Top Gun (1986)

2010 stemmen

Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Tom Cruise, Kelly McGillis en Val Kilmer

Maverick (Cruise) wordt samen met zijn co-piloot Goose (Edwards) aangenomen bij Top Gun, een keiharde marineopleiding voor piloten. Hij gaat hier de concurrentie aan met een andere toppiloot, Iceman (Kilmer). Na een tragische gebeurtenis realiseert Maverick zich dat het leven toch keihard kan zijn en twijfelt of hij nog verder wil gaan met vliegen. Uiteindelijk moet hij toch bewijzen wie de beste piloot is.

avatar van FunkStarr
Herzien, blijft toch wel een kleine klassieker. Intro is heerlijk uitgerekt met een geweldige soundtrack eronder. Daardoor krijg je meteen zin in de film. Deze keer heb ik me ook niet gestoord aan Cruise. Andere acteurs zijn ook gewoon goed. Vond Scott vaak wel fijne actiefilmpjes maken.

avatar van dvdcrusher
Een van de grootste blockbusters uit de jaren 80. Als je de film gezien hebt weet je waarom. Een jonge Tom Cruise en Val Kilmer, zinderende actie, drama en romantiek. Schitterende soundtrack. De perfecte film. Tijdloos! 5 sterren

avatar van boemboem27
vandaag de film eens bekeken in 3d met 5.1 geluid
het is en blijft deze Topgun toch ook een "top"film.
door mijn 3D ervaring nu puntje omhoog
gewoon klassefilm

avatar van henkies
Wat een heerlijke intro he, blijf em kijken

avatar van Zandadder
Net gezien in de bios ivm 30th anniversary. Best een unieke ervaring anno 2016. Goede muziek, goede cast. Een jonge Val Kilmer, Anthony Edwards die ik alleen kende van ER, Dean Stockton (Christine) en vind Tom Cruise altijd goed.
Terecht een van de meest succesvolle blockbuster van de jaren 80.

avatar van tbouwh
Harde geluid van de straaljagers in combi met de fijne soundtrack leverde een fijne bioscoop-beleving op, gister bij de 30e verjaardag van Top Gun. Zeer vermakelijke 80s-classic.

Tom Cruise is uitstekend als ambitieuze, zelfbewuste haantje-de-voorste in een actiefilm, die inzake verhaal toch eerder mager is, maar filmisch te genieten valt omwille van de luchtscènes en de soundtrack.
Een ode aan de Amerikaanse gevechtspiloten, meer niet.

avatar van speliz
Mijn eerste bioscoopfilm net herzien op blu ray. Blijft een geweldige film....ondanks dat de film al 30 jaar oud is...

avatar van witboek
Leuk om ze allemaal wat jonger te zien, maar ik vond het maar niets hebben. Vandaag heb je ook zo'n films, die gewoon op elkaar gelijken. Dit is er ook zo'n een van die tijd.

slecht,zeer slecht, eale sam in het quadraat,tommeke is in mijn ogen al een acteur van niks en dat laat hij hier zeer zeker weer zien.Ons Kelly,...tja.toch nog een half punt voor den (echte) jets.............

ik bedoel natuurlijk EAGLE sam...........................SORRY.................

avatar van IH88
“Great balls of fire!”

Blijft leuk. Top Gun kan je opzetten en je komt gelijk weer in die heerlijke jaren 80 sfeer. Alleen al door die weergaloze intro heb je gelijk zin in straaljagers, actiescènes, Maverick, Iceman, Goose, 80's music, humor en natuurlijk de prachtige Kelly McGillis.

Top Gun moet je niet kijken voor het plot of voor diepe karakterontwikkelingen, maar gewoon om anderhalf uur lang entertaint te worden. De actie ziet er spectaculair uit (alhoewel de montage verschrikkelijk is, je ziet bijna niet wat er gebeurd) en de acteurs hebben zichtbaar plezier. De romance tussen Cruise en McGillis is ontzettend cheesy uitgewerkt, maar het blijft leuk. Het is zo over the top (die muziek) dat je er eigenlijk alleen maar in mee kan gaan en er om kan lachen. De bromance’s tussen Maverick en Goose en Maverick en Iceman blijven leuk en er wordt gretig met inmiddels iconische oneliners gestrooid. Top Gun blijft topvermaak.

avatar van des1
Onvoorstelbaar, ruim 30 jaar oud. Er zullen navy piloten zijn die nog geboren moesten worden toen de film uitkwam. Overigens, sterkste openingstune (is van Faltermeyer) en openingsbeelden van een film ever. Heerlijke appetizer. Top Gun legendary opening scene and credits JarO.mp4 - YouTube

avatar van FunkStarr
henkies schreef:
Wat een heerlijke intro he, blijf em kijken

Misschien wel de beste intro voor een film ooit. In ieder geval één van de betere. Vooral dat levert de film extra puntjes op wat mij betreft, alsook de uitstekende vlieg scenes uiteraard. Scott was gewoon een zeer getalenteerd regisseur.

TMP
Slecht is Top Gun niet, maar het voelt allemaal wel erg geforceerd aan. Het moet allemaal kennelijk erg stoer overkomen, maar dat lukt toch niet echt. Het kijkt op zich wel best aardig weg, maar mist echte overtuiging. Een mager plot en weinig interessante personages. Ook de vliegscènes heb je op enig moment wel gezien. De soundtrack is wel passend en ook niet onaardig.

een geweldige film.geniet altijd weer met herzien.en ook geweldige muziek in de film.echt een typisch jaren 80 film met dus een geweldige soundtrack ook echt 80's.