• 8.897.691 stemmen

Met onder meer: Tom Cruise, Miles Teller en Jennifer Connelly

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 26 mei 2022

Plot Top Gun: Maverick

"Feel the need... The need for speed."

Het is jaren geleden dat Pete 'Maverick' Mitchell de pilotenopleiding volgde bij Top Gun. Inmiddels is hij een oude rot in het vak en is hij onverwachts teruggekeerd. Hij neemt vervolgens de rol van mentor op zich om een nieuwe generatie gevechtspiloten op te leiden.

Social Media

Capt. Pete 'Maverick' Mitchell

Lt. Bradley 'Rooster' Bradshaw

Penny Benjamin

Wo-1. Bernie 'Hondo' Coleman

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Bakshi schreef:

Onvervalste oorlogspropaganda, gefinancierd door de wapenindustrie, met als product: een schaamteloze vertoning die het Amerikaans fascisme verheerlijkt. Heel veel meer is het simpelweg niet.

Oorlogspropaganda kan ik nog begrijpen . Maar het woord facisme woord iets te makkelijk gebruikt tegenwoordig!

avatar van M013

M013

Inhoudsloze schijtfilm. Na driekwart afgezet. Misschien dat je deel 1 eerst moet zien.

avatar van M013

M013

Vliegtuigjes die in de rondte vliegen met een onduidelijk doel en daaromheen wat cliches nou nou 4 sterren

avatar van karilem

karilem

Een sprookje..

avatar van Boneka

Boneka

Maarten0402 schreef:

Na Top Gun vorige week ook deze gezien. Duidelijk heeft deze mijn voorkeur. Erg gave film.

Ik vond het allemaal wat spannender hier en minder romantisch geneuzel (liefdes-plotje) dan in het origineel.

Spannend? Wat een giller. Deze film is allesbehalve spannend en behoorlijk saai gaap!

avatar van Maarten0402

Maarten0402

Boneka schreef:

Jouw mening. Maar met nadruk op "mening" want het "is niet het één" of het "is" niet het ander.

Maar om dan met "Wat een giller" te komen (wat bedoel je daar nou precies mee eigenlijk?) vind ik erg simpel.

Meningen verschillen nou eenmaal en film is entertainment en geen wetenschap!

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Precies wat je ervan mag verwachten! Een ijzersterk vervolg op Top Gun. Tom Cruise speelt geweldig, de acties zijn spectaculair in beeld gebracht en je leeft mee met de vliegeniers. Leuk dat ze deels de oude soundtrack hebben gebruikt. Wel twee tips: het helpt als je deel 1 hebt gezien. Hoeft niet heel recent (de film geeft voldoende hints in de vorm van flashbacks en anders helpt het om even het geheugen op te frissen door het verhaal van Top Gun 1 op wiki te lezen) maar anders mis je toch wat. De 2e tip is om deze film te kijken op groot scherm met knappe geluidsinstallatie. Dan wordt je helemaal opgezogen in de actiescenes. Maar dat gezegd hebbende valt er ook voldoende op af te dingen. Het is op en top Amerikaans / Hollywood, sommige scenes zijn te voorspelbaar, hier en daar mist er diepgang (bv. zijn relatie met Penny) en bij sommige scenes ziet het er net te gemaakt / Hollywood uit waardoor je je goed realiseert dat je naar een filmproductie aan het kijken bent waarbij het het licht e.d. volledig onder controle is gehouden. Ook is de casting hier en daar te clichématig. Het is dan wat te Amerikaans perfect. Ik ben waarschijnlijk te royaal met 4,5 ster (ik denk dat 4 sterren misschien eerlijker is), maar ik vond het ondanks de kritiekpuntjes gewoon een super film om naar te kijken en geef een halve ster extra omdat ik gewoon van Top Gun houd .

avatar van Boneka

Boneka

Maarten0402 schreef:

Meningen verschillen nou eenmaal en film is entertainment en geen wetenschap!

Hij is totaal niet spannend. Waar jij die spanning dan hebt gezien mag Joost weten.

avatar van rondh

rondh

• 2069 stemmen

Lekker hoor! Toegeven dat deze film beter is dan zonder de 1e eerst te hebben gezien. Het sentiment maakt deze daarom.erg sterk. Tuurlijk, alles is erg voorspelbaar. Simpel.verhaaltje, maar dat doet er niet toe bij deze film. Het is vooral vermaak, lekkere actie, lichte glimlach op je gezicht. Voor diegene die de 1e hebben gezien en die leuk vonden gaan ze zeker genieten van deze film.

Camerawerk top! Geluid top! Actie top! En lekkere muziek! Verhaal zeg ik maar niet zoveel over. Is erg standaard. Maar dat hoort bij deze film.

scorsese

In de herziening verhoogd naar 4.0 sterren.

avatar van movie freak84

movie freak84

Dit is zeker de vetste fim met straaljagers die ik heb gezien. Tom cruise speelde geweldig en de rest van de acteurs waren ook zeer goed. Hij begon niet heel sterk maar werd steeds beter. Verhaal zit goed in elkaar met een ijzersterk einde. Vond eigenlijk een 9 iets teveel maar een 8 vind ik te weinig. Omdat moviemeter maar tot de 5 gaat en geen halve cijfers kan geven geef ik hem een 4.5 anders was het een 8.5 geworden.

avatar van Capablanca

Capablanca

Anderhalf voor de vliegacties, een half voor het verhaal.

avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

Het meest ultieme stukje Amerikaanse zelfbevlekking van de afgelopen jaren

avatar van Brabants

Brabants

• 1965 stemmen

Top Gun: Maverick is op alle fronten een hele slechte film. Verhaaltechnisch super vaag qua missie en enkele subplotjes rudimentair van aard. Erg blijft dan al weinig over. Uiteindelijk komt er dan de laatste 30 minuten wat actie maar het is dan al gedaan met de pret. Nee, dit was het niet.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Op voorhand had ik niet hele hoge verwachtingen van deze film, maar ik ben achteraf toch positief verrast. Deel 1 vond ik zelf niet zo leuk maar iemand garandeerde mij dat deel 2 echt wel een goede film is. Zodoende dus toch maar gekeken. Wel was mij wat onduidelijk in welk land de missie eigelijk moest plaatsvinden. Of ik heb niet goed opgelet of het is de hele film lang geen 1 keer benoemd. Voor het gemak ging ik er maar vanuit dat de missie in Rusland plaatsvond. Ook had de film net iets minder lang mogen duren van mij. Verder een leuke zit deze film.

avatar van pindope

pindope

Ben blij dat ik in de jaren 90 ben opgegroeid, en dat deze film nu uit is gemaakt. Mooie aanvulling ng van de tijd toen. Vele van de nieuwe generatie zullen het gevoel niet begrijpen die vinden het het zoveelste uit een dozijn. Het feit dat cruise nu ook echt zelf vliegt is mooi. En Val kilmer kort maar krachtig.

avatar van Vicksel82

Vicksel82

Weer heerlijk genoten van dit spectaculaire vervolg uit de jaren 80.

Het had veel weg van het eerste deel maar waarom zou je een geslaagd concept veranderen?

Tom Cruise speelt ook een geweldige rol en wat mij opviel is dat hij niet eens zoveel verschilt als het eerste deel , hij is nog topfit.

Al met al een enorm spektakel van de bovenste plank waarbij ik als vanouds van heb genoten

avatar van Vicksel82

Vicksel82

Bakshi schreef:

Azijn was weer in de aanbieding denk ik.......Je weet vantevoren wat voor film dit is toch?

avatar van patricki

patricki

Gisteren voor het eerst gezien. Verhaal is flinterdun, actie is prachtig.

Buiten de VS had maar één ander land F14's en dat land doet schijnbaar ook aan uranium verrijking. Kan alleen dat landschap niet plaatsen vanaf een vliegdekschip.

avatar van K. V.

K. V.

Deze actiefilm eens bekeken en vond hem wel geslaagd. Zeker de vliegscènes waren indrukwekkend. Het verhaal zelf was eenvoudig, maar verveelde niet. Cast deed het prima en muziek paste bij de film.

Jammer dat ze bij de motoscènes telkens geen helm aandeden. Niet echt een goed voorbeeld.

Prima entertainment!

avatar van panax

panax

ziggo heeft sky showtime toegevoegd

met o.a topgun maverick!!

hele goeie zet van ziggo!!

maar dat terzijde

wat een topfilm

vanaf het begin zit je er helemaal in

tom cruise lijkt niks ouder

en wat een aktie

echt een topper deze vervolg op topgun

prachtige stunts ,geweldige muziek,goeie cast

prachtige beelden!

avatar van Shadowed

Shadowed

Goeiemorgen.

De eerste film vond ik best aardig destijds, maar niet bepaald bijzonder. Een actiefilm met straaljagers in 2022 in plaats van 1986 maken moet natuurlijk nog indrukwekkendere beelden opleveren. Ik had niettemin vooraf een beetje mijn twijfels over de regie van Kosinski. Zeker geen onaardig regisseur, maar wel iemand die meer een verhalenverteller is dan een vormgever voor actiefilms.

Met die verwachting zat ik in ieder geval verkeerd. Top Gun: Maverick bleek tegen alle negatieve voorspellingen in een serieus gave film te zijn. Wel een film die duidelijk heel erg graag op nostalgie wil bouwen, maar dat boeide me wat minder vanwege gebrekkige interesse in het bronmateriaal. Al die cheesy dialogen, ouderwetse personages en enorme bonk aan verwijzingen naar het eerste deel gingen dus langs me heen. Ook het romantische zijspoor had wat mij betreft gewoon achterwege gelaten kunnen worden.

Goed, tot zover alle kritiek. Top Gun: Maverick is een kundige, praktische en geweldige actiefilm die me geen moment heeft verveeld. De stukken vanuit de F-18s zijn bijzonder geschoten en worden goed in beeld gebracht door Kosinski. Het zal me ook niet verbazen als Cruise zich weer heeft aangemeld om een hoop stunts zelf te doen. In ieder geval schieten de remmen in het tweede uur los en heb ik serieus mijn adem ingehouden tijdens de slotfase. Wat was ik dom om deze in de bioscoop te laten schieten.

Geweldig geluid, lang uitgesponnen en geslaagde actiescenes en een grote dosis spanning rondom het tweede uur. Ik was even vergeten dat ik naar een voorspelbare Amerikaanse film aan het kijken was, maar het feit dat een film me zoiets kan laten vergeten zegt in ieder geval genoeg. Top Gun: Maverick geeft me een geweldige avond bezorgd. De kritiek is logisch want een perfecte film is het allesbehalve, maar dat neemt niet weg dat het zelfs thuis op de bank een geweldige ervaring was.

avatar van shrink

shrink

• 1937 berichten

Zeer goede film en veel beter dan die zoetsappige oude film uit de jaren 80. Hier zat een erg goed verhaal en veel spanning in.

avatar van Jake the muss

Jake the muss

Ik heb deze nu een aantal keer gezien, maar blijf het een supergave film vinden. Super mooie actie beelden, wel beetje over the top, maar ik hou er wel van. Enige wat ik me maar af blijf vragen is hoe het kan dat het laatste supersonische geavanceerde vliegtuig met alle toeters en bellen niet doorhad dat Hangman in de lucht was....maar dat mocht de pret niet drukken. Dikke 4,5*

avatar van schumacher

schumacher

Wat opvalt bij de negatieve reviews is dat velen Top Gun niet goed kennen en/of begrijpen.

avatar van wizard of midian

wizard of midian

Lag in de bib dus meegenomen, samen met m'n pa bekeken.

Hij vond het oervervelend.

Ik geef het een 6,5/10.

Teert erg op nostalgie, paar leuke vliegscenes. Filterdun verhaaltje.

PS: de eerste Top Gun film heb ik al vaak gezien en geef deze 10/10, maar dit is minder sterk imo.

Het valt me ook op dat men letterlijk de zelfde scenes naboost en de zelfde decor/achtergrond.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Ik ben eigenlijk niet echt een fan van dit soort films. Namelijk vrij domme actie.

Maar soms als ik er voor open sta, wil ik het nog weleens proberen om dit genre te bekijken.

Nou, en het viel me allemaal best mee.

Het is natuurlijk gewoon poppetjes bekijken, mooie mannen, mooie vrouwen, stoere pakken, coole vliegtuigen.

Verder is het één grote FANTA film, maar in zijn genre kijkt die lekker weg.

Tom Cruise ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd en doet niet onder aan de jongere generatie.

En die meid spat van het doek, Jennifer Connelly.

Dus best genoten, eerlijk gezegd.