwakheden maar gelukkig ook meerdere scenes die wel werken.
De film lijkt te balanceren tussen een highschool filmpje en een meer serieuze drama film, de combinatie werkt niet altijd even goed.

Om af te sluiten met een positieve noot: de fantasie van August was erg herkenbaar, in nare ongemakkelijke situaties terugvallen in een fantasiewereld.

Twijfel sterk tussen 2,5 en een 3, maar helaas blijft dat voorlopig op een 2,5 staan. Met acteurs van dit kaliber was er meer uit te halen.

avatar van MH040
Ken je het soort films waarvan het einde te klef en sentimenteel is en dat je dan denkt: “ah dat is nou zonde”? Zo is Wonder van begin tot eind. 2 uur lang. Ongetwijfeld smullen hordes mensen hiervan (dat bewijzen de ratings ook), maar ikzelf ben nogal allergisch voor dit soort plastic Hollywood sentiment. Het heeft me geen seconde kunnen raken.

Ik lees een boel negatieve recensies. Ik vond het een mooie film. Wat ik sterk vond was dat er een paar gedwitcht werd naar het perspectief van een van de andere rollen; de zus, de beste vriend en de beste vriendin van zus.

Deze film gaat over de tragiek waar opgroeiende kinderen mee te maken kunnen krijgen.

Julia Roberts speelde haar ol erg goed. Ook vond ik de pestkop sterk in zijn rol

avatar van Mescaline
JasperSJ schreef:

Zeker voor een film die je maar liefst 5 sterren geeft is je tekst nog even nalezen misschien wel zo slim?

Nog niet gezien, maar doet me denken aan deze Mask (1985) - MovieMeter.nl (wat een schitterende film is mijn inziens).

avatar van wwelover
Perks of Being a Wallflower is één van mijn favoriete films, dus was erg nieuwsgierig naar zijn nieuwe film. Zo sterk als Perks is het niet en het is misschien wel een beetje te Hollywood zoet. Maar ik heb toch heel erg genoten. Het is een lief en zielig verhaal, maar de balans blijft goed. Heel erg sterk geacteerd door Tremblay weer, maar ik genoot vooral van het meisje die zijn zus speelde. Die was echt ijzersterk. Owen Wilson speelde denk ik ook zijn beste rol so far. De structuur van de film was ook goed gekozen, met de verschillende perspectieven.

avatar van Phantasm
Prima drama dat me geen moment heeft verveeld.