• 8.353.971 stemmen

banner

De Beentjes van Sint-Hildegard (2020)

Drama / Komedie | 103 minuten

Met onder meer: Herman Finkers, Johanna ter Steege en Leonie ter Braak

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 13 februari 2020

Plot De Beentjes van Sint-Hildegard

Jan is al 35 jaar getrouwd met Gedda. Zijn vrouw houdt zóveel van hem dat hij er benauwd van wordt. Jan ontsnapt aan de overzorgzaamheid, wanneer hij in een verzorgingstehuis belandt. Tussen zijn demente medebewoners lijkt Jan zijn eigen stem terug te vinden, en dankzij een bevriende arts gaat hij als een vrij man door de achterdeur weer naar buiten. Maar hoelang kan hij zijn vrouw ontvluchten?

imageimage

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Een Nederlandse film, ach, Nederlands gesproken, ai, Twents gesproken, ojee... Soms slecht geacteerd, zoals oma, heel eendimensionaal..... En onbegrijpelijke situatie in het begin.... Later wordt het kort uitgelegd en dan slaat naast de hilariteit ook begrip toe... Prachtig verhaal, ook alle door elkaar lopende dingen, juist prima... Acteren, regisseren niet altijd even sterk, evenals de verhalen , maar toch een zeer prima film....

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Niet dat ik wat tegen de romkoms heb van Johan Nijenhuis, maar laat hem alsjeblieft wat vaker films als De Beentjes maken - commercieel beter dan de romantische komedies en zelfs op het Nijenhuis-hatende MovieMeter zijn ze positief! Op de gebruikelijke vogels na die roepen dat 'de regie slecht is' zonder dat ze weten waar ze het over hebben, maar soit... Overigens: opmerkingen hier op MM over seksisme begrijp ik niet. Maar het is lekker om iets te kunnen roepen denk ik dan.

In elk geval: hele fijne film! Van Herman Finkers ben ik als cabaretier nooit zo'n fan geweest maar ik vond hem hier erg grappig. Opvallend: flink veel onbekende namen die voorbij komen, zoals de fantastische oude schoonmoeder - een kreng, maar wat doet ze het heerlijk - en de schoondochter van Herman. Fijne dynamiek tussen Herman, Leonie (topvrouw, laat haar in meer films meespelen) en de zoon, in die prachtige scene met dat kampvuur tegen het einde van de film aan. Mooie shots ook, leuk om een keer wat anders dan de Randstad te zien.

Over het verhaal had ik aanvankelijk mijn twijfels - de manier waarop het personage van Ter Steege werd neergezet, de geloofwaardigheid - maar dat eerste bleek prima mee te vallen en de geloofwaardigheid... Ik kan me er niet zo druk om maken omdat het zo charmant gebracht werd, en ik zie dit ook graag als 'de realiteit van de film'. Ik heb hier gelachen, ik was ontroerd, ik werd blij van de situaties, ik werd blij van de acteurs. Vrolijkmakend, dus een lekker dikke 4,5*

avatar van Movsin

Movsin

Zie je wel. Al te grote bemoeizucht kan aanleiding geven tot Alzheimer . Maar Jan heeft nog meer fantasieën in petto wat aanleiding heeft tot een hilarisch komische film met naast de absurditeiten ruim plaats voor fijnzinniger humor en dialogen.
Er is ook nog het drama in het gebeuren, natuurlijk. Sommige mensen hebben het niet door dat ze, hoe goed ook bedoeld, anderen "insluiten" en helaas, dingen kunt ge gemakkelijk veranderen, mensen daarentegen...
Anderhalfuur verkneukeld zitten kijken.

avatar van Cartagena

Cartagena

Door voorstukjes die voorbij kwamen op tv, deze film toch maar bekeken (anders had ik hem waarschijnlijk niet opgemerkt). Het is echt een hele amusante film, die nergens te zwaar wordt. Hoewel zijn vrouw erg bemoeiziek is, kun je haar niet onsympathiek vinden en dat vind ik heel knap gedaan. Door de nuances is het niet zwart of wit, er bestaat ook zoiets als een grijs gebied. Daarnaast is de omgeving ook mooi in beeld gebracht. Het Twentse accent vergeet je gewoon na een tijdje. De film blijft van begin tot eind interessant en kakt nergens in. Misschien zijn sommige dingen een beetje te dik aangezet, maar dat is totaal niet storend. Ik vind de film heel knap gemaakt en heb er echt met plezier naar gekeken.

avatar van Weetniet

Weetniet

Eindelijk eens een Nederlandsefilm die niet zo Nederlands aandoet. Nederlandse films sla ik a snel over. Verademing. Erg leuk verhaal die echt wel een boodschap heeft. Acteerwerk was best wel goed en leuk in het Twents Dialect. Ondertilleing AAN.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Eindelijk deze afgespeeld.

Wat een prachtige film! Een grote reclame voor het mooie Twenteland. Herman Finkers en Johanna ter Steege maken het plaatje compleet. Het deel dat Jan dementie veinst is echt hilarisch, Finkers op zijn best. Ook de scène bij het tankstation is prachtig "och God begint mie te proatn ok nog" . Hier en daar een emotionele scene tussendoor en aan het einde komt alles weer goed. Ik geef het een dikke 9!

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Toch wel een fijne Nederlandse film over het verstikkende keurslijf van het huwelijk van Jan. Zijn vrouw bedoelt het misschien allemaal wel goed, maar beseft niet hoezeer ze Jan in zijn zijn en denken beperkt. Alleen wat jammer dat hij daar pas na 35 jaar achter komt. Wellicht heeft de klik te maken met de dood van zijn schoonvader.

Zeer leuke scènes hier en daar, grappig en tragisch tegelijk zoals bij de uroloog of de dagdagelijkse huishoudelijke taken die zo ergerlijk overkwamen. Zijn creatieve oplossing lijkt misschien wel gedoemd om te mislukken maar het redden van zijn schoonvader vond ik net erg nobel.

Prima einde ook waarbij de vrouw beseft dat ze te ver ging, maar ook realiseert dat ze zo gewoon ís en het niet anders kan voor haar. Meest enge personage toch wel die Erik of speelt het onbewust mee dat het hier om een man gaat en ik er dus negatiever tegenaan kijk? Ben er toch nog niet helemaal uit dan ...

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1918 stemmen

Wel even een paar flinke ongeloofwaardigheden voor lief nemen (Gedda die niet ziet hoezeer haar bemoedering over de grens gaat, Jan die niet op een andere manier zijn onvrede duidelijk maakt, Gedda die niet doorheeft dat Jan zijn wel zéér plotselinge dementie simuleert), maar dan heb je ook wat: een prachtige tragikomedie over scheefgroei binnen een relatie met subtiele en soms pijnlijke humor ("Maar ik wilde alleen maar een koekje!") en een subliem onderkoelde Herman Finkers.

avatar van Eefyeah

Eefyeah

Wat een vreselijke film! Ik heb het geprobeerd, maar ik kon ‘m niet uitkijken!

avatar van Pecore

Pecore

Naar mijn smaak is dit toch veel te weinig subtiel. Het ligt er allemaal te dik bovenop en daardoor voel je je als kijker bij vlagen niet serieus genomen. Zonde, want daarmee wordt een in potentie heel aardige film behoorlijk om zeep geholpen.

avatar van Antonev

Antonev

Ik ben geen uitgesproken dan van Nederlandstalige films en Finkers als cabaretier vond ik nooit zo leuk. Je zult dan denken, waarom begin je dan aan deze film? Nou ja, soms spreekt een verhaal je gewoon aan en dan geef je het een kans.

Dit is gewoon een hele fijne en vooral sympathieke komedie die de juiste snaar weet te raken. De dynamiek tussen Gedda en Jan was erg goed en je voelt gewoon een zekere chemie tussen hen. De humor is goed geplaatst en het verzandt niet in onderbroeken lol zoals we zo vaak in Nederlandse films zien. Ze spelen heel slim in op de kleine ergernissen die nog wel eens kunnen ontstaan wanneer je al zo lang bij elkaar bent. Ik moest in ieder geval een paar keer flink lachen om de herkenbaarheid.

Ondanks dat er serieuze onderwerpen worden aangesneden zoals dementie, de dood en toch een soort van bedrog, verliest het nergens zijn luchtigheid. Het kijkt daardoor heerlijk weg. Petje af voor Finkers die een prachtige rol weet neer te zetten. Ik had er geen weet van dat hij ook aardig kon acteren.

De film zoomt ook in op de relaties en anderen rondom Gedda en Jan en ook dat was interessant. Je ziet het contrast tussen vroeger (de ouders van Gedda) en nu (de kinderen van Jan en Gedda).

Ook leuk om eens een Nederlandse film te zien die vrijwel volledig in dialect wordt gesproken. Je zou kunnen zeggen dat dit echt een streekproduct is geworden, inclusief de biertjes van Grolsch en de Klok.

Zeker een aanrader, ook als je niet helemaal van Nederlandse films houdt.

avatar van trebremmit

trebremmit

Ontroerende en humoristische film, zelfs een beetje spiritueel en ik kan me dan ook niet voorstellen dat Nijenhuis veel te vertellen heeft gehad als regisseur.

Niet vaak zo onder de indruk geweest van een Nederlandse film, hopelijk komt er nog eens een met Finkers.

avatar van ZAP!

ZAP!

Sorry, trebremmit, ik hoop van harte van niet. Ook de korte stukjes die ik nu net nog weer probeerde (had 'm al eerder gezien) sloegen de plank behoorlijk mis. Aan de goede bedoelingen twijfel ik verder niet.

avatar van trebremmit

trebremmit

Smaken verschillen, ik heb genoten.

avatar van ZAP!

ZAP!

trebremmit schreef:

Smaken verschillen...

Tja, zo is het misschien ook wel weer.

Kan je misschien een stukje of een scène eruit lichten en vertellen waarom dit zo goed werkte voor jou? Misschien snap ik het dan beter.

avatar van willemfilm

willemfilm

Wat een aardige film. Ik heb me vermaakt.

avatar van Curry

Curry

Heerlijke feelgood film. Ik dacht dat de film over dementie ging op een andere manier, niet deze "Twist" erop. Natuurlijk allemaal erg dik aangezet, maar wel op een aanstekelijke manier.

Petje af voor Herman Finkers die een heel natuurlijk droogkomisch personage neerzet, een ontzettend goede chemie met Ter Steege liet zien.

Fijn om eens een Nederlandse film te zien die ik zeker nog een paar keer wil herzien en waar niet de standaard club altijd dezelfde acteurs in zit en die zich alleen maar in Twente afspeelt. (en Nederlandse films roepen zelden interesse op bij mij)

Dat van Daphne Bunskoek was er wel een beetje geforceerd in gezet, maar blijft geweldig om haar en ook Leonie heerlijk plat Twents te horen praten.

Filmposter is wel van een bedenkelijk niveau en Mr Perseconde Wijzer had ook wel weg mogen blijven, dat voegde echt niets toe die minuut

avatar van Shadowed

Shadowed

Redelijk.

Denk alleen wel dat ik de mensen moet teleurstellen die nu hopen dat Nijenhuis een heel nieuw pad op zal gaan met films die wel aardig te noemen zijn. De Beentjes van Sint-Hildegard is namelijk eigenlijk eerder door Finkers geregisseerd. Nijenhuis heeft enkel zijn script geregisseerd, Finkers is degene die de film echt maakt.

Een Nederlandse film die er voor de verandering best mee door kan. Maakte in de tijd dat het uitkwam flink wat geluid en dat deed verwachtingen scheppen. Ik heb van nature weinig vertrouwen in Nederlandse films en er zit er maar zelden eentje tussen die überhaupt een voldoende scoort, en dit is de eerste film sinds maanden die weer een voldoende weet te verkrijgen vanuit mij.

Het jammere is dat Nijenhuis als regisseur echt bitterweinig toe lijkt te voegen, want de film leunt op een aardig verhaal en wat leuke grapjes afkomstig van Finkers en niet op de regie. Goede acteur trouwens, speelt de rest er met gemak uit. Ter Steege is overtuigend maar loopt te vaak met dezelfde blik. Overige leden treden toch te veel in terrein dat niet natuurlijk aanvoelt, waardoor Finkers al snel druk te verduren krijgt.

Lelijk camerawerk en een saaie invulling, maar gelukkig is dit geen film die een grote visuele push nodig heeft. De komedie en het verhaal zelf doen het woord. Gebeuren is niet erg sterk verzonnen maar de menselijke en natuurlijke laag die eroverheen hangt doet gelukkig wonderen. Heb verder niet heel hard gelachen en ben ook niet ontroerd geraakt, maar het keek goed weg en voelde aan als een film waar je je in kan plaatsen.

Het is voor Nederlandse begrippen een grote vooruitgang en kwam vanuit een onverwachte hoek met deze regisseur, maar gelukkig is er Finkers die de productie op sleeptouw heeft genomen en er iets moois van gemaakt heeft. Wel een film voor een wat specifiekere doelgroep, maar naast de grote hoeveelheid Nederlandse poep een werkelijke verademing. Niettemin kreeg het weinig gevoel uit me, waardoor ik het niet mooier ga maken dan dat het is.