Een Vrouw als Eva (1979)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Nouchka van Brakel
met Monique van de Ven, Maria Schneider en Peter Faber

Eva, een huismoeder met een fantasieloze echtgenoot, komt tot de ontdekking dat ze haar leven anders wil leiden dan ze tot nu toe gedaan heeft. Ze wil haar leven en liefde delen met een vrouw. Haar keuze heeft verstrekkende gevolgen, voor haar als echtgenote zowel als moeder. Haar man Ad kan het allemaal niet begrijpen en wil van haar scheiden. Maar er zijn ook nog de twee kinderen...

FisherKing
In ieder geval mijn complimenten met de mooie poster. Ondanks mijn zwak voor Monique vd Ven overtuigde de film niet voor mij.

Deze film viel me een beetje tegen. Het verhaal was voor die tijd misschien revolutionair om een film over te maken (of werden er al eerder films over dit onderwerp in Nl gemaakt?), maar het kon mij niet echt boeien. Daar helpt de cast dan zeker ook niet aan mee, want die acteert zeer matig. 2*

Maria Schneider ziet er de hele tijd uit of ze net uit bed komt, en of de hele film haar nauwelijks interesseert. Uit doorgaans betrouwbare bron hoor ik dat ze [misschien door het moeilijk te verwerken schandaalsucces van Last Tango in Paris] behoorlijk aan de drugs was, en dat men overwoog om haar te ontslaan.

Viel me reuze mee, deze film.

Bridge Entertainment brengt deze film dit voorjaar (11 mei) uit op DVD.

avatar van 93.9
zo'n film hoe slecht ie ook is(heb BTW slechtere gezien) maar ZO vermakelijk omdat het allemaal zo erg seventies is.
leuk toch?

Wel een vermakelijke film, maar minder dan Twee Vrouwen. Monique van de Ven speelt leuk, maar Maria Schneider lijkt op de automatische piloot te acteren. Peter Faber als de echtgenoot is wel erg sullig neergezet. De muziek van Laurens van Rooyen ligt wel prettig in het gehoor, maar het geluid en het camerawerk (van ene Nurith Aviv) is abominabel. Toch een film die de aandacht vasthoudt, mede door Monique van de Ven. Lekkere nostalgie uit de jaren 70.
Voor wie voor de lesbische scenes kijkt, wordt hier overigens beter bediend dan in Twee Vrouwen, dat dan weer wel!

avatar van RolfWolf
BOND31 schreef:

Laat Nouchka het niet horen.

Bedoel je met Twee Vrouwen trouwens de roman van Mulisch, of een andere film?

RolfWolf schreef:
Bedoel je met Twee Vrouwen trouwens de roman van Mulisch
Jep, die bedoelt ie: Twee Vrouwen

robertus65
Hoewel dit eigenlijk een typische vrouwenfilm is, zit er toch genoeg drama in om de aandacht vast te houden.

ik ben op zoek naar de muziek uit de film wie kan me helpen?
Alvast bedankt

vond dit een aardige film voor Nederlandse begrippen. Beetje jammer dat Maria zo slecht acteerde en dat háár van Monique. Ik heb echt een zwak voor haar, maar in deze film dus absoluut niet. Toch doet ze het prima.

avatar van niethie
Het begin, pak hem beet de eerste drie kwartier, zijn werkelijk verschrikkelijk!
Vooral het acteerwerk is zwaar ondermaats, Van de Ven heeft, als ik er achteraf op terugkijk, volgens mij nooit echt een overtuigende rol gespeeld, nouja behalve in
Turks Fruit dan misschien, maar dat naive meisjesachtige ligt er hier wel erg dicht bovenop. En Schneider die de hele film met een blik rondloopt als of het haar geen moer interesseert, bakt er al helemaal niets van. Dan komt daar het zeikerige, typisch Brakelse, feministische toontje nog bij, wat het nou ook niet echt interessanter maakte. Oke toegeven, later aan werd het wel steeds overtuigender en het is natuurlijk leuk als tijdsbeeld. Zal, als ik de bronnen mag geloven, destijds ook best revolutioner geweest zijn, al kan ik me er (nu) eerlijk gezegt nauwelijks meer iets bij voorstellen, maar goed! Het was mij allemaal maar wat matig uitgewerkt, vandaar dat ik niet verder kom dan,

2 sterren

Ik was 14 toen de film in de bios draaide en ik ben gaan kijken. Destijds begreep ik er niet heel erg veel van. Later des te meer, toen ik tegen mijn eigen coming-out aanliep. De film laat naar mijn gevoel perfect zien in welke spagaat de hoofdpersoon terecht komt. Aan de ene kant het leven dat ze al lang heeft en dat steady voortdendert op de van te voren uitgelegde rails. Aan de andere kant het nieuwe leven dat noopt tot een 'ontsporing'. Het 'lekker doen wat niet mag', tegenover het schuldgevoel daarover. Ik vind het prima uitgebeeld. En okee, het acteren is niet overal even sterk. Maar de sfeer die de film ademt pakt me.

Wat ik heel erg jammer vind, is dat voor de DVD-release gebruik is gemaakt van een Engelse kopie van de film. Op zich niks mis mee, maar de twee prachtige songs van Margriet Eshuijs zijn hier vervangen door een instrumentale versie. Weet iemand of de film ergens nog te zien is met de gezongen tracks erin?

avatar van xxERWINxx
anderhalve ster voor de blote borsten in deze film

xxERWINxx schreef:
anderhalve ster voor de blote borsten in deze film

Geef je elke sex film ook 1.5* voor de borsten

Een mooie en onderhoudende echte (feministische) vrouwenfilm over een doorsnee huismoeder met twee kinderen, die ongelukkig is de relatie met haar fantasieloze echtgenoot (bovendien een streber), die je moet zien in het licht (en de sfeer) van de tijd eind jaren zeventig en gebaseerd was op gebeurtenissen toen. Het was onder meer de tijd van de flowerpower beweging en opmerkelijk is dat een lesbische relatie, ondanks gevoelens van schuld, toen al positief werd benaderd. Zo nu en dan komt het verhaal onevenwichtig over maar daar tegenover staat dat Monique van der Ven een van haar allerbeste rollen speelde. Enkele songs waren van Margriet Eshuijs.
Een film die me iedere keer weer aanspreekt.

Ehm Gauke, de film is van 1979... de flower power was toen al dik tien jaar over hoor!

Bigjerry schreef:

Je hebt absoluut gelijk: hoe kom ik daar nu weer bij?! Ik ben inderdaad tien jaar in de war. Het was de tijd van de seksuele revolutie, de kraak- en vrouwenbeweging en het dierenbevrijdingsfront.

Waarschijnlijk ben ik in de war geraakt door de commune waar Maria Schneider bij hoorde.

Een film uit een periode dat het feminisme nog een beetje in de kinderschoenen stond en lesbische relaties nog een curiositeit waren. Niet verwonderlijk dus dat de film er nu wat gedateerd uitziet, maar bezien met de ogen van toen is het een aardig verhaal over een vrouw, die met vallen en opstaan haar seksualiteit ontdekt en vervolgens haar eigen plaats opeist in de samenleving.
Monique van de Ven en Maria Schneider zijn goed op dreef, maar het toenmalige ongemak en onbekendheid met de thema's straalt af van Peter Faber. Hoewel geen topper schetst de film een heel aardig tijdsbeeld over het opkomende feminisme en de weerstanden, die dat opriep.

Goede film, acteer werk is niet van iedereen top. Maar geeft wel een goed tijdsbeeld van jaren 70 denk ik. beetje flower power nog en vooral emmanicipatie van de vrouw. De hoofdrol spelers spelen goed.

avatar van BlueJudaskiss
Opvallend dat de beeldkwaliteit in het fragment dat gebruikt wordt in Allemaal Film een stuk beter is dan dat wat er op NostalgieNet is uitgezonden. Vond het een nogal zeurderige politiek correcte film, en volgens mij heb ik niemand ooit ongeïnteresseerder zien acteren dan Maria Schneider. Leuk tijdsbeeld, dat dan weer wel.

De jaren zeventig, in optima forma. Baanbrekend (vaak) en knullig (nog vaker). Wie die tijd niet heeft meegemaakt kan zich er geen voorstelling van maken. Maar kan wel deze film bekijken. Alles klopt. Vond de film nog steeds 'fris', geloofwaardig en onderhoudend. Chapeau voor Nouchka van Brakel en Matthijs van Heiningen. En natuurlijk voor Monique van de Ven, Maria Schneider en Peter Faber.

De kritiek op Maria Schneider en Peter Faber vind ik niet helemaal eerlijk. Maria Schneider was geen groot actrice, maar dat 'zweverige' hoorde ook bij haar rol (en bij die tijd). Peter Faber speelde uitstekend de rol die hij moest spelen, van de nogal zelfingenomen echtgenoot die er niks van snapte. Maar dat gold ook voor (bijna) alle mannen. Wat wist je als man nou van lesbische liefde. Niks. Wat wel aardig is, deze film deed destijds helemaal niet zo veel stof opwaaien hoor. Ook al was er wat bloot en blote kinderen te zien. De film werd goed ontvangen, voor zover ik me herinner, als een eerlijke film. Misschien ook wel taboedoorbrekend. Kom daar nu eens om.

Ik heb hem van de week nog weer eens bekeken en het blijft een sfeervolle film. Als Peter Faber van de regisseuse te horen heeft gekregen dat hij een vierkante en onzekere hork moest spelen, dan heeft hij zich prima van zijn taak gekweten. Maria Schneider speelt licht onverschillig, maar wie weet is die Liliane wel een dame die zich niet zo makkelijk geeft. In de liefdesscènes met Eva geeft ze zich totaal. En gek genoeg vind ik de kleine rol van Renée Soutendijk heel leuk. De allerslechtste bijrol? Dat moet dan toch die eerste advocate van Eef zijn. .... dat stukje waarin ze afscheid van elkaar nemen (euh, ja, ik heb nog een zaak he....) is zo tenenkrommend, dat had ik als regisseur niet zo gelaten maar overgedaan.

Vanavond nog eens uit de kast gepakt. En hoewel ik een man ben en de hoofdpersoon in de film een vrouw, herken ik me heel erg in het personage. Ik heb het nooit met een vrouw gedaan, wist zeker genoeg dat ik op mannen val, maar verder.... Dat duidelijke 'je niet thuis voelen' in het leventje, de kleine gevestigde orde om je heen, het vastgeroest zitten in patronen, het snuffelen aan het andere en dat spannend vinden maar er ook nog onzekerder door worden.... (dat feministische feest na het vrouwenfestival), het is zó herkenbaar in beeld gebracht. Blijheid omdat je eindelijk op weg bent naar jezelf, schuldgevoel om niet aan verwachtingen te voldoen, angst om door je vertrouwde omgeving in de steek gelaten te worden.

Dat de film hier en daar houterig overkomt, komt echt door de bijrollen. De vrouwen die naar die huiskamer-bijeenkomst komen, de totaal truttige matrassenverkoopster, de eerste advocate van Eva.... Elsje Scherjon heeft wat van haar rol gemáákt, die IS mevrouw Degenkamp. En de hoofdpersonen, ja die maken de film.