Café Derby (2015)

België

geregisseerd door Lenny Van Wesemael
met Chloë Daxhelet, Wim Opbrouck en Monic Hendrickx

1985. Georges is een geboren marktkramer. Als gedreven handelaar verkoopt hij alles, altijd, aan iedereen. Wanneer hij hoort dat de paus naar België komt, ruikt hij zijn kans. Naast het terrein waar tienduizenden gelovigen een openluchtmis zullen bijwonen, staat Café Derby te huur. Georges weet zeker dat hier een klein fortuin te verdienen valt. Maar zijn vrouw en vijf kinderen zijn niet meteen overtuigd. Het zou de zoveelste verhuizing zijn in veel te korte tijd. Maar als Georges zijn zinnen op iets zet...

avatar van adso
Release voorzien op 16 september 2015

avatar van barcam
Bij het begin van de film weet je al hoe het zal aflopen maar toch weet men er nog een verrassend eind aan te breien. De jongste dochter kijkt naar haar vader op maar ziet hem langzaam van zijn voetstuk vallen. Leuke film dankzij zijn uitstekende cast met onder andere Wim Opbrouck, Monic Hendrickx en Ben Segers. Pretentieloos amusement.

avatar van LPereboom
Voor mij is dit toch wel een belgisch pareltje. Heel mooie film met tof en leuk camerawerk. Er word heel goed geacteerd door alle acteurs. Een film die vreugde brengt maar ook verdriet. Sterk einde met heel mooie shots over de hele film! Sterk belgisch werk een dikke 8,5/10

avatar van schumacher
Niet zo mijn genre, toch niet slecht maar heel goed nu ook niet.
Je moet ervoor zijn maar van komedie was toch werkelijk geen sprake toch?

avatar van goongumpa
Afschuwelijk saaie film.

redelijke film met een gangbaar verhaal,maar met komedie heeft het niks te maken.
Meer een familie film over een zaken familie.

avatar van schnoetsz
Een pareltje.

avatar van Marvinleeaday
Best een leuke film, al ben ik het eens dat de komedie erg ver te zoeken is.

avatar van steffv1
is gewoon een drama, maar wel een prachtige van Belgische makelij, amper droog gehouden

avatar van Alittleromance
Zeer goede Belgische film. De titel dacht ik, wat zou dit weer zijn. Ik heb de film net gezien en ben enorm verschoten. Prachtig verhaal, knap vertolkt door Wim Opbrouck en vooral door Chloë Daxhelet als Sara.

avatar van Collins
"Café Derby" is een mooi familiedrama van Belgische makelij. Ontroerend ook. Een film die gevoel oproept.
Boven elke scene hangt de gevoelige vrees dat enthousiasme en dromen uitmonden in grootse mislukkingen. Met elke actie die hoofdrolspeler Opbrouck onderneemt, groeit een blijvend meelevend maar ook vreesachtig gevoel voor debacle en ineenstorting. Bij het kijken, bekruipt je dan ook een steeds groter wordende zweem van ontroering over onvermijdelijk ongeluk en onafwendbare ondergang.
Ja, het kwetsbare spel van Opbrouck ontroert. Naturel en inlevend spel van deze acteur.
Naast Opbrouck speelt de jonge Chloë Daxhelet eveneens uitstekend. In haar rol van jongste dochter overtuigt zij in haar emoties. Zo jammer dat de overige spelers geen indrukwekkende prestatie neerzetten. Dat had de film toch wel verdiend. Irritant.

avatar van JDSsmetje
Wim Opbrouck wordt uitstekend gecast, en mag een erg sympathiek en boeiend personage neerzetten. Daar stopt het ook, want de andere personages zijn toch een stuk te vlak. Zijn vrouw zwermt in de eerste helft een beetje rond in het decor, maar doet eigenlijk amper haar mond open. Hoewel financiële problemen hun relatie onder druk zetten, voelde je feitelijk nooit chemie en springt het gebrek aan overleg in het oog. Ook met de dochter voel je als kijker te weinig affiniteit, waardoor ontroering te vaak uitblijft. Bovendien rommelt het scenario links en rechts nog, en is het einde nogal gemakkelijk. Stillistisch gaat het er eerder inspiratieloos aan toe. Moet beter.

avatar van EIGER3970
Op het einde van de film staat Georges te schilderen. Heeft hij zijn eigen dood kunnen verkopen? Wie weet het? De huur van het café wordt alvast door het gemeentebestuur betaald. Eind goed, al goed? Een goede verkoper kan alles verkopen!

Drama-komedie (deed denken aan "El Baño del Papa") waarin jonge Chloë Daxhelet wel centraal staat maar het toch Wim Opbrouck is die de dynamiek in de film brengt en die trouwens instaat voor een degelijk en ook grappig eerste halfuur. Daarna gaat de film helaas wat kabbelen, weet precies niet welke kant op, de intensiteit verslapt en de ingebrachte emotie mist eigenlijk haar effect.
Het acteerwerk is behoorlijk en Wim steekt er bovenuit.

avatar van dvdfreak123
Nja beetje moeilijk te beoordelen deze. Zeker en vast niet slecht maar miste toch iets. Ondanks het drama wist de film me nergens echt te raken of mee te slepen wat spijtig is. Acteerprestaties waren wel goed. Krijgt van mij een 6/10 goed voor 1 maal maar zou hem niet kopen.

avatar van wendyvortex
Niet bepaald vernieuwende cinema, maar onderhoudende zij het wat keurige film. Regisseur laat hier wat zien over zijn familie in 1985 ten tijde van het pausbezoek aan België en van de liefde voor het onderwerp komt hier wel wat over. Jammer dat het accent voornamelijk ligt op de jongste dochter en de oudere kinderen wat weinig diepgang hebben.. Wel verrassende soundtrack met Will Tura, Telex, Vanessa, Risque en tikketak al die uren...

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens geprobeerd. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar vond het wel een goeie film. 'k vond het wel boeiend gebracht en toch nog een verrassend einde. Het acteerwerk was ook prima, al was het toch vooral Wim Opbrouck die het meeste opviel. Verder was het ook nog een leuke soundtrack.
'k vond hem wel eens het bekijken waard.

lezertje
Mooi familiedrama over een kleine middenstander die zijn grote slag denkt te kunnen slaan, maar door de regels van de overheid het onderspit delft. Met een prachtige rol van de zeer jeugdige Chloë Daxhelet als Sara. Jammer dat de oplossing als een soort Deus ex machina uit de lucht komt vallen.

avatar van Fisico
Café Derby is één van de zwakkere Vlaamse films die ik de voorbije jaren zag. Normaal hou ik wel van een leuke entertainende Vlaamse prent (niet dat het daarom hoogvliegers zijn), maar dit viel toch wat tegen. De gehele film staat en valt een beetje met Wim Opbrouck, een karakteracteur die ik best kan smaken en die steeds extra cachet kan geven aan zijn personage. De andere personages spraken me hoegenaamd niet aan. Zelfs een Ben Segers was vrij flets.

Het viel me ook op dat er heel weinig diepgang zat in de personages en in het gehele verhaal tout court. Er is weinig uitdieping en de meeste personages lopen er maar voor spek en bonen bij. Wat Renée daar staat te mediteren, geen mens die het weet. Hoe hun relatie nu werkelijk is, geen idee? Nog zo’n reden waarom ik die ene (korte) seksscène maar niet kan begrijpen. Vaak is zoiets kijkcijferlokkend, maar zelfs hier snap ik de relevantie geheel niet.

Soms liep het verhaal zichzelf voorbij of komen dingen plots aangewaaid. Getuige daarvan zijn plotse dood (mag dan wel een verrassend einde zijn, maar dergelijke plotse scenario’s verwacht je eerder in soaps waar een rol uitgeschreven dient te worden). Ook die gehele paushistorie is een vrij vreemd verhaal van een stom hekken dat ineens in de weg staat. De relatie met zijn kinderen (niet zozeer doelend op Sarah) vond ik ook vrij afstandelijk. Ook hier weinig diepgang in het hoe of waarom. Zoals ik al zei tilt Opbrouck de film naar een hoger niveau en daarom nog een 2,5*.

Mooie film om eens te bekijken, maar heel bijzonder is hij niet.
Wim Opbrouck is prima in zijn rol maar ik was meer onder de indruk van de acteerprestatie van het kleine meisje, Chloë Daxhelet.
Het is zeker niet de beste Vlaamse film die ik al heb gezien, maar saai is hij ook niet.
Kortom: loont wel de moeite om eens te zien.

avatar van misterdhdh
Had eigenlijk nog nooit van deze Vlaamse film gehoord tot deze Cafe Derby onlangs op tv verscheen. Het verhaal op zich vind ik wel redelijk interessant en origineel. De uitwerking ervan is degelijk maar niet meer. Het acteerwerk was wel zeer goed en Opbrouck is zeer goed gecast. Ook het kleinste dochtertje sprong er bovenuit. Ook een paar personages die redelijk overboden waren zoals bv. de rol van Jan Decleir. Voor de rest is het hele gedoe met dat hek maar een beetje raar. De typische Vlaamse sfeer wordt wel goed neergezet, ook de (eurosong)liedjes waren wel plezant om naar te luisteren. Het einde zelf had ik niet zien aankomen, laat staan de dood van Georges. Dat vond ik zeker niet slecht, omdat ik wel een fan ben films met redelijk slechte afloop. Al bij al is dit zeker geen meesterwerk en spring de film er nooit echt bovenuit. We zijn natuurlijk de laatste jaren verwend qua Belgische films, deze Cafe Derby was wel leuk om eens naar te kijken, maar een topper is dit niet. Mooie middenmoot en heb me zeker geen minuut verveeld.
3.25/5

Gezellige, in mijn ogen typisch Vlaamse film over een gezin, dat halverwege de jaren 80 door de vader wordt meegesleurd in zijn enthousiasme over de komst van de Paus naar België. Zoals je vanaf het begin voelt aankomen, gaat dat natuurlijk fout en dat heeft vergaande gevolgen voor zijn relatie met zijn vrouw en in het bijzonder met zijn jongste dochter, die een centrale rol speelt in deze semi-autobiografische tragikomedie, naar verluidt geïnspireerd door jeugdherinneringen van regisseur Lenny van Wesemael. De hele cast is sterk bezig. Vooral de prachtrol van de jonge Chloë Daxhelet maakt indruk.

avatar van Metalfist
De Paus in Gent

Het is moeilijk de vinger erop te leggen, maar ik heb bij Café Derby altijd wat een Felix Van Groeningen gevoel gehad. Misschien omdat de film in een periode uitkwam waar Van Groeningen alomtegenwoordig was, maar ook omdat dit eenzelfde uitgangspunt leek te hebben als Belgica, de film waaraan hij toen volop aan het werken was. Zowel Belgica als Café Derby zijn een film die de mosterd gingen halen bij de jeugdherinneringen van de regisseur/regisseuse.

Bij Café Derby is dat Lenny Van Wesemael en die weet meteen indruk te maken met haar regiedebuut. Het knappe is vooral dat ze er in slaagt om toch enigszins verrassend uit de hoek te komen. Vanaf dat Georges met zijn plannen om rijk te worden door te profiteren van het bezoek van de Paus, weet je dat dat op de een of andere manier zal gaan mislopen. Ik verwachtte dan ook dat dat uiteindelijk de climax ging zijn, maar Van Wesemael zet die climax halverwege en bouwt daarna rustig verder aan het relaas van Georges en zijn destructieve levensstijl. Ietwat onevenwichtig misschien (niet alle personages komen even goed tot hun recht en zeker de dood van Georges komt nogal abrupt, al zal dat voor de gezinsleden ook zo zijn geweest) maar op zich toch een film die een indruk achterlaat. Van Wesemael regisseert alsof ze het al talloze keren eerder heeft gedaan en weet de jaren '80 vibe goed te benaderen.

Dat betekent een toffe soundtrack maar ook personages die te pas en te onpas met rollerblades ronddartelen. Het zal niemand verbazen dat de jonge Sara eigenlijk Van Wesemael is en het is een uitstekende keuze om daarvoor Chloë Daxhelet te casten. Met uitzondering van haar rol als Sara heeft ze verder niets meer gedaan en hopelijk kan ze toch nog een carrière uitbouwen, ze heeft een toffe naturelle uitstraling. De hoofdrol is echter weggelegd voor Wim Opbrouck. Een acteur die het vooral in het komische genre gaat zoeken (Frankie Loosveld uit Het Eiland is ondertussen ingebakken in de Vlaamse cultuur) en hoewel hij ook hier af en toe een komische touch aan de rol van Georges heeft gegeven, overtuigt hij ook voor de rest. De film steunt dan ook vooral op Opbrouck en Daxhelet en daarvoor voelen de bijrollen wat onaf aan. Wel vreemd trouwens dat Van Wesemael besloten heeft om Ben Segers (met wie ze een relatie heeft) te casten als de man met wie haar moeder een kortstondige affaire heeft.

Tof! Geen idee of Van Wesemael nog met iets nieuws bezig is of dat ze deze Café Derby enkel en alleen gebruikte als een soort van therapie om een aantal zaken uit haar jeugd te kunnen plaatsen. Ach, ze zeggen altijd dat je moet schrijven over wat je weet/kent en dat heeft Van Wesemael dus ten volle gedaan. Het resultaat is een vlotte en charmante film die nog een aantal kleine missers heeft, maar over het algemeen erg lekker wegkijkt.

avatar van Rafasol
Voor mij heeft het een extra dimensie, ik woon namelijk bijzonder dicht bij die plaats in Gent. Ook het opwekken van die oude sfeer gaf mij een aangenaam gevoel, ik zou mij er zo naar terug willen zappen. Ook heb ik mijn ouders nog horen spreken over het moment dat de paus toen kwam, mijn zus deed haar Plechtige Communie toen en ze moesten allemaal naar daar.

Ook het feit dat het over het leven van de regisseuse gaat, geeft het iets extra.

Is een tijdje geleden dat ik het gezien heb, maar ik zou het een 7,5 op 10 geven. Dat gaat echter niet, het wordt dus 3,5 of 4. Ik ga het afronden naar 4, uit sympathie voor deze Gentse productie en mijn link ermee.

avatar van Brix
Het verhaal trekt mij wel een beetje, maar acteur Opbrouck staat mij enorm tegen
Die kom je helaas in veel teveel Belgische films (en op TV) tegen, en altijd weer te prominent in zijn rollen.
Binnenkort zelfs als Sinterklaas in de nieuwe TV serie "Dag Sinterklaas."..
Je kan acteurs ook opgebruiken....
Misschien ooit een keer proberen te bekijken als de film op TV komt, de zapper ligt erbij.

avatar van 93.9
Pareltje.