• 10.927 nieuwsartikelen
  • 8.997.604 stemmen

Im Westen Nichts Neues (2022)

Oorlog / Drama | 147 minuten

Met onder meer: Daniel Brühl, Albrecht Schuch en Sebastian Hülk

Gesproken taal: Engels, Frans en Duits

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Im Westen Nichts Neues

De tiener Paul Baumer gaat met zijn vrienden Albert en Muller vrijwillig in dienst bij het Duitse leger. Hun patriottische vurigheid smelt als sneeuw voor de zon wanneer ze met de wrede werkelijkheid aan het front geconfronteerd worden. Paul moet zijn vooropgezette ideeën omtrent de vijand en het hele conflict bijstellen. Echter heeft hij geen andere keuze dan door te vechten tot het bittere einde.

Paul Bäumer

Lieutenant Hoppe

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

stuffie schreef:

Ork, ork, ork, soep eet je met een?

Niet als er grote stukken vlees en aardappel in zitten.

avatar van Noodless

Noodless

Oscar voor beste buitenlandse film 2023 en hoogstwaarschijnlijk ook wel verdiend. Al heb ik de Belgische inzending Close nog niet gezien, maar denk toch dat het moeilijk gaat zijn om deze film te overtreffen. Deze oorlogsfilm heeft zowat alles wat je in dit genre kan verwachten : grauwheid van de oorlog, ellende, vele zinloze slachtoffers, puur dramatiek en een goede sound. Voordeel van de film is ook het budget en de actualiteit in vergelijking met Close dat meer een kleiner weliswaar diepgaand onderwerp aansnijdt. Prima film die je zeker eens gezien moet hebben.

7/10

avatar van egelhunter

egelhunter

Vandaag deze film bekeken. Een van de betere films van het laatste jaar die ik gezien heb.

Ken het boek niet dus voor mij is het gewoon een oorlogsfilm. Maar wel een hele goede met prachtige scenes, goed acteerwerk en geweldige battle scenes. Waar Saving Private Ryan realistisch in beeld werd gebracht met de gore scenes als afgeschoten ledematen, bloed etc. doet deze film dat nog eens even na. Vond vooral het beginstuk sterk waarbij de kleding gewassen werd van vermoorde soldaten en dat Paul bij het afhalen van de kleding even terugloopt omdat er de verkeerde naam op de kleding staat.

avatar van zoutzak

zoutzak

zoutzak schreef:

Nu maar hopen op een mooie 4K blu-ray release!

En daar is ie dan!

avatar van mister blonde

mister blonde

Technisch haast op een niveau van Apocalypse Now, Black Hawk Down of Saving Private Ryan. Met name de loopgraven scènes maakten indruk. Je moet er toch niet aan denken dat je daar tussen zou lopen. Bijna elke oorlogsfilm poogt de zinloosheid van oorlog aan te tonen. De eerste wereld oorlog op zichzelf is daar toch wel weer de overtreffende trap van. Miljoenen doden om een paar honderd meter op te schuiven.

Toch is deze film minder sterk dan de versie uit 1930 of andere klassiekers in het genre. Dat komt met name omdat het verhaal van die zinloosheid van de training tot 11 november 11 uur 1918 veel minder goed uitgewerkt is. Hier lijkt het met name te gaan om veel gruwelijkheden te laten zien. Écht iets voelen lukte mij hierdoor minder goed, ook omdat ik de personages niet echt uit de verf vind komen.

Best een goede film, maar met zo’n film is vergelijken met tientallen klassiekers onvermijdelijk. Ook al is het uiteindelijk een heel andere film geworden, wat maar goed is ook. Helaas kom ik tot de conclusie dat deze film minder bijzonder is dan de écht grote films uit het genre.

avatar van nadrin

nadrin

Dit zou verplicht moeten worden om door elkeen bekeken te worden.

avatar van didier.x7

didier.x7

Toch minder dan verwacht... Zeer voorspelbaar: iedereen gaat dood behalve de gemene generaal die iedereen gratuit de dood injaagt. Vooral laatste dag klopt niet qua tijdsindeling...
Visueel heel mooi (bij wijze van spreken), goede muzikale ondersteuning.

avatar van prezwalski

prezwalski

je kan beter 1917 of paths of glory kijken.

deze film voegt niets toe en maakt ten onrechte de duitsers van dader medeslachtoffer.

best verwerpelijk en zeker geen 1 oscar waard want voorspelbaar, cliche en veel te lang.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

prezwalski schreef:

je kan beter 1917 of paths of glory kijken.

Kwestie van er een enge kortzichtige blik op na te houden. Duidelijk weinig kaas gegeten van enig historisch besef als het aankomt op WOI.

avatar van Dk2008

Dk2008

Het is anders gebaseerd op een roman van 1929. Zou trouwens niet weten nadrin waarom ik nadat ik die andere twee versies heb gezien deze ook zou moeten zien.

avatar van cales77

cales77

prezwalski schreef:

je kan beter 1917 of paths of glory kijken.

Half Europa was op oorlogspad.

Een grote gehaktmolen.

avatar van Dk2008

Dk2008

cales77 schreef:

Half Europa was op oorlogspad.

Een grote gehaktmolen.

Dat kan wel zijn maar dat is inhoudelijk.

Ik zal wel even toelichten waarom ik hier reageer, want eerst heb ik het bericht een paar dagen geleden van nadrin gelezen en toen dacht ik, negeer gewoon, alleen een oneliner van iemand die toch al een account heeft vanaf 2007, vind ik best wel wat vreemd. En toen ik het bericht van prezwalski las, van daders die mede slachtoffers toen ik heb ik vervolgens maar gereageerd.

Een aantal jaren geleden heeft iemand (wie?) in het forum (waar?) geschreven, zielige Duitsers, Duitsers horen geen oorlogsfilms te maken zoiets. Dat vond ik een goed punt, dus sindsdien kijk ik geen nieuwe Duitse oorlogsfilms meer.

We kunnen het hier (eventueel) wel bij laten maar ik moest het toch even kwijt.

edit dat was Leo1954 hier So Weit die Füße Tragen (Film, 2001) Stalingrad (Film, 1993) dat nog iemand soortelijke mening had/heeft kan best

avatar van ErikP

ErikP

Absoluut geen slechte film. Voor mij beter dan gemiddeld. Maar ik heb het boek gelezen voor mijn lijst literatuur voor het vak Duits. Ook heb ik de verfilming van dit boek uit 1979 gezien. Deze verfilming sprak mij veel meer aan. Maar, idd het cliche: het boek was beter. Het boek van Erich Maria Remarque is een anti oorlogsverhaal. De intentie van hem was om de lezer aan het denken te zetten, anders gezegd: het is bedoeld om je verbeeldingskracht flink aan het werk te zetten. Bij een verfilming, ook als die ook met dezelfde intentie gemaakt is, kun je veel van het verhaal gewoon met je ogen zien en bij het lezen van het boek zie je het ook, maar dan niet met je ogen maar met je verbeelding. Daarom zijn boeken (bijna) altijd beter dan een verfilming. De verfilming van 2022 is, in mijn ogen, een kind van zijn tijd. Spectaculaire spectakel, super gelikte special effects, veel shockerende harde beelden. Maar naar mijn mening is van de hart en ziel van het boek en van de intentie van de schrijver, de reden waarom dit boek beroemd is geworden en waarom het gezien wordt als literatuur en niet gewoon een boek, is weinig over gebleven. Weinig intentie om je aan het denken te zetten. De intentie, de hart en ziel, zijn vervangen door hap slik klaar spektakel. Bezinning heeft plaats gemaakt voor special effects. De verfilming is meer het filmen van alle gebeurtenissen die in het boek staan. Dat heeft gelukkig wel wat scenes opgeleverd die de intentie van het boek tonen. Met name de scène met een Franse soldaat in een bomkrater. Maar afgezien van dit is er verder weinig. Of beter gezegd, naar mijn inzicht te weinig. Het heeft naar mijn beleving als primaire opzet: het moet commercieel verantwoord zijn. Waarschijnlijk ook onvermijdelijk. Een film maken kost geld. Deze film, oorlog met oude wapens, massa scenes, veel explosies, slagvelden reconstrueren, allemaal dure aspecten. De geldschieters van films zijn vrijwel altijd alleen geïnteresseerd in winst. Spectakel bieden en je winst is groot en gegarandeerd. Spectakel scoort bij een groot publiek en de meeste mensen willen zich simpelweg ontspannen na weer een drukke werkdag. Dat kan ik heel goed begrijpen. Mijn commentaar is absoluut niet bedoeld als waardeoordeel. Ook niet gemeend als zijnde meer intellectueel of meer beschaafd of ontwikkeld of iets in die trant. Smaken (en daarmee natuurlijk ook meningen)verschillen en gelukkig maar. Maar desalniettemin vind ik het minder mooi. Maar tegelijkertijd vind ik het toch veel beter dan al die superhelden films, de standaard actie films. Dus ik vind deze film absoluut een aanrader. Maar ik had liever meer van de boodschap van Remarque teruggezien. Maar dan was deze film misschien wel niet gemaakt.

avatar van Hallo0000

Hallo0000

Rauwe oorlogsfilm, die volgens mij dichtbij de werkelijkheid komt. Het Westfront werd niets voor niets de menselijke gehaktmolen genoemd.

De smerigheid, de ellende, de angst, de onredelijkheid, het geweld en vooral de zinloosheid van oorlog komt goed naar voren. Vooral de scene waarin de kleding van een dode soldaten op grote schaal wordt verzameld, gewassen en opnieuw wordt uitgereikt aan een nieuwe rekruten is cynisch en luguber. Samenvattend, de film laat niets heel van de romantische voorstelling die sommigen misschien nog van oorlog hebben.

avatar van Boneka

Boneka

De eerste versie uit 1930 heb ga ook gezien maar vind het niet echt een vergelijk. De film is echt anders. Zo 'mis' je bijvoorbeeld het staakt der vuren tijdens de kerstdagen. De film is echt anders al blijft de oorlog natuurlijk hetzelfde. All Quiet of the Western Front begint sterk en houdt dit lang vol. Richting het laatste uur zie je een vertwijfeling van waar ga ik heen. Het boerderij moment met boerenjongen vond ik wat ongeloofwaardig. Ook de scène met Franse soldaat. Te lang gebracht en die rare twist erin had voor mij niet gehoeven. Paul is trouwens een verzonnen persoon maar kan geïdentificeerd worden met de schrijver. Goed vond ik de setting erom heen. De leiders en de taal. Deze personen hebben ook echt bestaan. Ondanks het vele leed vond ik het een prima film maar wel een tandje minder dan 1917.

Opvallend zagen we trouwens maar weinig paarden in de film. Zijn er toen zo'n 6 miljoen gestorven.

Film 4,0

Beeld (4K) 4,5

Geluid 5,0

avatar van Banjo

Banjo

• 1930 berichten

Nog steeds alleen op Netflix te zien en voor de rest nergens of wel? weet iemand dat...

avatar van tn2543

tn2543

Geweldige film. Eindelijk eens een film gezien de een onvergetelijk indruk achterlaat op de eerste wereldoorlog en de waanzin die erbij komt kijken.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

't Zag er prima uit, maar het einde sloeg werkelijk nergens op!

avatar van david bohm

david bohm

Sterke film, indrukwekkend. Mooie beelden. Tijdje terug gezien en wijkt hier en daar wat af van het boek. Zo zit het verlof waarbij Paul teruggaat naar z'n moeder er niet in. Toch wel een sleutelscene maar goed. En volgens mij gaat Paul ook niet dood in het boek maar twijfel nu.

avatar van Octo

Octo

Prima film om de absurde zinloosheid van grote oorlogen binnen te laten komen.

Half uur minder had gekund, sommige scènes wat krachtiger ook, maar overall een goede ervaring.

avatar van Antonev

Antonev

Indringende en tegelijkertijd een intrigerende film over het reilen en zeilen van een groepje jongemannen dat zich vol goede moed aanmeldt voor het Duitse leger ten tijden van de eerste Wereldoorlog.

De goede moed slaat al snel om, wanneer de realiteit minder romantisch is dan de jongens hadden gedacht. Minder romantisch is dan nogal een eufemisme, aangezien de loopgraven een ware hel blijken te zijn. Niet alleen de onophoudelijke bombardementen blijken dodelijk, ook ziektes en slecht weer maken de nodige slachtoffers.

Het meest bizarre vind ik nog altijd het gemak waarmee de oude generaals volledige generaties jongemannen hun dood tegemoet lieten marcheren. En voor wat? Duizenden sneuvelden voor het veroveren van een strook land van enkele honderden meters. Dat dat zelfs nog gebeurde toen de oorlog reeds verloren was, maakt het nog net wat pijnlijker.

Het verhaal steekt goed in elkaar en blijft bijzonder boeiend tot aan het einde toe. Het sluitstuk is natuurlijk bijzonder cru.

avatar van stefan dias

stefan dias

Qua uitvoering verdient deze film absoluut een hoger cijfer, maar als score van 'wat deed het met mij?' ben ik zelfs nog gul. We kunnen het ons niet écht voorstellen, maar hebben er toch een vaag beeld van (door foto's): desolate modderpoel, bezaaid met lijken, wrakken en prikkeldraad. De hel, zeg maar. Dat krijgen we hier weer. Vrij realistisch denk ik (veel modder), geen proper uniform gezien… Maar dat wisten we dus al. Wachten op een nieuwe invalshoek dan maar… Nee, er kwam niet echt iets verrassends.

Dan maar wat primitief opzoekwerk gedaan (Wikipedia)… en ja, wat ik niet wilde geloven, bleek dus ontstellende werkelijkheid: er is nog fanatiek gevochten tot 11u. met meer doden dan gemiddeld nog die dag. Dat kwam (aldus Wikipedia) echter vooral door de geallieerden die nog snel terreinwinst wilden maken voor het geval dat het staakt-het-vuren maar 36 dagen zou duren (wat een optie was). Oké, genoteerd. Nichts neues im Westen…

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Sterke film, mooie uitvoering, zit verder geen groots verhaal in. Camerawerk is wel uitstekend! Keer wat anders dan Amerikaanse invalshoek.

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Hele slechte film

Dit is een hele standaard en generieke oorlogsfilm. Elke cliché die je kan bedenken wordt er bijgehaald. Deze film doet letterlijk niks om zichzelf te distantiëren van soortgelijke oorlogsfilms. Acteerwerk is niet slecht maar je hebt het al duizend keer gezien waarschijnlijk. Dit zei ik toevallig ook nog bij Saving Private Ryan. Visueel is het wel echt een draak. Het ziet er standaard uit en je kan snel merken dat het digitaal geschoten is. Laat me niet al beginnen over de CGI ratten in die ene scene. De muziek is echt een rare keuze. Soms past het totaal niet en soms is het een beetje te sentimenteel. Het wordt ook echt te vaak herhaald waar ik me een beetje aan zat te ergeren. De structuur van de film is ook een beetje apart. Het gaat wel snel maar soms zit er onnodige scenes in de film. Bijvoorbeeld die scene waar ze de soldaten zoeken die dood gegaan zijn door gas. Sommige momenten voelen uit het niets en vind ik de setup een beetje slecht uitgedacht.

Raad dit niet aan. Twee sterren omdat ik aardig ben.

avatar van mirjo 2

mirjo 2

Een behoorlijke teleurstelling deze remake van het bekende boek van Remarque. Ik vond 'm minder dan de verfilming uit 1930 en zelfs minder dan die uit 1979. Berger wijkt ook behoorlijk af van het boek. Dat mag natuurlijk, maar komt de film in dit geval niet ten goede. Rommelig, veel overbodige en soms onlogische scenes en ik kreeg geen enkel gevoel bij de hoofdrolspeler(s). Heb natuurlijk wel uitgekeken, maar tweeëneenhalf uur is dan wel een hele lange zit...

avatar van ILDIB

ILDIB

Dikke 3.5 maar geen 4. Weet niet waarom maar denk allicht de toevalligheden. Verder triest en droevig hoe iedereen de dood in wordt gejaagd.