De Beentjes van Sint-Hildegard (2020)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Herman Finkers, Johanna ter Steege en Leonie ter Braak

Jan is al 35 jaar getrouwd met Gedda. Zijn vrouw houdt zóveel van hem dat hij er benauwd van wordt. Jan ontsnapt aan de overzorgzaamheid, wanneer hij in een verzorgingstehuis belandt. Tussen zijn demente medebewoners lijkt Jan zijn eigen stem terug te vinden, en dankzij een bevriende arts gaat hij als een vrij man door de achterdeur weer naar buiten. Maar hoe lang kan hij zijn vrouw ontvluchten?

• vanaf 25 juni te koop op dvd en blu-ray

avatar van mjk87
Die eerste paar seconden tonen al dat dit een prima Nederlandse film gaat worden. Mooie sfeervolle mistige velden, maar ook de letterlijke verplaatsing van Amsterdam (het wereldje waar Nijenhuis normaal vertoeft) naar het oosten, naar het platteland. Alsof Nijenhuis dat nog even wil benadrukken.

En zo blijkt Nijenhuis best een vakkundig regisseur te zijn. Een vlot filmpje dat gewoon uitstekend vermaakt en lekker fris in elkaar is gezet. Maar nu met een script dat mij simpelweg veel meer boeit, maar ook oneindig veel grappiger is dan normaal. En deels ligt dat ook aan Finkers die dit opvallend sterk doet, en ook Ter Steege die ik sowieso een uitstekende actrice vind. En dat dit in dialect is, geeft de film echt wel een meerwaarde.

Niet dat de film perfect is. De sores van de kinderen -vooral van de dochter met die Hollandse vriend (ik kan die acteurs uit Komt een Man bij de Dokter sowieso nooit meer serieus nemen)- was typisch normaal Nijenhuis en ook stukken minder. Nooit grappig, minder geacteerd en simpelweg niet boeiend genoeg. Nee, deze film moet het hebben van Finkers en Ter Steege en zolang zij in beeld zijn sprankelt de film. Mede mogelijk gemaakt door Nijenhuis. 3,5*.

En hoe kunnen we deze film nu zien met alle bioscopen gesloten en niet online te kijken?

avatar van Ajax&Litmanen1
SaintNick schreef:

Wachten tot 25 juni en de DVD kopen....

Of hopen dat Netflix 'm koopt...

avatar van Brix
Ook al heb ik 'm dus wél in de bios gezien, die DVD moet er echt bij.
(Bij leven en welzijn tegen die tijd )

Ajax&Litmanen1 schreef:
Wachten tot 25 juni en de DVD kopen....
Een wat? Wat is een dvd?
Oh, je bedoelt al dat duurzame plastic zooi wat in de oceanen terecht komt.

avatar van Ajax&Litmanen1
SaintNick schreef:
Een wat? Wat is een dvd?
Oh, je bedoelt al dat duurzame plastic zooi wat in de oceanen terecht komt.

Wat zijn we weer hipster zeg.