Top Gun (1986)

Actie / Drama

geregisseerd door Tony Scott
met Tom Cruise, Kelly McGillis en Val Kilmer

Maverick (Cruise) wordt samen met zijn copiloot Goose (Edwards) aangenomen bij Top Gun, een keiharde marineopleiding voor piloten. Hij gaat hier de concurrentie aan met een andere toppiloot, Iceman (Kilmer). Na een tragische gebeurtenis realiseert Maverick zich dat het leven toch keihard kan zijn en twijfelt of hij nog verder wil gaan met vliegen. Uiteindelijk moet hij toch bewijzen wie de beste piloot is.

avatar van Filmkriebel
Ste* schreef:
Echt geen flauw idee wat hier interessant aan zou moeten zijn.

Terwijl je eigenlijk meer argumenten geeft in het voordeel van de film : romance is oké, soundtrack is oké, Tom Cruise altijd leuk om zien, wat mooie luchtshots... maar wat een drol van een film toch. Tjee, je mag hem heus goed vinden hoor.

1 vd beste films ooit

schumacher Succes van de film kwam ook door de zware marketingcampagne vooraf: trailers, voortdurende aankondigingen op TV, de videoclip van Berlin, Berlin op de radio, de belofte van revolutionaire luchtgevechten, de 80s vibe ... En ook : publiek was minder kritisch, vlugger tevreden dan nu. Ik heb de indruk dat elke film die in de internetloze wereld van toen in de zalen kwam een feest was..

avatar van Ste*
Filmkriebel schreef:

Daar noem je vier schamele puntjes, de rest vond ik inderdaad niet goed en erg saai.

avatar van Filmkriebel
De teacher-student romance, Tom Cruise, "Take My Breathe Away" en de luchtshots zijn wel de zaken waarvoor Top Gun tegenwoordig wordt herinnerd. Dan begrijp ik niet wat je er dan saai aan vond.

avatar van schumacher
Filmkriebel schreef:

Maar zelfs nu geniet ik der nog steeds zo van.
Nostalgie, zelfde met de jaren 80/90 muziek, wat mis ik die tijd, nu is dat toch nimmer hetzelfde vind ik.
Ik blijf er ook bij dat mensen die stuk jonger zijn dan mij dat nooit echt gaan begrijpen wrm top gun zo super is.
Zelfde voor bv terminator 2 enz....

avatar van Basto
Filmkriebel schreef:

Dat laatste is natuurlijk onzin. Elke grote film kwam met dezelfde grote marketing campagne en ook toen waren er grote flops (Howard the Duck, Heavens Gate, Isthar, etc)

Top Gun is gewoon een hele goed gemaakte gave film. De waanzinnige luchtopnames (kan geen cgi tegenop), de simpele love story, de strijd met de russen, de zonnebril (Pilotenlook), de soundtrack. Dat alles ving het gevoel van de jaren 80 tot in perfectie. En tuurlijk het is geen Godfather of Dolce Vita, maar als fijn zomers vermaak stukken puurder dan de overdreven bombast van deze tijd. 100 minuten escapisme voor jongens en meisjes. De geboorte van de ‘high concept’ movie. (https://www.amazon.com/High-Concept-Simpson-Hollywood-Cultures/dp/0385486952)

Daarnaast was het de beste wervingscampagne voor de luchtmacht ooit. Iets wat Bruckheimer voor altijd toegang gaf tot de medewerking van het leger voor zijn films.

avatar van Angel9999

Zo childish. Ik kijk uit naar de nieuwe film. En ja deze was eigenlijk best wel erg goed voor die tijd. Alleen toen vond ik Tom nog niet geweldig. Inmiddels wel.

avatar van des1
Angel9999 schreef:

Je hebt gelijk. Trailer Top Gun 2 dan maar?
YouTube

avatar van Don Homer
Tegenvallend. De vliegscènes maakten weinig indruk en konden ook niet zo boeien. Op land sporadisch een mooi plaatje en vooral goede muziek die voor wat sfeer zorgen Zelfs Tom Cruise was minder goed dan ik gewend ben van hem. Strakke kop waar weinig achter zat.

avatar van Angel9999
Don Homer schreef:

Uhm, is wel een film uit 1986. Had je even niet door denk ik.

avatar van Don Homer
Angel9999 schreef:

Uhm, is wel een film uit 1986. Had je even niet door denk ik.

Jawel hoor.