The Dirt (2019)

Biografie / Drama

geregisseerd door Jeff Tremaine
met Iwan Rheon, Daniël Webber en Machine Gun Kelly

The Dirt Volgt het verhaal van de legendarische glamrockband Mötley Crüe en toont hoe de groep een van de meest beruchte bands in de geschiedenis van de muziek werd. De groep was vooral bekend vanwege een decadente levensstijl. Seks, drugs en alcohol waren de voornaamste drijfveren van hun bestaan.

avatar van Warp
Er mocht eigenlijk nog wel wat meer aandacht worden besteed aan Mick. Vond hem nou net wat sympathieker overkomen dan de andere drie. Verder wel geinig filmpje.

avatar van Joy4ever
Hoewel ik de muziek echt ruk vind is dit wel een tof filmpje. De scene met die mieren . Wat er daarna gebeurde moet wel het meest ranzige ooit zijn.

avatar van Brandt
Wat was ik begin jaren 90 blij dat de grunge zijn intrede deed en de gevestigde hardrockers weg vaagde; waren we meteen van die kutmuziek en dat getoupeerde haar af. Dus met frisse tegenzin the dirt opgezet (vnl vanwege het affiche dat er punk uitziet). Om kort te zijn: wat een meevaller. Zo muf als hun muziek klinkt, zo fris oogt deze film. En zo heb je dus een hele leuke film met de slechtste soundtrack ooit, dat vind ik dan ook weer wel grappig.

avatar van Basto
Heerlijke muziekfilm. Sex, drug en Rock ‘n Roll, zoals het hoort. Kende Motley Crew nauwelijks, maar wat fijn dat deze band hun biopic gewoon lekker laat zijn, wat het moet zijn. Not Disney approved!

Een pluim voor Netflix die hiermee nogmaals aantoont snel aan relevantie te winnen. Opvallend ook dat Douglas Booth qua uitstaling veel meer van Mercury weg heeft dan Malek.

Dikke 4*

avatar van Ste*
Leuke film. Lekker vlot en speels verfilmd, met het regelmatig doorbreken van de vierde wand en metagrappen en -opmerkingen. Vooral het eerste uur vliegt voorbij met al die maffe situaties. De tweede helft is misschien iets teveel een opsomming van 'en deze erge dingen gebeurden er later allemaal'.

Ik kende de band zelf alleen van naam, dat zal ook schelen in de kijkervaring. Bij een film als Bohemian Rhapsody gaat het meer om de herkenning die leuk is, maar daar schuilt ook het gevaar in dat je de film afrekent op zaken die niet waarheidsgetrouw of niet naar je zin verfilmd zijn, en daar had ik bij deze film geen last van.

Zeker vermakelijk, maar ergens ook weer een beetje 'seen it all before' als het om al die drank- en drugsgekte gaat. Dat is toch inmiddels iets te vaak gedaan.

ruime 3,5*

avatar van N00dles
Ruiger, grappiger en leuker dan Bohemian Rhapsody, om maar een vergelijkbare film te noemen.
Ik wist niet veel van Mötley Crüe (nooit veel van geluisterd), dus hun verhaal en de bandleden waren nieuw voor me (behalve drummer Tommy Lee, en dan ook alleen maar om zijn seksvideo met Pamela Anderson destijds).

De film weet de vaart er goed in te houden, heeft een aantal goed gefilmde scenes en weet de sex, drugs & rock 'n roll-sfeer prima neer te zetten. Af en toe is het tijdsbeeld niet helemaal overtuigend; de leden van Mötley Crüe zijn prima, maar bijvoorbeeld in het publiek zie je veel hedendaagse kapsels voor iets dat zich in de jaren '80 en '90 afspeelt.
Wel weer leuk dat de film zichzelf niet al te serieus neemt, met het doorbreken van de fourth wall en de vlotte montage. Ook de voice-over draagt daaraan bij, al is het gebruik van voice-over wel een beetje afgezaagd en overdone.

De Netflix-films die ik tot nu toe heb gezien waren allemaal middelmatig, maar deze vond ik goed te pruimen.

avatar van oscar winner
Schitterende muziekfilm... Ik vond het grappig, ruig en in het tweede deel van de film meer drama. Ik heb de film nu al 6x bekeken en heb ook het boek. Ben dan ook al jaren fan van Mötley Crüe, dus kon de film niet stuk voor mij als fan. Maar ook als filmliefhebber weet de film me te bekoren. Goed geacteerd, het typische jaren 80 sfeertje wordt goed neergezet. Als je het boek gelezen hebt weet je dat de film nog veel te kort is. Er staat nog zo veel meer in hen boek "the dirt".Aan Mick Mars mocht er misschien ietsjes meer aandacht besteed worden (detail). Verder een dikke vette film ☠️5 sterren

avatar van Walter S.
Dit soort film is aan mij ook prima besteed. Hoog tempo, weirde gebeurtenissen, hoop zelfspot, enig drama, humor en slechte muziek (geen fan van de muziek van maar wel van hun r&r attitude). Uitstekend mee vermaakt.

Of het allemaal zo is gebeurt zoal in de film wordt getoond laat ik in het midden, feit is dat dit wel een goede film is.
Dat Mötley Crüe een reputatie heeft opgebouwd naast de muziek die bestaat uit drugs seks en rock staat buiten kijk, vooral de eerste twee bezorgden hun een dubieuze naam.
Maar de prent zorgt wel voor leuke momenten, ook trieste, zoals de dood van het kleine meisje..
De film keek vlot weg en de vertolkingen zijn prima.
Hoogtepunt in de film vond ik de verschijning en acties van Ozzy... geweldig gespeeld van de acteur in kwestie.

avatar van Vidi well
Als fan van jaren 80 rock en metal, zoek ik al jaren naar een goede film over de Los Angeles scene aan de Sunset Strip. En deze film lijkt die scene treffend te verbeelden. Want ondanks dat het hier om biopic gaat, is de film vooral een tijdsweergave van het hedonisme in de rockscene. Dus genoeg drank, drugs, sex en alle ellende die daarvan kunnen komen. Gelukkig blijft de vaart er goed in, en wordt de film nergens prekerig. Want in eerste instantie is dit toch echt een film over de snelle wereld van rock. Een film die weliswaar waarschuwt voor de excessen, maar je tegelijkertijd doet verlangen er naar.

avatar van Lovelyboy
Nog maar een keer gezien en wat een heerlijke film blijft dit toch. Flink wat vaart, buitensporige gedrag met de nodige humor en een mooie tweedeling. Waar de lol en de bomen in de eerste helft tot in de hemel groeien slaat het noodlot in deel 2 toe met een re-united momentje op het einde. Uiterst charmante film vooral voor mensen die niet bekend zijn met de geschiedenis.

Ik heb verdiept in de echte geschiedenis en kan me daar in tegen heel goed voorstellen dat echte kenners en fans de film minder goed zullen ontvangen want er zijn nogal wat dingen samen gevoegd, weg gelaten of ingekort om er een behapbare film van te maken en niet een film van drie uren, wat trouwens met de bestaande sfeer en toon van mij gemogen had. Zo was er eerst een andere zanger, een hele goede zelfs, liet Vince zich lang niet zo gemakkelijk paaien bij de band te komen en is hij maar liefst 4 jaar uit de band geweest voor solo werk. een re-united werd door de managers van beide partijen gerealiseerd en niet een via een broederlijk gesprek in de kroeg. Hoewel ik me er niet aan stoor kan ik me voorstellen dat een echte fan dat wel doet. Net als de keuze om 'bepaalde mensen' rond de overdosis van Nikki uit beeld te laten, namelijk Slash en zijn toenmalige vriendin. Het schijnt dat zij Nikki het leven gered heeft door hem te reanimeren en mond op mond te geven tot de ambulance er was. Merkwaardig dat dit behalve een Slash-achtig figuur liggende op de bank in de aanloop naar de OD scene niet in beeld komt.

pop
Muzikaal gezien stelt de Crüe niet veel voor. Hun beste album ( Mötley Crüe) werd ook nog eens gemaakt zonder Vince Neil. Ze wisten wel vaak aardige singles uit te brengen. Voor de rest is het mij altijd een raadsel gebleven waarom deze band vooral in Noord Amerika zo groot geworden is. Being in the right place at the right time ?
Het boek The Dirt is in mijn ogen éen van de beste R&R boeken die ik gelezen heb. Als je dan ook nog The Heroin Diaries van Sixx erbij neemt, dan kun je niet anders concluderen dan dat de Crüe dé standaard is van meest idiote en achterlijke band. Vet lachen natuurlijk. Het is ook een klein wonder dat ze het ook nog kunnen na vertellen ook !
Hoewel ik beide boeken beter vind is deze film uitermate vermakelijk. En had met gemak nog een half uur langer kunnen duren. Want lang niet alle fratsen van deze 3 idioten komen aan bod. Lee die nog de bak invliegt, enz enz. Alles wordt in ieder geval wel eerlijk verteld. Maar het zou ook wel heel raar zijn als dat niet was gebeurd bij deze band. Ze zijn er ook eerder trots op dan dat ze zich schamen, ha.

avatar van Gastel
Vidi well schreef:

Deze vind je misschien dan ook wel interessant: The Decline of Western Civilization 2: The Metal Years (1988) - MovieMeter.nl

avatar van Vidi well

Ik ken hem, fijne docu inderdaad

avatar van james_cameron
Energieke, zeer onderhoudende film over de opkomst en ondergang van rockband Mötley Crüe. Regisseur Jeff Tremaine, bekend van de Jackass-films, heeft zijn onderwerp in ieder geval goed gekozen, aangezien er veel overeenkomsten zijn met de mallotige capriolen van Johnny Knoxville en consorten. Wanneer het verhaal wat meer diepgang en drama vereist gaat het helaas een beetje mis en doet de film kunstmatig aan. Maar goed, tot die tijd is het feest. Ik heb Mötley Crüe altijd een kutband gevonden en na het zien van de film ben ik geen andere mening toegedaan, maar man, die gasten hebben geleefd!