The Florida Project (2017)

geregisseerd door Sean Baker
met Brooklynn Prince, Bria Vinaite en Willem Dafoe

De zomer van Moonie en haar vriendjes bestaat uit één ding: kattenkwaad uithalen. Fikkie stoken, auto's onderkwatten, joelen naar een topless zonnende buurvrouw en gierend van de lach wegrennen. Ze woont met haar moeder in een goedkoop motel onder de rook van Disney World. Door haar ogen is het een pastelroze kasteel, met om iedere hoek een nieuw avontuur. Wat haar moeder elke dag moet uithalen om weer een overnachting te kunnen betalen - Moonie krijgt er de helft niet van mee.

avatar van xgogax
Sorry , maar dit filmpje is echt niet goed en zwaar overschat .

avatar van De zonderling
Sorry, maar dit filmpje is echt wel goed en helemaal niet overschat.

Bélon
Dit zou je verwachten als de kinderen van American Honey (2016) zelf kinderen krijgen: ze komen uit bij een sleazy motel.

De Amerikaanse (maïs)suikerindustrie vaart er wel bij: de Amerikaanse pauper lijdt geen honger, hij propt zichzelf en zijn kinders vol met goedkope suiker! De Disney (outlet) backdrop past goed bij deze versie van de Amerikaanse droom/nachtmerrie.

avatar van wwelover
Uitstekende film. Boeiend, mooi geschoten en fantastisch geacteerd. Niet normaal eigenlijk hoe goed dat meisje is. En Willem Dafoe natuurlijk ook. Ben eerlijk gezegd niet al te bekend met het werk van Baker, afgezien dat ik de titels ken. Maar deze film past goed in mijn straatje. Heerlijke sfeer en ook bij vlagen erg grappig.

avatar van katie morosky
Wat een film! Het thema deed me denken aan Ladybird, Ladybird van Ken Loach maar dit op geheel andere wijze benaderd. Het is een zwaar thema maar de regisseur weet dit op dit soort wijze te benaderen dat het, zonder je het zelf beseft, onbewust, loodzwaar op je maag komt. Het gaat hier over de onderkant van de Amerikaanse samenleving, en alleen al omdat we in de Lage Landen wonen is dat een milieu dat we eigenlijk niet kennen. De regisseur weet het zo te vertellen dat ik me absoluut in de personages kon inleven, en me zelfs ging afvragen wat right or wrong was.
Chapeau voor de acteerprestaties, àlle acteerprestaties. Dat kleine meisje verdient voor mij een Oscar.
Het is een bittere film die wrang nasmaakt en dit alles op subtiele wijze gebracht, het komt er langzaam insluipen. Ik heb zelden zo gelachen en zo gehuild bij een film. Vorige week zag ik Badlands van Terrence Malick wat voor mij een onvergetelijke ervaring was en nu deze film. Eveneens onvergetelijk.

avatar van Walter S.
Lijkt me wel eentje om voor naar de bios te gaan.

avatar van John Milton
Walter S. schreef:
Lijkt me wel eentje om voor naar de bios te gaan.

xgogax schreef:
Sorry , maar dit filmpje is echt niet goed en zwaar overschat .

Eens hoor. Fijne locatie, acteurs die het prima doen, maar verder biedt dit gewoon heel weinig. Cinema diemijniets zegt.

avatar van SturyNijmegen
Gefilmd vanuit het perspectief van een jong kind, dus veel kinderpraat, gejengel, ijsjes etc.
Kleurrijk gefilmd.
Moonee is de hoofdpersoon, af en toe zeer irritant net als haar verslaafde moeder met forse borderline.
Het is een realistisch gefilmd drama, ze wonen in een aftands motel , vet eten en veel suikers voor Moonee als goedmaker. Prostitutie, vechtpartijen . De onderlaag van America gefilmd.
Het sentiment mag er zijn en wordt ook sterk verbeeld in de laatste scene waarin ineens de kinderdroom uit elkaar spat als Moonee voor de laatste keer haar vriendinnetje opzoekt.Een emotionele scene volgt die je niet snel zal vergeten.
Uitstekende cast verder.

goongumpa schreef:

Neonfilms zijn momenteel de nieuwe rage , er is nu echt een overkill aan neonfilms . De meeste jonge ( talentloze ) regisseurs met ambitie schieten hun films tegenwoordig in deze stijl . Echter , ' handheld neon ' maakt een film niet automatisch goed . Het is maar een stijlmiddel en is nu echt een gimmick aan het worden . Een slechte film wordt niet meteen beter door felle neon kleuren . Slechte framing , pacing / ritme en editing kun je moeilijk verbloemen met kleurtjes of handheld . Juist door ' handeld ' zijn de meeste films van nu verschrikkelijk / amateuristisch op het gebied van ' framing ' en ' pacing / ritme ' . En door slechte films heb ik het helemaal gehad met neonfilms ...

avatar van goongumpa
Eens. Ook een stijl die mij niet zo bevalt. Korine/debie, kar_wai, Christopher doyle en andere aziaten daargelaten. En de echte 80s fklicks. Zo vond ik Refn ten tijde van Pusher geniaal, maar met Neon demon weer een hack.

Een ander probleem bij beginnende regisseurs is de overkill aan kinderen als hoofdpersoon en de zgn LBGT cinema (de eerste 2films van deze regisseur passen pecies in dat plaatje).. vaak wat makkeljk scoren.

avatar van xgogax
Heb ik ook gemerkt dat de LGBT cinema ( en filmmakers dit openlijk aangeven niet-hetero zijn ) erg hoog scoort ongeacht de kwaliteit ervan . Het lijkt alsof critici van tegenwoordig ( die vaak niet-hetero zijn en meestal zijn ' so called ' filmcritici joods of gay , lol ) extra politiek correct en aanmoedigend willen zijn naar de LGBT-community en minderheden ( Aframs etc. ) toe .

De allereerste handheld neonfilms die ik gezien heb zijn overigens zwart/wit . Je kunt zelfs de eerste belangrijke film van GODard , À bout de souffle (1960) , ook als een ' losse ' handheld neonfilm beschouwen . 25 jaar later heeft hij deze neonstijl overigens geperfectioneerd en naar een hoger niveau getild ...

avatar van Cikx
Waar heb je het in godsnaam over?

xgogax schreef:

Helemaal eens hoor. Moonlight, Birth of A Nation, Twelve Years a Slave, Call me by your name, ladybird, Dolan... Allemaal politiek belangrijke films van 'minderheden', allemaal prijsbeestjes. Versta me niet verkeerd, ik ben 100% voor gelijke kansen, maar de consequente keuze en (vaak oppervlakkige) lof voor die verhalen, zorgt m.i. voor een (arthouse) filmklimaat dat verre van spannend is.

xgogax schreef:
Thief van je vriend Mann is toch een van de mooiste in die stijl. Als je Fear City van Ferrara nog niet zag : doen! En in BR kwaliteit!

Wat betreft sociaal drama uit het oogpunt van kids, dat deed rosselini 80 jaar geleden al zeker zo goed.

avatar van IH88
goongumpa schreef:

Vergeet dan ook niet om Birdman, Babel, The Revenant, Selma, Gravity, The Hurt Locker, Lost in Translation, Zero Dark, Life of Pi en Brokeback Mountain te noemen. Allemaal films die alleen maar genomineerd zijn omdat ze door vrouwen, latino's en een Aziaat zijn geregisseerd zeker... Wat een onzin kunnen mensen soms uitkramen.

Kijk maar eens naar de Oscarwinnaars/genomineerden van de jaren 30 t/m jaren 90. Dan zie je waarom representatie en gelijke kansen belangrijk is.

avatar van goongumpa
Vrijwel allemaal saaie\prekerige kutfilms, dat wel. bigelow is best goed. En ang lee heeft zn dagen.

Get out was wel hard trouwens!

Edit: haha, wat een discussie

avatar van goongumpa
@IH88 is het hele doel van een wedstrijd niet dat de beste wint??

avatar van macrobody
Bélon schreef:

Precies dit inderdaad. Een steeds grotere groep Amerikanen vallen in de categorie van mensen die nog geen $400 kunnen ophoesten in een noodgeval. Kijken wanneer de bom barst.

avatar van Macmanus
Ik had hier helemaal geen LGBTQwhatever vibe bij. Grappig hoe men altijd in extremen denkt aan beide kanten. Aan de extreem anti SJW kant is nu alles SJW! en aan de extreem SJW kant moet elke minderheid erin.

Nerdwriter heeft wel een mooie kijk op de film. Je mag de film natuurlijk kut vinden hoor. Maar het is een film met visie en hart. Ook een film als Call me by your name heeft gevoel en is juist veel meer liefde dan een homofilm. Er zijn ook legio homo/LQBT/Zwarte films die amper worden gewaardeerd.

avatar van goongumpa
ja dit is jong sociaal drama door de ogen van kiddo's, niet LBGTQ inderdaad. dat ding sleurde ik erbij omdat beide cinematische modetrends m.i. onterecht een voorkeursbehandeling krijgen.

avatar van Macmanus
Kan niet zoveel met die constatering. Natuurlijk zullen critici gekleurd zijn. Maar ik denk ook dat er mensen zijn die wat hebben met de belevingswereld. xgogax kijkt heel erg naar de neon, die hij kent uit andere films en vind ze elders beter, en herhaling mag niet, prima. Ik zie ook onschuld, ik zie ook het hedendaagse Amerika/Westerse wereld, ik zie juist veel goede pacing, speelse pacing, jazz pacing. Laat de beelden vallen waar ze terecht komen. Ik kan tegen een stootje, maar ben wel blij dat ik niet zo alternatief moet zijn, ik kan The Post matig vinden, en Noe geweldig, maar ook 3 oscar nominaties al 4 sterren geven, ik hoef niet zo moeilijk te doen...

avatar van goongumpa
Ik doe moeilijk? Vind de film gewoon niet tof, niks met tegen de stroom in varen te maken. Three Billboards en Disaster Artist vond ik ook gewoon goed.

Over de neon: dat mag xgogax in dit geval toelichten, zag toch vnl zachte pasteltinten. Camerawerk snap ik m wel helemaal

avatar van Macmanus
Waarom haal je dan die onzin over modetrend erbij, sociale films zijn van alle dag. De goede drijven boven. Maar goed echt boeiend ben je verder niet. Met passie je mening verdedigen zit er niet eens bij...

avatar van goongumpa
Kids als hoofdpersonage & hedendaagse sociale problematiek, zachte dromerige esthetiek, pasteltinten (of neon), weinig drama, een open einde, het is een cocktail die in de mode is en altijd wel zieltjes wint. of de film goed is of niet. in dit geval: niet bijzonder. regie: ok. locatie: top. acteren: goed. finito.

net als zijn vorige film: iphone als camera en zwarte trannies. je film hoeft niet goed te zijn, dan heb je al aandacht. ik kon er met moeite 20 minuten naar kijken.

en waarom moet ik mijn mening met passie verdedigen? ik heb niet de illusie dat jij dit een kutfilm zal gaan vinden ofzo

avatar van xgogax
Heb je Le meraviglie (2014) gezien ? Er zijn natuurlijk veel verschillen ( andere setting ) , maar ik ben van mening dat beide films ook een beetje op elkaar lijken .

goongumpa schreef:

The Long Goodbye (1973) van Altman vind ik een veel beter voorbeeld .

De allerbeste film met neonkleurtjes die ik gezien heb is 'Je vous salue, Marie' (1985) van JLG en ik denkt niet dat ik ooit nog eens een betere film zal zien .

avatar van mikey
Wanneer je je kwaad maakt, zou je dit als kitscherige esthetiek bedoelt voor de 'culturele upper-class' kunnen beschouwen. Ik nam het camerawerk zelf ook niet al te serieus.

avatar van John Milton
Soms is het zo heerlijk om geen moderator te zijn....

goongumpa schreef:

Het zijn zulke holle frase. Open einde is het niet. Dan heb je het punt van die laatste scene gemist. Drama genoeg, maar gelukkig juist met heel veel compassie voor deze kant van de samenleving, ipv kommer en kwel wat ik juist veel vaker zie. Eerste twee dingen zijn te hol om serieus op te reageren. Op die fiets is elke film per se in de mode die ook maar kinderen of sociale problematiek in zijn of haar film te plaatsen.
ok, top + goed is voor mij sowieso hoger dan 2 sterren maar goed...

goongumpa schreef:

Niet gezien, uiteraard als je wat anders doet val je op. Dat lijkt mij niet heel gek. Denk dat er vast wel ook wat talent in de film zat waardoor deze iPhone film net wat meer aandacht kreeg dan de andere iPhone films.

goongumpa schreef:

Je moet niks. Maar het maakt een discussie wel leuker. Natuurlijk in de wereld waarin iedereen Remi alleen op de wereld is, zal men elkaars mening nooit doen veranderen, maar als je het toelicht met passie zou ik er wel meer van kunnen opsteken.

nummer2 heeft ook een negatieve review maar ik vind die zeer waardevol. Ook bij bijvoorbeeld Ghost in the Shell remake las ik reviews waarom men die toch echt veel minder vond dan het origineel. Het deed mijn sterren aantal niet meteen zakken, maar ik had wel meer kijk op waarom men dat vond. Ik had het origineel veel minder fris in mijn hoofd.

Ik mis dat bij jullie. Overigens heb ik daar zelf ook wel eens last van hoor. Dus mocht men dit als een te verheven stukje lezen zo is het ook weer niet bedoeld.