• 11.795 nieuwsartikelen

Met onder meer: Catherine Clinch, Carrie Crowley en Andrew Bennett

Gesproken taal: Engels en Iers

Releasedatum: 13 april 2023

Plot An Cailín Ciúin

Het meisje Cáit wordt in de zomer van het jaar 1981 door haar familie weggestuurd. Ze trekt bij Seán en Eibhlín Cinnsealach in, een bevriend koppel van haar moeder dat ze voor de eerste maal ontmoet. Gedurende haar verblijf bloeit Cáit open en ontdekt ze een nieuwe levenswijze, maar stuit ze tevens op een geheim...

avatar van moviemike

moviemike

Simpelweg een wondermooi stukje cinema, dit verhaal over liefde geven en liefde nemen, over bescherming bieden en veiligheid voelen binnen een gezin. Prachtig vertolkt door een kleine cast, met op kop de jeugdige hoofdactrice. Het einde gaat recht richting het hart.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Mooi subtiel klein drama. De film plaatst het perspectief vanuit het meisje waardoor de meeste drama onder de oppervlakte blijft, goede keuze want anders wordt ie al snel te sentimenteel. Het einde is echt prachtig.

avatar van Brandt

Brandt

Schitterende film over het meisje Cait (prachtige vertolkt door de Catherine Clinch) dat door haar ouders emotioneel wordt verwaarloosd. Heel terloops en uitermate subtiel zien we hoe ze opbloeit tijdens de zomervakantie bij haar hartelijke tante en aanvankelijk stugge oom op het Ierse platteland. Het stel is kinderloos en heeft in tegenstelling tot haar eigen ouders en hardvochtige zussen wel oog voor wat er in Cait omgaat. Ze bloeit op, de pijn lijkt te weg te ebben, maar helaas komt aan vakantie een eind en moet ze terug naar haar geboortedorp. Heb soms met een brok in mijn keel zitten kijken en genoten van dit strak geregisseerde pareltje.

avatar van K. V.

K. V.

Toch een opmerkelijke taal dat Iers, het is toch heel wat anders dan Engels.

Nu de film zelf was niet mis. Een trage film, maar storend vond ik het eigenlijk niet. Het kwam allemaal heel authentiek over en de cast deed het uitstekend.