Jacob's Ladder (1990)

Thriller / Drama

geregisseerd door Adrian Lyne
met Tim Robbins, Elizabeth Peña en Danny Aiello

De New Yorkse postbezorger Jacob Singer probeert zijn leven op de rails te houden: zijn dagen zijn gevuld met flashbacks van zijn eerste huwelijk, zijn overleden zoon en zijn tijd in Vietnam. Zijn nieuwe vrouw probeert Jacob te helpen om zijn grip op de realiteit te bewaren, maar de lijn tussen werkelijkheid en illusies wordt voor Jacob steeds vager.

avatar van DB10
Nare film ... en dat is positief bedoeld. Zit best wat freaky scenes in: die demonen in de auto bijvoorbeeld. Geweldig gespeeld ook door Robbins. Unieke film.

Top- film met toch een ietwat vage einde!

avatar van chiel
Het einde is toch juist volkomen helder?

avatar van Davidus
Vond hem niet interessant. Begin wekt hoge verwachtingen, maar zakt al vrij snel in.
Kon me niet boeien

avatar van boozebelly
Ik heb de dvd trouwens gekocht (bij Bol.com) maar de beeldkwaliteit is niet al te best Lijkt wel bijna een kopie van een videoband.
Meer mensen die hier last van hebben en iemand een idee waar ik een 'zuivere' versie kan krijgen? Zulke films heb ik graag origineel in mijn kast staan

avatar van tjaendan
Sprakeloos.

Denk dat ik deze film nog eens moet kijken, om alle scenes in de juiste tijdslijn te plaatsen. Nu viel na enig leeswerk de film op zijn plek. Intrigerend.

Een geweldige acteerprestatie van Tim Robbins en een geweldige stijl van filmen. Donker en bekruipend. Vond het een prima stijl; drama, thriller en soms horror. Dit laatste liet je juist de denkwereld van Jakob Singer mee beleven.

Nu stemmen. Lastig. Ik ga voor 4*

avatar van sinterklaas
Zeker een ijzersterke film. Alles begint al goed met die Vietnamoorlog en met die doodenge scene in die metrostation met Jacob Singer, die ook schitterend is neergezet door Robbins. De film heeft een varierende selectie aan genres en weet je altijd tot misleiding te brengen. Soms doet de film ook denken aan een horrorfilm en blijft ook erg huiveringwekkend. Eigenlijk ook al alleen om het idee, en er word ook van alles uit de kast getrokken: visioenen van demonen en ook nog een reptiel achtig monster die een meisje aanrand in de disco. Je zou haast denken dat dit allemaal visioenen zijn van een oorlogsveteraan, en daar draait de film ook eigenlijk om (?) Maar alles veranderd meteen aan het einde. Zelden zo'n onverwachts einde gezien.

Jacob's Ladder was wat mij betreft zeer geslaagd en weet je steeds op het verkeerde pad ze brengen.

Jacob's Ladder is in het kader van Cinema Egzotik te zien in de bioscoop: link

Waardeloos!

orbit
Goed commentaar

avatar van jorriroosen
kathmandu schreef:
Waardeloos!

Maar hoezo kijk jij een film die niet uit azie komt ?????

avatar van John Lee Hooker
Meesterlijk. Ik vond Jacob op een of andere manier ook echt een Jacob. Het is een waanzinnige thriller die je geen rust geeft en hier en daar zitten er zelfs wat grappige momenten tussen zoals (''wie heeft je portomonnee gestolen?'' ''De kerstman''), de zwarte vrouwen op straat die The Postman aan het zingen zijn en in het café wanneer Jacob's vriend plotseling wild wordt (je ziet die mensen bij het biljart nog even raar kijken). Verder laat het je niet los en de spanning is eigenlijk continu voelbaar. De flashbacks van Vietnam (Thailand) en zijn zoontje zijn er ook steeds erg verassend ingestopt en het zorgt voor een aparte mix van gebeurtenissen. De locaties zijn sfeervol en de montage is af en toe lekker strak.
Wanneer Jacob een boek pakte kwam er nog even een shot van twee hamsters tussendoor, eigenlijk doet dat er niet toe maar je wordt je bewust van de omgeving waar de beste man in leeft. En als Jacob op een brandcard door het ziekenhuis wordt voortgereden komt er een shot van achter op de grond en je krijgt door die rollende wieltjes toch een beklemmender gevoel. Wanneer Jacob op een rolstoel wordt voortgereden en door twee klapdeuren naar buiten gaat wordt er nog even gezegd: ''let op je tenen''. Toen Jacob zijn brilletje liet vallen op het feest zou je verwachten dat deze kapot werd gestampt maar hij zette 'm gewoon weer op en zo is er overal over nagedacht en niets wordt zomaar even afgeraffeld. Ik vond het trouwens ook vrij verassend toen Jacob bij het bed van zijn zoontje zat en dat het plotseling bleek dat hij nóg twee zoons had... want dat was nog niet eerder verteld. Verder kwam alles kwam erg geloofwaardig over en je zou haast zeggen dat er een overschot is van boeiende scènes (Op het spoor, in het bad, op het feestje (inclusief handlezeres), in het ziekenhuis, in het steegje ... noem maar op Daarnaast dient de soundtrack puur als ondersteuning en deze is totaal niet overdreven. Het einde is perfect, je ziet het lijk van de ''echte'' Jacob nog even liggen en dan blijven we nog een aantal seconden achter in de barrack waar je nog enkele soldaten ziet lopen.
Ik heb nu eigenlijk al zin in een herziening en dat gebeurt niet vaak. Geniaal.

avatar van voomzap
Klassieker!

avatar van Buurman Zijlstra
Leuk filmpje alleen jammer dat ik hem met iemand keek die een beetje wereldvreemd is.

avatar van SnakeDoc
Nooit eerder van de film gehoord en per toeval besloten is opzoek te gaan naar Jacob's Ladder en hem dus afgelopen week ook gelijk maar bekeken.
Vaag, Raar, maar bijzonder! Tot het einde eigenlijk met vrij veel vraagtekens naar deze thriller gekeken. Maar het ontdekken dat Jacob dan dood blijkt te zijn komt toch nog als een verrassing, al wordt er in de film regelmatig op gewezen!

Een super goeie acteer prestatie van Robbins en een super origineel verhaal! Goed in elkaar gezet!

@ John Lee Hooker:

Ik vond het trouwens ook vrij versassend toen Jacob bij het bed van zijn zoontje zat en dat het plotseling bleek dat hij nóg twee zoons had... want dat was nog niet eerder verteld.

Volgens mij werd vrij in het begin van de film door de zogenaamde nieuwe vriendin van Jacob verteld dat één van zijn zoons de foto´s of bloemen had gebracht (weet niet meer precies wat), maar je kon het in ieder geval weten

avatar van Angelo2
Geweldige beklemmende psychologische thriller met fantastisch acteerwerk van Robbins. De hele film heb je het gevoel van wat is er aan de hand. Het mooie aan deze film is dat je op het verkeerde been wordt gezet. Toen bij het einde van de film hij met de chemicus sprak over de drugs ladder moest dat de suggestie wekken dat het allemaal met drugs te maken had en dat hij daardoor gewond is geraakt doordat iedereen elkaar aanviel. Op zijn sterfbed was hij in gevecht met de dood en zag delen van zijn leven voorbij flitsen gepaard met hallucinaties.
Maar dat de drugs (ladder) de oorzaak zijn van zijn verwondingen zijn slechts zijn eigen hallucinaties. Je ziet dat de soldaat die hem neerstak schrok en waarschijnlijk niet onder invloed was van drugs maar het een misverstand was. Latere verwijzingen in de film laten dit ook zien. Je krijgt wel de hele tijd het idee dat het om de drugs gaat. Maar dat is slecht zijn eigen vermoeden/hallicunatie.

Deze film moest even goed op me inwerken. Heerlijk zulke films.

avatar van bozzy
Redelijk vaag goede film.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ik werd er enkele weken geleden, met verbazing, op benadrukt dat ik dit écht gezien moest hebben. Kan die persoon achteraf moeilijk ongelijk geven. Lekker onbevooroordeeld erin gestapt, met geen kennis van cast noch regisseur... en dan betaald zich dat toch wel uit.

Bekende gezichten kom je uiteindelijk wel tegen, maar waar het qua verhaal, sfeer en stijl naartoe gaat blijft onzeker. Goed om te zien dat het wat dat betreft prima in mijn straatje past. Sterker nog, het is met vlagen niets minder dan briljant. Enkele scenes springen er duidelijk bovenuit, maar de algehele lijn van het verhaal en de verwarring die het veroorzaakt bij de kijker heeft voortdurend een effect.

Eigenlijk heb ik alles al genoemd in deze review dus laat ik het hier voorlopig bij

herder
Zeer sfeervol, onderhoudend en had zijn leuke momenten, maar het einde van de film zag je een beetje aankomen. Dat maakt het wel minder. Een ander einde had het veel mooier kunnen maken.

avatar van Nicolage Rico
Jacob's Ladder had ik bewaard voor een lekkere donkere en vrije zaterdagavond/nacht, en afgelopen weekend was het eindelijk zo ver.

En dat is de enige juiste omstandigheid om deze film te kijken, hoewel het vanzelf donker wordt in de kamer tijdens de enorm sfeervolle opbouw van Jacob's Ladder. Sfeervolle scènes in overvloed (metro, feestje, bed, bad, etc.) Dankzij de hallucinaties heeft Adrian Lyne veel vrijheid, en daar maakt hij gretig gebruik van. Tim Robbins heeft het perfect mysterieuze en onbevattelijke hoofd om het personage van Jacob Singer te vertolken.

Jammer genoeg daalt het niveau halverwege. De sfeer blijft wel, maar is toch aardig geslonken, het verhaal verliest de meeste van zijn mysterieuze haren en volgt stapsgewijs zijn route. Jammer - jammer, nogmaals, want het eerste uur was 5*-waardig.

Ondanks het wat mindere laatste stuk zonder meer een overheerlijke film, waarbij ik moeilijk kan wachten op een herziening op een nog donker en mistiger nachtje.

Spijtig dat Adrian Lyne verder geen noemenswaardige films heeft afgeleverd. Met deze film bewijst hij toch over talent te beschikken.

Ruime 4*

avatar van K. V.
'k moet wel zeggen dat het op z'n minst een opmerkelijke film is
Het was een film die zeker niet verveelde en waarvan je zeker wou kijken tot het einde om te zien hoe hij afloopt. De film deed me wel wat denken aan het recente "The Jacket".
De acteerprestatie van Tim Robbins is zeer de moeite. Voor de rest deed ook nog de piepjonge Macaulay Culkin en Pruitt Taylor Vince mee. Die laatste acteur zegt jullie misschien niet zoveel, maar hij valt wel op door z'n snel bewegende ogen. Hij doet o.a. ook mee in Identity.
Een film die de moeite was om te bekijken.

avatar van wihu61
Aan een film van dit niveau kan men beter
geen woorden meer vuil maken.
W.A.A.R.D.E.L.O.O.S.

avatar van Karl van H.
Toch heb ik liever dat je er woorden aan vuilmaakt dan letters.

avatar van MatthijsGr00t
Intrigerend, vaag, meeslepend, langdradig.

Vier omschrijvingen die bij me opkomen na het zien van Jacobs Ladder, een moeilijk te beoordelen film. De film begint sterk en boeit direct. De eerste paar scenes vond ik erg sterk. Het bleef allemaal relatief vaag maar dat kan ik vaak wel waarderen en ook tijdens deze film was dat het geval. Maar op den duur had ik wel door wat er met Jacob aan de hand was en nam de meeslependheid van de film af. De scenes werden langdradiger en vond ze minder toevoegen aan de film. Het einde kwam voor mij ook niet als een verrassing. Wel bevestigde het wat ik dacht. Wel sterk concept van het verhaal en ook redelijk uitgevoerd. Verder acteerde Jacob erg geloofwaardig. Ik vind het moeilijk te beoordelen en daarom houd ik het gematigd positief, 3,0*!

avatar van Zandkuiken
Herbekeken op BD en net als bij de eerste visie wist Jacob's Ladder me niet helemáál van m'n sokken te blazen. Het is zeker een aardige prent, met een geslaagde sombere, nachtmerrieachtige sfeer. Visueel vertaalt zich dit naar grauwe, vale beelden. Goed, maar zeker niks verbluffends in mijn ogen. Ook een beetje jammer dat aan het eind alles duidelijk wordt: het was maar een droom op Singers sterfbed. Toch een beetje flauw, vond ik.

Maar wel een knappe film, goed voor een kleine 3,5*.

orbit
Maarja, deze film is uit 1990 en toen hadden we nog niet zo'n verzameling open eindes.. misschien één criterium om de film op te waarderen.

avatar van Ceeda7
Gewaagd en geslaagd.

Onverwachte opschrikmomenten met de demons deden de haartjes wel laten rechtstaan. Die nachtmerriesfeer onderscheidt deze film toch wel. Het script is zorgvuldig uitgekozen ook al heb je soms het gevoel dat de film alle kanten uitkan. Toch daalde het nivo na het eerste uur, zoals MatthijsGroot hieronder weergeeft. Gelukkig houdt het overtuigende acteerwerk van Robins en co het bij een aangenaam semiklassiekertje tussendoor.

avatar van triqo
Die scene in het metrostation, poging tot aanrijding en de scene dat hij meegenomen werd door die twee kleerkasten

Sterke film met een goed einde.

Hoewel deze psychologische, surrealistische en met verstand gemaakte thriller fascinerend is en wil spelen met je waarnemingen en verwachtingen, is het script te warrig en als je goed oplet weet je de clou van deze film al snel. Maar natuurlijk is Jacob's Ladder een klassieke mysteriethriller die je als complexe puzzel geheel en al in beslag neemt. Tim Robbins is sterk in zijn angst, verschrikkingen en kwetsbaarheid en de bijrollen worden gespeeld door charismatische personen.

avatar van Angelo2
Rays of light penetrating holes in low clouds (also called "Jacob's Ladder).