Top Gun (1986)

2055 stemmen

Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Tom Cruise, Kelly McGillis en Val Kilmer

Maverick (Cruise) wordt samen met zijn copiloot Goose (Edwards) aangenomen bij Top Gun, een keiharde marineopleiding voor piloten. Hij gaat hier de concurrentie aan met een andere toppiloot, Iceman (Kilmer). Na een tragische gebeurtenis realiseert Maverick zich dat het leven toch keihard kan zijn en twijfelt of hij nog verder wil gaan met vliegen. Uiteindelijk moet hij toch bewijzen wie de beste piloot is.

Thereisnospoon
Hoe heet dat ook alweer, guilty pleasures.
Debuutfilm van Tom Cruise, alleen al het het intro met die dampende
uitlaatkleppen van straaljagers op een vliegdekschip. Geweldig.
Het gerucht gaat dat Poetin zijn plasser niet omhoog krijgt bij het zien
van deze film, vliegdekschepen heeft ie niet, films maakt ie ook niet.
En iedere vluchteling wil naar Europa, niet naar Moskou. Sneu.

avatar van FunkStarr
Herzien, blijft toch wel een kleine klassieker. Intro is heerlijk uitgerekt met een geweldige soundtrack eronder. Daardoor krijg je meteen zin in de film. Deze keer heb ik me ook niet gestoord aan Cruise. Andere acteurs zijn ook gewoon goed. Vond Scott vaak wel fijne actiefilmpjes maken.

avatar van dvdcrusher
Een van de grootste blockbusters uit de jaren 80. Als je de film gezien hebt weet je waarom. Een jonge Tom Cruise en Val Kilmer, zinderende actie, drama en romantiek. Schitterende soundtrack. De perfecte film. Tijdloos! 5 sterren

avatar van boemboem27
vandaag de film eens bekeken in 3d met 5.1 geluid
het is en blijft deze Topgun toch ook een "top"film.
door mijn 3D ervaring nu puntje omhoog
gewoon klassefilm

avatar van henkies
Wat een heerlijke intro he, blijf em kijken

avatar van Zandadder
Net gezien in de bios ivm 30th anniversary. Best een unieke ervaring anno 2016. Goede muziek, goede cast. Een jonge Val Kilmer, Anthony Edwards die ik alleen kende van ER, Dean Stockton (Christine) en vind Tom Cruise altijd goed.
Terecht een van de meest succesvolle blockbuster van de jaren 80.

avatar van tbouwh
Harde geluid van de straaljagers in combi met de fijne soundtrack leverde een fijne bioscoop-beleving op, gister bij de 30e verjaardag van Top Gun. Zeer vermakelijke 80s-classic.

Tom Cruise is uitstekend als ambitieuze, zelfbewuste haantje-de-voorste in een actiefilm, die inzake verhaal toch eerder mager is, maar filmisch te genieten valt omwille van de luchtscènes en de soundtrack.
Een ode aan de Amerikaanse gevechtspiloten, meer niet.

avatar van speliz
Mijn eerste bioscoopfilm net herzien op blu ray. Blijft een geweldige film....ondanks dat de film al 30 jaar oud is...

avatar van witboek
Leuk om ze allemaal wat jonger te zien, maar ik vond het maar niets hebben. Vandaag heb je ook zo'n films, die gewoon op elkaar gelijken. Dit is er ook zo'n een van die tijd.

slecht,zeer slecht, eale sam in het quadraat,tommeke is in mijn ogen al een acteur van niks en dat laat hij hier zeer zeker weer zien.Ons Kelly,...tja.toch nog een half punt voor den (echte) jets.............

ik bedoel natuurlijk EAGLE sam...........................SORRY.................

avatar van IH88
“Great balls of fire!”

Blijft leuk. Top Gun kan je opzetten en je komt gelijk weer in die heerlijke jaren 80 sfeer. Alleen al door die weergaloze intro heb je gelijk zin in straaljagers, actiescènes, Maverick, Iceman, Goose, 80's music, humor en natuurlijk de prachtige Kelly McGillis.

Top Gun moet je niet kijken voor het plot of voor diepe karakterontwikkelingen, maar gewoon om anderhalf uur lang entertaint te worden. De actie ziet er spectaculair uit (alhoewel de montage verschrikkelijk is, je ziet bijna niet wat er gebeurd) en de acteurs hebben zichtbaar plezier. De romance tussen Cruise en McGillis is ontzettend cheesy uitgewerkt, maar het blijft leuk. Het is zo over the top (die muziek) dat je er eigenlijk alleen maar in mee kan gaan en er om kan lachen. De bromance’s tussen Maverick en Goose en Maverick en Iceman blijven leuk en er wordt gretig met inmiddels iconische oneliners gestrooid. Top Gun blijft topvermaak.

avatar van des1
Onvoorstelbaar, ruim 30 jaar oud. Er zullen navy piloten zijn die nog geboren moesten worden toen de film uitkwam. Overigens, sterkste openingstune (is van Faltermeyer) en openingsbeelden van een film ever. Heerlijke appetizer. Top Gun legendary opening scene and credits JarO.mp4 - YouTube

avatar van FunkStarr
henkies schreef:
Wat een heerlijke intro he, blijf em kijken

Misschien wel de beste intro voor een film ooit. In ieder geval één van de betere. Vooral dat levert de film extra puntjes op wat mij betreft, alsook de uitstekende vlieg scenes uiteraard. Scott was gewoon een zeer getalenteerd regisseur.

TMP
Slecht is Top Gun niet, maar het voelt allemaal wel erg geforceerd aan. Het moet allemaal kennelijk erg stoer overkomen, maar dat lukt toch niet echt. Het kijkt op zich wel best aardig weg, maar mist echte overtuiging. Een mager plot en weinig interessante personages. Ook de vliegscènes heb je op enig moment wel gezien. De soundtrack is wel passend en ook niet onaardig.

een geweldige film.geniet altijd weer met herzien.en ook geweldige muziek in de film.echt een typisch jaren 80 film met dus een geweldige soundtrack ook echt 80's.

avatar van des1

Thx. We zijn benieuwd, want het origineel was toch wel errug sterk. Laatste keer dat ik m zag, vielen toch ook weer de lolligheid van sommige dialogen op. Vooral tussen Edwards en Cruise. Romance doet wat geforceerd aan, zoals in menig 80-er jaren film. Overigens, en daar krijgt ie na al die jaren misschien toch te weinig credit voor, Cruise draagt echt de film van kop tot eind. Moet een verdomd goed verhaal worden voor Top Gun 2. Veel dingen zullen elk geval technisch anders zijn. De befaamde F-14 Tomcat waarin Cruise vloog, is al afgedankt door de Navy.

Deze Actie / Drama film was in 1986 een filmhit en krijgt 33 jaar na dato mogelijk een vervolg, met opnieuw Tom Cruise in de hoofdrol.

In dit verhaal draait het om de roekeloze durfal Maverick (Tom Cruise), die een beginnend piloot is bij de luchtmacht en die daar de "top gun" (oftewel de beste leerling) wil worden. Daarvoor moet hij afrekenen met een andere hotshot, te weten Iceman (Val Kilmer) en intussen wordt hij verliefd op de instructrice Charlie (Kelly McGillis), verliest hij zijn beste vriend Goose (Anthony Edwards) en leert hij de vijandige Russen een lesje.

De spectaculaire en knap gefilmde luchtscènes en luchtgevechten zijn nog steeds de moeite van het bekijken waard, maar het patriottistische toontje en het luchtige verhaaltje in ieder geval niet. Om ook meisjes te interesseren voor deze stoere pilotenfilm, zijn er enkele romantische scènes in verwerkt, die minder sterk zijn dan de (letterlijke) hoogtepunten in de lucht. Waar het echt om gaat zijn de actiescènes, die tot op de dag van vandaag nog spectaculair zijn en van straaljagerpiloot het coolste beroep ooit maakten. Tom Cruise is de perfecte vertolker van de arrogante allesdurver en de film kreeg een "Oscar" voor het beste liedje, namelijk "Take My Breath Away" van de popgroep "Berlin".

Al met al een vermakelijke en inderdaad ook een typische jaren 80 Actie / Drama film, die zich lekker wegkijkt.

avatar van jono
Top Gun is een Amerikaanse actiefilm, geregisseerd door Tony Scott. De film was indertijd erg succesvol in de bioscopen en betekende voor hoofdrolspeler Tom Cruise de doorbraak als superster.

De film gaat over de straaljagerpiloot Maverick, die zich bij het elitekorps aansluit om te worden opgeleid tot de beste der besten. Wanneer echter zijn copiloot verongelukt tijdens een oefenvlucht begint hij te twijfelen of hij nog wel piloot wil blijven. Hij zet toch door en tijdens een gevechtsmissie schiet hij maar liefst vijf vijandelijke MiG's uit de lucht, waardoor hij een echte held wordt. Daarnaast is er nog een romantisch subplotje waarin Maverick een relatie begint met een vrouwelijke instructeur (Kelly McGillis). In de film loopt Tom Cruise regelmatig rond met ontbloot bovenlijf, waarschijnlijk bedoeld om de vrouwelijke bezoekers naar de bioscopen te trekken.

Ik heb niet zo veel met vliegtuigfilms. De gevechten in de lucht zijn voor mij vaak niet te volgen; ik weet nooit wie in welk vliegtuig zit en vaak is alles erg rommelig en onduidelijk gefilmd. Dat is niet anders in Top Gun. En dan zijn de gezichten van de piloten ook nog eens verscholen achter een zuurstofmasker zodat je alleen de ogen ziet en je nooit weet met wie je te maken hebt.

Dan heb ik ook nog veel moeite met de het feit dat er helemaal niks over de achtergrond van de gevechten wordt vermeld. Er wordt ineens een vijand geïntroduceerd, en die komt voor mij letterlijk uit de lucht vallen. Bij welke mogendheid horen deze vliegtuigen? Is er misschien ineens oorlog uitgebroken zonder dat wij het weten? Kennelijk is er wel iets van een conflict gaande, want de vijandelijke vliegtuigen worden bij bosjes uit de lucht geschoten.

Ik was blij dat de film was afgelopen, ik kan dan ook niet zeggen dat ik er erg van heb genoten. Nee, Top Gun is gewoon een erg zwakke film, en ik begrijp echt niet waarom hij destijds zoveel bezoekers naar de bioscopen trok. 1,5*