Shock Waves (1977)

Alternatieve titels: Almost Human | Death Corps | Eskader van de Levende Doden

Horror / Mystery

geregisseerd door Ken Wiederhorn
met Brooke Adams, John Carradine en Peter Cushing

Wanneer een groepje vrienden op mysterieuze wijze schipbreuk lijdt, weten ze met een sloep een eiland te bereiken. In de ruïnes van oud gebouw vinden ze een voormalige nazicommandant die meer weet over het scheepswrak waarmee hun bootje waarschijnlijk in botsing is gekomen. Het wrak herbergt een duister geheim dat iedereen in groot gevaar brengt.

avatar van bioscoopzaal
Nazi-zombies? Dat moet ik zien! Geweldige poster trouwens ...

Menni
Dit is er inderdaad zo eentje in de categorie 'absoluut zien' . Ik kwam 'm tegen op eBay en heb 'm voor een prikkie gekocht. Geen spijt van, ook al viel 'ie wat tegen.

Lijkt me wel geinig. Nazi zombies...

avatar van zombie
Niet helemaal wat ik er van gehoopt had
't Gegeven is natuurlijk super cool, maar de uitwerking laat te wensen over. De zombie's zien er als "nieuw" uit en zijn niet erg angstaanjagend en er zit ook geen gore in (iets dat je toch zou verwachten van nazi-zombies). Het blijft bij een paar coole shots van zombies in uniform die uit 't water komen zetten. Wel leuk om Peter Cushing weer even te zien (hier al aardig op leeftijd). Maar zoals 't dvd hoesje al zegt :"The best of the Nazi zombie movies" :d

Dit is echt cult. De allereerste videofilm die ik ooit heb gezien. Dus da's seventies jeugdsentiment.

In de begeleidende tekst staat "bunker". Da's niet juist. Het ïs gewoon een overwoekerd landhuis waar een oude nazi-wetenschapper/commandant woont die ooit leiding gaf over het zgn. "Death Corps". Net gezien. Lekker foute, jaren '70 budget horror film. Vooral de tekst op de voorkant van de hoes:"The best of the Nazi Zombie movies". GEWELDIG, hoe bedenk je het. Hoeveel films over nazi zombies kennen jullie. Ik ken er niet zo veel. Eigenlijk alleen deze.

Reinbo
Helaas is de film niet zo goed als de titel, het concept of de poster. kleine 2* voor een slappe 'zombie'film. Wat super soldaten met een honger naar moord zouden oeten zijn volgens het verhaal, blijken trage zombiesukkels. Lang niet wat je ervan zou mogen hopen.

avatar van Mac Hammer Fan
De zombies zijn hier koorknaapjes in vergelijking met de creaties van George A. Romero, Jordi Grau of zelfs Lucio Fulci. Een eerder ontgoochelende horrorfilm die er nooit in slaagt de toeschouwer de stuipen op het lijf te jagen. Peter Cushing loopt er eigenlijk maar verveeld bij en zijn Duits accent komt erg geforceerd over. Een bloedloze zombie-film, letterlijk en figuurlijk, die maar matig weet te boeien en finaal de verwachtingen niet inlost. Ken Wiederhorn deed het in elk geval enkele jaren later een flink stuk beter met "Eyes of a Stranger".
Wie toch de DVD wil aanschaffen raad ik de regio 1 editie van Blue Underground aan. Daar is de print van uitstekende kwaliteit, wat van de Vipco UK DVD niet kan gezegd worden.

avatar van Die Hard,Willis
Ik heb met veel plezier naar deze film gekeken. De film moet het niet hebben van de gore, maar wel van de sfeer. Die is er genoeg! De film word begeleid door een hele mooie soundtrack, het acteren was ook goed vond ik. Ik heb me in ieder geval heel erg vermaakt met dit zombie filmpje.

Ik snap de rating hier niet zo, voor mij verdiend deze film 4*

avatar van brucecampbell
Een film waar ik jarenlang naar heb uitgekeken en daarom juist is hij misschien wat tegengevallen. Er is gebrek aan spanning, bijna geen gore, maar wel een aardig sfeertje. De rol van Cushing vond ik nogal overbodig en ridicuul. Ondanks dit alles blijft het toch een leuk lowbudget cult klassiekertje.

avatar van bladonis
WOW!

Een roedel Nazi zombies waart rond in de wateren van Florida! , gebaseerd op een waargebeurd verhaal???

John Carradine én Peter Cushing zijn meesterlijk in dit sfeervolle zombie-drama! Wat wil je nog meer!!!
Een groepje toeristen zeilen met een chagrijnige ouwe kapitein, gespeeld door met eccentriciteit door de, durrrr, eccentrieke John Carradine door de wateren van Florida. Ze leiden schipbreuk, en belanden op een eilandje, waar ze in een vervallen hotel de oude Nazi wetenschapper Peter Cushing tegenkomen.. Hij legt uit dat dit eilandje een uitvalsbasis voor een groep proefkonijnen is: ondode, 'onoverwinnelijke' Nazi soldaten!

De film moet het idd niet hebben van de snel rondspringende zombies, of het rondspattende bloed. Het is een langzaam opgebouwd spanningveld, rustig zijn weg zoekend tussen de mooi geschoten natuurshots. De strak geüniformeerde nazi zombies zien er perfect creepy uit, marcherend onder water, met hun kaplaarzen bijna nog dik in de glans. Als ze eenmaal uit het water het land opmarcheren hebben ze geen emotie, maar marcheren vastberaden verder, wat ze een éxtra indringende kracht geeft!
De muziek geeft het geheel een zéér spannende onderlaag mee. Géén snoeiharde, bonkende, gillende rocktunes, máár een langzaam aanzwellend rommelend onweer van dreigende tonen, zodat je wéét, níet alleen hóórt dat de nietsvermoedende vreemdelingen 'iets spannends' gaan beleven!

Al met al niet de meest bloederige zombiefilm, hell, de Nazi zombies maken er een sport van om hun slachtoffers onder water te trekken om te verdrinken! Steeds weer huppelt een potentieel lijk blasé langs een stuk water, om gegrepen te worden, én vervolgens verrassend weinig tegenspartelend de laatste adem uit te bubbelen.. . Máár ontzettend sfeervol opgebouwd, prima muziek, én erg mooi gefilmd. Alleen wél jammer van de 16mm naar 35mm transfer, waardoor het geheel erg korrelig wordt, en sommige binnen- en nachtscenes te donker worden! hierdoor wat puntenaftrek. Maar verder, onderwater Nazi Zombies, kom óp nou!! Hiervoor, 4 grijze sssterren!

avatar van mikey
Lucio Fulci maakte ooit Zombie 2 als officieus vervolg op Dawn of the Dead, maar die film lijkt eerder gebaseerd op deze film. Het resultaat is erg sfeervol en heeft een prettige snelheid. De fascistische onderwater zombies zijn indrukwekkend geschoten. Met name de eerste beelden van het arische lijk die uit het water loopt, zijn fantastisch.

avatar van Halcyon
Echte zombies zijn het natuurlijk niet, eerder een soort supersoldaten die in de meest extreme omstandigheden ingezet kunnen worden. Maar of het nu wel of geen zombies zijn doet verder niet ter zake, want dit is een erg charmant filmpje. De opbouw neemt veel tijd in beslag waardoor de sfeer en setting (een onbewoond eiland met hagelwitte stranden en dicht struikgewas waarin ergens een aftands hotel verscholen ligt) uitstekend uit de verf komen. Voor veel dreiging zorgen de nazi-zombies echter niet. Toch zorgt de cameravoering samen met enge geluidseffecten voor een beklemmend gevoel dat wordt doorgetrokken in het naargeestige einde. Echt een must voor cultliefhebbers!

avatar van wendyvortex
Hele aangename seventies-horror-verrassing dit.
Hou er wel even rekening mee dat John Carradine en Peter Cushing beiden zeer kort te zien zijn in de film en dat qua wat we tegenwoordig qua gore-heids-gehalte verwachten van een zombiefilm hier nog op een wat beschaafder niveau ligt.
Maar de film heeft spanning, tempo en erg coole nazi-zombies die meestal uit het water tevoorschijn komen en wel wat weg hebben van Heino met een ski-bril!!!
Creepy stuff dus en zowel vermakelijk als spannend.

avatar van Mac Hammer Fan
Gisteren nog eens herbekeken en het als een guilty-pleasure ervaren.

avatar van FillumGek
Ik heb met meerdere cijfers in mijn hoofd gezeten, maar uiteindelijk toch het voordeel van de twijfel gegeven. Als je dit als een rasechte zombiefilm beoordeeld waarin rottende zombies het vlees van hun slachtoffers scheuren scoort dit een onvoldoende. Omdat we hier te maken hebben met een 'veel slimmere vijand' zie ik de paar tekortkomingen door de vingers.

Nazi's zijn evil. Een führerious Nazi death corps is evil-er. Ondanks dat ik de combinatie nazi's & occult niet geloof, is het fabeltje erachter uitermate fascinerend. Het is al vaker gedaan in films en games, maar Wiederhorn is naar mijn weten één van de eerste die er mee kwam; het creëren van een ondood leger van super-nazi's die tegen weer en wind ten strijden kunnen trekken om hun sadistische trekjes te botvieren. Een groepje nietsvermoedende overlevenden van een scheepsramp arriveert op de hagelwitte stranden van een verlaten eiland en stuiten op een verlaten hotel dat wordt bewoond door een oude SS-commander en zijn legertje Super-Mega-Ultra-Vegetarian-Killing-Nazi-Death Corps!

De ene vindt ze indrukwekkend, de andere vindt er totaal geen dreiging vanuit gaan. Ik behoor tot de eerste groep; de eerste beelden van de fascistische soldaten die uit het water rijzen zijn onvergetelijk. Vooral de blonde kapsels en de geblindeerde duikbrillen (ik miste alleen nog de rode armband) geeft ze een unieke look. Daarbij is het idee dat deze creeps zich ophouden onder water om je van onderaf te besluipen beangstigend. Dat deze jongens stealthy te werk gaan is als zombieliefhebber erg teleurstellend, maar maakt ze ook weer extra eng. Desalniettemin is het reichdiculous dat er in een flick over moordlustige nazi-freaks geen spatje bloed vloeit! En dan moet je die vinger tussen de deur niet meetellen, gawd!

Nee, deze film moet het echt hebben van de sfeer en de nazi's. Mochten die laatsten niet in de smaak vallen dan blijft er weinig over. Het witte strand, de jungle en de moerassen die door de zon worden opgewarmd zorgen voor een broeierige, zomerse sfeer. Andere scenes, zoals de iets te lange aanloop naar de herrijzing, zijn soms veel te donker. Nu vond ik de beeldkwaliteit van de Blue Underground DVD-release al niet hoogstaand, maar zwarte beelden zijn doorspekt met ruis, cigarette burns en andere donkere kleuren. Het zorgt wel voor een extra ouderwetse look dat perfect over de film heen valt. Dat het script diverse plotholes bevat ( het 'spookschip' op het begin? Waarom kunnen de Nazi's niet tegen zonlicht?) maakte me dit keer niet zoveel uit. Sfeervol filmpje.

Bélon
TheMaestro schreef:

Dit is ook een van de eerste films die ik op video heb gezien aangezien het een van de "topfilms" was die we gratis bij de aanschaf van onze eerste videorecorder kregen ergens midden jaren '80.

Sfeer is wel OK maar de film is nogal tam, gelukkig duurt hij niet al te lang. In mijn herinnering was hij enger.

avatar van Biosguru
In ieder geval de beste onderwater zombie nazi film. Verder wat saai. Jammer, voor letterlijk hetzelfde geld en iets meer invallen en ideeen van de regisseur was het wel die toffe Cultfilm geweest, waar je stiekum op hoopt. Nu net niet.

avatar van BlueJudaskiss
Met veel hoge verwachtingen mogen lenen van jeroentjuhhhhh en die hoge verwachtingen zijn uiteindelijk toch niet helemaal ingelost. De zombies waren indrukwekkend en uniek, maar voor mijn gevoel leek de tweede helft van de film grotendeels te bestaan uit loopscenes en gebeurde er voor de rest niet heel erg veel. En inderdaad was een beetje meer gore niet verkeerd geweest.

Absoluut niet slecht, maar niet de topper waar ik op gehoopt had. Sorry Jeroen.

avatar van Insignificance
Onderwaternazi's! Geen Befehl ist Befehl voor deze aquatische blondjes. Rang of uniform, het maakt ze niet uit. Ze moorden er simpelweg op los. Spijtig dat de kills wel heel tam zijn. Bovendien zijn de Ariërs wat te glad om het koppie om voor vieze, rottende zombies door te gaan. Wat dat aangaat eigenlijk een flut horror, ware het niet dat Wiederhorn een apart sfeertje weet te creëren met de droge wijze waarop de supersoldaten links en rechts maar blijven opduiken. Ik heb me er eerlijk gezegd niet mee verveeld.

avatar van joolstein
Gisteren voor dat ik naar bed ging nog deze gekeken. En die was niet verkeerd! Nazi-Zombies, maar dan wel anders. Als rasechte zombiefilm valt hij door de mand want de zombies lopen sneller en zijn ook best slim. De film zit vol met goede ideeën en heeft een heerlijke sfeer.
Als die blonde koppies als kikkers boven water komen was fantastisch. Helaas was de gore erg tam. Ik zeg hier moet een remake van komen!

avatar van Kondoro0614
Shock Waves

Misschien dat ik vooraf wat te veel heb verwacht van Shock Waves en daarom de film misschien wat minder uit de strijd kwam dan andere films. In een feit dat het nazi - zombies zijn sta ik altijd graag vooraan in de rij. Ik heb zozeer Zombie Massacre 2: Reich of the Dead (2015) al gezien en dat is voor mij de slechtste zombie films waar Nazi - Soldaten in voor komen die er is. Ik ben meer fan van de Død Snø (2009) serie samen met Død Snø 2 (2014) waar ik groot fan van ben, zulke films daar houd ik erg veel van en dat mocht ook wel baten want slecht waren ze niet. Ik vind dat Shock Waves daar tussen hangt. Goed was de film niet maar, vervelen doe je ook niet snel.

Het is niet zo'n bijzonder geheim dat de Nazi's gek waren op experimenteren. Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat het Duitse leger daadwerkelijk bezig was met het creeren van een bepaalde super soldaat, meer weet ik er ook niet van zou eventueel ook valse informatie kunnen zijn dat wil ik niet vast leggen. Ik denk trouwens ook wel dat de mensen die het verhaal van de nazi's zo nu en dan volgen de grote naam Josef Mengele wel kennen. Een van de grootste Duitste doktoren die zwart op het papier stond. Ik weet niet of hij wat met de super soldaat te maken heeft maar, hij was wel gek van tweelingen.

Nu bevat Shock Waves ook niet echt een denderend verhaal waardoor alles een beetje blijft steken soms. Een bepaald groepje zijn op zee aan het varen wanneer ze een aanvaring krijgen. Ze stranden op een eiland waar het niet zo veilig is. Een oude Duitse chef zit daar met zijn speciale SS belegering. Een speciale elite team die tussen leven en dood zitten en gewoon keiharde onderwater-nazi-zombies zijn. Gaaf! Nadat het groepje een waarschuwing kregen om te vertrekken maar toch bleven ging het verkeerd, en een soort super kat en muis spel ontwaakten.

Er is zeker ook wel een deel in de film waar ik toch wel een beetje van genoot. Bij de eerste aanval van de onderwater-nazi-zombies tegen de kok? Ik weet het namelijk niet meer zeker. Afijn, toen hij naar achter begon te lopen aangezien hij de onderwater-nazi-zombie zag en, terwijl hij angstig was vol in een water egel liep, de pijn voelde je een beetje in zijn voet.

Er zit weinig Horror in de film en angstaanjagend is het niet. De zombies zien er te netjes uit en vind ik eigenlijk niet voldoende. Hoe je de onderwater-nazi-zombies kon bestrijden was ook naar bedacht, je trok simpel zijn duikbril af en dat gingen ze dood. Beetje simpel. Film is af en toe erg traag waardoor hij saai werd te volgen. Al om al, leuke tussendoor maar ik heb er persoonlijk teveel van verwacht, dat was zonde.

De hoes triggert me al vanaf de jaren 80. Wat gaaf! Ik heb de film gisteren echter voor het eerst gezien. Ik had hem beter vroeger kunnen kijken, want hij heeft de tand des tijds niet doorstaan. Wat een ongelofelijke amateurbeelden. Wel vind ik het wel leuk gemaakt hoe die 'zombies' uit het water komen.

avatar van Noodless
De cover heeft mijn aandacht ook altijd gehad, maar de film had ik nog nooit gezien. Nu eindelijk eens gezien en moet zeggen wat een dikke tegenvaller. Misschien heeft de film inderdaad de tand des tijds niet doorstaan, al maakt de film toch wel een zwakke beurt wat horrorelementen betreft. Het leuke concept is veel te braaf uitgewerkt. Ook de onderwater-nazi-zombies zagen niet echt eng uit en om ze uit te schakelen is het wel heel simplistisch voorgesteld. Je had ook vaak de indruk dat het eiland erg klein was gezien de vaak dezelfde voorkomende ondiepe riviertjes waar die nazi-zombies verbleven. Ook heel wat plotholes en rare scènes die elkaar opvolgen. 4/10

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De poster, de titel en de premisse van ondode Nazi supersoldaten uit de zee zijn weliswaar fantastisch, toch stelt Shock Waves als film wat teleur. De cast is leuk, met grote namen als Peter Cushing en John Carradine en sympathieke rollen voor onder andere onweerstaanbare cutie Brooke Adams en een besnorde Luke Halpin, die zich waarschijnlijk wel thuis voelt in het water gezien zijn betrokkenheid bij de serie Flipper. Maar ditmaal geen intelligente dolfijnen uit het water, maar verrimpelde oude nazi-zombies.

Net als de ondode SS'ers komt Shock Waves als film ook behoorlijk traag op gang. Je zou verwachten dat met zo'n eenvoudig uitgangspunt - groepje mensen op een eiland, waar nazi-zombies zijn - de boel vrij makkelijk te introduceren is. Toch duurt het een uur voordat de zombies echt goed in actie komen. Daarvoor zien we vooral shots hoe ze langzaam uit het water opstaan. Dat levert een paar toffe beelden op, maar is niet genoeg om ons een uur te vermaken. Sowieso zijn de zombies een beetje futloos en knullig, met name omdat je sommige af en toe ziet kijken waar ze lopen, om niet te struikelen. Verder doen ze ook niet zoveel; ze trekken en duwen mensen vooral onder water, met een traag tempo. Ze worden gepresenteerd als de ultieme vechtmachines, maar ik heb het idee dat deze waggelende slungels, die verslagen zijn als je hun bril afpakt, nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan.

Shock Waves heeft gelukkig een paar aardige personages rondlopen en Ken Wiederhorn laat hier en daar een paar toffe shots zien van de zombies die langzaam uit het water komen. Maar Shock Waves had meer 'fun' kunnen zijn en veel meer peper in de reet mogen hebben. Een sympathieke horror voor een druilerige zondagmiddag is het zeker wel, maar ik hoopte op meer.

3 sterren.

Matige film over een groepje mensen die schipbreuk leiden en stranden op een klein eiland. Een mager verhaaltje wat op zich geen probleem hoeft te zijn voor een film met onderwater-nazi-zombies (hoe krijg je het verzonnen). Maar vooral de eerste helft is nogal saai. De scenes met de zombies zijn wel aardig en het eiland vormt een prima decor.

avatar van Woland
Het idee is leuk, maar de uitvoering helaas een stuk minder. Met het gegeven van nazi-zombie-supersoldaten en zeker met de eilandsetting die het heeft had het een kneiter van een culthorror op kunnen leveren, maar hier was toch niet zo veel aan. Het voornamelijkste euvel is eigenlijk dat er niet zoveel gebeurt; de eerste drie kwartier überhaupt niet, en daarna zijn er ook maar mondjesmaat interessantere scenes. En nee, dat is niet omdat er sfeer opgebouwd moet worden of dat het een slowburner of iets dergelijks is. Als de 'zombies' ook langzaamaan ten tonele verschijnen wordt het af en toe nog wel aardig, al komen ze niet heel bedreigend over, is er weinig echte spanning en al helemaal weinig gore of geweld. Nog wel een aantal leuke momenten, hoor, met name als de soldaten uit het water komen ziet het er af en toe best cool uit. En de setting op en rond een klein eilandje is ook leuk gedaan. Maar alles bij elkaar is dit toch een tegenvallend werkje.

avatar van mrklm
Deze cultfavoriet moet het vooral hebben van suspense en een paar behoorlijk effectieve shockmomenten. Van gore of extreem geweld is nauwelijks sprake, maar dat is helemaal geen bezwaar. Het verhaal betreft een groep vrienden die op mysterieuze wijze stranden op een eiland en geterroriseerd worden door Nazi-zombies die uit een scheepswrak - dat pas is boven komen drijven - zijn ontsnapt. John Carradine heeft een klein rolletje aan het begin van de film en Peter Cushing is uitstekend als de enige bewoner van het eiland, een man met een bijzonder twijfelachtig verleden. Het acteerwerk van de mannelijke hoofdrolspelers is niet al te best en de sexy Brooke Adams en D.J. Sidney hebben weinig te doen, maar dit is goed geregisseerd, fraai gefilmd - met onderwaterfotografie van Irving Pare - en voorzien van een sfeervolle muzikale score door Richard Einhorn.