• 8.262.136 stemmen

The Florida Project (2017)

Drama | 111 minuten

Genre: Drama

Geregisseerd door: Sean Baker

Met onder meer: Brooklynn Prince, Bria Vinaite en Willem Dafoe

Releasedatum: 8 februari 2018

Plot The Florida Project

"Welcome to a magical kingdom"

De zomer van Moonie en haar vriendjes bestaat uit één ding: kattenkwaad uithalen. Fikkie stoken, auto's onderkwatten, joelen naar een topless zonnende buurvrouw en gierend van de lach wegrennen. Ze woont met haar moeder in een goedkoop motel onder de rook van Disney World. Door haar ogen is het een pastelroze kasteel, met om iedere hoek een nieuw avontuur. Wat haar moeder elke dag moet uithalen om weer een overnachting te kunnen betalen - Moonie krijgt er de helft niet van mee.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Zoevene

Zoevene

Ik vind niet gauw een film saai, maar dit was meer dan ik aankon. Ik heb hem wel uitgekeken maar dat kostte dus een hoop moeite en er moest wel een hoop gewordfeud worden tussendoor.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Pracht film! Prachtig acteerwerk van de kinderen, alsof je zelf terug gaat naar de basischooltijd.

Mooie cinematografie met die mooie wolkenluchten en blauw en roze tinten.

Dissonant vond ik het einde.

avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

Wat bedoel je in dit geval met dissonant?

avatar van KingJ

KingJ

mooie trage film..... visueel schitterend.....

eerder een observatie dan een verhaal (zoals hier boven eerder opgemerkt)

omgeving ook erg herkenbaar voor mij persoonlijk na een lange vakantie in Florida in 2018 (en Orlando)...

aanrader voor liefhebbers van arthouse films!

avatar van El ralpho

El ralpho

De wereld aan je voeten

The Florida Project opent de deuren naar een magisch koninkrijk. Namelijk naar de leefwereld van een meisje van zes en haar eigen realiteit waarin zij leeft. Tegen de achtergrond van een goedkoop motel met haar jonge moeder die elke maand weer worstelt om voldoende geld voor de huur bij elkaar te krijgen. Het drama begint luchtig met de nodige komische momenten, maar krijgt naar verloop van tijd een steeds rauwer randje.

Het slotakkoord voelde voor mij in eerste instantie abrupt, vaag, en desoriënterend aan, maar is het niet wanneer je deze in het juiste perspectief weet te zien. Namelijk door de ogen van een kind en de avonturen die zij voor zichzelf creëert om met de harde realiteit om te gaan. Dit eindigt in een fantasie waarin zij ontvlucht en waar zij gewoon een normaal kind kan zijn. Wanneer je je op voorhand bewust bent van deze laag kun je het slot op de juiste manier interpreteren, en kan deze zelfs herkenbaar zijn voor moeilijke momenten uit je eigen jeugd.

Het acteerwerk van de cast draagt bij aan de kwaliteit van de film, want die is zonder uitzondering uitstekend te noemen. Van de altijd uitstekende Willem Dafoe, Bria Vinaite als de jonge moeder, en Brooklynn Prince als de zesjarige Moonee als onbetwist hoogtepunt. Haar acteerwerk belooft nu al veel voor de toekomst.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20232 berichten

Er is thematische en stillistische verwantschap met films van Kelly Reichardt, Andrea Arnold, Harmony Korine en Hirokazu Koreeda, maar toch zie je vooral Sean Baker van wie ik eerder Tangerine zag en die heel erg sterk blijkt in het portretteren van een gemeenschap een de randen van de maatschappij en dan de film durft te laten ademen. De geweldige Dafoe weet als enige acteur met een grote naam hier feilloos in op te gaan en speeld een wondermooie gelaagde rol. Verder blijft Moonie zo fraai het gezicht van de film zie je het met je volwassen blik langzaam mislopen op het moment dat zij er nog onbevangen instaat. Schitterende film.

avatar van bjerik76

bjerik76

tja....

Ik vond de setting wel aangenaam om naar te kijken, de roze wegen, paarse huisjes met de groene palmbomen en de Disney shops op de achtergrond met de lange wegen.

Het acteerwerk is in het begin matig, maar dat leek later beter te worden, of ik was er meer aan gewend vanwege de manier van filmen.

Later werd het allemaal te langdradig, en wat ongeloofwaardig als het zich rond deze periode afspeelt...zo naïef zijn de Amerikanen toch ook niet ?

Ook de scene in de fikse regenbui haalde me uit de film, dat was wel erg nep. de wolken waren blauw, de zon scheen, dat was duidelijk gewoon een tuinslang boven de set.

Op het eind lijkt er wat te gebeuren, wekt wat spanning en drama op, maar eindigde in een promofilmpje om naar Disneyland te gaan.

Aan de ene kant zonde van mn tijd, veel blijft onduidelijk, de setting was leuk en kleurrijk, maar voor het verhaal ...

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Oei, ik was blijkbaar voor een keer eens echt niet mee met wat deze film zo goed maakt. Kinderen irriteerde me, bijrollen waren ook niks, enige die ik nog wel behoorlijk vond was miss blue haired mom. Zat ook veel te weinig vaart in, als kinderen voor de zoveelste maal kattenkwaad uithalen waarop de mama eigenlijk niks echt te zeggen heeft snap ik het wel wat de bedoeling is of wat er moet overkomen bij de kijker.

Felle kleurtjes waren er wel zo nu en dan en er wordt al wel is geprobeerd om iets te doen met de camera om het geheel wat op te leuken maar meh ik werd er allemaal echt niet warm door.

Ik besef (denk ik toch) wat de regisseur wil dat ik gezien heb en vermoedelijk heb ik dat zelfs ook voor een groot stuk gezien maar ik kon er heel weinig mee. Op het punt gestaan om op x1,5 ofzo te zetten en dat overkomt me zeer zelden. Misschien heb ik te weinig voeling met het gegeven als iemand die dergelijke problematiek zelden of nooit gekend of zelfs maar gezien heeft in het echte leven, het kan.

Dan vond ik in de andere film die ik gezien heb van Baker, Tangerine, echt zoveel meer leven inzitten, zoveel meer flair én zoveel meer inhoud.

1,5* voor miss blue haired mom (wel top werk om haar voor die rol te casten ze speelt hem behoorlijk goed) en hier en daar is een kort moment van glimlach.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Deze film stond al een tijdje op mijn verlanglijstje en ik vond hem in zijn genre geweldig. Het is akelig om te zien dat er mensen zijn (white trash) die maar geen doelen in hun leven hebben. En geen verantwoording nemen qua opvoeding, scholing, werk, betalen van huur, waarden en normen, etc.

De moeder en haar kind spelen geweldig, maar iedereen deed het goed, leek net of je naar een docu aan het kijken was.

Ik weet niet in hoeverre deze film na waarheid is gemaakt, maar ik las dat de regisseur in Orlando veel kinderen zag spelen, die in deze Motels wonen. Dus er zal wel iets van waar zijn.

Wij zijn zelf een paar jaar geleden naar Orlando geweest en hebben in zo'n goedkoop Motel geslapen, omdat de Universal Studio pretparken en Disneyparken al best duur waren, wilde we goedkoop slapen. Toen viel ons al op dat bijvoorbeeld het zwembad vol zat met 'locals' en niet met toeristen, die hard schreeuwde, rookte en dronken.

Dus tip: Als je naar Orlando gaat, kies dan toch maar voor een minstens 4 **** sterrenhotel, want wij hadden een supergoedkoop 2 ** sterren Motel en dat was 3 x niks.

avatar van Monaco

Monaco

Overal ter wereld zijn mensen die hard werken voor weinig geld. Maar nergens is dat zo schrijnend dan in de VS. Films gaan over superhelden, succesvolle lieden of ‘losers’ die opklimmen, geen aandacht voor de arme. Deze film gaat daar wel over.

Voor $ 6 per uur kunnen ze geen huis huren waarbij ze huur+borg van $ 2.000 voor moeten betalen dus rekenen ze motelkamers af voor $ 250 per week. Daar kunnen ze niet koken ( als iedereen dat electrisch doet valt de stroom uit) dus eten ze te calorierijk in restaurants. Deze mensen zitten in een houdgreep waaraan niet te ontkomen valt. Ze neer zetten als stumpers die niet voor zichzelf of hun kinderen kunnen zorgen is stuitend. Ze hebben vast 2 baantjes.

Hierboven wordt het einde promotie voor Disney genoemd. Dan snap je er niets van want het is het tegenovergestelde. In de film zie je dat met een gezin Disney bezoeken $ 1.700 kost. Maar ook Disney betaalt haar medewerkers $ 6 uur. Moony en haar moeder zullen er nooit komen. Maar als Moony bij haar moeder wordt weggehaald weet ze met hulp van een vriendinnetje net dat ogenschijnlijk onbereikbare te realiseren.

De film wordt verweten een documentaire te lijken. Dat is niet slecht maar juist slim van de makers. Weinig mensen hebben zin om een docu te zien over de onderkant van de samenleving. Dat je door deze film op de feiten wordt gewezen is dus een pluspunt.

avatar van wezli

wezli

Ik vond het soms een Altman sfeertje hebben, al zou het dan een andere cameravoering hebben gehad en meer mensen die door elkaar praten Mijn link zal te maken hebben door de typische Amerikaanse circus-achtige decors, en door de acteurs, die aardig vrij spel hebben en 'gewone' mensen zijn. Fijne observerende film. En nee, het verhaal is op zich niet heel spectaculair, maar het wordt veelal vanuit de kinderen verteld. Die meer door hebben dan iedereen denkt. Kinderen die ook graag naar hun eigen wereldje vertrekken...

avatar van Robi

Robi

De film eindigt waar de film eigenlijk zou moeten beginnen. Pas aan het einde begint er een verhaal. De ruim anderhalf uur die daarvoor komt is eigenlijk allemaal inleiding. Een hele lange trage inleiding die een troosteloze situatie beschrijft van een jonge moeder en haar dochtertje die in een motel wonen en grote moeite hebben om de maandelijkse vaste lasten bij elkaar te krijgen. Terwijl het kind wat rondhangt in de omgeving met haar vriendje en vriendinnetje. Het grote manco aan deze film is dat er nauwelijks een verhaal in zit. De hele film lijkt één grote improvisatie alsof de regisseur aan de acteurs verteld heeft van; ok jullie wonen in een motel. Dáár wonen een paar mensen die je kent en in dat gebouw aan de andere kant ook. Het kind gaat met die kinderen wat spelen en rondhangen. En jij bent de huismeester die de boel wat aan elkaar praat. En de camera gaat nu draaien. That's it. We zien wel waar het schip strandt. Nou, en stranden doet het schip dus omdat ze vergeten de motor aan te zetten ondanks dat het een rustige en alsmaar voortkabbelende zee is. En dan is het acteren ook nog eens niet altijd even overtuigend. Jammer hoor, want op zich had deze film wel wat qua sfeer. Maar het is allemaal veel te mager. En het laat mij met een heel onbevredigend gevoel achter.