De Beentjes van Sint-Hildegard (2020)

Alternatieve titel: The Marriage Escape

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Herman Finkers, Johanna ter Steege en Leonie ter Braak

Jan is al 35 jaar getrouwd met Gedda. Zijn vrouw houdt zóveel van hem dat hij er benauwd van wordt. Jan ontsnapt aan de overzorgzaamheid, wanneer hij in een verzorgingstehuis belandt. Tussen zijn demente medebewoners lijkt Jan zijn eigen stem terug te vinden, en dankzij een bevriende arts gaat hij als een vrij man door de achterdeur weer naar buiten. Maar hoe lang kan hij zijn vrouw ontvluchten?

Ik heb eigenlijk helemaal niks met Herman Finkers en ool niet met twentse accenten. Maar deze film kon mij zeker bekoren. Finkers kan prima acteren. Zijn karakter als ontevreden veearts die te veel wordt geleefd door zijn vrouw ( ook een prima rol van Johana ter Steege trouwens) is zeer degelijk neergezet. De film kabbelt rustig door met regelmatig mooie beelden. Je denkt eigenlijk niet naar een Nijenhuis filmpje te kijken. Of het moet de geforceerde relatie zijn tussen de dochter van Jan en Gedda en haar nieuwe vriend. Een smetje op verder een prima film. 3.5*

avatar van boemboem27
onverwacht toch best een hele leuke en ook een film met misschien wel stof tot nadenken.
Over hoe sommige relaties erg beknellend kunnen zijn.
heb er in ieder geval van genoten, al was het maar alleen al om het leuke dialect

Ajax&Litmanen1 schreef:
Een wat? Wat is een dvd?
Oh, je bedoelt al dat duurzame plastic zooi wat in de oceanen terecht komt.

Wat zijn we weer hipster zeg.
Dank je voor het compliment.

avatar van martijn011
Dat ik ooit nog een film van Johan Nijenhuis eens positief zou beoordelen, de wonderen zijn blijkbaar de wereld nog niet uit.
Ik ben wel erg gecharmeerd van Herman Finkers als cabaretier, was erg benieuwd hoe hij het als acteur zou doen.
Dat laatste kan meteen met positief beantwoord worden. Finkers toont zich een prima acteur, die samen met z'n echtgenote Gedda, gespeeld door Johanna ter Stege, de show steelt.

Jammer dat er iets te veel plotlijnen door de film heen verweven zitten, dat haalt het niveau wel wat naar beneden. Zo is de verhaallijn van Daphne Bunskoek totaal overbodig en zijn Leonie ter Braak en haar nieuwe vlam ook iets te nadrukkelijk aanwezig.
Toch heeft Nijenhuis aangenaam verrast met een leuke komedie die eigenlijk de gehele speelduur een constante glimlach op je gezicht bezorgd.

avatar van AmazingPP
Ik had nooit gedacht dat ik een film van Nijenhuis positief zou beoordelen, maar met deze film schiet hij raak. Het is gewoon een hele leuke dramatische komedie met een prima acterende cast. Er zitten wat overbodige plot lijnen in, zoals martijn011 ook al aangeeft, maar dat mocht de pret niet drukken. Finkers schreef het scenario, Nijenhuis de regie en daarvoor hulde. Deze samenwerking heeft goed uitgepakt. Johan kan het dus wel. Vier sterren.

avatar van mcdaktari
Als cabaretier vond ik Herman Finkers best wel goed en dan zeker zijn eerste paar shows. Wat hij daarna ging doen sprak mij veel minder aan, en dan doel ik op het Gregoriaans zingen. Ik heb me altijd afgevraagd of dat te doen was om iets aparts te doen of dat hij het echt mooi vond, wat ik persoonlijk bijna ondenkbaar vind. Maar ja, ze moeten ook iets bedenken zodat er over gepraat word en dat je de publiciteit blijft halen he
Wat zijn acteren betreft ben ik niet echt gecharmeerd van Finkers. Hij had beter cabaretier kunnen blijven. Al moet ik zeggen dat hij zijn kop niet meer echt mee heeft nu hij ouder is, iets wat hij vroeger zeker wel had. Daarom kijk ik nog altijd heel graag zijn oudere shows terug, toen vond ik hem nog bij de top van de Nederlandse cabaretiers horen. Jammer maar aan alles komt een eind. Het acteren in de film van hem is best aardig , maar het zal nooit één van m'n favorieten acteurs worden.

avatar van blurp194
Herman Finkers is een held. Misschien moet je in de buurt van Almelo gewoond hebben om hem echt naar waarde te kunnen schatten. Jarenlang heeft hij met zijn humor de toon gezet - niet alleen in zijn eigen shows, maar ook in de grappen die ik en mijn vriendenkring onder elkaar maakten. En ja, ook al ben ik er al heel lang niet meer geweest en heb ik maar vrij kort in die regio gewoond, toch zal ik diep in mijn binnenste altijd het gevoel blijven houden van 'Ich bin ein Almeloer'.

Dus toen ik zag dat Herman in een film ging spelen was ik meteen verkocht - en dat de regisseur Johan Nijenhuis was drong pas later tot me door. Dat levert dan een dubbele verrassing op. Aan de ene kant vooral eigenlijk dat Finkers echt goed speelt - niet zijn gewone komiek, maar een enorm echt personage, met een herkenbaar en invoelbaar verhaal. En dat dat dan uit de koker van Nijenhuis komt, die ik alleen ken van prut als Costa - en die dat dan ook nog eens jaar na jaar regurgiteert.

Ja, er is best een hoop kritiek op de film mogelijk. De bijlopende verhaallijntjes, tsja, dat had inderdaad allemaal wel wat minder gekund. Toch, het zijstapje met Bunskoek - leuk om haar weer eens te zien, moet ik zeggen - dat zegt mij dan wel weer wat. Ook al zo herkenbaar uit het echte leven.

Echt een erg fijne film. Ik hoop maar dat Finkers er nog een heleboel gaat doen.

avatar van amariana1967
Ik houd van Herman Finkers als mens en grappenmaker maar dit was iets nieuws.
Maar ik ben blij verrast, heb een paar keer onbedaarlijk gelachen, terwijl comedy's niet aan mij besteed zijn normaliter.
Fijne film.

Goeie film over een koppel die al 35 jaar samen getrouwd zijn, maar waarbij de man zijn bedenkingen heeft. Een leuk gegeven dat hier en daar ook vermakelijk is uitgewerkt (vooral de dynamiek binnen het huwelijk tijdens de eerste helft). Maar de nadruk ligt toch wat meer op het drama hier. Goed acteerwerk met een laat filmdebuut van Herman Finkers die de film ook heeft geschreven.

Wat een gave film, over beklemmende relaties. Misschien extra leuk voor mij omdat ik de situatie ken, ook roots heb in Twente, mooie boodschap in deze film met geweldige humor gebracht!