Nil by Mouth (1997)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk

geregisseerd door Gary Oldman
met Ray Winstone, Kathy Burke en Charlie Creed-Miles

De film gaat over de problemen in een arbeidersgezin in Londen. Billy is een drugsverslaafde en wordt door Raymond het huis uitgegooid, hij moet nu voor zichzelf zorgen. Raymond is een gewelddadig persoon en dit zorgt voor nog meer problemen binnen het gezin.

avatar van Silvio Dante
Dit schijnt een geweldig goede film te zijn. Niemand een kleine recensie?

avatar van Useless
Het is een van de favoriete films van underground dubstep producer Burial: it’s the only film I’ve ever seen anyone get London properly in it, which is just distant lights, down the end of your road.

avatar van lykathea
Ontzettend grauwe film die je een paar keer vol in je gezicht ramt voordat hij ophoudt. Te vergelijken met Seul Contre Tous

Gary Oldman, die de film schreef en regisseerde, heeft hier echt een vies, vuil, bijna hyperrealistisch pareltje gemaakt. De overgang van het benadrukken van Ray dan weer Billy en dan weer Ray werkt perfect, en de humor die verwerkt is in de film past ook goed.

En Ray Winstone...wauw. Met gemak een van de beste acteerprestaties die ik ooit gezien heb.

avatar van brucecampbell
Schitterende film van Oldman die hiermee zijn jeugdervaringen heeft verfilmd.
De acteerprestaties van Ray Winstone en Kathy Burke zijn zo overtuigend dat het bijna als een documentaire overkomt.
De film is een neerwaartse spiraal van huiselijk geweld, maar laat op het einde toch een beetje plaats voor hoop .
Ik moet dringen wat meer films gaan zien met Winstone want hij is een schitterend acteur en toch een beetje ondergewaardeerd.
Een aanrader!

avatar van lykathea
Eindelijk eens iemand die post.

Mooi stukje, kan ik alleen maar beamen.

The Proposition en Sexy Beast zijn uitmuntende films waar Winstone één van de hoofdrollen speelt, maar The War Zone is 't best vergelijkbaar met deze. Ook daar is hij bewonderingswaardig goed.

avatar van Goldenskull
Het mag dan één van de eerdere films in het genre zijn, maar een uitblinker is het allerminst. De film is veel te langdradig en de personages en gebeurtenissen zijn nogal standaard.

lykathea schreef:

Deze opmerking was de reden dat ik deze ben gaan kijken en ik ben het absoluut niet met je eens. Het is enigszins grauw, maar dat komt allerminst voort uit sfeer en in-your-face is dit ook niet. Het enige beetje sfeer die deze film weet te produceren komt voort uit de decors, zo'n beetje de gemakkelijkste manier om sfeer te creëren, wat toch behoorlijk mislukt is. Seul Contre Tous is dan ook véél beter.

Vond het maar lastig door heen komen, film duurt echt te lang voor wat het wil zijn. Het is niet een bar slechte film, maar boeien of raken deed het nauwelijks.

Goldenskull schreef:

Als je dit soort personages als standaard ervaart dan heb je echt een vertekend beeld van de cinema. Voor doorgewinterde cinefielen zijn de karakters en hun acties misschien minder confronterend dan voor de normale filmkijker, maar standaard zijn ze allerminst. Dit geldt ook voor het in-your-face gehalte. Zo'n mishandeling van Ray is toch behoorlijk huiveringwekkend en realistisch gebracht maar je kan er door teveel Noé en Clark misschien minder vatbaar voor worden. Neemt niet weg dat het er wel is.

Dat het je niet raakt is jammer, want het dat is wel een pré om de film volledig tot je te nemen, maar de acteerprestaties an sich lijken mij eigenlijk al reden genoeg om twee uur geboeid te kijken.

avatar van Goldenskull
Ik vond de dialogen juist nogal suf.. behalve één van de redenen dat de film me niet kon boeien, ook een reden dat ik de film weinig sfeervol ervoer dus. Vreemd dat de exact zelfde dialogen jou wel wat deden, misschien was ik niet in de stemming (of is het gewoon niet mijn smaak).

avatar van lykathea
Dat is het gevaar van de dialogen in de film. Ze zijn lang, en lijken eigenlijk helemaal nergens over te gaan, ik kan mij best voorstellen dat je daar na een tijdje genoeg van krijgt.

avatar van lykathea
Vandaag herkeken, en nog steeds even indrukwekkend als de eerste zit, nog steeds is dit een ijzersterke nietsontzienende film met een briljante screenplay en geweldige acteerprestaties - niet alleen Burke en Winstone, die vaak volkomen terecht, genoemd worden, maar ook Jamie Foreman en Charlie Creed-Miles zijn fantastisch.

De karakters leven, dat is misschien wel het grootste compliment die je een film als deze kan geven. Oldman tracht een echte wereld neer te zetten, een gezin in een situatie waarin zovele andere zich ook bevinden, maar waar je eigenlijk niks mee hoort te doen. Waarom zou je naar zulke vieze, nare, leugenachtige (en aan de andere kant (te) zachtaardige) karakters willen kijken? Omdat het écht is. Vooral als deze personen dan ook nog eens zonder enige opsmuk neergezet worden.

De uitbarsting van Winstone blijft één van de meest indrukwekkende scènes die ik ooit in een film heb gezien. Zeggen dat het beangstigend is, is het zacht uitdrukken.

avatar van krizl
Beste Gary Oldman die ik gezien heb

AddictedToMovies
Beste Gary Oldman die ik gezien heb

De enige toch?

avatar van krizl
was ik effe vergeten

avatar van sinterklaas
Een regifilm van Gary Oldman waar in het begin de vaart er goed in komt maar helaas naderhand wel een beetje als een plumpudding inzakt. Dan word Nil By Mouth namelijk aan een stuk door aan dat gefuck en gecunt en verder allemaal ruzies waarbij de inhoud wel een beetje ver van te zoeken is. Nil by Mouth staat btw nog boven aan de lijst van List of films that most frequently use the word "fuck" - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Verder vond ik het acteerwerk daarintegen nog wel aardig. En de achtergronden van de groezelige achterbuurten van Londen zorgen ook niet voor wat vriendelijkheid.

Maar verder kon ik de film wel doorkomen hoor. Maar er had wel even wat meer diepgang in gemogen.

avatar van Fortune
The most intense film of the year!?

Dat staat er op de poster van deze film. Maar intense is het helemaal nergens. Het word ook helemaal niet intense gebracht en dus nogal een verkeerde leus.
Totaal geen film voor mij dit. De personages zijn allemaal irritante figuren waar je geen sympathie of medeleven voor krijgt. Ze mochten van mij gewoon allemaal ter plekke kapot vallen en dus boeide het mij ook totaal niet hoe het met hun verder zal vergaan en verliest de gruwelijkheden en problemen die de personen hierin krijgen te verduren elke soort van impact.

De film duurt ook erg lang gewoon met hun eindeloze gesprekken die ook maar niet een beetje kunnen boeien. De film is ook gewoon veel te veel uitgerekt lijkt wel met teveel montages en teveel herhalende beelden. Veel te veel gescheld met hun focking Cunt! You fucking silly cunt!
Niks tegen schelden maar dit was teveel van het goede. De film heeft niet veel om het lijf en al het gescheld van de wereld maakt het er niet beter op.

Het acteerwerk was wel erg goed en de film bereikt wel een goed soort realisme maar jammer dat de rest zo ontzettend veel leunt op langdradige niet boeiende dialogen, personages waarvan je ook niet kan schelen wat er met ze gebeurt, veel te veel gescheld en daarnaast veel langdurige scenes.

avatar van lykathea
Ik denk ook niet dat het de bedoeling is sympathie te voelen voor veel van de karakters. Je prijst hetgeen de film wil bereiken (Een nare vorm van realisme) terwijl je de middelen die het doen bereiken (de grauwe stijl en het intense acteerwerk) deels afkraakt. Vooral de lange dialogen en het "gescheld". Juist deze aspecten maakte het voor mij een ervaring van jewelste, want nergens wordt een blad voor de mond genomen, en eindelijk wordt eens het écht "cockney" leven getoond. En dat is soms heel naar, en kent zeer rotte onsympathieke karakters, waar je helemaal niks voor voelt.

Dat doet 't hem nou juist. Zo was het bij mij in elk geval. Ray Winstone alleen al verdient hier alle acteerprijzen die er zijn, in mijn optiek.

avatar van Fortune
Ik weet niet waar de film ''naar'' moet zijn. Je hebt geen sympathie voor de personages maar je kijkt 2 uur naar hun problemen maar als je totaal niet kan schelen wat er met ze gebeurt is het ook niet naar. De film heeft een grauwe stijl maar verliest dat allemaal omdat de dialogen onzinnig zijn en omdat ze teveel op het hetzelfde blijven hameren en dat nog eens teveel uitrekken.

Ray zal nooit vader van het jaar worden en wanneer Ray zijn vrouw bruut in elkaar slaat gaat hij daarna praten over zijn vader en dat het een klootzak was. Dit was bijna lachwekkend te noemen.
Hetzelfde dat hij naar zijn vrouw terug gaat en vraagt 'Do you still love me?
Dit was ook ontzettend lachwekkend, hij trapt zijn zwangere vrouw helemaal naar de klote en dan gaat hij een onbepaalde tijd maar redelijk snel daarna vragen of ze nog van hem houdt?

Dit zijn zo'n stomme keuzes van een film die moet leunen op realisme en rauwheid.

Animal Kingdom is zo'n film die over een criminele familie gaat die ik helemaal top vind.
Ben benieuwd wat jij daarvan zou vinden.

Fortune schreef:

Hetzelfde dat hij naar zijn vrouw terug gaat en vraagt 'Do you still love me?

Ben benieuwd wat jij daarvan zou vinden.

Ik denk dat dit alleszeggend is. Dat je dit als lachwekkend bestempeld, terwijl het juist oprechte keuzes zijn, omdat dit in deze samenleving óók gebeurd. Het is absoluut niet lachwekkend of raar of alienating dat de karakters in deze film zulke dingen doen noch zeggen. Je hoeft niet eens ervaringsdeskundige te zijn om te kunnen bevestigen dat er genoeg gezinnen zijn waar de vrouw wordt mishandelt en de man vervolgens weer poeslief doet/terugkomt, en alles weer goed is/lijkt. En dat na zo'n mishandeling ware gevoelens van de dader naar voren komen, waarom hij écht zo agressief is, en waarom hij zo doet. Of vaak wordt het aangedragen als excuus, maar zo zag ik dat niet in deze film, en waar Oldman zeer zeker oog voor had, en het waarschijnlijk zelf heeft meegemaakt. Maar dát zijn juist weer de aspecten die ik goed aan de film vind.

Jammer dat je het anders ziet, maar dat is niet anders. Animal Kingdom staat vanaf nu op m'n lijstje.

avatar van Fortune
Deze film laat ook niet een gemiddeld gezinnetje zien die in de achterbuurten van Engeland wonen. Dit is dan ook echt niet een normale situatie in een achterbuurt. Het zijn meerdere problemen die daarin voorkomen in een gezin.

Het in elkaar slaan van een vrouw door een losbandige of agressieve man is min of meer een cliché geworden in misdaad/drama films. Ik heb dit al in behoorlijk wat films gezien. Dan heeft het al meteen minder impact want iets nieuws brengt het niet. In deze film is het de hoofdzaak die behoorlijk uitgerekt wordt. Het in elkaar slaan van je vrouw en daarna om vergiffenis vragen en dat de vrouw het hem ook vergeeft is iets wat al vaak is verfilmd. Nu moet ik zeggen dat het hierin erg gruwelijk is want hij schopt zijn zwangere vrouw helemaal bont en blauw wat er voor zorgt dat de baby dood gaat. Dit is een heel zwaar mensonterende daad. Dus om daarna alleen maar te zeggen Do you still love me, is nogal zwakzinnig. Hij biedt niet eens excuses aan terwijl dit een daad is waar mensen niet eens mee zou kunnen leven en daar wordt nogal luchtig mee omgegaan. Ik heb betere excuses gehoord van iemand die de koffie is vergeten te verversen. Zelfs voor een asociaal, egocentrisch figuur als Ray is dit een belabberde gang van zaken. Natuurlijk zie ik in dat dit soort dingen bij wat gezinnen gebeurt en deze film dicht bij de realiteit wilt komen hoe het er in deze gezinnen aan toe gaat. Maar dit is een overdreven beeld wat er geschetst wordt en het staat ver van de omgeving waar een gemiddeld persoon in leeft.
Zelfs iemand die in een achterbuurt woont kan zeggen dat dit niet de realiteit is hoe het er daar aan toe gaat maar een ophoping van drama. Het stuk dat daarna komt en Ray zijn huis kort en klein slaat is erg goed geacteerd ook met zichzelf in het gezicht slaan. Maar daarna een kort verhaaltje over zijn vader en het vragen of zijn vrouw nog wel van hem houd lijkt het wel weer alsof er niks aan de hand is. Je hoeft geen gedragspsycholoog te zijn om te zien dat ze er nogal makkelijk mee omspringen hier. Een paar flauwe grappen over Billy in de gevangenis en de film is afgelopen.

orbit
Prachtige misdaadfilm waarbij er genade is voor degenen die het niet verdienen.