Top Gun (1986)

2095 stemmen

Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Tom Cruise, Kelly McGillis en Val Kilmer

Maverick (Cruise) wordt samen met zijn copiloot Goose (Edwards) aangenomen bij Top Gun, een keiharde marineopleiding voor piloten. Hij gaat hier de concurrentie aan met een andere toppiloot, Iceman (Kilmer). Na een tragische gebeurtenis realiseert Maverick zich dat het leven toch keihard kan zijn en twijfelt of hij nog verder wil gaan met vliegen. Uiteindelijk moet hij toch bewijzen wie de beste piloot is.

Thereisnospoon
Hoe heet dat ook alweer, guilty pleasures.
Debuutfilm van Tom Cruise, alleen al het het intro met die dampende
uitlaatkleppen van straaljagers op een vliegdekschip. Geweldig.
Het gerucht gaat dat Poetin zijn plasser niet omhoog krijgt bij het zien
van deze film, vliegdekschepen heeft ie niet, films maakt ie ook niet.
En iedere vluchteling wil naar Europa, niet naar Moskou. Sneu.

avatar van FunkStarr
Herzien, blijft toch wel een kleine klassieker. Intro is heerlijk uitgerekt met een geweldige soundtrack eronder. Daardoor krijg je meteen zin in de film. Deze keer heb ik me ook niet gestoord aan Cruise. Andere acteurs zijn ook gewoon goed. Vond Scott vaak wel fijne actiefilmpjes maken.

avatar van dvdcrusher
Een van de grootste blockbusters uit de jaren 80. Als je de film gezien hebt weet je waarom. Een jonge Tom Cruise en Val Kilmer, zinderende actie, drama en romantiek. Schitterende soundtrack. De perfecte film. Tijdloos! 5 sterren

avatar van boemboem27
vandaag de film eens bekeken in 3d met 5.1 geluid
het is en blijft deze Topgun toch ook een "top"film.
door mijn 3D ervaring nu puntje omhoog
gewoon klassefilm

avatar van henkies
Wat een heerlijke intro he, blijf em kijken

avatar van Zandadder
Net gezien in de bios ivm 30th anniversary. Best een unieke ervaring anno 2016. Goede muziek, goede cast. Een jonge Val Kilmer, Anthony Edwards die ik alleen kende van ER, Dean Stockton (Christine) en vind Tom Cruise altijd goed.
Terecht een van de meest succesvolle blockbuster van de jaren 80.

avatar van tbouwh
Harde geluid van de straaljagers in combi met de fijne soundtrack leverde een fijne bioscoop-beleving op, gister bij de 30e verjaardag van Top Gun. Zeer vermakelijke 80s-classic.

Tom Cruise is uitstekend als ambitieuze, zelfbewuste haantje-de-voorste in een actiefilm, die inzake verhaal toch eerder mager is, maar filmisch te genieten valt omwille van de luchtscènes en de soundtrack.
Een ode aan de Amerikaanse gevechtspiloten, meer niet.

avatar van speliz
Mijn eerste bioscoopfilm net herzien op blu ray. Blijft een geweldige film....ondanks dat de film al 30 jaar oud is...

avatar van witboek
Leuk om ze allemaal wat jonger te zien, maar ik vond het maar niets hebben. Vandaag heb je ook zo'n films, die gewoon op elkaar gelijken. Dit is er ook zo'n een van die tijd.

slecht,zeer slecht, eale sam in het quadraat,tommeke is in mijn ogen al een acteur van niks en dat laat hij hier zeer zeker weer zien.Ons Kelly,...tja.toch nog een half punt voor den (echte) jets.............

ik bedoel natuurlijk EAGLE sam...........................SORRY.................

avatar van IH88
“Great balls of fire!”

Blijft leuk. Top Gun kan je opzetten en je komt gelijk weer in die heerlijke jaren 80 sfeer. Alleen al door die weergaloze intro heb je gelijk zin in straaljagers, actiescènes, Maverick, Iceman, Goose, 80's music, humor en natuurlijk de prachtige Kelly McGillis.

Top Gun moet je niet kijken voor het plot of voor diepe karakterontwikkelingen, maar gewoon om anderhalf uur lang entertaint te worden. De actie ziet er spectaculair uit (alhoewel de montage verschrikkelijk is, je ziet bijna niet wat er gebeurd) en de acteurs hebben zichtbaar plezier. De romance tussen Cruise en McGillis is ontzettend cheesy uitgewerkt, maar het blijft leuk. Het is zo over the top (die muziek) dat je er eigenlijk alleen maar in mee kan gaan en er om kan lachen. De bromance’s tussen Maverick en Goose en Maverick en Iceman blijven leuk en er wordt gretig met inmiddels iconische oneliners gestrooid. Top Gun blijft topvermaak.

avatar van des1
Onvoorstelbaar, ruim 30 jaar oud. Er zullen navy piloten zijn die nog geboren moesten worden toen de film uitkwam. Overigens, sterkste openingstune (is van Faltermeyer) en openingsbeelden van een film ever. Heerlijke appetizer. Top Gun legendary opening scene and credits JarO.mp4 - YouTube

avatar van FunkStarr
henkies schreef:
Wat een heerlijke intro he, blijf em kijken

Misschien wel de beste intro voor een film ooit. In ieder geval één van de betere. Vooral dat levert de film extra puntjes op wat mij betreft, alsook de uitstekende vlieg scenes uiteraard. Scott was gewoon een zeer getalenteerd regisseur.

TMP
Slecht is Top Gun niet, maar het voelt allemaal wel erg geforceerd aan. Het moet allemaal kennelijk erg stoer overkomen, maar dat lukt toch niet echt. Het kijkt op zich wel best aardig weg, maar mist echte overtuiging. Een mager plot en weinig interessante personages. Ook de vliegscènes heb je op enig moment wel gezien. De soundtrack is wel passend en ook niet onaardig.

een geweldige film.geniet altijd weer met herzien.en ook geweldige muziek in de film.echt een typisch jaren 80 film met dus een geweldige soundtrack ook echt 80's.

avatar van des1

Thx. We zijn benieuwd, want het origineel was toch wel errug sterk. Laatste keer dat ik m zag, vielen toch ook weer de lolligheid van sommige dialogen op. Vooral tussen Edwards en Cruise. Romance doet wat geforceerd aan, zoals in menig 80-er jaren film. Overigens, en daar krijgt ie na al die jaren misschien toch te weinig credit voor, Cruise draagt echt de film van kop tot eind. Moet een verdomd goed verhaal worden voor Top Gun 2. Veel dingen zullen elk geval technisch anders zijn. De befaamde F-14 Tomcat waarin Cruise vloog, is al afgedankt door de Navy.

Deze Actie / Drama film was in 1986 een filmhit en krijgt 33 jaar na dato mogelijk een vervolg, met opnieuw Tom Cruise in de hoofdrol.

In dit verhaal draait het om de roekeloze durfal Maverick (Tom Cruise), die een beginnend piloot is bij de luchtmacht en die daar de "top gun" (oftewel de beste leerling) wil worden. Daarvoor moet hij afrekenen met een andere hotshot, te weten Iceman (Val Kilmer) en intussen wordt hij verliefd op de instructrice Charlie (Kelly McGillis), verliest hij zijn beste vriend Goose (Anthony Edwards) en leert hij de vijandige Russen een lesje.

De spectaculaire en knap gefilmde luchtscènes en luchtgevechten zijn nog steeds de moeite van het bekijken waard, maar het patriottistische toontje en het luchtige verhaaltje in ieder geval niet. Om ook meisjes te interesseren voor deze stoere pilotenfilm, zijn er enkele romantische scènes in verwerkt, die minder sterk zijn dan de (letterlijke) hoogtepunten in de lucht. Waar het echt om gaat zijn de actiescènes, die tot op de dag van vandaag nog spectaculair zijn en van straaljagerpiloot het coolste beroep ooit maakten. Tom Cruise is de perfecte vertolker van de arrogante allesdurver en de film kreeg een "Oscar" voor het beste liedje, namelijk "Take My Breath Away" van de popgroep "Berlin".

Al met al een vermakelijke en inderdaad ook een typische jaren 80 Actie / Drama film, die zich lekker wegkijkt.

avatar van jono
Top Gun is een Amerikaanse actiefilm, geregisseerd door Tony Scott. De film was indertijd erg succesvol in de bioscopen en betekende voor hoofdrolspeler Tom Cruise de doorbraak als superster.

De film gaat over de straaljagerpiloot Maverick, die zich bij het elitekorps aansluit om te worden opgeleid tot de beste der besten. Wanneer echter zijn copiloot verongelukt tijdens een oefenvlucht begint hij te twijfelen of hij nog wel piloot wil blijven. Hij zet toch door en tijdens een gevechtsmissie schiet hij maar liefst vijf vijandelijke MiG's uit de lucht, waardoor hij een echte held wordt. Daarnaast is er nog een romantisch subplotje waarin Maverick een relatie begint met een vrouwelijke instructeur (Kelly McGillis). In de film loopt Tom Cruise regelmatig rond met ontbloot bovenlijf, waarschijnlijk bedoeld om de vrouwelijke bezoekers naar de bioscopen te trekken.

Ik heb niet zo veel met vliegtuigfilms. De gevechten in de lucht zijn voor mij vaak niet te volgen; ik weet nooit wie in welk vliegtuig zit en vaak is alles erg rommelig en onduidelijk gefilmd. Dat is niet anders in Top Gun. En dan zijn de gezichten van de piloten ook nog eens verscholen achter een zuurstofmasker zodat je alleen de ogen ziet en je nooit weet met wie je te maken hebt.

Dan heb ik ook nog veel moeite met de het feit dat er helemaal niks over de achtergrond van de gevechten wordt vermeld. Er wordt ineens een vijand geïntroduceerd, en die komt voor mij letterlijk uit de lucht vallen. Bij welke mogendheid horen deze vliegtuigen? Is er misschien ineens oorlog uitgebroken zonder dat wij het weten? Kennelijk is er wel iets van een conflict gaande, want de vijandelijke vliegtuigen worden bij bosjes uit de lucht geschoten.

Ik was blij dat de film was afgelopen, ik kan dan ook niet zeggen dat ik er erg van heb genoten. Nee, Top Gun is gewoon een erg zwakke film, en ik begrijp echt niet waarom hij destijds zoveel bezoekers naar de bioscopen trok. 1,5*

Matige film waarin een roekeloze straaljagerpiloot de kans krijgt om een opleiding te volgen voor de beste. Een mager verhaaltje dat door de dik aangezette personages en dialogen hier en daar wel vermakelijk is. Alhoewel het zeker een paar spectaculaire beelden oplevert, is het probleem met de actie-scenes in de lucht dat het allemaal nogal snel op elkaar lijkt. Bovendien ziet het er ook allemaal te gelikt en gepolijst uit (en de overigens fijne jaren '80 soundtrack doet daar nog een schepje bovenop).

avatar van Shadowed
Scott in de lucht.

Vond het altijd wel een aantrekkelijke regisseur qua stijl, maar hiermee heeft hij me totaal niet weten te overtuigen. Van Scott was ik het een beetje gewend dat hij de films niet al te Amerikaans maakt, maar dit was heel duidelijk uit Amerika.

Cruise speelt redelijk maar heeft een vreselijk personage. Niet dat hij het dan heel slecht uit weet te voeren, maar dit soort irritante types bestaan er te vaak en zijn allemaal even voorspelbaar. McGillis is net zo irritant. Ze mag er dan wel goed uitzien, haar karakter is vreselijk. Altijd weer die felrode lippen en blond haar. Te vaak gedaan.

Voor de rest is het verhaal voorspelbaar en de romantiek genant. De romantiek was misschien wel erger dan de personages zelf. Vreselijke dialogen, gênante romantische scenes en totaal geen vonk onder die oorverdovende en bombastische 80's muziek soundtrack.

Het enige dat dan (heel) goed gelukt is zijn dan toch wel de actiescènes in de lucht. Beelden vanuit de straaljagers zijn adembenemend en spectaculair in beeld gebracht bij een heerlijk blauwe omgeving en sterke cameragebruik. Bij dit soort scenes leeft de film enorm op.

Zonder die scenes was dit namelijk niet om aan te zien geweest. Maar ze brengen sterke sfeer mee en weten daarmee nog best beklemmend te zijn. Scene waar de vriend sterft, met de helikopter boven de helblauwe zee is ook een prachtig visueel moment. Visueel staat de film dan nog steeds erg goed. Ver boven zijn tijd eigenlijk.

Tja, met minder romantiek en voorspelbaarheid en meer mooi geschoten actie was dit beter tot zijn recht gekomen waarschijnlijk.

avatar van Kondoro0614
“And if you screw up just this much, you'll be flying a cargo plane full of rubber dog shit out of Hong Kong!”

Een echte Jaren tachtig blockbuster, bijna zoals uit het boekje: een held die alles voor elkaar kan krijgen, een leuke liefdesrelatie opkomend uit ‘onverwachtse’ hoek en een drama gebeurtenis die we moeten verteren met zoetsappige scenes. En vergeet dan niet de leuke soundtrack. Maar dan nog, ook al word er veel over gesproken is de film me wat tegengevallen. De luchtscene- zijn om te smullen, en deze actie stukken zijn daarom best vermakelijk maar laat dat in mijn ogen het enige zijn wat deze film een beetje weet te redden.

Cruise speelt erg leuk, en je kan wel merken dat dit zijn doorbraak was. Jong en vooral erg vel, zo speelde hij de rol van Maverick erg goed en kwam hij leuk over. Voor de rest was de cast prima maar vodn ik er niet heel veel bijzonders boven uit steken hoor. Val Kilmer is nog het enige gezicht die voor mij redelijk bekend was maar daar blijft het wel bij.

Het verhaal is wel geinig. We volgen de luchtmacht van de U.S. die een stevige opleiding genaamd ‘Top Gun’ hebben waar straaljagerpiloten tot de beste van de wereld worden getraind. Na een ongeluk komt ‘Maverick’ hier terecht maar omdat hij roekeloos is heeft hij hier en daar wat moeite. Buiten de gevechten en het oefenen om heeft hij ook nog een ‘geheime’ liefde, één van de instructeurs. Hij baant een weg door de ‘Top Gun’ opleiding heen met alle gevaren van dien.

Dus nee, de film viel me iets tegen maar verveeld heb ik me niet. Typisch Amerikaanse blockbuster die nogmaals door zijn beelden in de lucht erg sterk over kwam.

avatar van FlorisV
Met het oog op de komende Top Gun: Maverick film leek het me aardig deze, meer dan 2 decennia later, nog eens te bekijken. Meer drama dan actie, dat is er eigenlijk niet veel, tenzij je de oefenvluchten meetelt. Verder is het allemaal erg commercieel en gelikt, met het nodige stoere gedoe, een obligate en wat vlakke romance, het is 1 grote videoclip bij wijlen (het deuntje van Berlin wordt overgebruikt).

Evengoed fraai gefilmd (hoewel Tony zeker geen Ridley is) en de soundtrack is prima. Ik had graag nog wat meer deuntjes uit de synths van Harold Faltermeyer gehoord.

Terzijde is het vermeende homo erotische ondertoontje tussen Ice en Maverick toch wel behoorlijk uit de duim gezogen. De onderlinge spanning is meer machismo en competitie, het zijn de Heren van de Bruine Ster niet.

Die bedscene met McGillis is trouwens flut, je ziet helemaal niks, veel te donker.

Verder slaat de actie aan het einde eigenlijk nergens op, waarom zou een vijandelijke macht (en welke eigenlijk precies?) kostbare MIGs op het spel zetten voor niets? Een provocatie zou ik begrijpen, dan krijgt de vijand de schuld van het beginnen van een oorlog, maar om zelf als eerste te gaan vuren? Verder bleef het voor mij volstrekt onduidelijk in welk luchtruim op de wereldkaart het nu precies afspeelt.

Ik vond Iron Eagle toen ook al beter, die had wat meer actie. Misschien ga ik die nog eens opzetten. De ultieme straaljager film is nog steeds niet gemaakt (of mag Firefox meegerekend worden?). Dat moest ik al concluderen na het stompzinnige Stealth. Zeer benieuwd naar het onverwachte vervolg van deze Top Gun dus.

avatar van FlorisV

Lichte shock voor mij, ik kom hier nu pas achter. Kennelijk had Scott te lijden onder een hersentumor en chemotherapie gehad. Hij sprong zonder aarzeling van een brug af. Autopsie wees uit dat er geen tumor meer was. Toch moet er iets flink misgegaan zijn. Misschien had de chemo teveel verwoest in zijn brein, had hij teveel pijn, wie zal het zeggen. Voor zijn broer Ridley Scott was het ook onbegrijpelijk. Tragisch.

avatar van Ste*
Echt geen flauw idee wat hier interessant aan zou moeten zijn. Het enige dat ik dan nog wel oké vond was de romance tussen Maverick en Charlie, maar dat neemt uiteindelijk ook niet echt veel speelduur in beslag.
De vliegscènes zijn retesaai (oke heel soms wel wat mooie shots, maar ja) en alles daarbuiten weet ook voor geen meter te boeien.

Ik dacht laat ik het eens kijken zodat ik de nieuwe Top Gun ook eventueel kan zien, maar zou niet weten waarom ze dit saaie gedoe nieuw leven zouden willen inblazen. Oke, Tom Cruise is altijd fijn om te zien (zelfs toen op jonge leeftijd was het niet verkeerd), maar voor de rest heeft deze film echt 0,0 dat me boeit. Ja de soundtrack is nog wel oke.

avatar van schumacher
1 vd beste films ooit maar je moet deze film vooral vroeger zelf hebben gezien.
Ik blijf die top vinden. Tom Cruise op zijn best, de chemie zit goed tussen al die acteurs, goed verhaal ook, leuke muziek, nostalgie. De top.
Ook goeie luchtscenes.

Het is duidelijk dat een bepaald aantal mensen de film of te laat hebben gezien en ook niet begrijpen, niet begrijpen wrm die zo populair was.
Wat me nog opvalt is dat er meerderen de technieken en noem maar op in de jaren 80 gaan vergelijken met die van nu, zucht. Ja jongens, toen was het allemaal nog niet zoals nu en toch was het in die tijd steengoed.

avatar van Filmkriebel
Ste* schreef:
Echt geen flauw idee wat hier interessant aan zou moeten zijn.

Terwijl je eigenlijk meer argumenten geeft in het voordeel van de film : romance is oké, soundtrack is oké, Tom Cruise altijd leuk om zien, wat mooie luchtshots... maar wat een drol van een film toch. Tjee, je mag hem heus goed vinden hoor.

1 vd beste films ooit

schumacher Succes van de film kwam ook door de zware marketingcampagne vooraf: trailers, voortdurende aankondigingen op TV, de videoclip van Berlin, Berlin op de radio, de belofte van revolutionaire luchtgevechten, de 80s vibe ... En ook : publiek was minder kritisch, vlugger tevreden dan nu. Ik heb de indruk dat elke film die in de internetloze wereld van toen in de zalen kwam een feest was..

avatar van Ste*
Filmkriebel schreef:

Daar noem je vier schamele puntjes, de rest vond ik inderdaad niet goed en erg saai.

avatar van Filmkriebel
De teacher-student romance, Tom Cruise, "Take My Breathe Away" en de luchtshots zijn wel de zaken waarvoor Top Gun tegenwoordig wordt herinnerd. Dan begrijp ik niet wat je er dan saai aan vond.