• 13.456 nieuwsartikelen
  • 170.815 films
  • 11.285 series
  • 32.138 seizoenen
  • 632.875 acteurs
  • 196.716 gebruikers
  • 9.201.211 stemmen

Jacob's Ladder (1990)

zoeken in:

Noodles

• 221 berichten
  • 905 stemmen

Kan iemand het einde misschien even kort verklaren?

Hobbes

• 2911 berichten
  • 1195 stemmen

nou:

Robbins heeft de hele film...z'n twee levens..z'n zoektocht naar de waarheid etc. gedroomd in de tijd dat ie in het ziekenhuis lag in vietnam. dat hele tafereel aan 't begin heeft ie niet eens overleefd.

Noodles

• 221 berichten
  • 905 stemmen

duidelijk!

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Tijdens het doodgaan krijgt hij waanideeën over een fantasie die hij altijd heeft gehad, waarin hij samen is met een collega. Wanneer de werkelijkheid toch begint door te dringen tot Robbins (de scene met het bad enzo) "vlucht" hij naar een nog diepere, veiligere, laag van z'n onderbewustzijn... het leven met z'n vrouw en inmiddels overleden zoontje

(geloof ik)

MrHorror

• 325 berichten
  • 433 stemmen

dat dacht ik dus ook. eerlijk gezegd, deed het plot me heel erg sterk denken aan dat van mulholland drive.

Bottleneck

• 8232 berichten
  • 2105 stemmen

Film biedt veel interpretaties, dat vind ik de kracht ervan. In feite is de hele film een weergave van het onderbewustzijn van Jacob, op de openings- en eindshot na. Niets wat je ziet hoeft dus echt zo gebeurd te zijn omdat het een lange hallucinatie is in het proces van overlijden.

Volgens mij probeert de film je subtiel op een verkeerd been te zetten door de titel die verwijst naar de "Ladder-drug".

De hallucinatie over zijn leven als hij sterft, heeft denk ik minder met de drug te maken dan de makers willen laten geloven d.m.v. de titel en de aftiteling over drugs in het leger genaamd BZ. Sterker nog, drugs hoeven helemaal geen rol te spelen als veroorzaker van de hallucinaties of als experiment in het leger.

Hij kon immers niet weten dat hij die drug heeft toegediend gekregen omdat hij niet uit de ziekenbarakken is geweest, maar toch hallucineert hij er over, blijkbaar naar aanleiding dat hij zag dat een medesoldaat hem neerstak. Maar dat neersteken door die medesoldaat hoeft niet perse door de drugs te komen, dat wordt alleen maar gesuggereerd door zijn onderbewustzijn.

En dat een aantal medesoldaten in de openingsscene gek/ziek worden, hoeft niet perse door de drug te komen. Kan ook het gevolg zijn van dat spul wat ze rookten, er werd tot 2x toe gezegd dat het erg sterk was. En de vermeende drugs zouden in de voedingsmiddelen moeten zijn verwerkt.

Dat is wel gaaf van de film: hij hallucineert dus over hallucinaties, én over drugsexperimenten waar hij geen weet van kan hebben, pretty fucked up. Of zie ik iets over het hoofd?

De titel Jacob's Ladder verwijst namelijk ook niet alleen naar zijn vermeende drugstrip (Ladder) waarover hij hallucineert, maar ook naar zijn klim naar de hemel aan de hand van zijn zoon op de trap in het eindshot, of misschien wel naar het hele proces van heengaan.

Het is ook zelfs maar de vraag of het samenwonen met Jezzy wel of niet in het echt is gebeurd. Het kan een fantastie zijn, maar ook werkelijk zo zijn geweest. Hij hallucineert over een droom die hij had waarin hij met haar samenwonende, maar het kan evengoed zo zijn dat hij na Sarah ook in het echt met Jezzy heeft samengewoond..

krizl

• 83 berichten
  • 464 stemmen

zo denk ik er ook over Bottleneck

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.