Earth: One Amazing Day (2017)

Alternatieve titel: Earth: Een Onvergetelijke Dag

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Familie

geregisseerd door Richard Dale, Lixin Fan en Peter Webber
met de stemmen van Robert Redford en Jackie Chan

“Earth: One Amazing Day” volgt voor 24 uur de reis van de zon, die een geweldige kracht uitoefent op het leven van alle dieren op de geweldige planeet die we onze thuis noemen. En dat doet de zon ook voor de meest bekende bewoners van de aarde, namelijk de mensen. De regisseurs maken een tocht over de continenten, over de oceaan en in de lucht.

• vanaf 22 mei te huur
kappeuter (moderator)
Sequel van Earth (2007)

Vanaf 18 januari 2018 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van welat
Gekeken bij Pathé. Het is meer een samenvatting van Planeten Earth 2 wat op zich erg goed is tenzij je het al gezien hebt.

Wat ik wel slecht aan vond was trouwens de beeldkwaliteit. Belachelijk slecht als je de scene bekijkt die gnoes bovenaf filmen (wat aardige idee kan geven mbt beeld kwaliteit).

Ik heb zelf de documentaire op blu-ray kwaliteit bekeken op mijn niet al te dure ips TV(van €650) op 1080p en was negatief verrast van de bioscoop kwaliteit.

Mocht je al op fatsoenlijk kwaliteit Planet Earth 2 hebben gekeken, dan zou ik de bioscoop versie overslaan.

avatar van tbouwh
Van het ochtendgloren tot de bloedrode zonsondergang – One Amazing Day toont één etmaal uit de natuurlijke cyclus van leven en dood, van eten of gegeten worden. Deze prachtige natuurdocumentaire is het vervolg op het veelgeprezen Earth (2007), een film die de standaard werd voor tal van naderhand gemaakte BBC-reeksen.

Waar Earth gestructureerd werd aan de hand van een geografische beweging (Noordpool->Antartica), is in One Amazing Day de chronologie leidend. Het belangrijkste gevolg van die keuze is dat de locaties in deze sequel sterk variëren. De Afrikaanse steppe wordt zonder veel omhaal omgeruild voor de zinderende kou van het zuidelijk halfrond. Een échte opbouw mag daardoor gevoelsmatig soms wat ontbreken, we krijgen wel een diverse en steeds verrassende kijk op de bewoners van het dierenrijk. Sommige keuzes liggen misschien voor de hand (de leeuw, de pinguïn), maar regisseurs Richard Dale en Lixin Fan weten ook de kleinste organismen een prachtige plaats te geven in de vertelling. Zo zien we in One Amazing Day hoe een bij uit evenwicht raakt door een regendruppel en hoe dwergmuizen tussen het koren schuilen voor roofzuchtige kerkuilen.

Visueel is deze documentaire werkelijk verbluffend. Vandaag de dag zijn we soms zo gewend aan de algemene kwaliteit van beeld dat alleen de echte uitschieters ons nog verrassen. Deze ode aan de schoonheid van onze planeet oogt zo verfijnd dat de inhoudelijk vlakke en routineuze aanpak snel vergeven is. Ja, de inmiddels jammerlijk uitgekauwde cliché (‘’we moeten voor onze planeet zorgen als we van al dat mooie willen blijven genieten’’) passeert de revue, maar dan in een oogwenk, en bovendien ontdaan van verdere politieke statements.

One Amazing Day eindigt op een onverwachte plaats: in de stad, onder de bescherming van de nachtelijke schaduwen. Een groep wasberen struint stelstelmatig vuilpunten af, zoekende naar dat beetje voeding dat hun voortbestaan garandeert. Als mensen mogen we het contact met de natuur dan een beetje zijn verloren, het leven daar gaat gewoon door – zelfs, als we niet goed kijken, recht onder onze neus.

web

avatar van skinny_tie
welat schreef:
Heb deze nog niet gezien, maar de laatste jaren zie ik vaak beelden uit de lucht van matige kwaliteit. Mijn vermoeden is dat deze dan met behulp van een drone zijn gemaakt en dat een betere camera te zwaar is om aan een drone te hangen. (Maar dat is dus een vermoeden.)

avatar van Redlop
Prachtig, helaas had ik vrijwel alles al op de BBC gezien.

avatar van Timothyvdmeer
Behoorlijk al gezien doordat ik graag natuur docu’s kijk. De ned voice over vond ik matig. De film zelf streelt het netvlies.

avatar van Mescaline
Thom Hoffman wees eens stil, ik kan Robert Redford niet meer horen?
Vermakelijke documentaire en zeker in de bioscoop de moeite waard! Toch kon de film mij niet altijd even veel blijven boeien, het gepraat had wat minder gemogen en wat meer muziek die passend was bij de beelden misschien? De scenes van de dieren zijn mooi, begrijp mij niet verkeerd! Maar persoonlijk vond ik de hoogtepunten toch echt de beelden van de gebieden eromheen, hoe je bijvoorbeeld kan zien hoe het ijs heel langzaam smelt was een lust voor het oog en ook de scenes in de nacht waren prachtig.
Er zaten 4 vrouwen achter mij van amper een jaar of 20 die mij nog eens extra voice overs gaven. (Bedankt dames, zonder jullie had ik er maar weinig van begrepen!)

Maar nee even serieus, het is zeker de moeite van het zien waard hoor.

avatar van Bélon
"Planet Earth 2: All Stars" David Attenborough kom er maar in....

....oh er zat Nederlands commentaar bij

Had Planet Earth 2 al gezien en dan is dit vrij overbodig. Was wel leuk om sommige scenes zoals de slangen en baby zeeleguanen scene op groot doek te zien.

Beetje zeurderig einde helaas, de standaard "laten we goed voor onze planeet zorgen" riedel met wat kinderen in beeld: Ik hou niet van mensen in mijn natuurfilms.

avatar van james_cameron
Gelukkig niet slechts een compilatie van spectaculaire scenes uit de BBC serie Planet Earth II. Hier en daar is indrukwekkend aanvullend materiaal toegevoegd, zodat de documentaire ook interessant is voor die mensen die de serie reeds kennen. De voice-over van Robert Redford is helaas erg vlak en saai; waarom men niet wederom David Attenborough heeft gebruikt is een raadsel. De overweldigende beeldenpracht maakt echter veel goed.

Opnieuw een fraaie filmversie van de natuurdocumentaire van de BBC. We zien uiteraard weer veel mooie beelden (waarbij de vele close-ups vaak onvoorstelbaar mooi zijn) en o.a. van een hongerige babypanda, een verliefde luiaard en een angstig zebrajong. Ingesproken door Thom Hoffman. Kortom een mooie en zeker ook een kindvriendelijke Documentaire / Familie film.