SLC Punk! (1998)

Komedie / Drama

geregisseerd door James Merendino
met Matthew Lillard, Michael A. Goorjian en Devon Sawa

De film vertelt het verhaal van een aantal jongeren dat hun saaie, gewone leventjes zat wordt. Ze besluiten hun leven te veranderen en beginnen tegen alles en iedereen te rebelleren.

avatar van Macmanus
Vond dit een erg leuke film, grappige momenten.
En een goed einde.

4 sterren.

En streeter waarom 1.5 sterren?

Hilarische momenten afgewisseld met zeer dramatische. Alleen de plotselinge omslag in de film van leuk en aardig naar triest ging iets te abrupt imo. Ondanks dat 3,5*

Lillard speelt fantastisch!

een van de weinige film die ik ken die een beetje serieus met de punk omgaat.

avatar van synesthesia
Mooi hoe hij toch uiteindelijk in ziet hoe het in elkaar zit.
Erg leuke film, en niets dat ik eerder heb gezien. 4*

Respect for the SLC.

Hankieh
leuke film, kon alleen maar het eerste half uur zien
kijk later de rest wel

Hankieh
Uiteindelijk nooit meer gekeken, wel aan gedacht dat ik hem zeker wou zien maar was naam vergeten tot dat ik 'Mijn updates' uitvond xD

avatar van totalreject
Raar trouwens dat deze film nooit buiten Amerika is uitgebracht. Ik heb hem jaren terug wel een keer op tv gezien en vlak daarna maar de Amerikaanse dvd geimporteerd. Ik denk dat dit echt een zwaar onderschatte film is.

Goede film! Vol leuke quotes, en een vet einde.

avatar van Raab
Heb de film al een aantal jaar terug op tv gezien, heb me toen erg goed vermaakt! Maar het lijkt erop dat SLC Punk niet gauw op tv verschijnen zal.. en dvd's zijn hier ook niet te koop.. jammerrr!

avatar van Inland Rabbit
Anarchy! PUNK! Fuck all! yeah!

Eigenlijk zou ik hier mn bericht moeten stoppen, maar meh ik ben gene echte punker, schoppen doe je voor een reden en niet voor the sake of it.

Qua sfeer is de film goed getroffen. Zeker in het begin is het allemaal niet diepgaand, maar de film zit vol onzinnige lines, gezuip, gevechten en vette muziek van o.a Ramones, Dead Kennedies en Minor Threat bijv. .
De kale visie, vertelstijl en omgang met drank en drugs doet soms wel wat aan Trainspotting denken, met de grote punkinslag. Leuke hier is, dat het hoofdkarakter ons ook echt midden in de camera aanspreekt. Net alsof je naar een docu over zijn leven kijkt, wat ook eigenlijk wel zo is.

Naarmate de film vordert kantelt het geheel wel. Personen komen tot nieuwe inzichten wat betreft hun leven, punk en anarchie en ook wij krijgen daardoor een ander aspect in beeld. Interessant en maakt het zeker niet eenzijdig, al werd het dat toch niet snel, door de leuke monologen en dialogen.

Een leuke, niet al te serieus te nemen kijk op punk en in zekere zin ook een leuke karakter en culturschets, maar dan ga ik alweer te ver waarschijnlijk. Gewoon leuk, mede door de vette soundtrack.

avatar van givemefire
gewoon zaalig deze film heb ik al zoveel keer gezien hij hij blijft geweldig.
heroin bob is zo giere! "Well, it's a crazy, fucked up world! And we're all just barely floating along, waiting for somebody that can walk on water."
geniaal

avatar van Fza
Fza
Raab schreef:

Ik heb hem op tv gezien toen ik nog op de middelbare school zat, pakweg 12 jaar geleden daarna nooit meer.

Leuk om nog een keer te zien had verwacht dat hij minder leuk zou zijn dan dat ik mij herinnerde maar blijft een goede film. Kon me het hele coming of age gedeelte niet meer herinneren, film begint inderdaad wat oppervlakkig maar maar gaat toch nog wat de diepte in en komt uit eindelijk nog met een lekker cynische boodschap. Blijft een leuke film.

Het thema wij tegen hun en de achterliggende gedachte dat je niet aan 'het gewone leven' kan ontsnappen wordt heerlijk uitgewerkt. Top muziek en top gevoel super chille film

avatar van Pruim
Waarom is deze film nergens verkrijgbaar en zo fucking belachelijk onbekend?

avatar van erik1677
geweldige film, snap ook wel waarom Wes Craven, Matthew Lillard uitzoch om mee te doen aan scream.
Hier speelt hij wel heel erg goed.
Vooral de scene waar een vriend van hem net is overleden, in een woord geweldig.
echt een heerlijke film.

avatar van Fonzzz002
Een interessante kijk in het leven van een punker. Wat SLC Punk goed maakt is de wijze hoe het de levens van de punkers neerzet. Het kiest geen kanten: het zegt niet dat Stevo moreel goed of fout is, of dat de visie die hij heeft over punk & anarchie de juiste is, het laat alleen zien hoe Stevo naar de wereld kijkt. Regelmatig draait Stevo om en breekt de 4e muur om zijn mening over de hele situatie uit te leggen, wat voor meerdere grappige & sterk uitgewerkte scenes zorgt. Dit is verteld in een 90 minuten rit van punkmuziek, drugs, alcohol, seks, geweld en als kijker word je er middenin gegooid. Ik ben niet bijzonder goed bekend met de punkwereld, maar ik weet genoeg om bepaalde trekjes van de personages terug te herkennen in mensen die ik heb ontmoet. Deze herkenbaarheid zorgde ervoor dat ik op bepaalde momenten hard kon lachen om opmerkingen van Stevo of de wijze hoe andere mensen reageerde op zijn gedrag.

Het eerste halfuur vond ik ijzersterk en zat ik op het puntje van mijn stoel, maar ik merkte na verloop van tijd dat mijn interesse minder werd. SLC Punk is één van de levensstijl-films waarvan het verhaal geen focus heeft en dit is de reden dat ik gemiddeld minder in de latere scenes geïnteresseerd was. “Hij heeft ook dit meegemaakt, en dit, en dit, en dit en dit”. Het sprong van situatie naar situatie en ze hadden meestal geen sterke samenhang. Op gegeven moment was het mij duidelijk genoeg wat voor levensstijl hij had waardoor de latere scenes eerder als een herhaling voelde dan dat het een interessante nieuwe gebeurtenis was. Ik hoopte op een soort interessante wending die het narratief vers hield, in zekere zin kwam deze, maar niet op een wijze die voldoende afwisseling bood.

Ik zou het geen meesterwerk noemen en van de daken schreeuwen dat je het gezien moet hebben, maar ik vond het ondanks zijn mindere kanten een hele aardige film die op sterke wijze het leven van een fictieve punker omschrijft.

3,5/4*