24 Hour Party People (2002)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Muziek

geregisseerd door Michael Winterbottom
met Steve Coogan, Shirley Henderson en Paddy Considine

Manchester 1976. Tony Wilson, afgestudeerd aan Cambridge, bezoekt een concert van de Sex Pistols. Geïnspireerd door dit belangrijke moment in de muziekhistorie beginnen ze een platenlabel, 'Factory Records'. De eerste band die ze contracteren is Joy Division (die later verdergaat als New Order). Andere bands volgen, en allen zijn zij toonaangevende artiesten voor hun tijd. Wat volgt is een verhaal over muziek, seks, drugs, popsterren en de geboorte van een van de meest bekende clubs in de wereld, 'The Hacienda', vergelijkbaar met 'Studio 54'. Deze komedie laat zien wat er gaande was op het gebied van muziek in Manchester, vanaf eind jaren zeventig tot en met begin jaren negentig.

avatar van Djek
De film is een leuke manier om een beeld te geven van de 'Madchester' muziekscene destijds, met name rondom Factory Records. Met humor gebracht, als door de ogen van Tony Wilson zelf.
Klein minpuntje vind ik wel hoe Ian Curtis´s zelfmoord er tussen is gepropt, doordat de aanleiding hiervoor niet duidelijk kenbaar wordt gemaakt in de film. Het lijkt daardoor zo´n onnozele daad. Maar dat zal misschien komen doordat ik JD fan ben. Krijg er wel zin van meer Factory muziek te gaan luisteren.

avatar van Capablanca
Zeker vermakelijk, maar je moet die tijd wel bewust hebben meegemaakt, lijkt me. Ik geef geen 3 1/2 ster, want over Ian Curtis maak je geen grappen.

avatar van de grunt
Ben echt benieuwd of ze deze fatsoenlijk kunnen oppoetsen.