Magic (1978)

Drama / Thriller

geregisseerd door Richard Attenborough
met Anthony Hopkins, Ann-Margret en Burgess Meredith

Corky, de assistent van een illusionist verprutst zijn eerste solo optreden helemaal. Hij krijgt een buikspreekpop met de naam Fats om zijn optredens te verbeteren. Een paar jaar later is Corky wereldberoemd, maar Fats heeft een eigen wil gekregen en wil de rollen van buikspreker en buikspreekpop graag omgedraaid zien.

avatar van bioscoopzaal
Ik heb ooit het boek gelezen, en dat was best spannend. De film heb ik helaas nooit gezien. Dit is echt zo'n film die je haast nergens meer tegenkomt ...

Deze was echt spannend, herriner ik me, ik geef em nu 4*

avatar van aslan
Ik heb ooit het boek gelezen, en dat was best spannend.

Wie schreef het boek?

avatar van Mac Hammer Fan
William Goldman, auteur van MARATON MAN, schreef het boek. Richard Attenboroughs horrorthriller is een juweeltje.
Met een schitterende Anthony Hopkins in de hoofdrol.
De film komt nu uit in de States (Dark Shy) (en was al eerder uitgebracht in China met Engelse audiotrack en Engelse ondertiteling.)
Misschien komt hij binnenkort eindelijk uit R2 met Nederlandse ondertiteling. Warm aanbevolen.
Ik vind het in elk geval een klassieker.

avatar van Mac Hammer Fan
Hoe goed Anthony Hopkins wel degelijk is wordt geillustreerd door het feit dat hij maandelang getraind werd door een professionele buikspreker, teneinde deze kunst ten volle te beheersen. Dit verhoogt zijn prestatie fenomenaal, want hij moet hier twee verschillende persoonlijkheden vertolken.
Hij had hiervoor minstens een Oscar-nominatie verdiend!

avatar van T.S.S.A.
Wat een geweldige film is dit... heb hem gister gekeken en de film barst van de originaliteit en het tempo ligt lekker hoog wat je ook niet verwacht van een film uit '78. Er waren maar een paar kleine dingetjes die ik niet perfect vond. De muziek was soms wat saai en de acteerprestaties soms ietsjes onder het gewenste niveau. Behalve natuurlijk van de weergaloze Antony Hopkins hij bewijst hier nogmaals waarom hij mijn favoriete acteur is!!!

Een geweldige film die veel meer mensen moeten zien...

avatar van dorusjuhh
is dit een horror ????

Meneer Bungel
dorusjuhh schreef:
is dit een horror ????
Absoluut niet, drama/thriller is de beste omschrijving.

Op zich een uitstekend werkje van Attenborough en Hopkins, maar toch kon ik me niet altijd even goed inleven in de bizarre relatie tussen Corky en Fats. Bij momenten wordt hier Hitchcock naar de kroon gestoken; het sfeertje is lekker droog en toch erg sinister. Naar het einde toe wordt het allemaal steeds spannender met uiteindelijk een schitterend slotakkoord.

4,0*.

avatar van Drs. DAJA
Ontzettend goede thriller die richting de horror neigt. Anthony Hopkins speelt één van de beste rollen uit zijn carriere als een wat twijfelachtige poppenspeler. Het grimmige aspect in de liefdesrelatie krikt de film naar een heel ander niveau. Het meest memorabel is duidelijk de scene waarin Hopkins' manager hem vraagt om de pop vijf minuten niet te laten spreken. Wonderbaarlijk sterke scene waar met minimale middelen en geweldig acteerwerk een intense spanning wordt opgeroepen. Ik ging niet in ieder aspect van de film even goed mee maar de geweldige manier waarop een psychische aandoening wordt getoond maakt dit toch echt tot niets minder dan een meesterwerk. Magic is zeer beklemmend en geeft je een gevoel mee wat nog een behoorlijke tijd nabruist.

avatar van mayhemblik
Wauw wat een geweldige film dit zeg, briljant acteerwerk in een prachtig verhaal.
Inderdaad Drs.DAJA wat een zenuwslopend stukje was dat zeg en ik zat zelf verdomme ook gewoon te zweten, werkelijk geweldig.
Ik geef hem nu 4**** maar een verhoging zit er hoogstwaarschijnlijk nog wel in.
Ik zou hierna State of grace gaan herzien maar ik heb voor vanavond genoeg gehad, ik laat deze film maar even bezinken.
Nogmaals, meesterwerk!!
Oja, hoe hebben ze in godsnaam die pop gevonden, hij lijkt sprekend op A. Hopkins.

avatar van mayhemblik
Halfje derbij, krijg hem niet uit mijn lelijke kop.

avatar van nognooit
Sterke film die geheel onterecht wat onbekend is.
Hopkins speelt erg sterk en de spanning wist mij geregeld goed bij de strot te pakken. Vooral het begin zit erg goed en vlot in elkaar, daarna zakt het tempo zodat Corky (Hopkins) wat meer diepgang krijgt.

Het einde gaf mij trouwens wel een rilling.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hitchcockiaanse Hopkins.

Het is niet zozeer de suspense en kleine cast die deze thriller doen denken aan Hitchcock, maar vooral Hopkins zelf. De beroemde regisseur zou hoogstwaarschijnlijk graag met hem gewerkt hebben. Hier is hij in topvorm als doorgedraaide goochelaar in een verhaal dat vaak broeit en bij vlagen erg spannend is.

Zeer goed.

Los van het einde ....een briljante film!

avatar van mcdaktari
Deze film zou ik echt graag nog eens een keer zien want ik heb hem ooit gezien, zeker 30 jr of langer geleden en kan me nog herinneren dat ik het toen een hele goeie film vond.
Hij is iig geval moeilijk te vinden op de bekende sites, jammer

avatar van K. V.
Dit was een aangename verrassing. Het is een origineel verhaal die voor z'n leeftijd totaal nog niet verouderd is. Het tempo zit goed en weet de hele speelduur te boeien.
Ook de cast is goed op dreef, al is het vooral de toen nog jonge Anthony Hopkins die de loef afsteekt.
'k zou de film wel niet meteen onder horror klasseren, eerder drama/(psychologische) thriller. Voor de rest zaten er ook nog enkele leuke oneliners in om de boel wat op te vrolijken.
Een goeie film.

avatar van handelaar
Persoonlijk vind ik dit een van Hopkins beste rollen.
Gelukkig heb ik de dvd9 onlangs weten te bemachtigen want deze film is me altijd bijgebleven.
Je kijkt na het zien van deze film gegarandeert heel anders tegen zo'n beekspreekpop aan.

avatar van wendyvortex
Geweldige horror/drama met een prachtrol van Anthony Hopkins en de buikspreekpop Fats.
Hopkins staat net op doorbreken als goochelaar/ventroliquist, maar knijpt er tussen uit om z'n oude jeugdliefde en haar man op te zoeken.
Fats vindt het allemaal maar niks en lijkt langzaam steeds meer invloed op Hopkins uit te oefenen.
Ik ga vannacht dromen van die pop......meesterwerkje!

avatar van mikey
Puike prestatie van hopkins als kaartmagier en buikspreker. Compleet geloofwaardig! De pop was ongelooflijk eng. En fijne rollen van de rest. Met name Burgess. Film verzandde niet in een killing spree flick zoals maniac of ms 45 etc waar ik even bang voor was.

avatar van dutchtuga
mikey schreef:

Verwachtte je dat echt van een film geregisseerd door Attenborough?

avatar van mikey
Nou ja, het is wel het verhaal van dat soort films: moeten blijven moorden wanneer je keer op keer betrapt wordt.

avatar van dutchtuga
Geweldige film met een ijzingwekkend goede Hopkins! Die '5 minuten scène' moet toch wel één van de beste dingen zijn die ik de laatste tijd heb gezien.

Langere recensie:

Magic (1978, Richard Attenborough) - cultmoviesreviewed.com

avatar van Flat Eric
Dit is een erg goede thriller. Ik had deze nog nooit gezien maar heeft mij niet teleurgesteld. Integendeel.
Het is geen Chucky of Annabelle verhaal (zeker geen horror) maar een spannend en treurig relaas over het leven van buikspreker Corcky.
De scene van 5 minuten met Fats en zijn manager geeft dat duidelijk weer.
Aanrader!

avatar van clubsport
sterke thriller waarin hopkins zijn rol als iemand met een soort van gespleten persoonlijkheid die niet zonder zijn buikspreekpop kan heel sterk neerzet .
Het eind vond ik helaas wat minder maar nietemin een goede film .

avatar van Woland
Best een vermakelijk filmpje. Echt horror is het niet (en dat label heeft het op MM dan ook niet), en het verhaal volgt ook een redelijk te verwachten verloop, maar met name het puike acteerwerk van Anthony Hopkins, die de escalerende gekte en manie van Corky uitstekend belichaamt, en eigenlijk ook van de rest van de cast maakt het een solide thriller. Het is het verhaal van de onzekere goochelaar Corky Withers, en wat sullige, verlegen jongen met technisch prima goochelskills maar met veel te weinig stage presence om van zijn show een succes te maken. Maar op een gegeven moment komt hij met een leuke gimmick: de grofgebekte buikspreekpop Fats in combinatie waarmee hij wel uit de verf komt. Waar we echter al snel achterkomen is dat Corky psychisch niet al te stabiel is; het karakter van Fats is een uiting van schizofrenie en 'dwingt' hem al snel tot gewelddadige, primaire reacties. Een soort van Mr. Hyde tot Corky's Jekyll.

Hoe de vork in de steel zat, en de ontwikkelingen gedurende de film, waren dus niet heel verrassend, maar alsnog vermaakte ik me prima met de mentale ontrafeling van Corky. Tot mijn verbazing kwam ik ook nog een sample tegen die door het onovertroffen (ahem) Therapy? gebruikt is in het noise-klassiekertje Dancin' with Manson - 'Take the knife upon the hill, lover... And kiss the girl goodbye.' Niet heel relevant voor mijn beoordeling van de film, maar toch een leuk puntje trivia voor ondergetekende.

avatar van baspls
Richard Attenborough kennen we natuurlijk van zijn grootschalige epische-oorlogsdrama's. Tussen A Bridge Too Far en Gandhi maakt hij echter een totaal ander soort film.

Magic gaat over goochelaar Corky. Zijn eerste solo-optreden loopt volledig de mist in, maar dan voegt hij een buikspreekpop toe aan zijn act en is hij ineens een daverend succes. Hij is zo succesvol dat een agent wil dat hij een pilot voor televisie opgaat nemen. Zodra Corky hoort dat hij daarvoor een medisch onderzoek moet ondergaan neemt hij de benen en vlucht terug naar het plaatsje waar hij is opgegroeid. Daar komt hij zijn oude jeugdliefde tegen. Erg bijzonder lijkt de truc van Corky eerst niet, maar dat veranderd snel als we zien dat zijn pop blijft spreken, ook als er niemand is om het te zien.

Anthony Hopkins speelt een bijzonder goede (dubbel)rol. Hij weet de personages van Corky en Fats goed uit elkaar te houden en de manier waarop Corky op stress reageert komt ook heel natuurgetrouw over. Natuurlijk is het wel een beetje de Hollywood-versie van schizofrenie, maar het blijft een knap staaltje acteerwerk.

Echt super spannend is de film niet, maar de opbouw is goed en het weet je aandacht lang genoeg vast te houden. De pop is niet echt eng een groot gedeelte van de tijd. Wat eerder verontrustend is, is dat Corky doorgaat met buikspreken, zelfs als hij op sterven licht. Het ultieme bewijs dat het geen act is.

De film zat goed in elkaar en was prima opgenomen. Jerry Goldsmith maakte een mooie soundtrack voor de film die al een klein beetje deed denken aan wat hij later voor Psycho II zou maken.

avatar van John Milton
Zoals andere users al hebben aangekaart is Magic (1978) geen volbloed horror waarbij het bloed het beeldscherm uitdruipt. Integendeel. Maar een acteur als Hopkins langzaam aan zien ontrafelen en van het padje afglijden is uiteraard de moeite waard, voor wie het geduld op kan brengen. Niet dat Magic enorm traag is, maar als horrorliefhebber zou je desondanks beter niet met Annabelle of Chucky verwachtingen de film in moeten gaan. Richard Attenborough ook in de regiestoel, hoe is het mogelijk.

avatar van FlorisV
Dat de kunsten van Hopkins verder gaan dan acteren, bewijst hij hier:
Anthony Hopkins interview MAGIC (entrevista MAGIA) ventriloquist - YouTube

Ik vond het maar een matige film. Het duurde allemaal erg lang. De pop zag er goed uit.