The Commitments (1991)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Muziek

geregisseerd door Alan Parker
met Robert Arkins, Andrew Strong en Johnny Murphy

Jimmy Rabitte krijgt het geniale idee om een soulband op te richten in zijn kleine dorpje boven Dublin. Ten eerste heeft hij musici en zangers nodig. Wanneer hij drie zangeressen, een zanger en een trompettist vindt begint het te lopen. Langzaam weten The Commitments zich op te werken naar de top. Interne strubbelingen brengen de toekomst van de band echter in gevaar.

53 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van panax
geplaatst: 22 november 2009, 22:39 uur [permalink]
topfilm,verscheidene keren gezien,wat een soul en wat een blues,en wat een heerlijke humor,britse humor is gewoon top !!! 😄

avatar van J. Clouseau
geplaatst: 29 december 2009, 09:39 uur [permalink]
De beste film die ik in maanden heb gezien. Echt zo'n overhéérlijke film vol droge humor, hilarische situaties in werkemans-Dublin (dat taaltje!) en schitterende muziek. Het verhaal mag dan misschien wat 'dertien in een dozijn' klinken, maar het scenario is schitterend uitgewerkt en de acteurs, muziek en humor maken alles af. Echt een fantastische film, een dubbel en dikke aanrader. Deze film heeft pas soul!

avatar van b00ts
geplaatst: 28 juli 2010, 20:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uiterst vermakelijke film, met goede muziek en dito acteerwerk. Beetje jammer dat Wilson Picket /spoiler] niet meespeelt. Vooral het begin van de film vind ik geweldig..... de 'audities'..... Vier sterren dus.

avatar van jikamajoja
geplaatst: 3 augustus 2010, 12:30 uur [permalink]
Echt supergoed, zowel de muziek als de film !

avatar van speedy23
geplaatst: 28 augustus 2010, 16:54 uur [permalink]
Deze avond 'The Commitments' gratis meepikken.

Affiche.

avatar van Brix
geplaatst: 28 augustus 2010, 17:08 uur [permalink]
Dat ziet er goed uit speedy.
Veel kijk- en luisterplezier gewenst.

avatar van 93.9
geplaatst: 31 januari 2011, 19:23 uur [permalink]
Zonder deze film hadden The Corrs, die van Radio en Breathless misschien wel nooit bestaan.
Zij deden daar auditie en ontmoeten daar hun manager.
Ze zijn zelfs nog in de film gezien.

Leuke film!

avatar van Sergio Leone

geplaatst: 13 april 2011, 17:55 uur [permalink]
Heb de boek gelezen - een zeer amusant werkje. Moet de film maar eens zien.

Akron777
geplaatst: 21 mei 2011, 18:47 uur [permalink]
Fantastische film. Goede muziek, de nodige portie humor.

geplaatst: 12 juli 2011, 00:53 uur [permalink]
Geweldige film met prachtige soundtrack, afgewisseld door heerlijke humor.
Wat mij bovendien bijzonder aansprak was de hele sfeer van de film: typisch Iers.

Avond aan avond, zeven dagen in de week, vind je in Dublin in de vaak overvolle pubs solisten of kleine bandjes, die voor een enthousiast publiek (steevast gewapend met een Guinness), voor een geweldige sfeer zorgen. De film, gebaseerd op het boek van Roddy Doyle, is fictie, maar komt heel dichtbij de alledaagse werkelijkheid in Ierland. Een unieke ervaring.

geplaatst: 4 november 2011, 23:32 uur [permalink]
Eergisteren viel de R-2UK in de bus en meteen maar gekeken. Heerlijke feel-good movie met boven verwachting prachtige muziek. Veel impressies van de alledaagse werkelijkheid in de regio Dublin van rond 1990.
Er wordt met Iers accent gesproken, dus zijn de Engelse subs wel zo prettig.
De mooie Andrea Corr, toen leadsinger van The Corrs (en inmiddels billionairsvrouw), heeft slechts een cameo en zingt niet, jammer.

Tav de DVD transfer: beeldkwaliteit is net boven VHS-niveau, audio is daarentegen prima.
Om vaker te kijken; IMDb 7,5/10.

PS
DVD is nu € 2,28 inkl. bij Play.

geplaatst: 4 november 2011, 23:45 uur [permalink]
Dogie_Hogan schreef:
Er wordt met Iers accent gesproken, dus zijn de Engelse subs wel zo prettig.

Er is niks mis met Engelse pubs (tenzij ze te vroeg sluiten), maar ze moeten het afleggen tegen de gezelligheid en sfeer in Ierse pubs. Een flink deel van het Ierse sociale leven speelt zich van oudsher in de pub af. We're in a crisis, let's have a party!

geplaatst: 4 november 2011, 23:56 uur [permalink]
@BBarbie. Goed lezen, ik heb het over de ondertiteling, cq. subtitles; in de volksmond verkort 'subs'.

avatar van Thorak
geplaatst: 5 november 2011, 11:49 uur [permalink]
Hahaha, ik vind de opmerking dan wel weer bij de naam passen! 😛

geplaatst: 5 november 2011, 18:39 uur [permalink]
Dogie_Hogan schreef:

Mijn opmerking is inderdaad totaal misplaatst.
Mijn excuses daarvoor.

geplaatst: 6 november 2011, 07:33 uur [permalink]
BBarbie schreef:
Mijn opmerking is inderdaad totaal misplaatst. Mijn excuses daarvoor.
Geen punt, je filmscore mag er in elk geval zijn! 🙂

avatar van cloffie
geplaatst: 18 december 2011, 19:00 uur [permalink]
Heerlijke muziekfilm over de romantiek van het vormen van een bandje en alle goede en slechte gevolgen die erbij komen kijken. De recht-voor-je-raap taal en de sfeer wordt buitengewoon goed weergegeven. Lekkere soul en een absolute aanrader!

geplaatst: 31 december 2011, 01:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Blijft een heerlijke film, naast Spinal Tap misschien wel mijn favoriete muziekfilm. Feitelijk doen we niet meer dan kijken naar een clubje van losers met een beetje talent dat lijdt onder het feit dat het allemaal zulke ongelooflijke amateurs zijn. En juist dat gegeven maakt deze film zoveel malen verfrissender dan het gros van de films over mensen die het willen maken (neem die dansfilmhype er maar even bij): het loopt hier gewoon helemaal niet goed af voor de band, zoals het in het echt tenminste ook gebeurt.

Goede zet om acteurs met muziekervaring neer te zetten, geeft meteen een realistisch beeld van hoe in een oefenruimte spelen er aan toe gaat. Het feit dat het ook nog Ieren zijn zorgt daarnaast ook nog voor een extra portie hilariteit vanwege de fantastische accenten en de droge humor. Dat ik verder totaal geen liefhebber van soul ben maakt eigenlijk helemaal niets uit, de manier waarop de muziek hier zo spontaan en gepassioneerd vertolkt wordt zorgt er automatisch voor dat ik er best van kan genieten. Decco mag dan wel een lul zijn als personage, hij heeft een fijne strot! Het leukste personage is echter geen muzikant. Ik bedoel dan niet Jimmy Rabitte, maar vooral zijn door Colm Meany gespeelde vader. That's fucking blasphemy, Elvis wasn't a Cajun!

The Commitments is, ondanks het feit dat de band compleet faalt gewoon een van de leukste muziekfilms die er te vinden zijn. Zelfs voor niet-soul liefhebbers uitstekend te genieten!

avatar van booyo
geplaatst: 22 januari 2012, 17:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Droge Ierse humor in combinatie met een leuk verhaal omtrent het vormen van een band, maakte deze film in het begin zeer vermakelijk. Genoten van de scène met iedereen die langskwam voor audities. Erna kwam er voor mij toch wat meer de klad in. De optredens zijn leuk, maar ik ergerde me kapot aan de onderlinge ruzies die ontstonden binnen de band. Niks anders dan schreeuwen en schelden, misschien dat sommigen dit juist realistisch of iets dergelijks vinden, ik vond het niets toevoegen. Vond het wel een geinig dat ik er na lang nadenken eindelijk achterkwam dat de gitarist dezer dagen de zanger van the Frames is, waanzinnige band.

avatar van centurion81
geplaatst: 9 maart 2014, 22:15 uur [permalink]
Mja, ik vond deze film echt zo weinig om het lijf hebben. Kinderachtige dialogen, louter flat characters, geen verhaallijn en zelden licht grappig. Ik moet zeggen dat ik er ook gewoon veel van had verwacht, ik ben deze film gaan kijken omdat deze van dezelfde regisseur als Mississippi Burning is, en die vond ik fenomenaal. Maar goed...

0,5 voor de moeite
+0,5 voor mooie beelden van Dublin
+0,5 voor de fijne muziek
--------------------------------

avatar van knusse stoel
geplaatst: 3 mei 2015, 18:03 uur [permalink]
👍Prachtige film, leuke humor 😄, we hebben (vooral het eerste uur) regelmatig kunnen schuddebuiken! 🙂

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 19 april 2016, 08:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijn filmpje. Prima opbouw qua feelgood; leuke personages, lekkere muziek, settings (Dublin) etc. Na verloop van tijd wordt de put wat bodemlozer voor de groep. Nergens echt ernstig, maar vond dat wel het minste van dit verhaal; de ruzies, het gezeik. Had gedacht dat ze 't wel zouden redden. Verder weinig op deze film aan te merken. Het zootje ongeregeld zorgt voor genoeg vertier. En Alan Parker maakt nog even doodleuk reclame voor zichzelf. 🙂 Heb me prima vermaakt, volume vol gas, borrel erbij. Wie doet je wat.

avatar van blurp194
geplaatst: 27 september 2016, 22:23 uur [permalink]
Prettig.

Het moet me wel van het hart dat het verhaal ernstig cliche is, maar het wordt aan de andere kant heerlijk naturel en ongedwongen opgedist - waarbij dat in het begin wel wat meer indruk maakt dan zeg grofweg vanaf de helft. Met nogal wat fijne subtiele humor erdoorheen, niet van het soort waar ik nou echt buikpijn van krijg, maar wel leuk. En wellicht het sterkste punt, er wordt fijn gespeeld. Met de muziek heb ik jammer genoeg net wat minder.