06/05 (2004)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Theo van Gogh
met Thijs Römer, Tara Elders en Cahit Ölmez

Maandag 6 mei 2002, zes uur 's avonds. Fotograaf Jim de Booy staat bij het hek van het Hilversumse Mediapark het soapsterretje Birgit te fotograferen. Er rijdt een blauw ME-busje langs en kort daarna volgt een politie-auto. Als Jim weg wil gaan, trekt een geparkeerde auto met gierende banden op en rijdt Jim bijna omver. Op dat moment hoort hij een reeks droge, harde pistoolschoten. Pim Fortuyn is dood geschoten. Deze middag vormt het begin van vijf hectische dagen, waarin Jim en zijn op het eerste gezicht onschuldige foto's van een soapsterretje een grote rol gaan spelen.

Die docu was al net zo belachelijk als deze film.

avatar van lars-pixar
Goeie film, goed geacteerd geweldig verhaal met een stukje documenteren er bij, spannende momenten in de film op het eind vond ik het afgeraffeld, de film had dan beter 122min kunnen duren dan was het einde ook nog te doen.Tijdlijn kon wel maar wat ik al zij op het eind werd het doek snel dicht geslagen.3,5*

avatar van ILDIB
De moord blijft zowieso een impact hebben, het verhaal eromheen is redelijk, niet super, maar zeker boeiend. Romer acteert wel matig vind ik.

Politieke complot-theorie thriller die feiten en fictie mengt op een vergelijkbare manier als in Oliver Stone's JFK. Het niveau van die film wordt zeker niet gehaald. Het verhaal van Thomas Ross is op een slimme manier in elkaar gezet. Thijs Romer zet een goede rol neer, ook al is zijn personage niet altijd even geloofwaardig. Het sub-plotje met zijn ex had er beter uitgesneden kunnen worden.

avatar van Ruftman
Vrij goed geslaagde thriller van Van Gogh over een complot-theorie rond de moord op Pim Fortuyn. Het complot zelf is misschien niet heel sterk en ook de acteer prestaties zijn niet altijd op niveau. Toch is het een film die, waarschijnlijk mede door de impact van de moorden op Fortuyn en Van Gogh, wel weet te boeien. Ook de regie en het camera werk zijn van een goed niveau. Een aanrader voor als je een keer een Nederlandse politeke complot thriller wil zien. 3,5*

Lars Film
06/05, Sterk verhaal.Het acteer werk is ook goed.Het verhaal is goed in elkaar gemaakt op een paar puntjes na maar dat maakt niet veel uit, de film zit vol spanning actie en liefde.Het iedee is geweldig je krijgt een speelfilm met een stukje documenteren er in.De acters zijn goed uit gekozen, en het verhaal is op de puntjes aan elkaar gemaakt. Het eind daar in tegen was een beetje afgerafeld. 3,5*

avatar van Cleanshot
Vond het een goede complot film. Ik vind Nederlandse films over het algemeen niet zo heel sterk.
Meestal , kotsen/sex/schelden en klaar...
Dit is een uitzondering en heeft me geboeid.

Sinds jaren zeventig geen Nederlandse film meer gezien...?

avatar van Thera.
Prima film. Leuk ook dat er een Thera inspeelde :7.

Vandaag, precies negen jaar na de moord Pim Fortuyn, is de film gratis te bekijken op ximon.nl:
06-05 - ximon.nl

avatar van sinterklaas
Mwaah was wel leuk. Het was wel verdacht goedkoop geschoten overgens en de film word helaas erg vaak langdradig. Thijs Romer vond ik ook niet echt goed en het doelt ook niet echt zo veel meer op de moord op Pim Fortuyn. Want er komt ook weer een hoop aan drama en liefdesscenes in te pas. Het thrillergehalte is ook niet echt spannend, beetje te typisch. Wel kent de film zo nu en dan zijn mooie locaties en momentjes maar het was mij iets te amateuristisch en langdradig. Jammer.

avatar van trebremmit
Wat mij betreft een van de betere films van van Gogh, fraai camerawerk met hele mooie zwevende shots, lekkere muziek en een prima cast. Het verhaal is een boeiende complottheorie over de moord op Fortuyn, erg leuk hoe feiten en fictie vermengd worden.

Onbegrijpelijk hoge score hier. Zal wel door andere dingen komen.

avatar van trebremmit
Wat mij betreft veel te laag, ben vooral erg te spreken over het acteerwerk, vooral Elders en Romer doen het goed. (ook al moet ie wat minder mompelen)

Ik vind het lastig om deze film een waardering te geven. Aan de ene kant vind ik het een goede spannende film met leuke acteurs. Maar aan de andere kant heb ik er ook wel moeite mee dat Theo van Gogh een vermoorde politicus en een publieksbekende moordenaar tot hoofdpersonen maakt voor zijn fictieve verhaal, en daarom gun ik deze regisseur eigenlijk zijn drie sterren niet. Maar goed, het is uiteindelijk de film die telt in dit forum. En die is OK.

sinterklaas schreef:

ja erg verdacht, ik vermoed dat al Qaida, en mat herben hier een handje in hebben gehad

Goede film met waarschijnlijk een kern van waarheid. Dat gedraai rondom de jsf wás ook raar. Nu is Wilders hier neergezet, want die doet wel wat de VS willen en biedt toch een uitlaatklep voor de ontevreden bevolking.

Verder over de film: heel sterk allemaal, behalve die scenes met die Amerikanen erin. Maar dat rapnummer dat terug komt en nog meer kleine dingen zijn erg goed gedaan voor een Nederlandse film. Het acteerwerk is ook meestal goed. Ook de nieuwsberichten en beelden van fortuyn zijn er echt natuurlijk in gemonteerd. Complimenten.

(verwijderd)
Nu is Wilders hier neergezet? Deze film is gewoon een matteklappe complottheorie.
Meer is 't niet.

(verwijderd)
niet dat dat erg is overigens.

avatar van SnakeDoc
Een mengelmoes van feiten en fictie. Zonde. Als de film het alleen met de feiten had gedaan, dan was het nog wel aardig allemaal. Nu word het een vervelend over-the-top thriller filmpje.

Het gebruik van origineel beeldmateriaal is wel van toegevoegde waarde.

avatar van Martxela
Voor een NL film redelijk. Ik heb betere gezien en ook slechtere. Vond alleen regelmatig die Thiijs Roemer niet te verstaan. En hoe de verhaallijn liep tussen hem en die Aysa vond ik wel weer wat erg cliche, vergezocht en over de top.

En die scene met dat eeeuwige gedraai (letterlijk) van Aysa en die vriend hadden ze van mij niet zo lang hoeven rekken,
Ook die Amerikanen en dat vreselijke accent vond ik geen punten verdienen.

Wel hilarisch die beltoon en die cd. En was die Birgit Maas nou een parodie op Maasland?

tegenvallende film, de film was het allemaal net niet....
Net niet spannend genoeg voor een thriller, en ook het verhaal was voor als je geen kennis heb van het gebeuren rondom fortyun moeilijk te begrijpen.. maar ook als je er wel van weet is het niet gelijk goed te snappen en volgen..
waardoor het moeilijk is je aandacht bij de film te houden..
ik vond ook de docu stukjes er tussen vertragend werken en een beetje storend..
nee geen film voor mij

Als los stand verhaal prima suspense thriller. Met wat wisselend acteer talent en wat grove foutjes in montage met / zonder regen. Verder prima vermaak film.

Deze film zal ongetwijfeld menig Nederlander interesseren.
Maar mij kon hij me, wellicht omdat de Nederlandse politiek me niet interesseert (en politiek in zijn geheel eigenlijk), maar matig boeien.
Wel redelijk goede vertolkingen.

avatar van BlueJudaskiss
Zat ik me aanvankelijk een beetje te ergeren aan de typische Ross Complottheorie, na een tijdje begon ik me te vermaken en vond ik het zelfs spannend. Niets spectaculairs, maar een aardige blik terug en prima gespeeld.

Tarkus schreef:
Deze film zal ongetwijfeld menig Nederlander interesseren.
Wel redelijk goede vertolkingen.
Mij interesseert de politiek dus wel, en het ging er helemaal niet over. Het is een matige 'thriller' die nergens echt boeit en Pim Fortuyns moord voegt geen bal toe. Zonder Pim Fortuyn was het net zo'n matige film, maar dan zonder de geforceerde boodschap dat hij gedemoniseerd werd.

avatar van mrklm
De film 06/05 is faction: een deel van de film is een reconstructie van de moord op Fortuyn en de gebeurtenissen die eraan vooraf gingen, gebaseerd op gerechtelijke onderzoeken en openbare dossiers over de moord. De film neemt als uitgangspunt echter de speculatie dat de moord op Fortuyn is beraamd door een aantal machtige zakenmannen die de LPF wilden gebruiken om een miljardenorder voor de Joint Strike Fighter – waar Fortuyn tegen was – te forceren, wat zou verklaren waarom de tot dan toe volstrekt onbekende Mat Herben – een voorstander van de JSF – het stokje van Fortuyn overnam, maar ook waarom de verkiezingen slechts korte tijd werden uitgesteld.

Fotograaf Jim de Booy [Thijs Röhmer] heeft op de middag van 06/05 een afspraak voor een fotosessie met de jonge actrice Birgit Maas [Georgina Verbaan] vlakbij het Mediapark. Vrijwel op het moment dat hij schoten hoort, verschijnt de ME die hem de toegang tot het Mediapark ontzegt. Bovendien rijdt een man in een rode Volkswagen met hoge snelheid zijn motor omver. Jim kan er weinig chocola van maken, maar wanneer hij opdracht krijgt om foto’s te maken van een auto die te water is gegaan blijkt dat diezelfde rode Volkswagen te zijn! Bovendien verschijnt de geheimzinnige Wester [Marcel Hensema] die hem verbied foto’s te nemen en het rolletje inneemt. Jim gaat op onderzoek uit en ontrafelt een wespennest, maar is daarmee ook zelf het doelwit van AIVD-er Van Dam [Jack Wouterse]. Parallel loopt het verhaal van Ayse Him [Tara Elders], een infiltrante bij Milieuoffensief (de organisatie waar Volkert van der G voor werkte) die de AIVD uren van tevoren op de hoogte bracht van de geplande aanslag op Fortuyn.

Van Goghs laatste film voor zijn dood is een masterclass in hoe je met een beperkt budget (2 miljoen Euro) een topfilm kunt afleveren. De film is mooi gefilmd en scherp gemonteerd, het scenario van Tomas Ross en Theo van Gogh is complex, maar nooit te ingewikkeld. De dialogen zijn messcherp, zoveel maakt Georgina Verbaan duidelijk in haar cameo aan het begin van de film, waarin ze heerlijk korte metten mag maken met haar imago als soapsterretje. Dat scenario maakt ook een aantal interessante keuzes: zo is er een spectaculaire achtervolging in een zwemparadijs, met een vrouwelijke agente als slechterik! Ik kan me geen andere film herinneren waarin ik dat heb gezien, heerlijk! En zo zitten er nog wat originele keuzes in die deze film de moeite van het bekijken waard maken. Ik wil ook graag “Blind Date” en “Baby Blue” aanraden, alsmede de serie “Medea” met een schitterende Katja Schuurman. Theo van Gogh, één van Nederlands beste filmmakers aller tijden en dat mogen we nooit vergeten.

Deze film is heel boeiend
maar ik vindt het niet mijn smaak
maar ik wel dat de acteurs & actrices goed heb gespeeld in deze film
om zo waarheid over de waarheid te speel daar heb ik wel bewondering voor

daarom 3,0 ster
ook gezien in 2015 via My Prime