The Florida Project (2017)

geregisseerd door Sean Baker
met Brooklynn Prince, Bria Vinaite en Willem Dafoe

De zomer van Moonie en haar vriendjes bestaat uit één ding: kattenkwaad uithalen. Fikkie stoken, auto's onderkwatten, joelen naar een topless zonnende buurvrouw en gierend van de lach wegrennen. Ze woont met haar moeder in een goedkoop motel onder de rook van Disney World. Door haar ogen is het een pastelroze kasteel, met om iedere hoek een nieuw avontuur. Wat haar moeder elke dag moet uithalen om weer een overnachting te kunnen betalen - Moonie krijgt er de helft niet van mee.

avatar van eRCee
De charme van The florida project zit hem voor mij in de combinatie van de sociale problematiek en de setting die Baker gekozen heeft, namelijk het Disney-world gebied. Normaal verwacht je grauwe kleuren, hier zie je pasteltinten en ijstentjes. Wes Anderson zag ik terug in het gebruik van symmetrie (hier minder doorgedreven dan bij hem) maar ook bijvoorbeeld als Moonie close-up verschijnt met haar hoofd helemaal tegen de onderkant van het kader. Daarnaast deden sommige shots van de hollende kinderen me eraan denken maar weet niet precies waarom.

Ik zeg dit wel vaker, maar in mijn optiek is het een verarming van de filmkunst als je uitgaat van een vaststaande esthetiek. De beste stijl verschilt per film, het gaat om de combinatie van vorm en inhoud waardoor je van beide kan genieten.

avatar van mixmaster
Mooie realistische film die laat zien hoe het dageljikse leven eruit ziet van een moeder met haar kind die in een goedkoop motel leeft onder erbarmelijke toestanden.

De moeder doet alles voor geld terwijl het kind met vriendjes kattekwaad uithaalt op straat.
Prachtig in beeld gebracht en vooral de laatste scene is hartverscheurend te noemen.

avatar van mikey
mixmaster schreef:
Mooie realistische filmn.
hmmm is deze film niet eerder neo realistisch als in neo realisme?

Eindelijk na afloop dat heerlijke, onbestendige gevoel gehad dat ik na iets bijzonders heb zitten kijken, chapeau heer Baker. En dat terwijl de eerste pakweg drie kwartier toch tegenvielen, The Florida Project heeft wel degelijk wat opstartproblemen. De sfeertekening van een te warm Florida in combinatie met het lome verteltempo en het aanvankelijk erg herkenbaar coming of age verhaal, lieten me aanvankelijk niet in hogere sferen belanden. Maar als na het eerste gedeelte er letterlijk wat vuur in het verhaal komt, wordt langzamerhand duidelijk dat hier op zelfverzekerde wijze wordt getracht via een ogenschijnlijk wat simplistisch verhaal relevante maatschappelijke thema's aan te snijden. En dat lukt dus wonderwel, echt zo'n film die een klassieke status kan krijgen, zo eentje die je later graag nog eens wil zien om te controleren of je iets belangrijks hebt gemist. Puik acteerwerk van allesdoener Dafoe, die hier als quasi strenge maar ook menselijke concierge indruk maakt. Daarnaast is Vinaite als de vreselijk irritante moeder hier bijna onmerkbaar erg goed, en ook de kinderkes zijn goed gekozen. Jammer alleen dat zij wat al te wijsgerig zijn voor die leeftijd en wat onnatuurlijke dialogen in de mond krijgen gelegd(maar dat hoort achteraf wellicht bij de metaforische bedoeling van de film). Intelligente, volwassen cinema.

avatar van Filmkriebel
The Magic Castle.. niet ver van Disneyland vind je in Florida soms appartementscomplexen met deze naam. Binnen gaat het er minder sprookjesachtig aan toe. We volgen hier Moonie en haar vriendjes, die hun vakantiedagen vullen met kattekwaad. Het zijn slechts kinderen, en achter de kinderen heb je altijd ouders... of een alleenstaande jonge moeder, zoals Haley. Sterk vormgegeven door een Litouwse actrice, een vrouw die je alleen maar een hekel kan aan hebben voor de onverantwoordelijkheid tegenover haar kind. Je ziet een kind een ander kind "opvoeden". Ze is werkloos, altijd in geldnood en niet van zins om haar situatie te veranderen. Ze is de grootste kopzorg van de vriendelijke manager van het complex, Bobby, gespeeld door Dafoe. Toen die pedo kwam aanrukken dacht ik dat het de gortige kant op zou gaan maar was vooral bedoeld om Bobby's beschermende houding te tonen.

Hoewel het op papier misschien zo klinkt, is dit geen rooskleurige film over jeugdnostalgie, maar een sociaal drama geïnspireerd door Ken Loach. Wij zien ook van die toestanden hier in de VS, moet Baker gedacht hebben. Hij toont mensen aan de rand van een dakloos bestaan, maar dan wel met een zweem van zorgeloosheid erdoor, zoals je hebt wanneer je dit alles met kinderogen bekijkt. Best een geslaagd project

avatar van porcupine3
Goede reclame voor kinderloosheid.

Uitstekende film over een alleenstaande moeder en haar dochtertje die wonen in een motel-kamer. Een sociaal drama a la Mike Leigh, maar dan minder deprimerend van toon (voornamelijk de eerste helft en niet alleen vanwege de setting). Een aantal mooie, kleurrijke shots van het zonnig Florida en de kindacteurs doen het bijzonder goed. Een sterke finale die ergens naartoe lijkt te bouwen, maar dan toch de andere kant opschiet.

avatar van Martxe
Mooie realistische en aangrijpende film. Ook de lome zomersfeer was heel goed neergezet en voelbaar.
Het einde vond ik in tegenstelling tot velen zelf helemaal niet bij de film passen. Maar toch n 4 voor de film als geheel.

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en vond hem niet mis. Ondanks dat het verhaal niet echt speciaal of zo was, kon het me toch boeien van begin tot einde, mede door de prima cast. Ook de speelduur was goed, niet te lang en niet te kort. Ik vond hem wel eens het bekijken waard.

avatar van schumacher
Ik wist niet goed wat te verwachten van deze film.
Het is een film die ik toch maar zelden tegenkom, het was eens iets helemaal anders dan dat ik/we gewoon ben/zijn.
Om 1 of andere reden vond ik de film toch best te smaken en te boeien en ook realistisch met dank toch wel aan de heel goede cast die dit echt geloofwaardig bracht.

Herkenbaar: je zit in een diep dal, je hebt geen werk, je moet rondkomen met peanuts of soms met niks, dan doe je alles om uwe huur te betalen en te eten en te drinken enz...

Anderzijds het negatieve aan zo'n persoon dat is dat je je dochter toch zo niet opvoed en ook dat gebeurt helaas irl, kinderen die de streken en taaltje overnemen vd marginale ouder(s) met dan het resultaat dat ze uw kind willen afnemen, beide verhalen die ik hier nu zelf post.... ik heb weet van zo'n mensen (alcoholverslaafd en kinderen alle 3 elders gestoken).

Sommige zouden beter hun benen toehouden, sry voor deze uitspraak maar duidelijker dan dat kan ik het niet stellen. Ik heb weet van zo'n koppel, gokverslaafd en drinken, alle geld erdoor draaien, kinderen zijn er het slachtoffer van. Echt erg, de ene heeft een familie lid opgenomen en het zoontje binnen gestoken. Die hadden geene nagel om aan hun gat te krabben en maken dan nog een 2de kind zzzzz..

Soit; het maakt me kwaad zoiets en deze film heeft mij daar nog eens aan doen denken.

1 negatief puntje aan de film is het einde: ik had daar iets helemaal anders verwacht en ook een verdere uitwerking ervan.

avatar van Brabants
Schrijnend verhaal wat ontzettend mooi gefilmd is. De karakters zijn levensecht en ondanks de penibele situatie was het toch een aangename film om te zien. Het verhaal heeft ook twee kanten en dat wist ik zeer te waarderen. Het acteerwerk was meer dan goed. Ook een van de redenen dat deze film zo geslaagd is.

Sterk portret van uit zich levenslustige kinderen in een kleurrijke omgeving, op een boogscheut van de luxe, maar totaal niet beseffend in welk troosteloos, grauw tot miezerig bestaan ze worden groot gebracht, zonder enige hoop op een beter leven.
Moonee heeft dan nog de pech van een moeder te hebben die geen ernstige verantwoordelijkheid op zich neemt, die in oneerlijkheid en brutaliteit leeft en dat ook aan haar dochtertje overbrengt. Respect is ver te zoeken.
Een gedurfde film die het leven in dergelijke blokken met mensen zonder een vaste beet in het leven, scherp belicht en daarmee meteen de kansarme toekomst van de kinderen naar voren schuift.
Wonderbaarlijke shots van de kleintjes en daarnaast ook doorleefde vertolkingen van Willem Dafoe en Bria Vinaite.

avatar van hartfield
Het gebeurd mij niet veel , maar ik heb deze film niet uitgekeken. Ik zag de lijn van het verhaal niet. Het bleef hangen in de kinderlijke kattenkwaad. Het verveelde mij net zo als de kinderen in de film.

avatar van david bohm
Tamelijk tedere schets van het leven aan de onderkant van de maatschappij. Door de kleurige omgeving en het aangename klimaat oogt het allemaal niet al te schrijnend. Maar schijn bedriegt toch want de schattige Moonee wordt niet opgevoed tot een fatsoenlijk mens. Mooi om gezien te hebben maar niet erg beklijvend.

avatar van Nicolage Rico
sinterklaas schreef:

We bevinden ons in Miami...

Miami?

avatar van Hectometerpaal
porcupine3 schreef:
Goede reclame voor kinderloosheid.

Inderdaad, sommige mensen kunnen beter geen kinderen krijgen.

avatar van HK Senator
Veel gebeurd er niet in deze film. We volgen een meisje van een jaar of 8 die met haar moeder in een hotel leeft. Ze is een slechte moeder die beter geen kind had kunnen krijgen. Eigenlijk is het nergens echt bijzonder maar het acteerwerk zeker de moeite waarde.

avatar van Dievegge
De muren van het motel zijn roze en violet, maar die optimistische kleuren staan in schril contrast met de uitzichtloze situatie van de bewoners. Zij leven in de marge van de maatschappij en hebben geen enkel uitzicht op verbetering. De titel is de oorspronkelijke benaming van het nabije Disney World, maar "project" is ook een eufemisme voor achterstandsbuurt.

Dit is een boeiend kijkstuk, omdat het niet allemaal kommer en kwel is. Je kunt meeleven met de kinderen die kattenkwaad uithalen. Zij lijken niet te beseffen hoe kansarm ze zijn. Moonie zegt zelfs: "This is the life, man. Better than a cruise!" - alsof ze ooit op cruise geweest is. Het wangedrag van de kinderen gaat te ver, maar dat zegt vooral iets over de schrijnende sociaal-economische situatie waarin ze opgroeien. Voor deze problemen valt niet in een, twee, drie een oplossing te bedenken.

Stilistisch zit het mooi ineen, met een opeenvolging van incidenten waardoor een rode draad loopt. Er wordt afgewisseld tussen een vaste camera binnen en een handcamera die de kinderen volgt op hun avonturen. Er zijn grappige momenten, maar steeds met een pijnlijke ondertoon. Willem Defoe, de enige bekende acteur, speelt een kerel die de ergste rotzooi opdweilt maar ook niet met oplossingen komt. Bria Vinaite, geboren in Litouwen, werd gekozen op basis van haar profiel op een sociale website. Brooklynn Prince speelt een heerlijk spontane kinderrol.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een ongelofelijk irritante film. Tuurlijk is het erg dat er veel mensen in deze situatie zitten, maar als film krijg je toch maar een groot stuk ellende te zien. En niet in de zin van entertainment. De pastelkleuren zijn gewoon lelijk en moeten de rooskleurige omgeving tonen in contrast met de sociale problemen waar die mensen mee te maken hebben. Goed bedoeld allemaal, maar ik denk zeker niet dat je veel mensen bewust gaat maken over de problematiek achter de hoek door deze films te maken.