Jacob's Ladder (1990)

Thriller / Drama

geregisseerd door Adrian Lyne
met Tim Robbins, Elizabeth Peña en Danny Aiello

De New Yorkse postbezorger Jacob Singer probeert zijn leven op de rails te houden: zijn dagen zijn gevuld met flashbacks van zijn eerste huwelijk, zijn overleden zoon en zijn tijd in Vietnam. Zijn nieuwe vrouw probeert Jacob te helpen om zijn grip op de realiteit te bewaren, maar de lijn tussen werkelijkheid en illusies wordt voor Jacob steeds vager.

Jordy (admin)
Prachtige film. Het is een zeer boeiend verhaal, waarin je constant op het verkeerde beeld wordt gezet door de waanideeën van Jabob. Net als je denkt dat je snapt waar de film over gaat, wordt Jacob ineens wakker in een compleet ander leven. Met als hoogtepunt het geweldige einde dat een compleet ander licht werpt op de complete film, en waar je er achter komt dat je totaal op het verkeerde been bent gezet. 4 sterren.

(edit.. later dus 5 sterren van gemaakt )

Goed gemaakte film maar wel erg weird. (Einde vond ik niet heel erg verassend)

Jordy (admin)
verrassend is het verkeerde woord idd, en als je weet dat er een "speciaal" einde komt, kun je het misschien raden, maar ik vond het toch wel erg origineel en erg stoer eerlijk gezegd. maar goed, moet de film hoognodig nog eens zien (binnenkort een erg uitgebreide special edition regio 1 dvd.... moet ik maar kopen dan)

Maar ik vind dat (knip spoilertje) hier eigenlijk wel beetje idee vandaan heeft gejat.

Jordy (admin)
hmmn vind ik toch wel redelijk verschillend

Jordy (admin)
ik begreep het einde trouwens niet eens de eerste keer bij deze film.... maar goed we gaan maar niet het einde bespreken

Deprimerende film met wazig, ongestructureerd verhaal.

Jordy (admin)
wat ik me van deze film herinner is ongeveer een film als de 2 David Lynch films die ik laatst gezien heb (Blue Velvet, Lost Highway)... maar waar ik die niet geweldig vond, vond ik deze wel erg goed.. hmn moet 'm maar weer 's opnieuw zien binnenkort

Is 't zo lang geleden dan, dat je 'm gezien hebt ?

jaar of 4, valt wel mee dus. Maar sindsdien is m'n smaak erg veranderd

Warrig? Geweldige film; grandioos.

Jordy (admin)
net m'n dvd gekeken, was pas de tweede keer dat ik 'm zag

FAN-TAS-TISCH.. deze film heeft met stip z'n intrede gedaan in m'n top-10 allertijden, heb 'm dus van 4 naar 5 sterren verhoogd

vond 'm nu trouwens helemaal niet zo vaag, weet niet of het komt omdat het de tweede keer was, of omdat ik dit soort films nu meer gewend ben

echt zo indrukwekkend allemaal... ben nu helemaal depressed, heerlijk

avatar van NERD
Nou ik denk dat ik te veel van de film had verwacht, of dat ze op de bbc een andere versie hebben uitgezonden, of dat het niet helemaal goed heb gevolgd zonder de ondertiteling. Maar de film leek zo onsamenhangend als maar kan, het middenstuk heeft naar mijn idee echt helemaal niks met het begin en het eind te maken. En die allerlaatste scene (in vietnam) wat was dat dan??????????

Verder vond ik het acteren ook niet zo heel erg bijzonder.

Ik denk dat ik een heleboel dingen niet door heb gekregen maar voor nu houd ik het op
2,5 sterren

Maar dit zou heel goed nog een stuk hoger uit kunnen pakken.

(spoilers weggehaald! je kunt een topic in het forum openen om het einde te bespreken - jordy)

hehe zo moeilijk is de film niet, je moet gewoon ff een beetje nadenken

sorry jordy

avatar van Goodfella
Erg goede film, maar niet zo geweldig als sommigen 'm hier vinden. De structuur van de film had ik eigenlijk meteen aan het begin al door (vergelijken met die ene film (KNIP) is echt een gigantische spoiler...), maar toch was ie erg goed. Duidelijk is dus dat deze film een grote inspiratiebron is geweest voor (vele) andere films.

Jordy (admin)
ja die spoiler halen we maar ff weg idd

avatar van NERD
Hmmja, nu ik er wat meer over gelezen heb en met andere mensen over gesproken blijkt dit toch wel een erg originele film geweest, die daarna nog regelmatig na gedaan is.

Toch blijft het in mijn idee redelijk onsamenhangend.

was 2,5 sterren --> wordt 3,5 sterren.

neo (crew)
een erg indrukwekkende film.lekker vaag en duister en op sommige momenten denk je dat je em door heb,maar dan wordt je weer in de war gebracht.prachtig camerawerk met veel ophutsende beelden.spannend en verrassend.4.5 sterren

avatar van Sjoerd
Errug goeie film, heb em gister voor de derde keer gekeken. Alles wordt heel vaag gehouden en daardoor is de film niet een van de allermakkelijksten, maar zeer zeker de moeite waard.

In deze film laat Tim Robbins zien dat hij een topacteur is (zijn beste 2 rollen zijn deze en die in The Shawshank Redemption, als je het mij vraagt).

avatar van pjotr
Dit is dus écht de film der films. Night Shyamalan eat your heart out !!!

avatar van tovenaar
Tovenaar & Mik zitten midden in hun MovieNite, sponsored by Dynashift

Jacob's Ladder was de 1e film van de avond:

beoordeling:
Mik: 4 * (met optie op meer)
Tovenaar: 4 *

tot over een uurtje of wat, na de volgende film! (Fucking Amal )

FisherKing
Veel plezier

de sfeer is gewoon nergens anders te vinden, lynch kan het, en lyne dus een keer ook, tim robbins is erg goed hier, en het verwarrende verhaal maakt het des te boeiender en dat kan je van (knip, spoiler) niet zeggen, die speelt toch echt op safe.Jacob's ladder is eng, net als videodrome.Tip: the sender

SlingBlade
Geweldige film met een aparte sfeer. De door elkaar heen lopende verhalen en flashbacks blijven boeien en interessant.Alleen had het misschien interessanter geweest om de film een eerder einde te geven. bv wanneer Jacob zn zoontje aan de trap zag zitten en met hem naar boven liep.

Vind het einde juist geweldig. Eerder had ik ook niet door hoe het zat.

avatar van petey
ben het helemaal met Jos eens.

SlingBlade
Ze hadden die flashback uit vietnam ook kunnen laten zien voordat hij zijn zoontje op de trap zag zitten, maargoed.... zo kan ik nog wel ff doorgaan met alternatieve einde bedenken en dat moet ik eigenlijk niet doen, want ik vond de film echt geweldig !!!

Maar dan betekent het toch iets heel anders?

Ik ken de film niet, maar wordt hier niet gespoilerd?