Naked (1993)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Mike Leigh
met David Thewlis, Katrin Cartlidge en Claire Skinner

Johnny is de ultieme antiheld van de jaren negentig; koud, cynisch en immoreel, maar op andere momenten liefdevol en gepassioneerd. Hij is uit Manchester gekomen om een vroegere vriendin, Louise, op te zoeken. Een doel heeft hij verder niet. Na korte tijd ontvlucht Johnny het huis omdat hij het benauwd krijgt van Sophie, de huisgenote van Louise. In de straten van Londen spreekt hij mensen aan om zich aan ze op te dringen zonder dat ze dat merken. Mannen valt hij lastig met weldoordachte filosofische uiteenzettingen, vrouwen valt hij seksueel lastig of ontvlucht hij na ze voor zich ingenomen te hebben.

avatar van Baggerman
Fransman schreef:
Volgens mij vond jij deze film veel beter dan je voor jezelf wilt toegeven, Baggerman. Je hebt je tenminste behoorlijk kwaad zitten maken. Dat is in ieder geval het bewijs dat die film onder je huid gekropen is. Natuurlijk is die Johnnie een lul. Dacht je soms dat ik het geen lul vond? Ze hadden 'm van de trap af moeten sodemieteren. Maar dit is een film, oké? Met acteurs. Dat was je zeker even vergeten. Briljante film. Ik ben niet de enige die dat vind. Die hoge score zal wel geen toeval zijn.

O, op de performance van de acteurs had/heb ik dan ook helemaal niets aan te merken (puntje erbij daarvoor). En ik heb er ook helemaal geen probleem mee dat anderen de film hoog waarderen. Maar als ik me twee uur lang zit te ergeren, kan ik voor mezelf toch onmogelijk een hoog cijfer gaan geven voor deze film. Aan de andere kant heb je wel gelijk dat de film in ieder geval behoorlijk emoties bij me opriep en als dat zo bedoeld was is dat knap gedaan.

Het 'sorry Fransman' was bedoeld omdat - als ik Johnny zo expliciet 'een ongelofelijk irritante l-u-l' noem net boven jouw stukje- ik mogelijk ook impliceer dat jij dat zou zijn.

Goh, Naked is een film over een lul. Zoveel filosofische diepgang is moeilijk te weerstaan. Nee, alle gekheid in de goot, Naked toonde mij een onaangepaste vrijdenker die in geen enkel gareel paste, de maatschappij vlijmscherp fileerde en wankelde ver onderaan de sociaal-economische ladder. Vooral Johnny's rauwe bestaan kwam rechtstreeks en levensecht op het witte doek, terwijl de diepere achtergrond over hoe en waarom hij aan lager wal was geraakt verborgen bleef in een donkere nevel vol vraagtekens.

Binnenkort maar weer eens kijken dan. Voor de derde of vierde keer.

Prima verwoord Lavrot

Sterke film over mensen die uitzichtloos, ongedisciplineerd en ambitieloos door het leven dwarrelen, elk nog met zijn eigen ingesteldheid gaande van filosofisch, kritisch tot zenuwziek onbenullig. Merkwaardig is dat deze film blijft boeien al is hij maar een collage van short-encounters, met amper lijn, maar doorgaans menselijk en begrijpelijk. Arme maatschappij die dit heeft gecrëeerd.
Zeer goede poging om iets bij te brengen, interessanter dan een documentaire. Erg sociaal en met steengoede acteurs.

avatar van de grunt
"In de straten van Londen spreekt hij mensen aan om zich aan ze op te dringen zonder dat ze dat merken. Mannen valt hij lastig met weldoordachte filosofische uiteenzettingen, vrouwen valt hij seksueel lastig of ontvlucht hij na ze voor zich ingenomen te hebben."

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Naked zag ik ergens in de jaren 90 en is altijd wel blijven hangen. Onnavolgbare Thewlis is redelijk briljant als de destructieve en misogyne provocateur Johnny, hij speelt hier toch wel de rol van zijn leven- daarna heb ik hem eigenlijk nauwelijks nog voorbij zien komen in memorabele films. De andere acteurs steken daar dan een beetje bleek bij af, al vond ik Peter Wight als de bewaker en Ewen Bremner als Archie positief opvallen. Sowieso waren de nachtelijke ontmoetingen aan de zelfkant van Londen de beste momenten in de film. De scenes in het huis waren een stuk minder, en dat geldt al helemaal als Sandra thuiskomt, wat een matige performance van die actrice was dat.

Beetje vage poster trouwens.