The Florida Project (2017)

geregisseerd door Sean Baker
met Willem Dafoe, Brooklynn Prince en Bria Vinaite

Een zesjarig meisje is met haar vrienden op zomervakantie vertrokken. Daar beleven ze een tijd vol avontuur, mogelijkheden en kinderlijke verwondering. Ondertussen ondergaan de volwassenen, waaronder de ouders van de kinderen, een minder vrolijke periode in hun leven.

• Vanaf 8 februari in de bioscoop
Macmanus schreef:
Het zijn zulke holle frase. Open einde is het niet. Dan heb je het punt van die laatste scene gemist.
volgens mij wel ja. ze rennen naar het (gesloten) disneykasteel (symbool vd vlucht in een kinderlijke utopie), terwijl de volwassen realiteit (kinderbescherming) hen sowieso zal inhalen. Zoiets?

Macmanus schreef:
ok, top + goed is voor mij sowieso hoger dan 2 sterren maar goed...

Als ik de bioscoop uitloop met het gevoel dat ik 2H heb verspild, durf ik zeker zo'n score uit te delen. Al ben ik niet zo blind dat ik géén kwaliteit zie in deze film.

avatar van Macmanus
goongumpa schreef:

Dan is het toch geen open einde als je dit eruit haalt? Dacht je dat ze spoorloos waren en nooit meer uit Disney zouden komen...zou eerlijk gezegd ook wel weer grappig zijn Maar goed ik wil ook niet zeggen dat het een heel moeilijk einde is dat je moet "snappen" maar juist omdat de bedoeling vrij duidelijk is, kun je het toch niet zien als een open einde...

avatar van goongumpa
nja idd, een foute formulering van mij. een 'poetisch' einde zou een beter woord zijn. maar elk effect ontbrak bij mij, behalve opluchting dat ik de zaal kon verlaten .

avatar van IH88
“While the sinners sin, the children play.”

The Florida Project is een schrijnend en tegelijkertijd mooi portret over opgroeien in armoede. In Orlando is het altijd mooi weer en Disney World is dichtbij, maar bijna letterlijk voor de stoep van het pretpark is het armoe troef. Laat het mooie weer, de felle kleuren en de vrolijke kinderen je niet verblinden, het leven hier is hard. In deze omstandigheden zie je Monee (de voortreffelijke Brooklynn Prince) opgroeien, en je ziet haar kattenkwaad uithalen met vriendjes en haar eigen (droom) wereld creëren. De omstandigheden zijn hard en tragisch, maar als je iets verder kijkt is The Florida Project ook een indrukwekkend coming of age verhaal met veel herkenbare momenten.

Helaas gaat het kattenkwaad dat ze uithalen van kwaad tot erger, en je weet al snel dat dit fout gaat aflopen. Het is alleen de vraag voor wie de politie als eerste komt, de moeder of dochter. Als kijker krijg je weinig sympathie voor de moeder (Bria Vinaite), maar je voelt wel de band tussen moeder/dochter. Dafoe is ook weer fantastisch als manusje van alles met het hart op de goede plaats. De eindscene voelt aan als een droomsequentie, maar in de stad van Disney World is alles mogelijk. Echt alles, laat The Florida Project op schrijnende wijze zien, en de American Dream is hier heel dichtbij en tegelijkertijd toch ook weer zo ver weg.

avatar van mjk87
Mooie film. Net iets te lang (ondanks het strakke tempo en snedige montage), en soms net iets te veel irritante kinderen die je op den duur wel een beetje zat wordt, maar in de eerste plaats een fijne schets die een goed beeld geeft van een bepaald sociaal milieu. Heerlijk geschoten met de zachte lucht en het zuurstokroze van op de muren van het hotel. Heerlijk zonnig en treurig tegelijk. Prachtige rol ook van Dafoe waar je hints krijgt dat ook hij niet even geslaagd is in het leven, maar nog altijd oneindig maal het beter voor elkaar heeft dan veel alleenstaande moeders. Ik moet wel zeggen dat Vinaite me af en toe echt stoorde met haar geschreeuw, maar verder over de breedte werd behoorlijk geacteerd. Het einde is dan wel weer heel mooi, even de droomwereld in. 3,5*.

avatar van John Milton
Baker flikt het wat mij betreft weer. Hoe hij die naturelle acteerprestaties eruit wringt hier, is me een raadsel. Zowel de kinderen, moeders als Defoe spelen de pannen van het dak. Bij vlagen een wrange film, maar vanuit Moonee’s ogen kijken we daar toch wat anders tegenaan.

Voor mij een van de sterkere titels van het jaar, die vermoedelijk de eindlijst van 2018 wel gaat halen.

Prachtige film, ik heb met verbazing gekeken. Emoties en met name het verhaallijn vanuit oogpunt van de kinderen zet je wel even op een andere denkwijze.
Dat hun wereld van armoede geen eens slecht is maar dat hun vlucht uit hun droomwereld juist Disney is maakt het zo dubbel

Dichter bij realiteit kom je niet en dat is volgens mij, ijzersterk gespeeld.

avatar van Fisico
Ik was onmiddellijk verkocht toen ik de trailer van The Florida project zag lopen in de bioscoop ergens in december 2017. De kleine Brooklynn Prince zet een brutaal, maar teder en verwarmde vertolking neer van Monee, een zesjarig meisje dat onbezorgd in het leven staat en haar dromen tracht te realiseren. The Florida project is tegelijk hartverwarmend en tragisch: het contrast tussen de ideale droomwereld van het nabijgelegen Disney World en werkelijkheid met de aftandse spuuglelijke paarse motelmuren kon niet groter zijn. De harde wereld waarin volwassenen zitten versus de droomwereld van diens kinderen.

Monee leeft een uitzichtloos bestaan, ver weg van glitter en glammer van een onbezorgd leventje. De beperkte verantwoordelijkheden van haar moeder betreft de opvoeding van haar dochter doet geregeld de wenkbrauwen fronsen. Maar Monee laat het (nog) niet aan haar hart komen en toverde met haar spontaniteit en assertiviteit geregeld de glimlach bij me tevoorschijn, ook al is ze niet steeds een lieverdje. Maar hé, kan je een kind verwijten dat het arm of 'slecht' opgevoed is? Kattenkwaad uithalen en ijsjes aftroggelen bij toeristen, het is haar dagelijkse bezigheid. Heel veel gebeurt er niet in de film, maar hij blijft boeiend. Eigenlijk heb je met de trailer ruim drie kwart van de film al gezien.

De kinderen staan centraal in de film. Ook de camera draait vaak vanuit hun perspectief waardoor je je extra betrokken voelt. De conciërge (Willem Defoe) geeft de film een extra dimensie. Als (sociaal) bemiddelaar en controleur tracht hij het leven in zijn woonblokken leefbaar te houden. Geen harteloze vrek als huisbaas, maar een sociaal geëngageerde man die het beste wil voor zijn bewoners. Hoe minder last hij verkoopt, hoe minder last hij in de plaats krijgt. Hij heeft een zwak voor kinderen en heeft het soms moeilijk met hun onverantwoorde ouders. Hij treedt op als een soort vaderfiguur voor hen. De scène waar hij een potentieel pedofiel spot op zijn terrein was fijn gedaan en met de juiste touch behandeld.

The Florida project vervalt niet in clichés. Er is geen moraliserend vingertje te bespeuren over schuld of verwijten. De film reikt eveneens geen happy end of oplossingen aan. Het leven gaat verder en Monee ziet wel waar het schip zal stranden. Hopelijk is voor haar en vele andere kinderen in dezelfde situatie 'The American dream' geen sprookje, maar een uitweg uit deze sociale benarde positie ...

avatar van Bubblez
Een mooie, rauwe en ook frisse film. Een week uit het leven van. Verveelt nergens, maar is ook nergens heel spannend. En met dat gegeven vind ik het knap dat de film boeiend blijft.

Ik begrijp alleen de Oscarnominatie van Dafoe niet helemaal. Ten eerste omdat hij áltijd goed speelt en deze rol niet per definitie de kroon op zijn werk is en ten tweede omdat de twee hoofdroldames hem wat mij betreft meer verdienen.