Brødre (2004)

Denemarken / Verenigd Koninkrijk / Zweden / Noorwegen
Drama / Oorlog

geregisseerd door Susanne Bier
met Ulrich Thomsen, Nikolaj Lie Kaas en Connie Nielsen

Michael (Ulrich Thomsen) heeft zijn leven mooi op orde. Hij heeft een succesvolle carriere als beroepsmilitair, een prachtige vrouw (Connie Nielsen) en twee dochters. Zijn jongste broer Jannik (Nikolaj Lie Kaas) is een man die het niet al te nauw neemt met de wet. Michael wordt voor een VN missie uitgezonden naar Afghanistan en daardoor zal de broederlijke band tussen de twee voor altijd anders worden. Als Michael vermist wordt en er weinig hoop is dat hij nog levend gevonden wordt, helpt Jannik Sarah en de kinderen. En tegen alle verwachtingen in weet Jannik op juiste wijze de verantwoording te dragen voor het gezin maar ook voor zichzelf. In de loop der tijd nemen de vriendschappelijke gevoelens echter een wending en beginnen Jannik en Sarah verliefd te worden. Maar dan komt Michael onverwacht toch naar huis. Hij is ernstig getraumatiseerd door zijn gevangenschap in de bergen van Afghanistan. Niets is meer zo als voorheen...

avatar van ZenZin
Liever behaagziek dan onbehaagziek.

avatar van eRCee
Behaagziek is toch een negatieve kwalificatie, dus het tegenovergestelde, als daarvoor een woord zou bestaan, is dan in principe te verkiezen.

avatar van MRDammann
Deze film is mij wel bevallen. Zoals zo vaak in Scandinavische films is het credo 'less is more' aanwezig. Ook bij deze film is dat het geval. Het verhaal is simpel, maar heel doeltreffend. Net zoals het acteerwerk, heel degelijk allemaal. De onderhuidse spanning is hetgeen wat de film maakt. Dat is heel professioneel gedaan en maakt deze film fascinerend om naar te kijken.

avatar van Fisico
Op aanbeveling van Maarten0402 deze originele film van Brothers gezien nadat ik vorige week die met Gyllenhaal, Maguire en Portman zag. Deze film is zeker niet slecht, maar ik vond de 'Amerikaanse' versie in zo goed als alle opzichten de betere film, niet in het minst door de geweldige zachte soundtrack, prachtige poster, betere acteerprestaties en meer verzorgde plotline.

Beide films kennen heel wat gelijkenissen op een paar kleine details na. Het zijn net die details die in Brodre gebeuren die ik net minder vond. Sommige overgangen vond ik vrij bruusk. Ook de relatie tussen de broers vond ik weinig magisch. De tijd in Afghanistan was slordiger en ook de relatie tussen Jannik en Sarah was vrij simpel en eenvoudig. Te weinig uitgediept ook om echt van liefde of een clic te spreken. Er is te weinig aandacht besteed aan de nieuwe rol die Jannik vervult als 'surrogaatvader'. De scene op het vliegveld geeft dit duidelijk weer. Bij Gyllenhaal zag je duidelijk dat dubbele gevoel terug: "ik nam de plaats in van mijn broer, maar moet nu opnieuw een stap terug ...". Hier niets van dit alles. Ook het flippen van Michael, de ruzie aan tafel, ... komt bevreemdend over. De film mist betrokkenheid en emotie. Zo voel ik het toch aan. De acteerprestaties vond ik niet top en het is raar om zeggen, maar Brodre is sensationeler dan Brothers (o.a. vechtpartij met broer).

Alles in beschouwing genomen zeker een voldoende met 3,0*. Misschien heb ik me net iets te veel laten leiden door de andere versie, maar de verschillen zijn duidelijk. Het is net omdat de Amerikaanse versie de sereniteit en nederigheid bewaart, dat ik die zo apprecieer.