• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.479 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.798 acteurs
  • 199.137 gebruikers
  • 9.379.461 stemmen
Avatar
 
banner banner

Top Gun: Maverick (2022)

Actie / Drama | 130 minuten
3,70 1.491 stemmen

Genre: Actie / Drama

Speelduur: 130 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Joseph Kosinski

Met onder meer: Tom Cruise, Miles Teller en Jennifer Connelly

IMDb beoordeling: 8,2 (842.912)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 26 mei 2022

Plot Top Gun: Maverick

"Feel the need... The need for speed."

Het is jaren geleden dat Pete 'Maverick' Mitchell de pilotenopleiding volgde bij Top Gun. Inmiddels is hij een oude rot in het vak en is hij onverwachts teruggekeerd. Hij neemt vervolgens de rol van mentor op zich om een nieuwe generatie gevechtspiloten op te leiden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Capt. Pete 'Maverick' Mitchell

Lt. Bradley 'Rooster' Bradshaw

Lt. Natasha 'Phoenix' Trace

Lt. Robert 'Bob' Floyd

Lt. Reuben 'Payback' Fitch

Lt. Mickey 'Fanboy' Garcia

Lt. Jake 'Hangman' Seresin

Wo-1. Bernie 'Hondo' Coleman

Adm. Beau 'Cyclone' Simpson

Adm. Solomon 'Warlock' Bates

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

Topfilm!


avatar van Maarten0402

Maarten0402

  • 803 berichten
  • 533 stemmen

Na Top Gun vorige week ook deze gezien. Duidelijk heeft deze mijn voorkeur. Erg gave film.

Ik vond het allemaal wat spannender hier en minder romantisch geneuzel (liefdes-plotje) dan in het origineel.


avatar van Woland

Woland

  • 4802 berichten
  • 3820 stemmen

Ik had niet zulke hele hoge verwachtingen, het origineel is weliswaar op een bepaalde manier een klassieker maar ook een van de popcorn-Hollywood-variant. En uiteindelijk is Top Gun: Maverick dat ook, met veel straaljagers, macho-mannenactiviteiten, stoere broederschap, en actie. Het is dan ook niet verbazend dat het Amerikaanse leger dit sponsort. Maar ondanks dat het niet mijn soort film is, is dit wel gewoon goed gedaan. Het ziet er goed uit, de verhaallijn is weliswaar voorspelbaar maar op een lekker tempo en met genoeg actie uitgewerkt. Ik ben positief verrast, prima mee vermaakt.


avatar van Man of Steel

Man of Steel

  • 235 berichten
  • 384 stemmen

Fantastische film. Voor de tweede keer gezien en nu thuis. Ja,...je verliest wat spektakel gevoel wat je ervaart in de Bios. Maar wat een dijk van een film zeg! En eigenlik verbaas ik mijzelf als ik dit zeg. Want de film verrast nergens. Af en toe is het zelfs clichematig. Maar het klopt allemaal. De film is Amerikaans. De film is testoteron. De film is actie en spektakel. En toch heeft ie een hart en gevoel. Chapeau voor het productie team want het werkt. En natuurlijk chapeau voor Tom Cruise. Petje af wat deze man telkens als spektakelfilm levert. Je kan alles van de man vinden maar het is ongekend wat hij neerzet telkens weer.

De Top Gun film uit 1986 was een van mijn eerste bioscoopervaringen. De film en muziek is een icoon uit the eighties. De filmmakers hebben heel veel respect getoond voor deze klassieker met spannende actie, prachtige opnames in de lucht en vet geluid! Mischien ben ik bevooroordeeld maar gaaf zeg deze film!


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 11525 berichten
  • 2867 stemmen

"My dad believed in you. I'm not going to make the same mistake.”

Na het zien van de film vanavond heb ik er spijt van dat ik er zes euro voor heb neergelegd, ik zou deze achteraf zo onwijs graag in de bioscoop willen zien. Helaas is die kans mij verschoten door privé redenen en heb ik hem nu via ‘Pathé Thuis’ op de bank gekeken. Geen mooie geluidsinstallatie, vrij verouderde televisie (overigens wel gewoon SMART) en via de PlayStation, mocht de film zich ook aan mij waar maken. En ik realiseer me dan toch dat ik het “wow-effect” hierdoor gewoon mis, al heb ik een erg vermakelijke zit gehad hoor, de film komt toch anders binnen. Ik verheugde me al een langere tijd op deze film, na een onwijs hoog startcijfer (die nu ietsjes gedaald is) en vele positieve berichten ging het toch wat kriebelen, en voor het eindejaar lijstje wou ik deze toch erg graag gezien hebben; daar heb ik dan weer geen spijt van.

Het valt me allereerste op, en dat waardeerde ik ook enorm. En dat is dat ‘Kosinski’ het jaren tachtig sfeertje nog aardig aanhaalt, en dat erg goed weet te combineren met de toekomst. Uiteraard, bij de scenes van ‘Cruise’ duiken we af en toe in het verleden maar, duidelijk is wel dat de pijlen volledig gericht zijn op de toekomst. We zien dat bijvoorbeeld met de harde feiten dat 'Maverick’ nu beter door kan als instructeur en zijn project moet laten vallen, hij moet dan immers wel voor de klas staan bij het ‘TOPGUN’ programma. Maar, ook met het inbrengen van de zoon van ‘Goose’ en de vele jaren tachtig hits die voorbij komen. En je kunt zelf al wel raden welke track er sowieso in zit. Toch blijkt het dan weer dat we een aardig tijdje vooruit zijn gegaan in de tijd, die oude rot van een ‘Cruise’ flikt het toch maar weer.

Ik heb er wel gewoon weer van genoten hoor, ondanks dat ik (en zoals ik ook al zei) niet direct het “wow-effect” binnen kreeg is de film zeker eentje die ontzettend snelt door raast. Deze net twee uur durige film is namelijk zo voorbij, en dat is echt te danken aan een leuke, en toch misschien wat simpel verhaal. Er worden geen moeilijkheden toegepast, gewoon waar het op staat en wat er moet gebeuren. Misschien was het script juist iets te uitgebreid op veel momenten waardoor misschien sommige elementen te makkelijk uitgewerkt konden worden, en daardoor zelfs geen indruk wisten te maken. De mooiste scene daarin vond ik namelijk de zogenaamde verbroedering. 'Maverick’ moet meer teamverband creëeren en doet dit op het strand met wat ‘American Football’, dat is in zijn ogen voldoende teambuilding. Of het moment dat ‘Rooster’ en ‘Maverick’ de onderlinge strijd begraven, komt ook voort aan een net te korte dialoog en wellicht wat saai uitgewerkte discussie.

De actie scenes zijn gewoon om van te snoepen, het blijft heerlijk om te kijken naar die actiescenes met die straaljagers. En dat gaat gepaard met een heleboel clichés die bij deze film passen en waar de film misschien in mijn ogen juist ook wel mee weg weet te komen. Ik heb me in ieder geval er niet geïrriteerd en dat is wellicht juist positief. Het doel van de film vond ik vermakelijk, al hadden ze in mijn ogen wel wat spectaculairders mogen bedenken, al was het een spektakelstuk van zichzelf.

Ik ben zelf nooit een bepaalde fan van het eerste deel geweest maar, het mag duidelijk zijn dat dit tweede deel gewoon een stuk beter is. De film weet zichzelf gewoon goed staande te houden door de actiescenes, en zelfs het oefenen was een heel spektakelstuk van zichzelf. Veel punten en details uit het origineel komen voorbij, en dat maakte het toch vertrouwd. En die ‘Cruise’ blijft me maar vermaken, ik hoop dat ik nog een hoop films van deze gast mag zien.

Dit tweede deel van ‘Top Gun’ zit uiteraard bordenvol testosteron, met veel stoere jongens, keiharde actiescenes die vooral door de regie spannend zijn geworden, en aardig wat patriotisme. Ik heb wat dat betreft gewoon een leuke zit gehad, en waar voor mijn centen gekregen. Zoals ik al zei baal ik er van dat ik nooit deze film in de bios heb bezocht, goede leer voor de volgende keer.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Kondoro schreef:

Na het zien van de film vanavond heb ik er spijt van dat ik er zes euro voor heb neergelegd, ik zou deze achteraf zo onwijs graag in de bioscoop willen zien. Helaas is die kans mij verschoten door privé redenen

Ik ken je niet persoonlijk, maar de film is nu een half jaar oud en draait nog steeds in bioscopen.

Heb je dan geen enkele mogelijkheid gehad in een half jaar tijd om 2 uurtjes vrij te maken?

Echt zonde, want je hebt helemaal gelijk. Deze film moet je op het grote doek zien, net als bv Avatar 2 nu. Maverick heeft actie, beelden en geluid die gemaakt zijn voor de bios.

Ik durf deze film eigenlijk niet nogmaals thuis te kijken, ook al vond ik dit echt briljant.


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 11525 berichten
  • 2867 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Ik ken je niet persoonlijk, maar de film is nu een half jaar oud en draait nog steeds in bioscopen.

Heb je dan geen enkele mogelijkheid gehad in een half jaar tijd om 2 uurtjes vrij te maken?

Echt zonde, want je hebt helemaal gelijk. Deze film moet je op het grote doek zien, net als bv Avatar 2 nu. Maverick heeft actie, beelden en geluid die gemaakt zijn voor de bios.

Ik durf deze film eigenlijk niet nogmaals thuis te kijken, ook al vond ik dit echt briljant.

Nee, Zwolle en Deventer zijn de dichtstbijzijnde bioscopen maar bij beiden draait hij al niet meer, althans hier dan (Pathé en VUE). Ik heb afgelopen zomer een dame gedatet en toen stond deze film gepland om samen te kijken in de bioscoop maar, ze twijfelde en wou toch liever mini-golfen waardoor ik eigenlijk constant net naast de film greep om er heen te gaan.

Morgen gaan we overigens wel samen naar de nieuwe Avatar, die wil ik hoe dan ook in de bioscoop zien. Thuis kijken zou ik je nu wel afraden, omdat het gewoon anders binnen komt. Wellicht over een paar jaar, als het oké voelt.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Kondoro schreef:

(quote)

Nee, Zwolle en Deventer zijn de dichtstbijzijnde bioscopen maar bij beiden draait hij al niet meer, althans hier dan (Pathé en VUE). Ik heb afgelopen zomer een dame gedatet en toen stond deze film gepland om samen te kijken in de bioscoop maar, ze twijfelde en wou toch liever mini-golfen waardoor ik eigenlijk constant net naast de film greep om er heen te gaan.

Morgen gaan we overigens wel samen naar de nieuwe Avatar, die wil ik hoe dan ook in de bioscoop zien. Thuis kijken zou ik je nu wel afraden, omdat het gewoon anders binnen komt. Wellicht over een paar jaar, als het oké voelt.

Dan hoop ik dat je date ieder geval leuk was

Maar zonde is het wel, je hebt elk jaar 1 of 2 van die films die je perse in de bios moet hebben gezien. Dat zijn dit jaar Maverick en ik vermoed Avatar 2.


avatar van AniSter

AniSter

  • 2328 berichten
  • 1875 stemmen

Er is geprobeerd om de sfeer en de stijl van de oude versie te evenaren of misschien zelfs te verbeteren, maar wat mij betreft is dat niet gelukt en komt deze film niet eens in de buurt. Naast het onzinverhaal over een of ander nucleair doel, voert het verhaal rondom Mav, Goose en Rooster de boventoon; dit was te verwachten en daarom met voorspelbare afloop. Er zaten wel een paar mooie actiescenes (vliegbewegingen) in maar ook een aantal scenes met belabberde CGI. Als geheel voldoende, maar meer ook niet.


avatar van Noodless

Noodless

  • 10047 berichten
  • 6182 stemmen

Na al die tijd toch een vervolg op de 80's klassieker Top Gun en eerlijk gezegd best een vermakelijke zit. Bij de bekende oudere gezichten zie je duidelijk dat de tijd ook niet voor hen stil blijft staan, maar bij Tom Cruise is dat amper te zien. Wat gebruikt die kerel toch? Hij geniet van zijn rol en ook de andere rollen worden goed ingevuld. Jennifer Connelly is wel een verrassende keuze voor de rol van zijn oude vlam. Het tempo zit goed en de actiescènes zien er tof uit. Het minpunt is het ontbreken van de gepaste sfeerrijke muziek die in Top Gun aanwezig was. 7/10


avatar van Nikki_U

Nikki_U

  • 14 berichten
  • 23 stemmen

Goed vervolg maar voor mij blijft de eerste film toch het beste door de afwisseling van actie en drama.


avatar van Nikki_U

Nikki_U

  • 14 berichten
  • 23 stemmen

Sergio Leone schreef:

Tja.

Hersenloze en onnodige sequel. 't Is knap dat Tom Cruise, toch niet de meest getalenteerde noch charismatische acteur die er bestaat, zich intussen al dik 35 jaar staande houdt in actieseries. Hem is een trip down memory lane best gegund. Het is alleen jammer dat het geen goeie film oplevert.

Men probeert anders wel een beetje de vibe uit het origineel na te bootsen. Ietwat opgepoetst, maar de poging is er wel. Het beetje drama of bv. de romantiek is even leeg als in het origineel, maar ik mis dan zo'n mierzoete Take my Breath Away eronder. Zo'n typische foute jaren '80-dingetjes hadden het afgemaakt, maar dat zal anno 2022 wellicht niet meer aanslaan.

Waar het in de missie om gaat lijkt vooral much ado about nothing. Het drones vs Top Gun Academy-plotje is een warrige kapstok om een hoop straaljager-actie aan op te hangen. Het zal allemaal wel - ik bleef wachten op de spannende luchtscènes. Die maken het m.i. niet waar en zodus ben ik behoorlijk verbaasd over de hoge score die de meesten dan toch geven aan deze film.

2

Ik had het niet beter kunnen zeggen.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Dit kan wel eens by far de gaafste bioscoopervaring van 2022 zijn geworden. Allemachtig, wat een gigantische ervaring.

Eind december is dit nog altijd mijn mening. Veruit het beste wat ik dit jaar in de bioscoop heb gezien.


avatar van Basto

Basto

  • 11964 berichten
  • 7414 stemmen

Herzien op 4k. Het blijft een fantastisch brok entertainment dat precies de juiste balans tussen nostalgie en spektakel weet te vinden, zonder afbreuk te doen aan het origineel. Het zit ijzersterk in elkaar en biedt prima entertainment. Toch kom ik niet hoger dan een dikke 4* want het brengt niks nieuws binnen het filmlandschap en borduurt enkel voort op het klassieke origineel.

Maar desalniettemin top vermaak!


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Niet in 4k gezien en helaas ook niet in bios maar dit was gewoon toffe blockbuster. Goede casting van Teller trouwens.


avatar van eldorado

eldorado

  • 443 berichten
  • 5230 stemmen

De reden van de erg hoge waardering van deze film ( 3,82) is voor mij onduidelijk. Voorspelbaar en erg clichè allemaal. Wie nou uiteindelijk de ' vijand' is tijdens de missie is blijkbaar niet van belang. Vooral verstand op nul als je deze kijkt .


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Basto schreef:

Herzien op 4k. Het blijft een fantastisch brok entertainment dat precies de juiste balans tussen nostalgie en spektakel weet te vinden, zonder afbreuk te doen aan het origineel. Het zit ijzersterk in elkaar en biedt prima entertainment. Toch kom ik niet hoger dan een dikke 4* want het brengt niks nieuws binnen het filmlandschap en borduurt enkel voort op het klassieke origineel.

Maar desalniettemin top vermaak!

Is dit thuis op de buis nog steeds visueel indrukwekkend?

Sommige films vind ik echt alleen voor de bioscoop, zoals Avatar en ook Maverick.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

eldorado schreef:

De reden van de erg hoge waardering van deze film ( 3,82) is voor mij onduidelijk. Voorspelbaar en erg clichè allemaal. Wie nou uiteindelijk de ' vijand' is tijdens de missie is blijkbaar niet van belang. Vooral verstand op nul als je deze kijkt .

Had het de film beter gemaakt als de vijand een naam had gehad?

Het draait gewoon om de training en de uiteindelijke missie.

Ook mij viel het gebrek van een naam of land op, maar ik kan niet zeggen dat het nou een minpunt is. De film is al onrealistisch genoeg haha.


avatar van Basto

Basto

  • 11964 berichten
  • 7414 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Is dit thuis op de buis nog steeds visueel indrukwekkend?

Sommige films vind ik echt alleen voor de bioscoop, zoals Avatar en ook Maverick.

Ik heb geen buis.


avatar van eldorado

eldorado

  • 443 berichten
  • 5230 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Had het de film beter gemaakt als de vijand een naam had gehad?

Het draait gewoon om de training en de uiteindelijke missie.

Ook mij viel het gebrek van een naam of land op, maar ik kan niet zeggen dat het nou een minpunt is. De film is al onrealistisch genoeg haha.

Bij Amerikaanse Blockbusters moet je dit eigenlijk incalculeren of niet kijken. Die piloten spelen allemaal met hun leven dus dan is het wel van belang tegen wie ze vechten.


avatar van Boneka

Boneka

  • 2726 berichten
  • 1398 stemmen

I am not blown away with this movie. Had er toch veel meer van verwacht. Zeker als er 36 jaar overheen gaat en het verhaal moest deugen namens Tom Cruise. Nou het verhaal vond ik maar slapjes uitgewerkt. Beetje terugkijken naar wat er is gebeurd in 1986 een vijand die we niet kennen. En een missie die mij ook al niet echt boeide. Het verhaal gaat vooral om Mav en Goose. Wat kleine hanengevechten je kent dat wel en een magere ontmoeting met Penny. Na anderhalf uur gezever eindelijk echte actie en wat spanning al weet je precies hoe het gaat aflopen. En Lady Gaga is geen Berlin. Voor mij om in speaking terms te spreken geen take my breath away.

Film 3,0

Beeld (4K) 4,5

Geluid 4,5

Extra's 5,0


avatar van Kevinmastah

Kevinmastah

  • 106 berichten
  • 624 stemmen

Boneka

Als ik jouw cijfers bij elkaar optel en deel door 4 kom ik uit op een 4.25.

Dus je 3 sterren zijn te weinig of je score klopt niet helemaal


avatar van Basto

Basto

  • 11964 berichten
  • 7414 stemmen

Kevinmastah schreef:

Boneka

Als ik jouw cijfers bij elkaar optel en deel door 4 kom ik uit op een 4.25.

Dus je 3 sterren zijn te weinig of je score klopt niet helemaal

Hij geeft toch 3 aan de film. Hij beoordeelt hier de 4k blu ray toch niet.


avatar van Boneka

Boneka

  • 2726 berichten
  • 1398 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Hij geeft toch 3 aan de film. Hij beoordeelt hier de 4k blu ray toch niet.

Klopt


avatar van Flavio

Flavio

  • 4901 berichten
  • 5237 stemmen

Door alle jubelverhalen, ook van users wiens smaak doorgaans redelijk overeenkomt met die van mij, me toch maar aan deze opvolger van Top Gun gewaagd. Ik moet zeggen dat ik het origineel al weinig aan vond, dus achteraf is het ook niet zo verwonderlijk dat deze film ongeveer dezelfde gevoelens oproept.

Want er wordt veel aan fan service gedaan. Van identieke scenes tot flashbacks en natuurlijk Iceman, het is duidelijk waar ze voor gaan met deze sequel: herkenbaarheid en nostalgie. Maar als je weinig met het bronmateriaal hebt blijft er een zwak verhaaltje met wat knappe actiescenes over. En actiescenes kunnen een goede film wel naar een hoger plan tillen, ze maken van een slechte film nooit een goede film. Een lange zit dus vol vervelende karakters en saaie romantiek met Connelly, en dan eindelijk wat aardige vliegscenes die natuurlijk wel voorspelbaar verlopen. Want op een verrassend verloop zit het publiek natuurlijk niet te wachten op zo'n trip down memory lane.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Ik heb door de bank genomen weinig met films over militairen, vooral niet als de nadruk ligt op haantjesgedrag zoals in deze film met veel van hetzelfde en een flets verhaaltje, dat enkel bedoeld is om spectaculaire scènes met gevechtsvliegtuigen aan elkaar te breien. Ik vermoed dat gamers hier volop van genieten. Ik ben minder enthousiast.


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3815 berichten
  • 1344 stemmen

Voor wie vergeten zou zijn hoe kitsch er precies uit ziet: zo dus.

Nee, de hele ‘Top Gun’-hype is me vreemd, net als het gedoe rond jongens, hun speelgoed, hun fascinatie voor motoren en snelheid, hun jongensachtige gesnoef met vliegtuigen en al de reutemeteut daarrond. De hele plot, kortom.

Want wat blijft er eigenlijk over als je dat allemaal af pelt? Belegen romantiek, dialogen gespeend van inhoud, hooguit wat hersenloos vermaak. Aardig zolang het duurt, maar het zeemzoete slot maakt alleszins manifest dat deze ‘Top Gun: Maverick’ eigenlijk geen enkele finesse ademt.

2,25*


avatar van boemboem27

boemboem27

  • 1541 berichten
  • 1367 stemmen

kan niet anders dan deze gewoon 5 sterren te geven

ook deze Topgun is wederom een geweldig spannende film.

genoten van de eerste tot de laatste minuut

geweldig geluid mooie beelden.

wat wil je nog meer.

helpt wel als je de eerste Topgun (uit 1986 )film ook gezien hebt.

maakt het verhaal begrijpelijker


avatar van Bakshi

Bakshi

  • 93 berichten
  • 6276 stemmen

Onvervalste oorlogspropaganda, gefinancierd door de wapenindustrie, met als product: een schaamteloze vertoning die het Amerikaans fascisme verheerlijkt. Heel veel meer is het simpelweg niet.


avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

  • 3489 berichten
  • 6576 stemmen

Ja je weet natuurlijk een beetje wat je kan verwachten. Het is een ode aan deel een , wat al niet zo’n erg sterke film was.

Maar met deze vreselijke clichés . En zo’n dik aangezet einde . In alle eerlijkheid : ik werd er beetje misselijk van .

Die muziek er bij . Ik trok dat einde echt niet . Met al die “ echte “ helden .

Met zo’n zoon van Nergens is het verrassend .

Misschien ligt dit echt aan mijn , het is hier verkozen tot beste film van vorig jaar .

Ik snap hier niks… doorsnee regenachtig zondagmiddag film ….2,5