Birdy (1984)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Alan Parker
met Nicolas Cage, Matthew Modine en John Harkins

Birdy, een Vietnamveteraan, is zwaar getekend door zijn oorlogservaringen. Hij verblijft, totaal in zichzelf gekeerd, in een psychiatrische instelling van het Amerikaanse leger. Als kind was hij bezeten door het idee te kunnen vliegen als een vogel en nu gelooft hij dat hij één van zijn gevleugelde vriendjes uit zijn jeugd is. Hij zit dagenlang gehurkt op de rand van zijn bed naar het licht te kijken dat door het kleine raampje naar binnen valt. Medicatie heeft op Birdy geen vat meer en ten einde raad doen de psychologen een beroep op Al Columbato, een jeugdvriend van Birdy en eveneens gewonde Vietnamveteraan. Al probeert, door het ophalen van gezamenlijke jeugdherinneringen, Birdy uit zijn droomwereld te bevrijden...

Erg goede film, die prachtig de intense vriendschap van Cage en Modine beschrijft. Heb me niet gestoord aan het abrupte einde, behalve dan dat de film over was en ik weer terug in mijn eigen werkelijkheid werd gezogen vanuit een dromerige en aparte film. De film is trouwens onder gewaardeerd en heeft nooit de aandacht gekregen die het verdiend.
Deze film is me ook altijd bij gebleven en staat dan ook op een plek in mijn top 10.

(TopFilm)

Puike, gevarieerde film over vriendschap, met symboliek en toch als hoofdthema "vrij zijn" al krijgen de gruwel van de oorlog en de natrauma's ervan zeker de nodige kritische belangstelling.
Eigenlijk de film van Alan Parker die me het best heeft bevallen. Mooie, de interesse gaande opbouw, camerawerk, vaak pittige dialogen of monologen en bovenal het schitterend acteren van Matthew Modine en Nicolas Cage (toch ook één van zijn topprestaties).
Indringende muziek van Peter Gabriel.

avatar van Mac Hammer Fan
Prachtige fabel over twee jeugdvrienden die zwaar gehavend uit Vietnam terugkeren. Al heeft een verminkt gezicht dat met een verband is omzwachteld. Hij bezoekt in een militair hospitaal zijn vriend Birdy die weinig lichamelijke letsels heeft opgelopen maar psychisch zwaar toegetakeld is. In de houding van een vogel met gebroken vleugels zit hij naakt in zijn cel neergehurkt. Al probeert hem tot de realiteit terug te brengen...
Alan Parker graaft in flashbacks gelukkiger tijden op van twee kameraden uit een arbeidersbuurt in Philadelphia. We merken hoe ze samen duiven vangen, hoe Birdy smoorverliefd wordt op een goudgele kanarie en hoe hij met kunstvleugels over een vuilnisbelt probeert te vliegen. Hiermee stijgt hij natuurlijk boven de morele vuiligheid van een corrupte maatschappij. Op het einde krijgt de kijker nog een onverwachte anti-oorlogstirade voorgeschoteld.
Een aparte mooie film met veel symboliek, vreemd en fascinerend. Wel soms wat deprimerend. De karakterstudie is uniek. Stijlvol gefilmd door Alan Parker en voorzien van een mooie soundtrack van Peter Gabriel.

avatar van Filmkriebel
Zeer mooie film die je op twee niveaus kan bekijken. Ik vond de bijna onmogelijke vriendschap tussen Birdy en Al het best werken. Zo hartverwarmend dat een wat brutale vlegel als Al zo'n bijna passionele vriendschap onderhoudt met een jongen bij wie er duidelijk wat los zit, en dat hij het altijd voor hem opneemt. Ik weet niet welke ik het mooiste van de twee personages vond. Wie hier een anti-oorlogsboodschap achter wil zien zit evenzeer goed (vogel in een kooi, vrijheid, got it?) Prachtig gespeeld door Nicolas Cage en Matthew Modine, en zeker een ten onrechte onbekeken film. En ja, dat einde, hoe kan je er niet van houden?