A Way of Life (2004)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Amma Asante
met Stephanie James, Oliver Haden en Brenda Blethyn

Het verhaal draait om tiener-moeder Leigh-Anne Williams (Stephanie James) en haar drie vrienden: Robbie van zeventien jaar die vastbesloten is om zijn uitzichtloze bestaan te boven te komen, Gavin, eveneens zeventien jaar, die wanhopig zoekt naar de 'ware liefde' en Stephen van vijftien jaar die ernaar verlangt een Wales' identiteit te hebben. Alle vier leven ze in de marges van de maatschappij, tot op een dag paranoia, verveling, frustratie en woede een dodelijke combinatie vormen. Als de toekomst van Leigh-Anne's baby bedreigd lijkt, wordt buurman Hassan Osman (Oliver Haden) het doelwit van opgekropte woede en vernederingen.

Film over de kansloze achterbuurt kinderen in Groot Brittannië.
De film komt als een moker slaag over en geeft je veel stof tot na denken...

kappeuter (moderator)
Erg goede film in de traditie van Ken Loach en Mike Leigh.
Mooie hoofdrol van Stephanie James.
Racisme is een vrij groot thema in de film. De kansloosheid van de jongeren afgereageerd op Pakistanen (Paki's), blijkbaar de kut-Marokkanen van Engeland. Ander pijnlijk punt is de grote afwezigheid van ouders.
Het verhaal had net wat afwisselender mogen zijn, maar toch petje af voor scenarioschrijver/regisseur Amma Asante.

Deze film maakte op mij ook wel indruk!

avatar van prutnek
mooie,rauwe film
3.5

avatar van matthijs_013
Goede, indrukwekkende Britse film. Mooie acteerprestaties met een sterk en aangrijpend verhaall. Vreemd dat de mensen niet bekend zijn geworden, want acteren kunnen ze zeker.

avatar van CreativeStar
Goeie film .. Idd een aangrijpend verhaal. Ik vond het meisje een btje lijken op Lindsay Lohan.
(niet in acteerwerk dan he)

avatar van Hando
Redelijke film. Het thema, vreemdelingenhaat, was mooi uitgewerkt en voelde erg beklemmend aan. Helaas zaten er ook een paar zwakke scenes in. De 'ik sla mezelf' scene werkte gewoon niet en de zang scene in de auto paste niet in de rest van de film. Toch 3,5 sterren.

Evaristo
Goede film over een groepje kansloze jongeren in een achterbuurt. Al hun frustraties en pijn zetten ze om in vreemdelingenhaat met tragische gevolgen.

avatar van nightbreed
IJzersterk realistisch drama met zeer goed naturel acteerwerk.
Het script en de dialogen zijn zeer geloofwaardig.
Ik kreeg de drang om dat meisje door de beeldbuis te trekken en eens een flink pak rammel te geven, wat een vreselijk haatdragend racistisch en dom mens was dat zeg.
Ze gaf de domme racist een zeer menselijk en geloofwaardig gezicht, wat mij betreft had ze daar een Oscar voor mogen winnen.

Aangrijpend verhaal , laat zien hoe kortzichtig mensen zijn en hoe racistisch , meestal hele domme mensen

Geef deze film 4*

avatar van Donkerwoud
Verdomd, ik heb deze ooit gezien, bedenk ik me net. Kennelijk is er niet zoveel meer blijven hangen ( daarom ook geen score ).

avatar van Spiekercoen
Wat clichematige sociaal-realistische film. Te voorspelbaar en haalt mede daardoor nooit het niveau dat bijvoorbeeld Loach bereikt.

Ik heb de film net gezien op Canvas.

De film is inderdaad erg aangrijpend. Ik kan me ook heel erg vinden in de reactie van nightbreed. Ik kan die jongeren maar moeilijk begrijpen, maar de film geeft ze een geloofwaardig gezicht, en dat is een heel sterk punt van de film.

De film geeft echt stof tot nadenken. Het is een aanrader voor iedereen die eens wat anders wil zien dan weer een actiefilm uit de VS.

avatar van centurion81
Een film waarin iedereen slachtoffer van zijn verleden is. Sterk geacteerd, mooi gefilmd, maar hij beklijft niet echt. Een 7 -> 3,5*

avatar van niethie
Zeer aangrijpende film die echt over komt als een mokerslag. De uitzichtloze sfeer wordt mooi weergeven, er werd voor ieder personage wel een vorm van sympathie opgewekt iets wat het einde nog harder aan deed komen, de film kent een paar erg aangrijpende scenes en de acteerprestaties waren erg sterk. Zeker een film die ik niet gauw zal vergeten, jammer ook dat zo weinig mensen hem gezien hebben.

4 sterren

confucius
Een ellendige film over ellende, rauw, harteloos en gewelddadig. Een ruwe schets in een ruwe achterbuurt ergens in Engeland (kan ook Ierland zijn geweest). Goed realistisch acteerwerk en daardoor wekte het - bij mij - een grote afkeer op. Conclusie: een film die ik heb uitgekeken omdat ik de film niet graag zag!? Is dat nu een paradox of een oxymoron? Twee zilveren sterren.

avatar van luigi22
niethie schreef:

4 sterren

Weet jij hoe ik aan dit soort films kan komen? Ik zie zoveel goede films op moviemeter die ik niet kan vinden om te downloaden! Alvast bedankt voor je hulp..

avatar van mayhemblik
Wat een troosteloosheid zeg, ik haatte haar in het begin, maar aan het einde moest ik toch een paar keer de neus snuiten.
Er zaten een paar dingetjes in waar ik me aan irriteerde, zoals dat er een gaat zingen en dan valt de rest bij, brrrrrrrrr.
Verder werd er door iedereen zeer goed geacteerd, aanrader!

luigi22 schreef:

Wat dacht je van kopen in een dvd winkel ipv jatten op internet.
Leen jou auto toch ook niet.

avatar van kimberlyVD
Harde, realistische film die naar het einde toe toch weer in clichés vervalt. Jammer want hier had veel meer ingezeten.

avatar van nachtschade
Aardige film waarvan de acteerprestaties (zeker in het begin van de film) ronduit tenenkrommend waren.

Puike film met uitstekende vertolkingen.
Vooral Stephanie James heeft me met haar rol overdonder, zo overtuigend gebracht.
Het is wel een film waar je niet bepaald vrolijk van wordt, want wat je hier ziet is pure ellende.
Misschien een hedendaags tijdsbeeld, of toekomstig ... laat ons hopen van niet.

Verrassend goede film, die goed weergeeft hoe mensen zich gedragen in bepaalde omstandigheden. Het einde had van mij niet zo 'hard' hoeven zijn, want daardoor verloor het een beetje de echtheid (realiteit) van het verhaal. Er zijn namelijke tigtalle mensen in dezelfde omstandigheden en die laten het zeker niet zo ver komen.

avatar van 93.9
Goede rauwe Britse film.
Een en al uitzichtloosheid met de genade klap op het eind.