Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 147 minuten
Alternatieve titel: All Quiet on the Western Front
Oorsprong:
Duitsland / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Edward Berger
Met onder meer: Daniel Brühl, Albrecht Schuch en Sebastian Hülk
IMDb beoordeling: 7,8 (243.053)
Gesproken taal: Engels, Frans en Duits
On Demand:
- Bekijk via Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Im Westen Nichts Neues
De tiener Paul Baumer gaat met zijn vrienden Albert en Muller vrijwillig in dienst bij het Duitse leger. Hun patriottische vurigheid smelt als sneeuw voor de zon wanneer ze met de wrede werkelijkheid aan het front geconfronteerd worden. Paul moet zijn vooropgezette ideeën omtrent de vijand en het hele conflict bijstellen. Echter heeft hij geen andere keuze dan door te vechten tot het bittere einde.
Externe links
Acteurs en actrices
Paul Bäumer
Stanislaus "Kat" Katczinsky
Albert Kropp
Frantz Müller
Ludwig Behm
Tjaden Stackfleet
Matthias Erzberger
General Ferdinand Foch
General Friedrichs
Lieutenant Hoppe
Reviews & comments
kos
-
- 46074 berichten
- 8459 stemmen
Ijzersterk, ondanks de loopjes met de geschiedenis en het boek.
Beklijft eigenlijk op elk valk, afgezien van de weifelende start.
Vilmkritikus
-
- 171 berichten
- 155 stemmen
Je geeft dus de laagste score die er is omdat de regisseur het boek niet helemaal heeft gevolgd? Kinderachtig zeg.
Ik zou het liefst -5 sterren geven.
The Oceanic Six
-
- 59139 berichten
- 3918 stemmen
Maar je geeft dus de laagste score omdat ze het boek niet helemaal volgen?
Dat is terecht een irritatie, heb ik ook geregeld meegemaakt bij films en series met origineel bronmateriaal, maar daarna kan je toch gewoon kijken of het eindproduct wel goed is geworden?
Vilmkritikus
-
- 171 berichten
- 155 stemmen
Maar je geeft dus de laagste score omdat ze het boek niet helemaal volgen?
Dat is terecht een irritatie, heb ik ook geregeld meegemaakt bij films en series met origineel bronmateriaal, maar daarna kan je toch gewoon kijken of het eindproduct wel goed is geworden?
Ik vind de eindproductie niet goed de sfeer van de eerdere films is hier totaal niet in terug te vinden , ach de Marvel generatie zal het ongetwijfeld een goede film vinden die slikken alles voor zoete koek.
bartjes
-
- 9 berichten
- 27 stemmen
Dat het boek niet gevolgd wordt zegt toch niks over de film. Ik zou zeggen kijk hem los daarvan.
Heeft de regisseur aangegeven het boek helemaal te volgen, of als gedeeltelijke leidraad? Gewoon een oprechte vraag, heb me daar namelijk niet in verdiept?
The Oceanic Six
-
- 59139 berichten
- 3918 stemmen
Ik vind de eindproductie niet goed de sfeer van de eerdere films is hier totaal niet in terug te vinden , ach de Marvel generatie zal het ongetwijfeld een goede film vinden die slikken alles voor zoete koek.
Ik vind het maar allemaal hele slechte, gezochte argumenten voor je 0,5 ster. Daar zit gewoon rancune achter omdat je vermoedelijk fan van het boek bent en nu baalt.
janwauters
-
- 87 berichten
- 967 stemmen
Uitzonderlijk goed gemaakte film. Geeft de waanzin en de absurditeit van oorlog goed weer. Hij gaat wel door merg en been dus be prepared...
Eldam
-
- 25 berichten
- 84 stemmen
Je geeft dus de laagste score die er is omdat de regisseur het boek niet helemaal heeft gevolgd? Kinderachtig zeg.
Nou vind ik 'niet helemaal heeft gevolgd' nogal een understatement Himmelstoss was een belangrijk figuur in het boek. Alsof je Delacroix met z'n muis en z'n gruwelijke executie uit een nieuwe verfilming van 'The green mile' haalt. Maar dat vind ik op zich idd geen reden om te beoordelen op 0,5. De film laat op zich heel aangrijpend de gruwelen van de loopgraven etc. zien en toont heel goed de zinloosheid van oorlogen op zich. Dat is best meer waard dan 0,5.
The Oceanic Six
-
- 59139 berichten
- 3918 stemmen
Nou vind ik 'niet helemaal heeft gevolgd' nogal een understatement Himmelstoss was een belangrijk figuur in het boek. Alsof je Delacroix met z'n muis en z'n gruwelijke executie uit een nieuwe verfilming van 'The green mile' haalt. Maar dat vind ik op zich idd geen reden om te beoordelen op 0,5. De film laat op zich heel aangrijpend de gruwelen van de loopgraven etc. zien en toont heel goed de zinloosheid van oorlogen op zich. Dat is best meer waard dan 0,5.
Ik heb ze nooit gelezen, maar ik begrijp dat de Lord of the Rings films ook hele cruciale personages weg hebben gelaten uit de boeken. Het leverde nog steeds fantastische films op. Ik vind het pas vervelend worden als ze bijvoorbeeld een geheel nieuw einde bedenken. Dat ben ik ook al eens tegengekomen in zulke verfilmingen, bv bij Inferno, een verfilming van een Dan Brown boek.
Eldam
-
- 25 berichten
- 84 stemmen
Ik heb ze nooit gelezen, maar ik begrijp dat de Lord of the Rings films ook hele cruciale personages weg hebben gelaten uit de boeken. Het leverde nog steeds fantastische films op. Ik vind het pas vervelend worden als ze bijvoorbeeld een geheel nieuw einde bedenken. Dat ben ik ook al eens tegengekomen in zulke verfilmingen, bv bij Inferno, een verfilming van een Dan Brown boek.
Dat is waar, maar ik persoonlijk vond het gedeelte tussen het begin (toespraak leraar school) en de eerste kennismaking met de ellende in Frankrijk wel heel snel gaan. Gaat natuurlijk ook een beetje om de geest van het boek. Hoe zo'n stel bleue pubers door o.a. hun opleiding rijp werd gemaakt voor het slagveld. Maar nu was het meer een groep zingende pubers tot het moment dat de chirurg de vrachtwagen vorderde 'en toen werd het opeens niet leuk meer'. Ik vond dat heel erg in contrast met boek en eerdere film. Want anders is het 'gewoon' de zoveelste indringende film over de belevenissen op het slagveld tijdens WOI, waar alleen de namen Paul en Kat en het feit dat de hoofdrolspeler vlak voor de wapenstilstand om het leven komt nog een beetje aan het boek herinnert.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
De televisiefilm "All Quiet on the Western Front (1979)" (heb ik vijf jaar geleden nog eens herzien), die zowel een Golden Globe als een Emmy won, vond ik altijd al indrukwekkend (zowel als kind als volwassene) en hetzelfde geldt voor het origineel uit 1930 (die kreeg vier Oscarnominaties en wist er daarvan twee te verzilveren). Dus ik was daarom zeer benieuwd naar deze verfilming, is tevens de Duitse inzending voor de 95ste Oscars, welke te zien is op Netflix, maar je kan hem ook gewoon pindakazen en dat laatste heb ik gedaan.
"All Quiet on the Western Front" vertelt het aangrijpende verhaal van een jonge Duitse soldaat, te weten Paul Bäumer (Felix Kammerer), aan het Westelijk Front van de Eerste Wereldoorlog. Paul en zijn kameraden ervaren hoe de aanvankelijke euforie van de oorlog omslaat in wanhoop en angst terwijl ze vechten voor hun leven, en elkaar, in de loopgraven.
Deze film van de Duitse regisseur Edward Berger is gebaseerd op de gelijknamige wereldberoemde boek / roman van de Duitse oorlogsveteraan Erich Maria Remarque uit 1928, maar wijkt daar in deze verfilming behoorlijk vanaf t.o.v. de twee eerdere films. Zo is o.a. de opening en het einde anders en zie je o.a. in deze verfilming niet de opleiding (zowel op school als in het leger) van Paul, maken we geen kennis met de sadistische korporaal Himmelstoss (die Paul en zijn kameraden alleen maar onzinnige manoeuvres leert en een oneerlijk beleid voert) en kom je niets over Paul's achtergrond te weten m.b.t. zijn familie. Opzicht vind ik dat niet zo erg, want dan krijg je tenminste een ander soort film te zien dan de twee eerder verfilmingen (een derde dezelfde verfilming zou ook niets toevoegen) en een ander soort film is deze "All Quiet on the Western Front" zeker.
Bepaalde dingen in deze verfilming zijn wel hetzelfde gebleven zoals o.a. het door Paul doden van een Franse soldaat tijdens een man-tegen-mangevecht met een mes in een bomkrater en waar Paul naderhand spijt van krijgt, het dood gaan (bloedvergiftiging na het raken van de lever door een geweer schot) van Paul's beste vriend, te weten Stanislaus Katczinsky (Albrecht Schuch) die vooral Kat wordt genoemd, vlak voor de wapenstilstand door een noodlottige gebeurtenis na het stelen van voedsel op een Franse boerderij en natuurlijk de dood van Paul eveneens vlak voor de wapenstilstand.
Maar er zitten ook een aantal nieuwe dingen in die ik interessant vond, zoals het onderhandelen over de wapenstilstand (ondertekend in een treinwagon in het Bos van Compiègne) die uiteindelijk zal plaatsvinden op 11 november 1918 om 11:00 uur en het gedoe omtrent generaal Friedrichs (Devid Striesow), die vlak voor het ingaan van de wapenstilstand (waar hij het niet mee eens is) nog doorgaat met de oorlog d.m.v. een veldslag, om zodoende alsnog de oorlog te kunnen winnen voor Duitsland.
Deze "All Quiet on the Western Front" bevat vooral veel drama (de geniale minimalistische muzikale composities van Volker Bertelmann zinspelen hier al op) en is visueel gezien een verbluffende oorlogsfilm. Al in de indrukwekkende openingsminuten wordt duidelijk dat deze "All Quiet on the Western Front" geen heldhaftig oorlogsepos wordt, maar eerder een tragedie, gespeend van oorlog heroïek. Een jonge Duitse soldaat, te weten Heinrich Gerber (Jakob Schmidt), bevindt zich midden in de loopgravenstrijd en ziet de ene na de andere medesoldaat sneuvelen. Een montage volgt waarin uniformen van de dode soldaten (inclusief Heinrich) worden verwijderd, vervolgens worden gewassen, gerepareerd, weggebracht en uiteindelijk worden doorgegeven aan een nieuwe lichting soldaten. De gruwelijke oorlogsmachine is dan in volle gang.
Eén van die nieuwe soldaten is de 17-jarige Paul Bäumer (hij krijgt ook het uniform van Heinrich), die in de lente van 1917 vol enthousiasme naar het front wordt gestuurd. Dat enthousiasme blijft echter niet lang duren eens hij en zijn vrienden kennismaken met de harde realiteit van de loopgraven. We volgen Paul en zijn vrienden tijdens de laatste maanden van de Eerste Wereldoorlog, terwijl de ene na de andere verschrikking zich voordoet en ze wanhopig moeten vechten om te proberen te overleven. Het levert visueel verbluffende actiescènes op, waarbij met name de aanval van de Franse met tanks en vlammenwerpers zeer indrukwekkend was, maar tegelijkertijd voelt "All Quiet on the Western Front" als een formule-achtige oorlogsfilm. Zoals veel van zijn voorgangers, wordt je als kijker deelgenoot van de horror in de loopgraven en laat die de nutteloosheid ervan zien. Op het einde van de film, krijg je dan na 140 minuten ook de onderstaande tekst in beeld te zien:
"Kort na het begin van de gevechten in oktober 1914, werd het westfront een loopgravenoorlog. Tegen het einde van de oorlog in november 1918, was het front nauwelijks opgeschoven. Meer dan drie miljoen soldaten sneuvelden, voor hooguit een paar honderd meter terreinwinst. De Eerste Wereldoorlog heeft aan bijna 17 miljoen mensen het leven gekost."
Hoewel deze "All Quiet on the Western Front" ook indrukwekkend is moest ik in het begin wel even wennen dat we de opleiding van Paul niet te zien krijgen, met daarin een hoofdrol van de sadistische korporaal Himmelstoss. Ook moest ik enorm wennen aan de cast, waarbij ik in eerste instantie geen band kreeg met de hoofdrolspelers Paul Bäumer en Kat en ook vond ik de eerste circa 50 minuten van het verhaal wat saai en langdradig. Maar na de aankomst van generaal Friedrichs per auto, waarin ook Matthias Erzberger (Daniel Brühl) zit, wordt het allemaal beter en kreeg ik ook een band met Paul en Kat.
Matthias Erzberger is overigens als Duitse politicus de leider van de Duitse delegatie, die op het einde van de Eerste Wereldoorlog met de de geallieerde mogendheden probeert te onderhandelen over een wapenstilstand. Hij werkt ijverig en wanhopig achter de schermen om een wapenstilstandsovereenkomst te bereiken. De onderhandelingen tussen Matthias Erzberger en zijn Franse opponent Maarschalk Foch (Thibault de Montalembert), die geen duim toegeeft, in de treinwagon in het Bos van Compiègne vond ik zeer interessant om te zien (mede ook omdat het echt gebeurt is) en geven deze verfilming ook iets extra's.
De zinloze veldslag die generaal Friedrichs nog doet, hij kan niet wachten om al zijn mannen de glorieuze dood in te sturen, vlak voor het ingaan (15 minuten voor het ingaan) van de wapenstilstand, is natuurlijk wel fictief. En bij die veldslag wordt dan Paul tijdens een gevecht met een Franse soldaat enkele seconden voor het ingaan van de wapenstilstand gestoken door een bajonet, waarna we Paul nog even zien lopen en hij uiteindelijk dood wordt aangetroffen door een Duitse soldaat die naamplaatjes (kleine metalen plaatjes, met daarop de persoonsgegevens, die Duitse soldaten droegen om hun nek) aan het verzamelen is van gesneuvelde soldaten. Iets wat Paul zelf ook al eerder deed in de film en waarbij hij een dode vriend vond.
Buiten de al eerder genoemde hoofdrolspelers, maken we verder ook kennis met Paul's kameraden / vrienden, te weten Albert Kropp (Aaron Hilmer), Franz Müller (Moritz Klaus), Adrian Grünewald (Ludwig Behm) en Tjaden Stackfleet (Edin Hasanovic), die allemaal noodlottig om het leven komen. Zo wordt o.a. eentje gedood in de loopgraven door een granaat tijdens een aanval van de Franssen, wordt eentje gedood door een vlammenwerper en steekt eentje zich uiteindelijk dood in de hals met een vork nadat deze zwaargewond aan zijn been (welke waarschijnlijk geamputeerd moet worden) is geraakt. Dat laatste werd best tragisch in beeld gebracht terwijl Paul en Kat soepen zitten te eten. De cast deed het overigens goed en dan vooral natuurlijk de twee hoofdrolspelers Felix Kammer (als Paul Bäumer) en Albrecht Schuch (als Stanislaus Katczinsky), waarbij het wel even duurde voordat ik een band met hen kreeg.
Ondanks dat deze "All Quiet on the Western Front " geen letterlijke remake is van de twee eerdere verfilmingen uit 1930 en 1979 (die ik nog steeds de beste verfilming vindt). Heb ik me ondanks de lange duur van 140 minuten er goed mee vermaakt. Net zoals de verfilmingen uit 1930 en 1979 is ook deze verfilming indrukwekkend en bevat het ook nieuwe dingen (o.a. de wapenstilstand). Regisseur Edward Berger laat in ieder geval goed de horror, nutteloosheid en ellende van oorlog zien en gezien de huidige situatie in Oekraïne, doet hij ons ook beseffen dat er misschien wel nooit genoeg anti-oorlog cinema kan zijn.
edwinoudenes
-
- 112 berichten
- 544 stemmen
Alles schreeuwt dat deze film van Duitse makelij is. Over-the-top acteerwerk, vooral van de bijrollen. Zinloze en verwaarloosbare verdieping en een slecht script.
Historische fouten: Tanks rukten in WWI niet in divisies op, maar als zelfstandig opererende units, soms bijgestaan door de infanterie. Je ziet dat Hitler 22 jaar later alles heeft gedaan om opnieuw een loopgravenoorlog te voorkomen. Hij richtte zicht op een tactisch getrainde wehrmacht, een hoger moraal, drugs en panserdivisies. Ook was het bijzonder dat de Fransen niet oprukten na een artillerie-aanval. Waren de linies erachter ze te hulp gesprongen? Hebben ze weten stand te houden? (wat mij zeer onwaarschijnlijk leek)
Waar ik wel van onder de indruk was, is het feit dat deze film geweldig laat zien hoe ongelooflijk zinloos oorlogen zijn. Tientallen miljoenen doden voor slechts een paar honderd meter terreinwinst in vier jaar tijd.
mcdaktari
-
- 6287 berichten
- 0 stemmen
Echt een geslaagde oorlogsfilm over een groepje Duitse vrienden die een romantische kijk hebben op de oorlog en denken dat ze in een paar weken tijd de vijand verslagen hebben, wat toch net iets anders uitpakt. De versie uit 1979 vond ik misschien nog wel beter maar dit is beslist geen slechte film. En visueel ziet het er zelfs heel erg goed uit en dat maakt de film natuurlijk ook een stuk aantrekkelijker.
Fisico (moderator films)
-
- 8352 berichten
- 4695 stemmen
Alles schreeuwt dat deze film van Duitse makelij is. Over-the-top acteerwerk, vooral van de bijrollen. Zinloze en verwaarloosbare verdieping en een slecht script.
Historische fouten: Tanks rukten in WWI niet in divisies op, maar als zelfstandig opererende units, soms bijgestaan door de infanterie. Je ziet dat Hitler 22 jaar later alles heeft gedaan om opnieuw een loopgravenoorlog te voorkomen. Hij richtte zicht op een tactisch getrainde wehrmacht, een hoger moraal, drugs en panserdivisies. Ook was het bijzonder dat de Fransen niet oprukten na een artillerie-aanval. Waren de linies erachter ze te hulp gesprongen? Hebben ze weten stand te houden? (wat mij zeer onwaarschijnlijk leek)
Waar ik wel van onder de indruk was, is het feit dat deze film geweldig laat zien hoe ongelooflijk zinloos oorlogen zijn. Tientallen miljoenen doden voor slechts een paar honderd meter terreinwinst in vier jaar tijd.
Niet akkoord. Er vonden in 1917 diverse veldslagen met tanks plaats. De bekendste en meest massale is die tijdens de slag van Cambrai, maar dat waren Britse tanks. Maar ook de Fransen lieten zich niet onbetuigd bij Chemin des Dames en in het najaar in Malmaison. Vermoedelijk waren de scènes van de film geïnspireerd op de slag bij Malmaison. Er was na verloop van tijd, vanaf 1917, wel een georganiseerd plan van aanval met tanks in de hoofdrol.
Man of Steel
-
- 104 berichten
- 194 stemmen
Erg goede en indrukwekkende film. Wat je bij deze film gaat zien is gewoon een aanklacht tegen de oorlog. Tegen alle oorlogen. En of het scenario het boek niet volgt(klopt, ik heb het boek twee maal gelezen) of andere versies(kan ik mij niet meer precies herinneren) doet niks af aan de kwaliteit van deze film. Ontmenselijking door de oorlog is de rode draad die door de film loopt. Te zien in de gruwelijke vechtscenes maar nog meer in aantal kleine scenes. Zoals wanneer Paul een Franse soldaat doodt in een man tegen man gevecht in een bomkrater en er spijt van krijgt en wanneer een kameraad van Paul zich gaat voorstellen aan een getekende dame op een Theaterposter. Magnifiek gefilmd. Cinematografisch is het sowieso genieten. Bijvoorbeeld als de soldaten in trucks in het donker naar het front gebracht worden en ze een voor een hun lampen uit doen. Prachtig doch beklemmend gefilmd. De beelden worden ook nog eens ondersteund door een ijzersterke soundtrack. Dus al met al een erg goede film!
Bijzonder sterk waren de scenes van de vredesbesprekingen in de treinwagon. En haast bizar hoe gelijkend de personages in de film zijn met echte personen destijds. Ook in de scenes in de treinwagon zit de ongelofelijke kracht en het grote drama in de details. Duits vredesonderhandelaar Erzberger benoemt heel duidelijk het grote gevaar van de overeenkomst die de Duitsers moeten tekenen. Signe!!!! brult de Franse maarschalk. En een kiem voor de tweede wereldoorlog werd gelegd.
Prachtige film dus. Geen 5 sterren. Daarvoor was het begin van de film te rommelig en gaf het ook geen goede introductie van de hoofdpersonen waardoor je te weinig met ze mee leefde.
Diegene die hier de film afbranden geef ik een eenvoudige tip. Kijk de film niet af. Hij duurt ruim twee en half uur. Na een half uur zie je het dan echt dat je hem niks vindt.
Man of Steel
-
- 104 berichten
- 194 stemmen
Ik vind de eindproductie niet goed de sfeer van de eerdere films is hier totaal niet in terug te vinden , ach de Marvel generatie zal het ongetwijfeld een goede film vinden die slikken alles voor zoete koek.
De eindproductie niet goed? Wat was er dan niet goed aan? Of je de film nu goed vindt of niet....de productie was in orde. En - 5 sterren willen geven is een lachertje. Waarom pijnig je jezelf door de film af te kijken?
schumacher
-
- 3887 berichten
- 3612 stemmen
Schitterende film vh begin tot het einde.
1 vd betere die ik dit jaar heb gezien en zeker een oorlogsfilm.
Dikke aanrader.
The Oceanic Six
-
- 59139 berichten
- 3918 stemmen
Werkelijk ijzersterke oorlogsfilm dat ontzettend sterk de waanzin van zo'n totaal onzinnige oorlog in beeld weet te brengen. Voor mij is het mijn eerste kennismaking van All quiet on the western front, dat wil zeggen niet het boek gelezen of een oude film gezien. Ik kan me voorstellen dat je alles met elkaar vergelijkt als je er al meer over weet, maar dat zal ik dus niet doen.
We volgen de jonge Duitser Paul die net als zijn vrienden vrijwillig naar het front word gestuurd tijdens WO I en denkt dat het een spannend avontuur met zijn maten gaat worden dat hij zingend tegemoet gaat, maar uiteraard al snel ontdekt hoe smerig en mensonterend oorlog is. Opvallend genoeg zit je als kijker al na een paar minuten in het oorlogsgeweld en is er nauwelijks tijd geweest om iets te zien van training of achtergronden. Beetje vreemd bij een film die richting de 2,5 uur loopt. Het zal een keuze zijn geweest om te verschillen van eerdere films, want in deze speelduur leer je de personages natuurlijk wel beter kennen. Niet dat ik me ging hechten aan wie dan ook, maar zo af en toe voel je best sympathie omdat dit ook maar gewoon onwetende naïeve jongens zijn die steeds harder geshockeerd raken en langzaam doordraaien van angst en walging. Maar het blijven natuurlijk wel Duitsers, dus echt medelijden zal ik niet snel hebben.
Wat de film echt ongelofelijk doet is jou als kijker tonen dat dit gewoon totaal zinloos was en dat er ongelofelijk veel menselijk leed aan verbonden zit. Dat begint al bij het ophalen van de kleding, waarbij je al meteen ziet dat het gewoon kleding van dode voorgangers is en het eindigt op het einde met een totaal niet meer nodige veldslag, vlak voor de al aangekondigde wapenstilstand waardoor er nog meer onnodige slachtoffers vallen. Aangezien ik niks van het plot wist vond ik het verrassend dat zowel Kat als ook Paul dood gaan. Gewaagde maar hele goede keuze. Het versterkt nog meer het beeld van dat dit alles nergens over ging. Daarnaast schuwt de film ook niet om hele nare oorlogsmomenten in beeld te brengen, met als sterkste stukken de tankaanval (bijzonder spannend opgebouwd en met een keihard stuk met een geplette soldaat) en de vlammenwerpers. Maar ook het vinden van gasbussen laat nog even zien dat WO I heel smerig gespeeld is.
Het lijkt trouwens wel dat deze oorlog trendy is geworden, met diverse games de afgelopen jaren maar ook grote films als 1917 en nu deze. Deze remake ziet er echt fantastisch uit, met geweldige locaties, decors, camerawerk, geluid en muziek. Ook de cast doet het uitstekend. Wat mij betreft gaat deze film meerdere Oscars winnen. Ow, en ook enorm fijn dat er gewoon Duits en Frans word gesproken. Het maakt oorlogsfilms zoveel sterker als je alles gewoon in de eigen talen hoort.
Wel duurt de film net een minuut of 20 te lang. Niet dat de film ergens verveelt, maar enige herhaling is er wel. Maar verder kan ik echt niks slechts zeggen, heel indrukwekkend en dit zijn nou de exclusieve streamingfilms waarmee zo'n dienst abonnees kan trekken, niet al die generieke flutfilms die Netflix jaar in, jaar uit meestal maakt. Eigenlijk spijtig dat ik deze film niet in de bioscoop heb kunnen zien, want hij doet niet voor iets als 1917 onder.
4,5*
Diederik58
-
- 704 berichten
- 1322 stemmen
Het boek van Remarque is blijkbaar niet goed genoeg verfilmd volgens de kenners. Ik heb het boek ooit gelezen voor mijn lijst Duits op de middelbare school. Maar kan mij er weinig van herinneren.
De periode van de soldatenopleiding is grotendeels weggelaten. Is dat niet de vrijheid van de filmer? Het is gebaseerd op het boek. En heel indrukwekkend verfilmd. De acteerprestaties zijn heel goed. De gevechtsscènes zijn beangstigend realistisch.
Toch blijf ik toeschouwer en heb niet het gevoel gehad te worden meegezogen in de film. Een film als 1917 trof mij meer.
De boodschap van Remarque blijft overeind. De zinloosheid van deze oorlog. Of liever gezegd van elke oorlog.
In elk geval is het puik stukje werk. Zeker het kijken waard.
mjk87 (moderator films)
-
- 13287 berichten
- 3906 stemmen
Sterke film, soms enorm indrukwekkend, maar met gebreken waardoor deze wat als een nachtkaars uitgaat voor mijn gevoel.
Het boek wordt niet echt gevolgd, behoudens locatie, namen van personages en enkele gebeurtenissen
zoals het jatten van een gans, een gorgelende soldaat in zijn doodsstrijd, het gevoel dat men de oorlog aan het verliezen is met hordes nieuwe Amerikaanse soldaten en de tanks die oprukken - dat laatste schijnt historisch niet correct te zijn maar kan ook als gevoel worden getoond hoe het voor die soldaten na 4 jaar ellende overkwam. En allicht ook qua gevoel van de oorlog. Zeker een bepaald hoofdstuk waarin de gruwelijkheden worden neergezet wordt op momenten goed getoond. De film richt zich eigenlijk vooral op de laatste dagen van de oorlog in november 1918 met een stukje boeiende politiek erbij (de delen rond Daniel Brühl).
Visueel sowieso schitterend. Veelal dromerig met zacht licht, veel mist en rook, pastelkleuren en enkele hoogtepuntjes zoals het doven van de lichten in die colonne. Maar ook veldslagen worden overzichtelijk in beeld gezet waarin toch de chaos voelbaar is. Ook die centrale veldslag zo iets over de helft is schitterend, vooral door de duur ervan, het hoogtepunt van de film. Maar helaas ook net aan 20 minuten, waar een Idi i Smotri (ik moest aan die film denken) dat gevoel de hele film doorheeft.
De film heeft uiteindelijk geen heel hoge score, ondanks alle lof hiervoor. Niettegenstaande de gruwel vond ik de film wat afstandelijk. Dat had ik met het boek ook al, personages die nergens echt gaan leven. Misschien zegt dat wat over de soldaat als symbool, die is geen individu maar slechts een onderdeel van het geheel. Maar in een boek of film werkt dat toch minder. Ook gaat de film te lang door. Na die geweldig indrukwekkende veldslag is de koek wel op en komt er nog drie kwartier minder boeiende film. Inhoudelijk zitten er aardige punten in, zeker het laatste kwartier en als kunst werkt het nog wel, maar filmisch en als beleving werkt dit deel minder. 3,5*.
Centapidehuman
-
- 59 berichten
- 480 stemmen
Indrukwekkend, beste 1e Wereldoorlog film die ik heb gezien. Het leven van een soldaat. Eindelijk weer wat kwaliteit van netflix
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
Typisch zon film waarvan je al snel weet dat het een zware dobber gaat worden. Wel erg sterk met prachtig camerawerk. Het is alsof je er zelf bij bent.
PsykB
-
- 9 berichten
- 23 stemmen
Ik voelde vrij weinig bij de hoofdpersonen. Er had wel wat meer opbouw mogen zijn in het verhaal voordat de ellende losbarstte. Voor je het weet sta je aan de frontlinie en de strijd daar is heftig en ontnuchterend. De film haalt wel goed de glans van oorlog af. Het bloed en de modder op de gezichten zag er soms iets te gegrimeerd uit. Dat deed een beetje afbreuk aan de beleving dus ik noem het toch maar even. Verder was de film visueel best indrukwekkend.
james_cameron
-
- 5969 berichten
- 9108 stemmen
Effectieve anti-oorlogsfilm over een groepje vrienden die in de nadagen van WOI vrijwillig in dienst gaan bij het duitse leger. Door de oppervlakkige karakterisering is het soms wat moeilijk meeleven met de hoofdpersonen, maar dit wordt voldoende gecompenseerd door het visuele aspect van de film. De uitzichtloze loopgravenoorlog wordt gedetailleerd in beeld gebracht, met bloederige, groots opgezette aktiescenes die weinig aan de verbeelding overlaten. Het spektakel staat echter volledig in dienst van de boodschap. War... what is it good for?
hader
-
- 59 berichten
- 39 stemmen
Had al een vermoeden. Die tijdsduur. 2,5 uur. Nou dat gaat een lange zit worden. Snap best wel dat de regisseurs de verschrikkelijkheid, de ellende en wat het doet met mensen in beeld wilde krijgen. Het was ook een verschrikkelijke oorlog waarbij mensen werden doorgedraaid alsof ze in een gehaktmolen zaten. Klopte ook. De term van kanonnenvoer komt van deze oorlog vandaan. Mensen door de gehaktmolen halen, en als dat nog niet genoeg was staat er altijd een volgende companie klaar voor die molen. En die bleef maar door en door draaien.
Miste dit in deze film. Een jonge soldaat. De verschrikkingen in de loopgraven. Op het moment dat ze uit de loopgraven zijn gaat de film totaal een andere kant op. Weg van die verschrikkelijke oorlog die te gruwelijk voor woorden was. De film zakte meteen in elkaar. Leuk dat we dan een karakter moeten volgen terwijl de gehaktmolens ergens anders bleven doordraaien. Dat hele stuk was een uitstap van het hele idee. Gebeurde bijna niks. Ja stolen een gans om die te delen. Daar viel het hele verhaal al in stukken. Werd langdradig met nutteloze scenes. Je kon gewoon de forward knop ingedrukt houden tot het einde wanneer ze weer uit de loopgraven moesten om een Franse loopgraaf binnen te vallen ondanks de vele verliezen. Die Generaal scene in die kamer? Toegevoegde waarde nul komma nul in die film. En blam het hoofdfiguur wordt neergestoken terwijl er al een wapenstilstand gold, Ja maak het nog dramatischer, Kan nog lopen ook. Iemand anders neemt het stokje over, en aan het einde van de film? Wat statistieken aan het einde. Konden we zelf al opzoeken, en Ja WOI was gruwelijk voor beide partijen. Deze film? Die ging door de gaap barrière heen. Er zijn veel betere WOI films in het verleden geweest dan deze. Iedereen vertelde hun eigen verhaal.
Het rare is van welk oogpunt je het bekijkt.... Het is gewoon hetzelfde. Franse, Engelse, Duitse. Het komt op hetzelfde neer. Totale waanzin voor alle partijen, Denk dat Netflix hiermee de plank behoorlijk heeft misgeslagen door weer het verhaal opnieuw te moeten vertellen. Onderwerp is al zo oud dat het meer heeft dan een baard. Dit is mijn mening.
Anderen kunnen misschien verrast zijn door deze film. (Voornamelijk jongeren) Deze film voegt niks toe aan de verschrikkingen die we (als het goed is) allemaal wel een beetje kennen. Genoeg WOII films om dat nog eens te benadrukken. Kannonenvoer..... Ja die term bleef wel voor eeuwig hangen. Ik zie geen relatie met de wereld van nu. Zat mensen die ze wel maken. Ik niet. Dit waren pas tijden die met geen enkele pen te beschrijven is. Zoek zelf maar het aantal slachtoffers een op. Zie dit niet dit al een soort van anti-oorlog film. Sinds de oudheid horen we steeds deze verhalen, en keer op keer komen ze weer terug: Oorlogen. Worden door de tijd steeds geavanceerder Niemand heeft het meer over veel vroegere veldslagen waarbij de doden en bijna doden het hele slagveld vulde. Di is maar een momentopname. Er staat nog vele oorlogen op ons te wachten die nog gruwelijker zijn dan deze.
Wat wilde de regisseurs van deze film nu aan ons vertellen? Was al toch duidelijk met "It's all quite on the western front" Het is een aanklacht tegen de mensheid. Dat hadden we toch wel door of niet?
Waarop zitten wij nu te wachten als je al dit soort films heb gezien? Waarschuwingen genoeg. We zien ook films waarbij we strijden tegen zelfs Aliens. En wij winnen ook nog. Hoe realistisch is dat dan? Een ras die vele duizenden jaren vooruit tov van ons zijn..... Blam en is einde oefening. Ja in onze fantasie winnen wij. Kijk eens naar WOI en WOII en dadelijk een mogelijke WOIII *gaat niet gebeuren, maar stel* Wie zijn wij dan?
Film probeert dat ook aan te tonen maar is niet uniek in zijn opzet. Teveel vaker gedaan. Hersenkraker was wel b.v. het verhaal van "The longest day" (Ja met antieke John Wayne) Spielberg deed het nog dunnetjes over,
ratfish
-
- 92 berichten
- 376 stemmen
Ijzersterk, ondanks de loopjes met de geschiedenis en het boek.
Beklijft eigenlijk op elk valk, afgezien van de weifelende start.
kos
-
- 46074 berichten
- 8459 stemmen
Nou ja, het Verdrag van Versaille verliep naar mijn idee toch ook wel wat anders..
martijnk
-
- 731 berichten
- 289 stemmen
Visueel is deze film een waar spektakel, deze maakt voor mij zelfs het debacle 1917 deels goed wat ik echt een draak van een film vond. Maar dat gezegd hebbende: De eerste wereldoorlog blijft gewoon minder interessant dan de tweede, hoeveel films ze er nog over maken er valt gewoon niet zo heel veel te vertellen en dit soort films zijn dan vaak ook volledig afhankelijk van de aktie.
Alles wat er buiten de loopgraven gebeurde interesseerde me eigenlijk niet zo heel veel. Het enige wat ik dacht was laat de actie maar weer terugkomen. Als dan 3-kwartier voor het einde van de film de oorlog voorbij is en de wapenstilstand is getekend ga je je ook terecht zorgen maken, want daarna gebeurt er eigenlijk vrij weinig meer en dat stuk hadden ze voor mij part weg kunnen laten.
Ik denk dat deze film beter was geweest wanneer ze heel de film lang in de loopgraven hadden gezeten, om een beetje dat claustrofopische gevoel te creeeren, maar als je eerst voor je leven vecht in de meest embarmelijke omstandigheden en in de volgende scene ga je boerenmeisjes op het platteland versieren komt dat toch minder sterk over.
Wat ik ook vond is dat de Duitsers in deze film volledig in de slachtofferrol gaan zitten. Zij willen de oorlog eindigen, de Fransen lijken dat niet te willen. Bij hen vallen de meeste slachtoffers op de meest lugubere manieren, zij tonen dan weer empathie als ze zelf iemand vermoorden. Dat stond me eerlijk gezegd best tegen. Ze zijn zeker vergeten dat zij deze oorlog begonnen zijn?
Al met al, net een krappe 7 wil ik best geven maar ik ben toch deels wel op m'n honger blijven zitten. Er had een stuk meer in gezeten.
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
Goed verhaal Theunissen. Ik twijfelde nog. Vond die loopgraven na '1917' wel welletjes. Op Film Vandaag vonden ze het een wat overbodige film. Maar misschien toch maar proberen, vooral vanwege het 'randgebeuren', waar ik in geïnteresseerd ben.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30447 berichten
- 5199 stemmen
De 3e verfilming van het bekende boek, de verwachting lag dus hoog. Misschien wel te hoog bij mij. Vooral de originele film uit 1930 maakte veel indruk. Een verfilming amper 12 jaar na het einde van de oorlog. Waarin we goed de impact zien van een klas jongere kerels die de oorlog ingaan vol vaderlandse trots, totaal niet wetende wat op hen afkomt. Om dan de gruwel van de oorlog er op te zien inhakken en de hoop snel verdwijnt.
De (tv)verfilming uit 1979 kon dan weer rekenen op grote namen als Donald Pleasence, Ernest Borgnine en Ian Holm. De versie uit 2022 is trouwens de eerste Duitse verfilming naar het origineel ook Duitse boek. En hier wordt vooral visueel uitgepakt en komt de impact van de oorlog zelf hard binnen. Maar ik mis wel de echte impact van het verhaal zoals de schrijver het bedoeld had. Iets minder dus, maar toch nog vrij goed door andere troeven.
Gerelateerd nieuws
Beste film: Alle voor een Oscar genomineerde titels en waar je ze nú kunt kijken
WOI-film 'Im Westen Nichts Neues' van Netflix bedolven onder de positieve recensies
WOI-film 'Im Westen Nichts Neues' van Edward Berger vanaf vandaag te zien op Netflix
Deze veelbesproken nieuwe films zijn vanaf deze week te zien op Netflix
Bekijk ook
Top Gun: Maverick
Actie / Drama, 2022
371 reacties
Zillion
Drama / Muziek, 2022
83 reacties
An Cailín Ciúin
Drama, 2022
63 reacties
Der Fall Collini
Drama / Misdaad, 2019
35 reacties
The Banshees of Inisherin
Drama / Komedie, 2022
115 reacties
Sergio Leone - L'Italiano Che Inventò L'America
Documentaire, 2022
2 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekeerste wereldoorlogtankstrijdperiode stukgerman soldierjaren 10aircraft
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.