Jacob's Ladder (1990)

Thriller / Drama

geregisseerd door Adrian Lyne
met Tim Robbins, Elizabeth Peña en Danny Aiello

De New Yorkse postbezorger Jacob Singer probeert zijn leven op de rails te houden: zijn dagen zijn gevuld met flashbacks van zijn eerste huwelijk, zijn overleden zoon en zijn tijd in Vietnam. Zijn nieuwe vrouw probeert Jacob te helpen om zijn grip op de realiteit te bewaren, maar de lijn tussen werkelijkheid en illusies wordt voor Jacob steeds vager.

avatar van frolunda
Uitstekende thriller met voor de verandering eens een prima scenario.Tim Robbins zet een sterke hoofdrol neer en verder zijn de bijdragen van Danny Aiello en Jason Aiexander,beide in kleine rollen leuk en goed.Beste film van regisseur Lyne.

avatar van RuudC
Donkere film inderdaad, maar als horrorliefhebber heb ik in Jacob’s Ladder eigenlijk niets nieuws gezien. Vreemde figuren en schelle geluiden zijn niets nieuws voor me. Ook de ontknopingen waarbij blijkt dat alles nep is niet. Wat dat betreft heb ik het wel gehad met dit soort films. Ik kan dit soort films best hebben. 1990-sfeertjes doen het bij altijd best goed en Tim Robbins heb ik altijd een sympathiek acteur gevonden. Iemand trouwens opgevallen dat hij tijdens dat feestje zo voor Harry Potter kon doorgaan.

Het verhaal kon me eigenlijk zelden boeien. De Vietnamtrauma’s worden op een heel aparte manier uitgelegd. Later wordt natuurlijk duidelijk waarom, al vind ik het wel opmerkelijk dat terwijl de hoofdpersoon dood is, er een heel verwerking/gevolgverhaal verteld wordt. Het gedoe rondom de ladder komt dan eigenlijk wat uit de lucht vallen en daarbij erg inwisselbaar. Het is dat ik een aantal scenes wel kon waarderen, en dat zijn toch steevast de momenten waarin Jacob Singer het wel heel erg zwaar heeft met zichzelf. Het heeft alleen niet weten te voorkomen dat ik Jacob’s Ladder een vrij matige film vind.

RuudC schreef:
maar als horrorliefhebber

Dit is een thriller / drama.

Met horrortrekjes.

avatar van John Lee Hooker
Kan zijn, maar dan kun je toch beter geen nieuwe dingen gaan verwachten...

avatar van RuudC
Ik zie niet in waarom niet. Het is ook niet zo dat ik in ieder film iets niets zoek, maar ook qua degelijk vind ik de film maar matig.

avatar van John Lee Hooker
Dat je 'm matig vind, prima. Je geeft in je eerste twee zinnen aan niets nieuws te hebben gevonden als horrorliefhebber maar kan dat naar mijn idee geen afbreuk doen aan de film want dit ís nou eenmaal geen horror.

avatar van RuudC
Jij vind het geen horror. Dat het niet hierboven bij de omschrijvingen staat, wil nog niet zeggen dat het ook geen horror is. Op IMDB staat het er bijvoorbeeld wel en in een bepaald opzicht is Jacob's Ladder wel degelijk horror. Het draait ten slotte voor een groot deel om angsten die de hoofdpersoon doorstaat.

avatar van j0enne
Nadat ik de film had gezien moest ik direct denken aan de film The Life Before her Eyes

Om een keer te zien een leuke film met dito verhaal. Maar hij viel me eigenlijk een beetje tegen. Had hier meer van verwacht. Dat komt ook door andere recensies en de hoes. Het is namelijk geen horror, maar meer een jaren 80 thriller met een goed verhaal. Ik had meer horror verwacht en gehoopt.

laundromat
Voor het eerst gezien.

MatthijsGr00t schreef:
Intrigerend, vaag, meeslepend, langdradig.

Vier omschrijvingen die bij me opkomen na het zien van Jacobs Ladder, een moeilijk te beoordelen film. De film begint sterk en boeit direct. De eerste paar scenes vond ik erg sterk. Het bleef allemaal relatief vaag maar dat kan ik vaak wel waarderen en ook tijdens deze film was dat het geval. Maar op den duur had ik wel door wat er met Jacob aan de hand was en nam de meeslependheid van de film af. De scenes werden langdradiger en vond ze minder toevoegen aan de film. Het einde kwam voor mij ook niet als een verrassing. Wel bevestigde het wat ik dacht. Wel sterk concept van het verhaal en ook redelijk uitgevoerd. Verder acteerde Jacob erg geloofwaardig. Ik vind het moeilijk te beoordelen en daarom houd ik het gematigd positief, 3,0*!

Dit is exact mijn mening! Dikke 3* mede door overtuigende Robbins.

Meh

avatar van Thorak
RuudC schreef:
Thriller en horror scharen héél dicht tegen elkaar aan en ik moet eerlijk zeggen dat deze film zeker wél naar horror over helt! Horro hoeft niet per definitie enge monsters en demonische moordenaars met veel bloed en gore te betekenen, dat is slechts een aspect van horror.

avatar van Daan258
Vond hem onwijs tegenvallen.
Niet spannend, verhaal sprak me niet aan en het plot vond ik ook maar erg zwak.
Jammer, had hier meer van verwacht.

avatar van 93.9
Beetje te standaard filmpje. Hemel, de Hel, zo'n beetje alle cliches werden weer uit de kast gehaald.
Verhaal is op zicht wel intrigerend.
Helaas weinig aan de aankleding van een 'jaren 70 wereld' gedaan. Ook waren de shots helemaal in dienst van het script, dus om het verhaal te vertellen...Weinig extra, dus ook geen mooie plaatjes.

Confusie
Tegenvaller.

Meest schokkende vond ik nog de kop van Culkin die ineens doodleuk op een foto van zijn zoontje liep te pronken.

Laat even een foto van z'n zoontje zien, komt zomaar die bilspleet face bovendrijven. Ik wist van niets.

Leek wel een grap.

Maar dat was het dus niet.

Lelijk kind is dat toch.

Confusie
Grootste domper vond ik toch wel het zeer corny happy end. Had gedurende de film wel ongeveer in de gaten wat er gaande was en hij zich dus zo ongeveer om en nabij de Hel bevond. Voor mij had deze film meer kracht gehad als we ook daadwerkelijk een onomkeerbare teneergang hadden kunnen zien. Dat 'ze' hem definief waren komen halen of ziets, beetje net als bij Drag Me to Hell bijvoorbeeld.

Mooiste moment vond ik tegen het eind toen die chiropractor helemaal ging trippen en hem vervolgens meenam en zo eigenlijk de positieve wending inleidde. Aanvankelijk is ook hij nogal een twijfelachtig figuur maar dat zijn rol uiteindelijk toch zachtmoedig van aard blijkt vind ik er dan wel weer mooi aan. Dat personage is voor mij dan ook wel zo ongeveer het hoogtepunt van de film denk ik.

Niet slecht, maar had er meer van verwacht.

Vooral omdat dergelijke thematiek mij altijd erg aanspreekt eigenlijk.

HALVE TAMME.
"Herzien".

Anno 2014 staat Jacob's Ladder (1990) op mijn lijstje nog steeds als een huis.

avatar van leatherhead
Blijft een sterke film.

Al de derde keer dat hem gezien heb zo ongeveer, maar hij blijft eigenlijk even goed. De film toont nog weinig van z'n ouderdom wat mij betreft. Enige minpunt blijft het uiteindelijke einde (en die hele rechtzaak), wat nogal flauw is, en waar ik me ook tijdens de herziening weer aan stoorde.

Verder gewoon een erg sterke, originele film die vooral gemaakt wordt door de hallucinatie-scenes die stuk voor stuk gewoon briljant zijn. De scene in de club, de scene waarin Jacob bijna aangereden word, maar vooral die in dat ziekenhuis is echt creepy. Jammer eigenlijk dat er niet gewoon nog meer van dat soort scenes inzaten. Duidelijk ook dat veel van die scenes als inspiratiebron voor latere horrorfilms gediend hebben (ook games trouwens, zie het begin van Silent Hill 3).

Jacob's Ladder staat zoals boven mij al gezegd nog steeds als een huis en is gewoon nog steeds net zo indrukwekkend als de eerste keer dat ik hem zag. Ondanks een paar overbodige plotjes en een wat flauw einde blijft het een topper. Kleine 4,5*.

avatar van JoeCabot
Knappe, meeslepende mystery film.

Ondanks het vage plot is Jacob's Ladder gelukkig geen voer voor puzzeltjesfreaks. Hoe je alles uiteindelijk moet interpreteren, is bijzaak. De film neemt je vooral mee doorheen een duistere trip. Dankzij de knappe stilering en fotografie, coole effectjes en een sterke score krijg je een soort nachtmerrie-gevoel.

Niet dat ik vannacht met het licht aan ga slapen. Extreem luguber was het zeker niet. Maar wel erg gaaf, en dat zonder een of andere idiote gimmick. Een hallucinerende Tim Robbins en een mooie sfeer volstonden. 4*

avatar van tattoobob
Er zit een remake aan te komen.

avatar van mikey
Nou leuk hoor.

avatar van tattoobob
mikey schreef:
Nou leuk hoor.

Leuke he.

avatar van missl
Deze film gaat over meneer Singer die in Nam heeft gediend en hier het een en ander aan heeft overgehouden. Hij ziet gekke beesten, rare gezichten en vreemde geluiden. In het begin was dat best spannend (ik ben een beetje een mietje) maar daarna wordt het voorspelbaar. Onderhoudende film met een goede Robbins, het plot is jammer.

avatar van Richard_Voorhees
Een sterke thriller met hier en daar wat drama elementen en door de bizarre/macabere hallucinaties soms zelfs horror. Tim Robbins speelt een overtuigende hoofdrol als een door de Vietnamese oorlog getekende man. Grappig hoe men een best lange tijd het verhuld kunnen houden of alles nou in zijn hoofd afspeelt of dat hij al dood is. Het subplot rondom het gestorven zoontje Gabe (gespeeld door Macauley "Home Alone" Culkin is in de eerste instantie wel sterk. Na de conclusie blijft het nut echter een beetje in nevelen gehuld, al is het dan wel weer mooi verzonnen dat hij zogezegd zich bij zijn zoon voegt in het hiernamaals.
Verder veel bekende hoofden in bijrollen als Jason Alexander, Ving Rhames, Danny Aiello en Matt Craven. Mede door hun, soms ietwat subtiele bijdrage, is dit een best sterke prent geworden.
Gekeken omdat ik hem tegenkwam in een lijstje met de "beste jaren '90 horrorfilms", maar deze film biedt veel meer dan dat. Een degelijke film die een discutabel stuk uit de Amerikaanse Vietnam geschiedenis blootlegt.

avatar van SmackItUp
Alleszins aardige thriller. Nou ben ik überhaupt al een enorm fan van Robbins, en ook hier stelt hij niet teleur als de getraumatiseerde Jacob Singer. Enkele psychedelische scènes zijn zowel angstaanjagend als verwarrend, maar vooral ijzersterk. Helaas worden er al enkele hints gegeven voor het einde wat grotendeels afbreuk doet aan de spanning. Ondanks dat een behoorlijke thriller.

avatar van Walter White
Echt een geweldige film moeilijk te voorspellen wat er gebeurd van begin tot het eind heb ik genoten van deze film. En het einde zet je wel aan het denken maar dat is niet erg dat wil zeggen dat het perfecte film is. En waar door Tim Robbins ze rol geweldig speelde.

avatar van knusse stoel
Geweldige thriller die je wel moet volgen omdat deze wel eens in de tijd wisselt. Maar een beetje kijker heeft dat wel in de gaten. Het is echt een pronkstukje voor de regisseur en de rest van de crew, niet te vergeten de schrijver(s). We hebben ons echt met deze film goed vermaakt en de lengte is geen probleem. Onze held was waarschijnlijk zelfs blij toen hij op het einde van de film erachter kwam dat alles wat er vreemd was gegaan, bestond uit een droom waaruit hij op het einde ontwaakt. Een acht voor dit juweeltje!

avatar van Ferry11
Buitengewoon gedenkwaardige thriller die het 'buitenaardse' wel heel dichtbij brengt. Een vroege glansrol van Robbins, en een onvergetelijke bijrol van Aiello als zn 'beschermengel'.

avatar van baspls
In Jacob’s Ladder volgen we een veteraan van de Vietnam oorlog die wordt geplaagd door flashbacks. Langzaam wordt zijn leven een grote nachtmerrie.

Jacob’s Ladder is een spannende en meeslepende Psychologische Horror. Het is zeker geen standaard Horror, er is een flinke dosis Drama en op de hallucinaties na is het meer een Thriller. Persoonlijk vond ik het ergens jammer dat uiteindelijk het bovennatuurlijke aspect wordt losgelaten, maar de Paranoïde X-Files achtige samenzwering in het leger mag er ook zeker wezen. Het einde liet me een beetje onzeker achter, was het allemaal een doom op zijn sterfbed? Door het doorbreken van de lijn tussen werkelijkheid en nachtmerrie en het einde, vind ik dat Jacob’s Ladder wel past in het rijtje Abre Los Ojos en Inception (alleen dan zonder de SF en met Horror).

De film is degelijk opgenomen, met enkele uitschieters in positieve richting (de surrealistische nachtmerries). Maurice Jarre maakt een erg mooie soundtrack, die vooral in de dramatische momenten werkt.

Tim Robbins speelde zijn rol zeer overtuigend en draagt de film volkomen. Het verhaal had net iets beter uitgewerkt gekund in de tweede helft, maar al met al vind ik dit toch wel een erg sterke film.

Aanrader.