• 11.005 nieuwsartikelen
  • 9.003.465 stemmen

The Banshees of Inisherin (2022)

Drama / Komedie | 114 minuten

Genre: Drama / Komedie

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Ierland

Geregisseerd door: Martin McDonagh

Met onder meer: Colin Farrell, Brendan Gleeson en Barry Keoghan

Gesproken taal: Engels, Latijn, Iers en Duits

Releasedatum: 26 januari 2023

Plot The Banshees of Inisherin

"Everything was fine yesterday."

1923. Pádraic is sinds mensenheugenis beste maatjes met Colm. Ze wonen op een eiland aan de westkust van Ierland. Hun vriendschap hangt aan een zijden draadje wanneer Colm van de ene op de andere dag weigert met Pádraic te praten. Deze verandering heeft een weerslag op de hechte gemeenschap en zet een reeks gebeurtenissen in gang die hun verdere levens zullen bepalen.

Social Media

Mrs. McCormick

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 2027 stemmen

Typisch zo'n Oscarfilm waarvan de trailer je al irriteert. Waar kijk ik naar? Wat een vreemde toon.

Zou de film zelf dan kunnen verrassen? Antwoord: nee.

We volgen een handvol mensen in een gebied waar ik weinig van weet, in het tijdperk van de Ierse burgeroorlog waar ik nog minder van weet, noch interesse in heb. Dat hele zootje daar is toch allemaal religieus gemotiveerd fanatisme. Zoek het lekker uit met je IRA, troubles, oranjemarsen, Bloody Sunday en je Bono. Boeie!

Ja, het is een sfeervol, sober portret van uitzichtloosheid in een armzalig stukje Ierland, waar iedereen uitkijkt naar de klok van 14:00 zodat ze weer de kroeg in kunnen. Elke dag, zo lijkt het. Waarmee mensen in hun levensonderhoud voorzien? Geen idee. Ik heb alleen maar een stel irritante Ieren zien zeuren en zuipen en lichaamsdelen tegen de voordeur aan zien smijten. Dit gezochte absurdisme doet de film onmiskenbaar smaken naar een pretentieus gedrocht en dat blief ik niet.

Niet één personage handelt zoals een normaal mens zou doen, op de zus na dan, met haar onuitspreekbare naam, iets als Shogun ofzo. Het accentje stoort na een tijdje ook fecking mateloos.

Geen inleving of sympathie, gewoon pure ergernis. De classificatie komedie slaat ook echt als kut op dirk. Wel moet gezegd dat de hele cast het achterlijke script overtuigend neerzet, maar dat is dan ook het enige lichtpuntje aan deze 114 minuten van mijn leven die ik nooit meer terugkrijg.

2 sterren

avatar van teigertje

teigertje

• 1991 berichten

Kondoro schreef:

Dat was juist heel duidelijk, als je even opgelet had op het juiste moment. Overigens voor het eerst dat ik het met je stem eens ben, dat is ook nieuw.

Bedankt voor de tip, dan ga ik hem terug kijken.

Over enige tijd.

Want het was juist zijn beste vriend Collin Farrell onduidelijk, waarom hij hem niet meer mocht.

Wel heb ik een idee, over het waarom, maar dat is speculatie.

Ik vind het echt onduidelijk.

Wel leuk, je het deze keer eens bent.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 2027 stemmen

teigertje schreef:

Wel heb ik een idee, over het waarom, maar dat is speculatie.
Ik vind het echt onduidelijk.
Hij zegt het letterlijk: het leven is kort, hij wil zich wijden aan zijn muziek om iets na te laten, Vandaar dat gesprek over Mozart enzo. Heb je wel opgelet? Dat is niet zo moeilijk. Waarom hij vervolgens zijn vingers eraf knipt waardoor hij het ENIGE waar hij zich nog mee bezig wil houden, niet meer kan doen, is mij dan weer een raadsel.

En ook een van de belangrijkste redenen waarom ik het zo'n overschatte domme kutfilm vind.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Captain Pervert schreef:

Zou de film zelf dan kunnen verrassen? Antwoord: nee.

2 sterren

Snobbistisch gejank van de Captain.

avatar van teigertje

teigertje

• 1991 berichten

Captain Pervert schreef:

Dat had ik ook begrepen.
Maar bedankt voor verduidelijking.
Maar....hij zei ook dat hij zijn beste vriend, niet meer mocht,het waarom is voor zijn beste vriend onduidelijk,maar ook voor de kijker.
Althans vond ik.
Maar dat jij er niks aan vond, kan natuurlijk.
Maar de acteer prestaties vond ik erg goed.
En vooral van de hoofdrol spelers.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Gewoon omdat de vriendschap geen meerwaarde (meer) had voor hem. Kan me inbeelden dat het veel moeite kost als je er zelf weinig aan hebt. En die Padraic lijkt me nu eenmaal erg vermoeiend doordat die zo aanhankelijk is met zijn beperkte mentale situatie. Als je zware of meer diepgaande gesprekken wil, moet je niet bij hem zijn. En waarschijnlijk omdat die Padraic de "nu en dan eens afspreken boodschap" niet zal begrijpen, maakt Colm er ineens maar volledig komaf mee. En zelfs dat bleek nog niet duidelijk genoeg voor Padraic...

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Sergio Leone schreef:

Oef.

Vervelende film. Althans, na een tijdje. De eerste twintig minuten kunnen er nog mee door. De droge absurde situatie tussen beide 'vrienden' is tragikomisch en fris. Maar het is ook maar dat. Al snel is de citroen uitgeperst en sterft de film een langzame dood. Ik heb weinig interessante dingen of personages gezien. De onderliggende thematiek 'over de burgeroorlog, neem ik aan?) kon me een ganse film lang gestolen worden.

De burgeroorlog heeft thematisch niets te maken met de film, is er alleen voor de achtergrond en de setting, en de enige link dat je kan maken is dat het een metafoor is voor de vriendschap tussen de twee hoofdpersonages.

avatar van Banjo

Banjo

• 1938 berichten

Lekker veel hoge scores hier, Colin Farrell EN Brendan Gleeson poeh dan heb je er wel een paar... misschien vanavond even zien!.

avatar van JJ_D

JJ_D

Alsof Martin McDonagh zich op Oud-Testamentische wijze de vraag stelt naar het ontstaan van het kwaad: is het primair aanwezig in de mens, of wordt het geïnduceerd? Het moge duidelijke zijn dat het gewelddadige in Pádraic Súilleabháin ontwaakt naar aanleiding van het onrecht dat hem als mens is aangedaan. De mens is niet slecht, hij wordt het. Homo homini lupus? Door de omstandigheden, ja!

In het personage Colm Doherty verwerkelijkt zich daarnaast de vraag hoe een betekenisvol mensenleven er precies uitziet. Gaat het om wat wij nalaten? Of om wat wij nu doen? Is immaterieel artistiek erfgoed superieur aan sociale verbondenheid? Moeten we herinnerd worden om betekenis te hebben gehad? McDonagh laat het oordeel aan de toeschouwer over, al voelt het publiek in deze tweespalt tussen Pádraic en Colm vooral sympathie voor de zwakzinnige, die Colin Farrell overigens ontzettend broos en integer neerzet – een huiveringwekkend precieze acteerprestatie, waar het amorfe van Brendan Gleeson een aardig contrast mee vormt, al is diens vertolking vlakker, eenzijdiger, of misschien gewoon moeilijker vast te grijpen...

Deze botsing tussen twee conflicterende mensbeelden (zo u wil) grijpt plaats in het fictieve Inisherin, een eiland als afgekapselde realiteit, een oord zo rustig en vredig dat men er als weldenkend mens gewoonweg weg wil. Weg voor de arm der wet die autoritaire trekken krijgt en weg voor de religieuze poot die neigt naar katholiek despotisme. De pijlers van het bestaan zijn zodoende uitgehold, lege omhulsels die het leven niet meer kunnen stutten. Wie niet vlucht, wordt gek – het idee zou van pakweg Samuel Beckett kunnen geweest zijn, om zomaar een grote Ier te noemen.

Het landschap, in zijn onaanraakbare schoonheid, spreekt de wreedheid van de handeling op navrante wijze tegen. Evenzo woedt buiten dit denkbeeldige universum een burgeroorlog, waarin Ieren Ieren afslachten. Is vluchten naar die hel überhaupt een vorm van vluchten? Is redding mogelijk, dames 'n heren?

Het macabere overheerst kortom doorheen ‘The Banshees of Inisherin’. Er is geen intermenselijk begrip, eigenlijk geen wezenlijke dialoog, geen liefde die beantwoord kan worden, louter vervreemding, waanzin, en uiteindelijk: de dood. McDonagh brengt die neerwaartse spiraal genadeloos in beeld, met een defaitisme dat slechts door de dieren kan worden gecompenseerd. Als zelfs zij, in hun onschuld, moeten boeten voor de doorslaande stoppen, wordt het helemaal naargeestig, ja zelfs op ontroerende wijze.

Consequent is McDonagh dus wel, zij het dat de film zich in het laatste half uur zowat heeft vastgereden in een onwerkelijke ervaring, die buiten tijd en werkelijkheid staat. Vanuit tastbare en universele moraal verhaalt McDonagh als het ware een droevige parabel waarin slechts sporadisch wat af te lachen valt, en die uiteindelijk te veel de wenkbrauwen deed fronsen. Gestoeld op dergelijke interessante thema's, hoeft een film zich niet tot een schimmig sfeertje te beperken...of is dit te streng? Hoe dan ook, geen ideale evenwichtsoefening, en bijgevolg: gefaald als film?

avatar van Eikatje

Eikatje

Ik wilde deze film graag zien, vanwege de goede recensies. De trailer die ik in filmhuis zag, leek me qua verhaallijn wat simpel. Zo simpel bleek het ook te zijn. De ene man wil van de ene op de andere dag geen vrienden meer zijn. En de gedumpte vriend kan dit niet accepteren. En degene die de vriendschap opzegt, gaat krankzinnig ver om te laten zien dat hij het meent. Behalve deze twee, is de enige normale bewoner van het eiland Inisheran, de zus van de gedumpte man. De dominee scheldt, de enige politie agent is gewetensloos en de pubeigenaar zo kleurloos als maar kan.

Ik vraag me af waar ik eigenlijk naar gekeken heb. En of ik gewoon niet snap waarom men dit zo een goede film vindt.

avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

Mooie maar wel heel bizarre film. Colin Farrell en Brendan Gleeson spelen allebei heel aardig, maar het is en blijft een vreemde film. Dat de film zoveel prijzen heeft ontvangen is leuk, maar kan ik niet echt begrijpen, maar wie ben ik?

avatar van Bestwelbos

Bestwelbos

Wat een geweldige acteurs! En prachtige beelden! Het verhaal wordt met het half uur meer bizar. Je vraagt je de hele film af waar het heen gaat. Het is wel een hele langzame film waarin niet veel gebeurt, dus daar moet je van houden. Maar ik vond dat hij bleef boeien.

avatar van blurp194

blurp194

Ik wil ook zo’n ezel.

Hoe langer ik over de film nadenk, hoe genialer hij wordt. Sowieso is het erg interessant hoeveel verschillende manieren er zijn om de situatie uit te leggen - iedereen haalt daar iets anders uit lijkt het wel. Het is ook een heerlijk absurd verhaal propvol ingekleurd met schijnbaar irrelevante details die toch weer ergens iets toevoegen.

McDonagh weet het beste uit zijn acteurs te halen - niet alleen de voor de hand liggende hoofdrollen van Farrell en Gleeson zijn perfect, ook alle bijrollen. Zelfs de ezel is prima. En ook de beelden zijn schitterend, het groene landschap met de huisjes van Colm en Padraic - waar op zich al een wereld van detail in zit, de ruige kust als achtergrond voor het onnavolgbare verhaal.

avatar van McKoenski

McKoenski

Ondanks het lezen van interessante achtergrond info en een mogelijke uitleg van het verhaal door JJ_D werd de vertelling er in mijn beleving niet beter op.

Ook hier ontgaat mij de bedoeling van het geheel. Ik wijt het maar aan mijn gebrek aan bepaalde inzichten maar als er qua verhaalsfeer ook weinig moois in zit is het helaas niet aan mij besteed. Beelden zijn mooi maar zo'n twee uur kijken naar 'n gefrustreerde muzikant en 'n wanhopige naïeveling brengt mij weinig kijkvreugde.

avatar van Shadowed

Shadowed

McDonagh op niveau.

Het duurt altijd even voordat hij een nieuwe film maakt, maar als hij er dan eentje maakt is het meteen raak. Waar het niveau eerst gewoon bovengemiddeld was, maakt hij nu echt consistent knappe films en The Banshees of Inisherin bevestigt dat niveau. Op voorhand moest ik even vrezen voor de film omdat het concept toch wel moeilijk lijkt, maar na enkele minuten was die zorg alweer verdwenen.

The Banshees of Inisherin valt vooral op door de sfeer die het draagt. Waar de film nog begint als een redelijk melige tragikomedie duurt het niet lang voordat er een addertje in het gras zit en dan komen de regiekwaliteiten echt naar boven. De hele film kent een aparte, naargeestige sfeer die gedurende enkele scenes werkelijk van het scherm spat. Dat moment waar Gleeson de berg afloopt met al zijn vingers afgesneden is een moment om moeilijk te vergeten, maar ook de rest van de film doet qua sfeer soms denken aan een horrorfilm terwijl het genre allesbehalve is.

Verder meer dan behoorlijk acteerwerk. Gleeson en Farrell voelen zich bij McDonagh duidelijk op hun plaats en dat laten ze al te goed zien. Die accentjes moet je als kijker voor lief nemen, dat is vooral een kwestie van authenticiteit. Ook kiest McDonagh altijd voor de juiste locaties en aankleding. De film oogt verzorgd en gedetailleerd. De kale indruk van de landschappen is meer dan logisch en helpt vooral om de soms hopeloze toon van de film naar voren te communiceren.

Heel af en toe lijkt de wat melige humor een wat donkerdere toon in de weg te zitten, maar dat is dan ook het meeste dat ik op de film aan te merken heb. Het mist vooralsnog een "bang", iets waar de film echt doorschakelt naar genialiteit. McDonagh zet zijn sterke niveau moeiteloos door, maar een echt meesterwerk is het nog niet. Gelukkig is er altijd nog een volgende film, dit zet alvast een goede noot.

avatar van bjerik76

bjerik76

mooie beelden, goed acteerwerk maar vond de film nogal saai/ eentonig en oo een gegeven moment veel te langdradig, erg jammer maar mijn concentratie viel op een gegeven moment weg.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

En alweer een grote verrassing ook deze te vinden op Disney+ en vanwege de hoge waarderingen, de vele prijzen waar de film voor in aanmerking kwam en de cast toch met stip op mijn to see lijst.

En laten we het zo zeggen dat The Banshee Of Inisherin een apart film is met een verhaal dat op het eerste oog toch simpel zat lijkt want plotseling botert het niet meer tussen vrienden van het eerste uur Colm en Padraic. Wat is er toch plotseling in Colm gevaren dat hij niets meer van zijn maatje Padraic wil weten? Het is een raadsel waar de laatstgenoemde zelf ook de hele film mee blijft worstelen en daarmee een zaak die alleen maar verder verslechterd en zelfs escaleert met ernstige gevolgen. Dit allen in een haast sprookjesachtige omgeving, sfeer en muziek, en dat terwijl er kilometers verderop een burgeroorlog woedt en daarmee grotere en belangrijkere zaken. Toch staat het eilandje volledig stil bij de saaie bewoners wiens hoogtepunt de dagelijkse gang naar de kroeg is, gretig om nieuwtjes en roddels bedelt en de belangrijkste zaak binnen deze microkosmos toch de situatie tussen Colm en Padraic. Het is circa 1920 wel wat, een leven zonder radio, tv of zelfs maar social media.

Buiten dat is The Banshees Of Inisherin natuurlijk een acteursfilm bij uitstek met sterke rollen van Gleeson, Condon, Keoghan en een Farrell die akelig veel op Roy Keane begint te lijken. Kostelijk is toch hoe in die simpele en bekrompen wereld alles en iedereen uit zijn ritme of van de leg is omdat één iemand zijn routine wijzigt en uiteraard hebben we met Ieren te maken, heerlijk die accenten trouwens, een volk dat het lijden praktisch uitgevonden heeft en er patent op lijkt te hebben. De reden van Colm voor de breuk is net zo duidelijk als eigenlijk onredelijk en moet toch vooral in het grotere geheel gezien worden, namelijk hoe kleine dingetjes van onverdraagzaamheid uitgroeien tot splijtzwam binnen een relatie en vriendschap met een negatieve spiraal tot gevolg. Iets dat mij relateerbaar lijkt voor iedereen, want we hebben allemaal iets dergelijks wel eens meegemaakt denk ik.

The Banshee Of Inisherin is een intrigerende en interessante film te noemen die voor sommige mensen wellicht net iets te ondoorgrondelijk is, ik heb er opzich geen moeite mee en dit verhaal met een lach en knipoog kan bij mij zeker op een voldoende rekenen ook al wordt het geen hoog cijfer.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Met een lukrake beëindiging van een vriendschap komt The Banshee of Inisherin gelijk ter zake. Het gissen naar het waarom prikkelt je als kijker en neemt bovendien absurdistische vormen aan. Het gevoel van isolement wordt sterk neergezet door het sobere decor van een desolaat Iers eiland en de chemie tussen de rancuneuze hoofdrolspelers Collin Farrell en Brendan Gleeson. Regisseur Martin McDonagh laat je gedesillusioneerd maar geïntrigeerd achter.

4,0 * Vriendschap is een illusie

avatar van notsub

notsub

Dit is toch een best een vage film. Het lijkt wel of Pádraic en zijn zus de enige normale mensen zijn en bij de rest van van de gemeenschap op het eiland een steekje los zit. Dit zou dan komisch moeten zijn? Ik vond het eerder luguber en absurd, maar daarin overtuigde de film me niet. Gelukkig maakte de mooie beelden van het landschap nog wat goed, want die waren echt mooi.

avatar van horizons

horizons

Hoe absurd het leven kan lopen in een welhaast surrealistisch aandoend verhaal met passend keuzes van de personages. Tel daarbij een aantal ontzettende mooie shots van Ierland (de vvv zal ervan genieten) en de film is alsnog voorbij je het weet.

Keoghan weet wel de juiste films te kiezen om een bijrol in te spelen.

avatar van PieterrrKodde

PieterrrKodde

Banshees of Insisherin: een gemiste kans

Een film met goed acteerwerk (met name Colin Farrell speelt erg sterk als Padraic), geschoten in een mooi decor (prachtige vergezichten langs de kust van Ierland) en een interessant scenario dat de vraag opwerpt: 'hoe ga je ermee om als een goede vriendschap eindigt?'

Echter... Na een goed begin wordt het scenario meer en meer onrealistisch. Gaandeweg de film ging ik hopen op een goede climax, een sterke clou. Maar deze sterke clou blijft naar mijn mening achterwege - de film gaat uit als een nachtkaars. Jammer, een gemiste kans!

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

PieterrrKodde schreef:

Banshees of Insisherin: een gemiste kans

Maar het is juist die uitgaande nachtkaars die de clou is.

Theunissen

"I just don't like you no more."

Afgelopen week had ik nog eens gekeken naar "In Bruges (2008)" en dat blijft gewoon een leuke Drama / Komedie film vanwege de vlijmscherpe dialogen en bloederige geweldsuitbarstingen. Daarom was ik ook benieuwd naar deze film, waarin Colin Farrell en Brendan Gleeson weer samen te zien zijn. Omdat de film betiteld staat als een Drama / Komedie film, dacht ik dat dit ook wel een leuke en grappige film zou zijn, maar dit is toch vooral een inktzwarte (tot het deprimerende af) Drama film, waarbij je het lachen snel vergaat. Maar desondanks is het wel gewoon een goede film en ook nog eens eentje met een origineel verhaal, hoewel het verhaal eigenlijk maar bijzaak is.

In dit verhaal draait het om melkboer Pádraic Súilleabháin (Colin Farrell), die niet de slimste is, en folkmuzikant Colm Doherty (Brendan Gleeson), die viool speelt, welke goed vrienden zijn op het fictieve Ierse eilandje Inisherin, waar iedereen elkaar kent. En ieder dag gaan ze samen om 14:00 uur naar de plaatselijke pub om bier te drinken en te praten over alles en niets. Het is 1923 en op het vasteland woedt een burgeroorlog, maar dat is niets meer dan het decor van de oorlog die tussen Pádraic en Colm zal ontstaan, wanneer Colm de vriendschap van de ene op de andere dag abrupt opzegt en hij niets meer met Pádraic te maken wilt hebben. Hij vindt Pádraic namelijk maar saai (o.a. zijn zinloos gepraat) en hij wilt nog iets bereiken in zijn leven via muziek, zodat men hem herinnert. Hij zegt dan ook tegen Pádraic:

"Over 50 jaar herinnert niemand zich ons."

Pádraic moet Colm voortaan gewoon met rust laten en hij mag ook niet meer met hem praten. Pádraic snapt er niets van, kan het geen plaats geven en weigert Colms besluit te accepteren en blijft hem benaderen en vragen stellen, hopend op een verklaring. Zelfs wanneer Colm dreigt een vinger van zijn linkerhand (vioolhand) af te knippen als Pádraic hem blijft lastigvallen. Dit zet niet alleen de wereld van Pádraic op zijn kop, maar dat van de hele gemeenschap.

Aanvankelijk denk je nog dat je hier naar een typische zwarte komedie zit te kijken, maar naarmate het verhaal zich ontvouwt, besef je hoe dieptragisch dit allemaal is. "The Banshees of Inisherin" keert steeds terug naar de botsende ideologieën tussen de mannen, namelijk:

"Is het beter om herdacht te worden of geliefd te zijn?"

Colm wil herdacht worden om zijn muziek (hij schrijft ook een nummer wat hij dan "The Banshees of Inisherin" noemt, oftewel de titel van de film) en wilt zich hierop volledig focussen. Daarom besluit hij de vriendschap abrupt stop te zetten. Pádraic vindt dit maar onzin en geeft in een sterke dialoog aan dat hij herinnerd wil worden als een goede, aardige man. Iemand die een leven leidt omringt met mensen om wie hij geeft, zoals zijn zus Siobhán (Kerry Condon) waarmee hij samen leeft. Wat is anders het punt van leven? Het is mooi om te zien hoe de film met dit thema omgaat.

De film begint nog enigszins luchtig, maar als het conflict tussen de twee voormalige vrienden van kwaad naar erger gaat, wordt het steeds grimmiger en verliest het op een gegeven moment ook zijn geloofwaardigheid. Want bepaalde gebeurtenissen zijn gewoon te extreem. Want welke idioot zou zo ver gaan (het afknippen van vingers en het in brand steken van een huis met de inwoner nog erin) ) om een punt te maken? Het verhaal wordt ook steeds tragischer, ellendiger, droeviger en deprimerender en krijgen we zelfs te maken met dood en het vertrek van een geliefd iemand.

Zeker de dood van de geliefde mini-ezel van Pádraic was tragisch, omdat die nota bene stikt in een afgeknipte vinger van Colm. Die gebeurtenis zet op het einde ook het in brand steken van het huis van Colm (met hem nog in het huis) door Pádraic in gang als vergelding. Desondanks zorgt de slotscène op het strand voor een passende ontknoping. Die laatste scène toont subtiel aan dat ondanks de verschrikkelijke daden en al het gekibbel, een sprankje van die vriendschap nooit verloren gaat. Als Pádraic zich dan omdraait om te vertrekken, bedankt Colm hem voor het zorgen voor zijn hond (die hij uit het huis haalt voordat hij het in brand steekt en mee naar zijn eigen huis neemt), waarop Pádraic antwoordt:

"Any time."

Een mooie noot om op af te sluiten.

Buiten het verhaal omtrent Pádraic en Colm, draait het ook om de zorgzame en liefdevolle zus van Pádraic, te weten Siobhán, en de jongeling Dominic Kearney (Barry Keoghan), die bekend staat als de grootste idioot op het eiland, en zijn vader Peadar Kearney (Gary Lydon) die een politieagent is. Maar dan niet een politieagent in de goede zin van het woord, want hij mishandelt en misbruikt zijn zoon en hij heeft ook iets tegen Pádraic. En verder nog de priester Gerry (Jon Kenny), waar Colm o.a. naartoe gaat om te biechten, en de aparte lokale ouderling Mrs. McCormick (Sheila Flitton), die Pádraic en Siobhán steeds proberen te ontlopen.

In "The Banshees of Inisherin" balanceert regisseur Martin McDonagh (o.a. "Seven Psychopaths (2012)" en "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)") op de grens van het groteske. Hij schildert prachtige beelden (o.a. van de ruige Ierse kust) op het scherm die ondersteund worden door mooie muziek. En in die prachtige landschappen lopen de mensen als het ware verloren in hun eigen eenzaamheid. Het helpt natuurlijk dat hij ook nu weer het beste uit zijn acteurs haalt. zoals hij dat ook deed in de film "In Bruges" . Want zowel Colin Farrell als Brendan Gleeson schitteren in hun rollen, vaak ook door subtiel te tonen wat niet gezegd wordt. Zoals de manier waarop Pádraic zijn gezicht verandert als hij slecht nieuws krijgt en het medelijden dat je voelt als Colm ziet dat zijn beslissing zo'n impact heeft op zijn voormalige vriend.

Het is overigens niet zo dat het goede acteerwerk zich beperkt tot deze twee toppers. Zo speelt de mooie Ierse Kerry Condon een sterke rol als zus Siobhán Súilleabháin met het hart op de goede plek. Het is mooi om te zien hoe zij soms de enige normale persoon lijkt te zijn in de geschetste wereld en die voor haar broer opkomt en die probeert te bemiddelen in de bizarre ruzie tussen de twee volwassen mannen. Maar op den duur kan ze het niet meer aan en vertrekt ze. En dan is er nog Barry Keoghan, die indruk maakt als de wat simpele en toch aandoenlijke jongeling Dominic. Ondanks dat het een relatief kleine bijrol is, weet hij zijn rol goed op te bouwen met enerzijds het zuipen en vrouwenjagen, o.a. Siobhán, maar anderzijds ook steeds weer het hart op de goede plek. Helaas loopt het wel niet goed af met hem en wordt hij op een gegeven moment dood aangetroffen in een meer, waarin hij zelfmoord heeft gepleegd.

En hoewel het niet om mensen gaat maar om dieren, is het benoemen van Jenny, de trouwe mini-ezel van Pádraic, en Sammy, de trouwe hond van Colm, zeker ook het benoemen waard. Sammy probeert op een gegeven moment ook de snoeischaar mee te nemen, zodat Colm zijn vingers niet kan afknippen, maar helaas lukt dat niet. En de dood van Jenny was natuurlijk hartverscheurend om te zien, maar het was wel mooi om te zien hoe Pádraic zich daarna om haar ontfermt en uiteindelijk begraaft.

In "The Banshees of Inisherin" gaat het niet om het grote verhaal maar om kleine dingen, zoals vriendschap, liefde en genegenheid. Of het gemis daarvan. Hoewel dit niet bepaald een vrolijke film is en de film misschien ook iets te lang duurt, is dit wel gewoon een goede film en dat ook nog eens met een geweldige cast. Je zag ook goed aan Colin Farrell en Brendan Gleeson dat ze een dagje ouder worden.

avatar van flaphead

flaphead

Ja, wel goed, en ook wel vreemd. Niet zo vreemd als McDonagh's Seven Psychopaths of In Bruges -waar Farrell ook al in schittert- maar de idioterie van bijvoorbeeld het afknippen van Gleesons vingers zou wel zo in de andere films passen. Het droogkomische in met name de eerste helft van de film is heerlijk, maar ook later in de film blijft de humor in de details zitten ("I killed a miniture donkey"). Het bitterzoete is erg aanwezig.
Eigenlijk is het verhaal dun, maar het wordt zo neergezet dat het als groots voelt. Het acteerwerk en de regie is subliem. Ook de shots, en dan bedoel ik zeker niet alleen de prachtige natuur die zich daarvoor leent, maar bijvoorbeeld ook het paard door het raam, of eigenlijk de hele beestenboel in huis op het einde.
McDonagh, Farrell en Gleeson waren 15 jaar geleden in In Bruges al een toptrio en dat bewijst zich hier wederom, al is de dramatische toon hier wat verder aangezet.
Als je wilt, genoeg voer tot nadenken.

avatar van Basto

Basto

Aardige film, die op eigen wijze de zinloosheid van een burgeroorlog aankaart.