Jacob's Ladder (1990)

Thriller / Drama

geregisseerd door Adrian Lyne
met Tim Robbins, Elizabeth Peña en Danny Aiello

De New Yorkse postbezorger Jacob Singer probeert zijn leven op de rails te houden: zijn dagen zijn gevuld met flashbacks van zijn eerste huwelijk, zijn overleden zoon en zijn tijd in Vietnam. Zijn nieuwe vrouw probeert Jacob te helpen om zijn grip op de realiteit te bewaren, maar de lijn tussen werkelijkheid en illusies wordt voor Jacob steeds vager.

avatar van Gerlof1378
Ik vond het wel een aardige film maar echt horror vond ik het nu niet echt, als je het psychologisch horror noemt dan ben ik het wel met mn boven buurman eens. Het verhaal vond ik dus wel ok maar ik vond hem zelf niet echt spannend te noemen, daar vond ik de film net iets te traag voor. Ik zeg oordeel zelf over deze film ik vond hem dus niet goed maar ja das mijn mening hoppa.

avatar van Alathir
Weer een halve Vietnamfilm die me tegenvalt. Het zou zo een duology kunnen vormen met Full Metal Jacket, hoewel ik die wel een stukje beter vond (vooral het begin). Het begin was goed maar daarna gaat het verhaal steeds minder boeien en werd het hier en daar wat chaotisch dat ik er mijn aandacht bij verloor. Was misschien niet zo ideaal om in de namiddag verder te kijken aangezien ie zo donker gefilmd is. Misschien waag ik ooit nog een kans of ja de remake zal ik misschien wel kijken want ik las dat die er zit aan te komen dit jaar.

avatar van joolstein
Het lijkt in eerste instantie of dit een typische Vietnam-film is over een Vietnam-veteraan met een ernstig oorlogstrauma en onverwerkt familieleed. Echter naarmate de film vordert breidt het verhaal zich uit en lijkt achter alles een nog ingewikkeldere en gruwelijkere zaak te liggen dan je aan het begin verwacht. De manier waarop de regisseur Adrian Lyne dit aan de hand van flashback in beeld brengt is zeer goed.Het acteerwerk is over het algemeen ook goed, en dan met name Tim Robbins. Daarnaast is er het innovatieve camerawerk wat opvalt. In sommige scènes wordt fantastische het gevoel van claustrofobie en waanzin gecreëerd. En ook al is de film in eerste essentie misschien een Vietnam-film, door het gebruik van horror- en thriller elementen is toch wel een aanrader!

avatar van Onceuponanytime
Door de vele flashbacks komt de film verwarrend over. Desondanks geneigd om verder te kijken en vast te stellen hoe vele soldaten na de oorlog nog in de hel leven...

Goeie film over een Vietnam-veteraan die vreemde dingen ziet. Zeker geen typische oorlogsfilm, maar meer een horror/thriller. Het plot ontvouwt zich wel erg traag. De film moet het vooral hebben van de groezelige sfeer. Vooral de nachtmerrie-achtige scenes komen mede door het prima camerawerk goed uit de verf.

avatar van Majestics
Ik ben nog steeds onder de indruk van deze film, maar dit soort films heb ik dan ook een natuurlijke interesse voor. Paar zeer memorabele scenes en een goeie soundtrack.

avatar van DjFrankie
Lekkere film waar je bij moet blijven. Briljant einde trouwens en zoals in de eerste post van Jordy staat, constant wordt je op het verkeerde been gezet.