Quadrophenia (1979)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Muziek

geregisseerd door Franc Roddam
met Phil Daniels, Sting en Leslie Ash

Londen 1964. Jimmy en zijn maten zijn Mods. Ze verdelen hun tijd tussen dansen en het vechten met de Rockers. Jimmy heeft echter moeite met zijn schijnbaar zinloze bestaan dat alleen verlicht wordt door de vriendschap met zijn maten die in hetzelfde schuitje zitten. Hij is verward, boos op alles en iedereen, op zoek naar zijn identiteit en staat op de rand van zelfvernietiging.

Geweldige film over de jongerencultuur in het Engeland van de jaren 60. De Mods en de Rockers slaan er vrolijk op los op het strand van Brighton. Daarnaast gaat het verhaal over vriendschap en loyaliteit. Puik acteerwerk en de sfeer van de 60's perfect weergegeven door de regisseur. Daarnaast doet de geweldige muziek ook wonderen. A must see!

avatar van Drs. DAJA
The Who...
Weer een topfilm

avatar van tondeman
Met Sting en toch geweldig cool.

Gisteren gevonden op de rommelmarkt voor een eurooke. ZA-LI-GE film, vooral voor wie van retro houdt ook.
Prachtige acteerprestaties en een supercoole bijrol voor Sting
Heb em gevonden dus op video, zonder ondertitels, wat extra leuk was omdat je dan meer op de taal let.
Aanrader.

avatar van Erwinner
Redelijke film die goed aansluit bij mijn filmsmaak.

Het eerste stuk is wat mij betreft het sterkste stuk, daarna zakt het toch wat in. Jammer dat die lijn niet werd doorgetrokken.
Enkele bijrollen waaronder die van Sting waren best droevig geacteerd.
Maar Phil Daniels speelt de hoofdrol en dat maakt een hoop goed, al is het pillen effect dan weer niet realistisch weergegeven.

Toch wel leuk om gezien te hebben. Twijfel nog tussen een 3.0/3.5*

Reinbo
Film geeft mooi tijdsbeeld en laat goed zien hoe 'onschuldig' rellen soms ook zijn. Maar al met al is het allemaal net iets te braafjes om een echt hoge score te krijgen. Dus 3,5 voor een aardige coming of age vertelling.

avatar van Kraay
Aanrader, overtrof mijn (hoge) verwachtingen. Personages zijn stuk voor stuk memorabel, vooral Ace Face, ik heb al zijn screentime dubbel bekeken (rest van de film niet). Beelden sluiten goed aan bij de muziek. Een sfeerschets, die zeker niet onderdoet voor films als 24 Hour Party People en Control (ja andere periode ik weet het).
Erg fijne toevoeging aan de pakketservice.

avatar van Mochizuki Rokuro
Vond het eerlijk gezegd nogal tegenvallen.

Vind persoonlijk dit Who album eerlijk gezegd beter dan het bekendere Tommy, maar bij de films is het andersom zo blijkt. Wat niet meehielp was de erg slechte, want ongelofelijk donkere, transfer op de Universal DVD. Verder vond ik de uitstraling van de film ook nogal rommelig en kneuterig (in het visuele was weinig leuks te ontdekken (Brighton kiezel strand wel aardig, einde bij de kliffen ook niet opzienbarend) en kwam het bekende gegeven toch niet zo uit de verf. Toch wel vaker en veel beter gezien al doet de enthousiaste jonge (onbekende) cast het wel vol overtuiging.

Tand des tijds niet doorstaan, zo vrees ik. O ja, wel fijn om Toyah Wilcox (heb ik een zwak voor, zijnde mrs. Robert Fripp) te zien.

avatar van Verhoeven
Enig minpunt is het feit dat de oorspronkelijke 35MM copie zonder beeld of geluid gerestaureerd te hebben meteen werd omgezet voor de dvd. Daardoor doet de film af en toe wat oubollig aan terwijl dat niet hoeft als ze de film handen gerestaureerd. Je ziet trouwens de overgangen zoals je dat ervaart in een bioscoop. Steeds naar ongeveer 20 minuten.

Qua inhoud dik in orde! Daarbij vond ik vooral de persoonlijk zoektocht van Jimmy naar de zin van het leven, de liefdesverdriet dat hij oploopt en dat hij een plekje in deze maatschappij zoekt heel knap in beeld gebracht. Waarbij de muziek het een en ander verklaard. Het tijdsbeeld vond ik ook perfect weergegeven. Aangrijpende film die ik zeker nog eens wil herkijken. Maar dan wil ik wel zeker weten dat het beeld en geluid gerestaureerd is want dit was drie keer niks...

Voor het eerst sinds 20 jaar bekeken. Nu op DVD.
Blijft een topper! Met een geweldige soundtrack!
"We are the Mods"

avatar van Askikker
Jammer; de plaat vinden de echte Who fans doorgaans veel beter dan Tommy, waarvan de film nou juist weer wél vijf sterren scoort. Maar ja; een rockband moet natuurlijk nóóit Sting in een film mee laten spelen. Maar aan de andere kant deden Elton John en Tina Turner in Tommy net weer mee, maar die zelfs die wisten het niveau van de film niet naar beneden te trekken.

Don Dijk
Ik vond Sting best cool eigenlijk hiero.

avatar van JJ_D
Indertijd misschien een brandend actuele film, maar anno 2009 doet 'Quadrophenia' bijzonder gedateerd aan. Vooral de matige acteerprestaties en het lelijke camerawerk zijn bijgebleven...

Lelijk camerawerk..?

Verhoeven schreef:
Lelijk camerawerk..?

Ja, of niet soms...?

avatar van Verhoeven
Hoe constateer je zoiets..?

Verhoeven schreef:
Hoe constateer je zoiets..?

Op basis van het gevoel dat je overhoudt na het kijken van een bepaalde film. "Vond ik dit nu mooi in beeld gebracht, of lelijk?" Het antwoord hier was - voor mij - lelijk. De enscenering is daarom niet slecht, maar werkt esthetisch niet (onder andere omwille van de walgelijke kostuums en dito setting).

Maar kan je zo'n kritiek eigenlijk wel rationaliseren?

Dick2008
Ik ben het wel eens dat deze film nogal gedateerd overkomt en ik vind hem minder spectaculair dan de eerste keer dat ik hem zag wat al weer jaren geleden is. Blijft wel mooi gezicht die vele scooters. Die verdwenen steeds meer uit het straatbeeld. Nu zijn ze, weliswaar gemoderniseerd, weer helemaal in en de brommers zijn uit ha ha.

avatar van judgepaddy
Deze film toen in de bios gezien. Naast me zat een dronken engelsman die regelmatig met zijn voeten op de grond stampte en tegen het stoeltje voor hem ging boksen, en riep:"Kill the fokkin' piggs"

Die Lambretta scooters waren wel schitterend overigens.

avatar van Gangleri
Een lichte versie van zowel "Trainspotting" and "A Clockwork Orange". Wel leuk om een keer gezien te hebben. De brommers van de "Mods" zijn inderdaad geweldig.

Reinbo
Toch wel sterk filmpje. Mooi portet en tijdsbeeld. Blu ray van Criterion is zeer aan te raden.

In de kern een (zeer) Britse film over de worsteling van jongeren op zoek naar hun identiteit. Een combinatie van een drama en een rockfilm, dat een duister, pessimistisch, somber en gedetailleerd beeld schept van de (mod) subcultuur in het Londen van de zestiger jaren. In het oog springen de ongerustheid en vrees bij de tieners en de leegheid van de massa. Vooral ook aanbevolen voor de fans van The Who.

avatar van 93.9
Kort: This movie rocks! Of beter mods!
Zo f**king Brits. 4,5 ster

avatar van de grunt
Well, people try to put us down
Talkin' bout my generation
Just because we get around
Talkin' bout my generation
The things they do look awful cold
I hope I die before I get old

avatar van Boenga
Het eerste half uur vond ik een ronduit saaie bedoening. Een tijdsbeeld van een specifieke groep jongeren, met fuiven en muziek, maar inhoudsloze dialogen.
Daarna komt het personage van Jimmy op de voorgrond: zijn twijfels, ongenoegen, frustraties, desillusies. De 'mods' zijn voor hem veel meer dan kameraden in het uitgaansleven; hij ziet het als een protestbeweging, bijna een revolutie - maar beseft niet dat hij zowat de enige binnen de groep is met die kijk.

Naast de persoonlijkheid van Jimmy is de vete tussen mods en rockers is een belangrijk onderdeel van de film; de vete en vooral de onzin ervan: andere kledij, ander vervoer, andere muziek, maar zijn we binnenin niet allemaal dezelfde...? Bij de 'veldslag' in Brighton kwam Black (2015) in m'n gedachten: het is van alle tijden, zou ik denken.

Sting verdient het niet om bij de cast in de top drie te staan; hij is maar beperkt aanwezig. Al is zijn rol wel veelzeggend: een 'big man' bij de mods, maar in het dagelijkse leven bijna een slaafje...

Gedateerd: ja, maar eigenlijk stoorde me dat helemaal niet.
Goeie film, cultfilm; maar niet sterk genoeg om van een 'cultklassieker' te spreken...

avatar van Roger Thornhill
Te lang geleden gezien om nog enige herinnering aan te hebben, en bovendien kende ik de plaat toen nog niet. Nu herzien, en het was toch wel een heel andere film dan ik eigenlijk had verwacht, met minder muziek om de beelden te sturen en veel meer serieus drama. Als je deze film ziet als uitbeelding van hoe een vrij kansloze jongere probeert om te gaan met het vinden van een richting in zijn leven terwijl het zielloze arbeidersbestaan hem bedreigt, zou je kunnen zeggen dat Quadrophenia niet wezenlijk anders is dan Saturday night and Sunday morning 19 jaar eerder of Trainspotting 17 jaar later, maar de achtergrond van Mods versus Rockers, de bijbehorende stijlgevoeligheid, de nadruk op muziek en het portret van een tijdsgewricht waarin zowel de regisseur als de vier Who-leden opgroeiden maken hier toch een wezenlijk andere film van. Phil Daniels is Jimmy zoals ik maar weinig acteurs met hun rol vereenzelvigd heb gezien, zijn vriendengroepje is scherp getekend, en de dramatische spanning blijft wat mij betreft de hele film door gehandhaafd. Nog altijd een vrij intense ervaring die ik absoluut niet gedateerd vind. En nogmaals, Phil Daniels máákt de film.
        Gezien via de Universal-Blu-ray uit 2011, met uitstekend beeld en geluid + Nederlandse ondertiteling op mijn versie + audiocommentaar van Franc Roddam, Phil Daniels en Leslie Ash + twee leuke docu's van samen vijf kwartier. Opmerkelijk dat er bij dat audiocommentaar wel wordt ingegaan op hoe on-politiek-correct sommige opmerkingen van de personages over het enige Jamaicaanse personage (Ferdy de dealer) zijn, maar dat daarnaast niemand iets vertelt over hoe gangbaar zijn aanwezigheid in een verder geheel blanke groep was en of dat iets zegt over de Mod-cultuur.