Teströl és Lélekröl (2017)

Alternatieve titel: On Body and Soul

Hongarije
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ildikó Enyedi
met Morcsányi Géza, Alexandra Borbély en Zoltán Schneider

In een slachthuis in Boedapest is Mária nog maar pas aan de slag gegaan als de nieuwe kwaliteitscontroleur en het gefluister begint al. Tijdens de lunch in de steriele kantine kiest de jonge vrouw altijd een tafel in haar eentje, waar ze in stilte zit. Ze neemt haar werk serieus en houdt zich strikt aan de regels. Haar wereld is er een die bestaat uit cijfers en gegevens die zich in haar geheugen geprent hebben sinds haar vroege kindertijd. Haar iets oudere baas Endre is ook een rustig type. Stilaan beginnen de twee elkaar beter te kennen. Door de erkenning van hun geestelijke verwantschap zijn ze verbaasd wanneer ze ontdekken dat ze dezelfde dromen hebben 's nachts...

Ik vond het een hele originele film. Mooi ingetogen geacteerd ook. Zeker de moeite waard.

Wel pijnlijk dat het zich deels afspeelt een abbatoir: arme dieren.

StanStan schreef:

Wel pijnlijk dat het zich deels afspeelt een abbatoir: arme dieren.

Tja, maar zoals een (misschien niet zo-) wijs man (Theo Maassen) ooit zei; als wij dat vlees niet aten, waren die dieren niet door ons tot leven gewekt, dus ik eet vlees omdat ik ze ook een leven gun...

avatar van revadebe
Schitterende film. Nu al mijn favoriet van 2018. Vrij subtiele film, goed geacteerd, origineel script, mooie droombeelden, treffende muziek.

Paar puntjes van kritiek:
(1) is die zelfmoordscène echt nodig? Het past wel binnen de setting van het abattoir, maar ik vind het toch wat uit de lucht komen vallen. Aan de andere kant: Mária toont geen emoties dus het laat zich te raden wat er precies in haar hoofd afspeelt. Je kan het dus ook gewoon niet helemaal zien aankomen. Hoe dan ook voelt het gekunsteld aan. Om te choqueren. Overigens wél een iconische scene.

(2) o.a. de cd-luisterscene is wel erg makkelijke slapstick, dat soort scenes hadden ze eruit mogen laten. Op die paar keer dat de film uit de bocht vliegt na, valt er genoeg te lachen: o.a. scenes in de kantine, gesprekken met de kinderpsycholoog, etc.

(3) beetje stereotyperend dat ze een soort Rain Man is die kaarten gaat tellen, datums onthoudt en gesprekken kan citeren. Er zijn weinig autisten die dat kunnen en het was ook geen belangrijk onderdeel in het plot. Het secuur kunnen werken, moeilijk sociaal contact kunnen hebben, aanstaren, emotieloos gezicht, e.d. zijn dan weer wel treffend. Knap geacteerd ook.

avatar van eRCee
Tamelijk typische arthouse inderdaad, zoals Macmanus al beschrijft. De herten vond ik dan weer wel een leuke toevoeging maar het uitgangspunt van een vrouw met autistische trekken en een oudere man die de liefde al heeft opgegeven, sprankelend is het niet bepaald. Enkele ontwikkelingen aan het einde zijn daarbij nogal ongeloofwaardig; de zelfmoordpoging komt uit de lucht vallen, en voor de seks nadien geldt eigenlijk hetzelfde. Crisis, catharsis, allemaal volgens het boekje. Nou ja, On body and soul is gewoon een aardige film, ik had er echter meer van verwacht.

Lang geleden dat ik zo'n mooie film heb gezien. Prachtig verhaal, dat zich niet aan je opdringt. Verrassend tot het laatst, origineel vormgegeven, mooi van beeld en geluid en twee hoofdrolspelers waar je als filmer een moord voor zou doen. Heb ademloos zitten kijken. Wat kan ik dan anders geven dan vijf sterren.

Maar ik ben het wel eens met andere kijkers hier dat die zelfmoordpoging nogal uit de lucht komt vallen, voor ons althans en de seks met het gezellig ontbijtje de volgende morgen vond ik ook niet helemaal geloofwaardig. Maar misschien ben ik wel aan het zeuren. Deze film is wat het is: mooi.

avatar van SturyNijmegen
Bijzondere film, bizar ook wel, de hoofdpersonen hebben dezelfde droom. Leuk idee. De scenes in het slachthuis zijn heftig vooral als je de afgesneden kop van een koe ineens ziet. De mooie hertjes zijn een metafoor voor de liefde die tussen de man en de vrouw ontstaat met als hoogtepunt een komisch aandoende sexscene tussen de twee. De mooiste scene is echter de zelfmoordpoging van de vrouw welke misschien het autisme in het kwadraat laat zien.

De hele enorm rustige opbouw naar de pointe de gedeelde dromen is echt geniaal gedaan.

Maar in de tweede helft zakt het toch allemaal aardig in. Om op het einde weer sterk terug te komen.

avatar van TornadoEF5
Richardus schreef:

En wat voor een leven. Een leven die ze in gevangenschap delen, met als enige doel voedselproductie voor ons door op jonge leeftijd geslacht te worden en genetisch vetgemest te worden, en veel ruimte om te leven hebben de dieren niet, maar jij redeneert wel dat je ze een leven gunt wanneer je vlees blijft eten. Dikke pluim voor je. Je bent echt een goed mens omdat je die dieren een leven gunt. Koop een taart en vier het. Hoe naïef, dom en belachelijk kan je zijn.

Deze zal ik maar niet zien in de cinema, want blijkbaar zullen de beelden wat te gevoelig zijn voor mij, en er zijn genoeg andere films waar ik beter eerst naar zou kijken die ook draaien in de cinèma. Ik ben meteen blij om te weten dat er scènes in een slachthuis zijn en dat meerderen aangeven dat die gevoelig kunnen liggen. Dan word ik op die manier niet pijnlijk verrast.

TornadoEF5 schreef:

Joehoe! Theo Maassen! Cabaret!

avatar van John Milton
Inderdaad niet te serieus nemen

Overigens zou ik het zonde vinden om deze prachtfilm om die reden te laten schieten, Tornado. Als dierenknuffende vega vond ik die ook onprettig, maar het was te doen. Je kunt ze altijd skippen?

avatar van IH88
On Body and Soul

Bijzondere film. De eerste twintig minuten had ik eigenlijk geen idee waar ik naar aan het kijken was. Maar de combinatie van een intrigerend verhaal, mooie beelden en ijzersterk acteerwerk zorgt ervoor dat je helemaal wordt meegesleurd in de dromerige sfeer. Vooral de scènes waarin Mária op pragmatische en gedetailleerde wijze probeert uit te zoeken wat liefde en seks inhoudt zijn op een tragische manier ontzettend grappig.

Borbély is een fantastische actrice, en de manier waarop ze gestalte geeft aan Mária is fenomenaal. Endre (Géza) heeft de liefde eigenlijk al opgegeven, en Mária heeft moeite om een connectie te maken met andere mensen. Maar de liefde tussen deze twee bijzondere mensen kan zelfs opbloeien in een slachthuis, zoals On Body and Soul laat zien.

Af en toe stuit je onverwacht op een pareltje. Afgezien van de onnodig schokkende scènes in het slachthuis is dit een prachtig, romantisch drama. Naast het pakkende verhaal en het voortreffelijke, ingetogen acteerwerk van de beide protagonisten leveren de allegorische beelden over de herten schitterende, beklijvende opnamen op die de film naar een hoog niveau tillen.
Hoewel de vergelijking in menig opzicht mank gaat, riep de film bij mij associaties op met “Lost in Translation”. Hij haalt niet dat hoge niveau, maar komt wel dicht in de buurt. Een absolute aanrader. Voorlopig 4½* en ik sluit niet uit dat daar na herziening nog wat bijkomt.

avatar van Alathir
Ingetogen film inderdaad waarbij ik in het begin echt geen idee had waarover dit nu ging gaan. Het is een slowburner en de link met Lost in Translation kan ook van ver gemaakt worden. De eenzaamheid van beide mensen ontstaat hier niet vanwege de taalbarrière maar omwille van hun anders-zijn. Toch is de sfeer heel anders. Ik vond het dromen dat ze allebei een hert waren een beetje een excuus om ze bij elkaar te brengen.

Het dierenleed is niet fraai om aan te zien en zal niet alleen vegetariërs doen opkijken maar zeker ook weeral vleeseters. Of het daarom draait in deze film, ik denk het niet. Het gaat over introverte mensen die ondanks dat ze erg koel kunnen overkomen toch branden van verlangens of enthousiasme. Ze hebben het gewoon moeilijk om dat over te brengen. Het zijn denkers, geen doeners. Ik denk niet dat er verder iets mis is met Maria, ze is gewoon zwaar introvert en ze heeft weinig empathie. Ze gaat niet eens wenen wanneer ze zelfmoord wilt plegen. Het lijkt haar bijzonder weinig moeite te kosten om haar pols over te snijden met glas. Haar poging tot zelfmoord vind ik eigenlijk wat overdreven, hoewel introverten vaak alles opkroppen omdat ze er met niemand over willen/durven praten, zal er meestal wel iets meer tijd overgaan vooraleer ze zoiets drastisch beslissen (denk ik).

Naar mijn mening is de film wat te traag (te veel details vertragen de film) en de romance is ook niet helemaal wat het moet zijn. Ik werd niet echt warm van hun liefde. Al komt hier weer terug wat ik hiervoor schreef, enthousiasme en passie zijn moeilijk uit te drukken voor iemand als Maria (en Endre). Het concept is dus vrij origineel en echt erg zou ik het niet vinden moest deze de Oscar winnen voor Beste Buitenlandse film.

avatar van Capablanca
Sterk en ontspannen gemaakte film met een origineel uitgangspunt. Heb me prima vermaakt.

avatar van Fisico
Eindelijk de langverwachte On body and soul gezien. Winnaar vorig jaar in Berlijn. Ik kan er me wel iets bij voorstellen. Misschien moet ik Félicité, winnaar van de Juryprijs, binnenkort ook maar zien. On body and soul is een bijzondere film over een liefdesspel op een zeer ongewone bizarre locatie. Het slachthuis is het decor van deze erg serene mooie film. Ik heb geen problemen met martelingen zoals bvb pakweg in Saw of Hostel, maar deze expliciete beelden van geslacht rundervee deed me wel iets.

Beide hoofdpersonages hebben het sociaal moeilijk om contacten te leggen met hun omgeving. Voor de één is dit nog explicieter dan voor de andere. Het moet nu ook gezegd dat de collega’s nu niet bepaald de meest fijne mensen waren. Zelfs gepest werd niet geschuwd. De rol van Maria was van ontzettend mooie makelij. Maria heeft autisme, dat leid ik er toch uit af, en dat uit zich in een aantal rigide houdingen, steeds mooiin beeld gebracht. Aandoenlijk was het hoe ze trachtte om te gaan met het fenomeen “verliefdheid”, hoe ze op basis van empirische gegevens en kennis dit gevoel wou doorgronden. Ook het zwart-denken komt naar boven en komt tot uiting in die zelfmoordpoging. Cinematografisch erg knappe scène overigens.

Door het trage tempo duurt het even vooraleer de film op gang komt, maar ongeveer halfweg komt het echt op gang. Trouwens dat interview met die psychologe was een leuke grappige afwisseling tussen de vele steriele en bij momenten melancholische scènes. Mooie 4,0*alvast!

Mooie, fantasierijke romantische film met een knap, origineel liefdesverhaal over twee mensen die naast het wonderlijke van hun droomwereld, aanvankelijk alleen maar het zich liefst afzonderen gemeen hebben.
Meerdere gevatte en ook spontaan grappige scènes tegen de achtergrond van de activiteiten in een slachthuis met toch een paar erg realistische beelden , in schril contrast met de mooie natuurplaatjes.
Sterke vertolkingen.

avatar van 93.9
Niet helemaal bevredigd resultaat, anders had ik wel 5 sterren gegegen.
Maar hierom hou ik zo van filmhuis.
Prachtig!