Invasion of the Body Snatchers (1978)

3,54

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Philip Kaufman
met Donald Sutherland, Brooke Adams en Jeff Goldblum

Matthew Bennell die in San Francisco woont krijgt steeds meer klachten van zijn vrienden over hun eigen families die anders lijken te zijn. Als Matthew er een tijdje later weer na vraagt blijken zijn vrienden niets te herinneren van hun klachten. Matthew komt erachter dat er aliens op de aarde zijn maar wie kan hij nog vertrouwen?

136 BERICHTEN23 MENINGEN

avatar van knolly
geplaatst: 5 mei 2014, 18:38 uur [permalink]
Inderdaad zeer goede sf thriller,
Is overigens wel op dvd verkrijgbaar.

avatar van dutchtuga
geplaatst: 18 mei 2014, 23:22 uur [permalink]
Herzien op de geweldige blu-ray van Arrow. Invasion of the Body Snatchers vind ik één van de beste remakes ooit gemaakt, ik denk samen met The Thing en The Fly dé beste remake ooit gemaakt. De personages, de sfeer, de soundtrack, de effecten, dat einde, Invasion heeft erg veel memorabele zaken te bieden. Zelden weten films zo onder de huid te kruipen als deze klassieker. Vooral het eerste uur is meesterlijk. Tegen het einde wordt de film helaas wat lawaaierig op momenten, wat jammer is aangezien Kaufman laat zien erg goed met kalmte om te kunnen gaan.

avatar van mikey
geplaatst: 21 mei 2014, 17:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Cobusss schreef:
Gisteren gezien maar ik hou niet zo van die oude films.
En wat moet die hond ineens in beeld?
de helden van health department vonden de banjospeler en zijn hond in het park. Die sliepen naast een pod. Matt (donald) trapte tegen de pod en het ding begon te bloeden. Ik denk dat dat het kloonproces verstoorde en werden de parkbewoners gekruisd.

geplaatst: 26 oktober 2014, 09:40 uur [permalink]
Prima sf klassieker, remake zelfs

avatar van frolunda
geplaatst: 15 november 2014, 21:22 uur [permalink]
Zeer effectieve Horror film met een lekker paranoïde sfeertje.Daarnaast doet de cast het erg goed.Prima (en beste) remake van de versie uit 1956.Vooral de opening 'sequence' en het einde zijn fantastisch.

avatar van Cinemaniak
geplaatst: 21 november 2014, 11:00 uur [permalink]
Memorabele film waarbij ik gewoonweg niet te kritisch wíl zijn. Zag deze film voor het eerst toen ik 12 jaar was, samen met m'n ouders, op de bank. De film bleef echt wekenlang door mijn hoofd spoken en de hele sfeer is daar de grootste oorzaak van. Donald Sutherland, wat een acteur. Geweldig! Jammer dat het horror/thriller-genre niet vaker gebruik maakt van A-acteurs, behalve dan de horror-achtige prutswerkjes met veel geld en te weinig lef.

geplaatst: 15 maart 2015, 00:15 uur [permalink]
Snoozefest.

Nochtans is het idee niet verkeerd. Niet zo heel origineel, maar het is toch weer eens wat anders dan de klassieke alien invasion. De wat onnozele effecten in het begin neem je dan maar even voor lief.

Mijn probleem met deze film is dat het een duidelijk eind jaren '70 product is geworden. Staat symbool voor een degelijkheid waar ik helemaal niks mee heb. Saai in beeld gebracht, kleurloos en levenloos geschoten, traag tempo omdat alle puntjes tot in den treure verduidelijkt moeten worden ... het plot wordt langs alle kanten ostentatief dichtgetimmerd, maar de film wordt daar absoluut niet beter van.

Effecten blijven ook pover de hele film lang (die hond is gewoon lachwekkend ipv eng), acteerwerk is matig en het wil echt nooit spannend, eng of mysterieus worden. Het kabbelt de hele film maar wat voort, niet echt iets wat gewenst is voor een film als deze.

Zo degelijk dat het oersaai wordt. Heb dat gevoel wel meer bij eind jaren '70 films, deze is daar zeker geen uitzondering op. En dan nog rekken tot bijna 2 uur ...

avatar van Beertje45
geplaatst: 15 maart 2015, 03:21 uur [permalink]
Mag ik vragen, Onderhond:Wat is je leeftijd en ben jij vertrouwd met eerdere en/of vroegere/latere versie's en zo ja, gelden voor die versie's voor jou beter of slechter? De vroege versie uit de jaren vijftig is mij totaal onbekend, de latere versie's heb ik ooit gezien, maar herinneringen daaraan heb ik niet. Ik heb deze film niet meer gezien sinds ik een opgroeiende tiener was, ondanks dat ik de film al een tiental jaar op DVD in de kast heb staan, maar ik herinner me wel dat ik het thema destijds erg eng vond, het idee dat je persoonlijkheid vernietigd dreigt te worden. Het zou best kunnen zijn dat ik de film nu eerder kritisch minder hoog zal waarderen.

geplaatst: 15 maart 2015, 11:10 uur [permalink]
33 en kende de film enkel van naam. Maar ik heb gewoon niet zoveel met die (eind) '70s stijl.

avatar van mikey
geplaatst: 15 maart 2015, 12:39 uur [permalink]
Over welke overige eind J70 films heb je het dan waarvoor deze film exemplarisch is?

avatar van Beertje45
geplaatst: 15 maart 2015, 14:27 uur [permalink]
Onderhond schreef:
Thanks, zo heeft ieder zijn voorkeur. Vraag mij bijvoorbeeld niets over nieuwe bioscooprelaese's. Ik kom heel zelden in de bioscoop, val gegarandeerd in slaap als ik een half uur in het donker een film moet zien.

avatar van FillumGek
geplaatst: 20 april 2015, 21:17 uur [permalink]
Door de jaren heen deze prent een keer of vijf opgezet, maar nooit langer dan een half uur gekeken. Dan was nu toch echt het moment om door te zetten maar op één of andere manier kom ik er gewoon totaal niet in. Terwijl het idee toch wel erg tof is.

Het heeft denk ik vooral te maken doordat ik de film te stil en te traag vind. Het straatbeeld van de jaren '70 is hier doodsaai en ook de buitenaardse bloemetjes weten allerminst te overtuigen. De onderhuidse spanning die ik hoopte te krijgen heb ik geen enkele keer mogen ervaren. Ik had nooit het idee dat onder de blikken van het straatvolk kwaadaardige duplicates schuilden. Het wist gewoon niet te overtuigen.

Daarbij is de cast nogal duf met Donald Sutherland voorop die de uitstraling heeft van een uitgeklopte plumeau. Jeff Goldblum was nog wel te pruimen. De special effects waren gelukkig nog wel te pruimen, lekker smerig in beeld gebracht soms. Normaal zou ik zeggen dat dit gewoon mijn dag niet was, maar aangezien het de vorige keren al niet eens gelukt was om hem uit te zitten vraag ik me af of deze ooit nog goed zal vallen.

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 26 april 2015, 01:32 uur [permalink]
Toch wel prima film. Muziek maakt het ook allemaal nog iets beter is wel beetje traag en voelt zeer oud aan is natuurlijk al van 78. Zal voor die tijd het van het geweest zijn. Zitten goede scenes en soms mindere scenes in einde was wel sterk en verrassend.krijgt van mij een 7/10

avatar van baspls
geplaatst: 29 juli 2015, 14:56 uur [permalink]
"It's like there's some kind of a hallucinatory flu going around. People seem to get over it in a day or two. All I can do is treat the symptoms."

Ik ben niet bekend met het origineel maar deze remake vond ik zeker niet slecht.

Donald Sutherland speelde een sterke hoofdrol. Jeff Goldblum had wel een aardig rolletje en Brooke Adams deed het ook prima. Erg leuk om Leonard Nimoy een keer in een ander soort rol te zien als Spock.

De effecten waren wisselend. Het begin had wel iets, maar had voor het zelfde geld in de jaren '50 gemaakt kunnen zijn, met zee-organismen die aliens moeten voorstellen (in ieder geval beter als hagedissen met gelijmde schubben). De replica's zagen er wel sterk uit en ook de geluidseffecten van Ben Burtt waren erg goed.

De muziek van Denny Zeitlin gaf de film een mooi sfeertje mee. Philip Kaufman is eigenlijk vooral bekend omdat hij het verhaal van Indiana Jones heeft geschreven maar is ook een prima filmmaker.

De film is een klein beetje langdradig, vooral in het begin, maar weet uiteindelijk best spannend te worden. Het concept komt wel vaker voor, vond het in The Thing toch veel spannender en beter uitgevoerd.

De film voelt een beetje gedateerd aan, ook voor eind jaren '70, maar was zeker niet slecht. Misschien net ietsje te lang. Wel een mooi (origineel) einde.

avatar van flaphead
geplaatst: 9 september 2015, 23:26 uur [permalink]
De overlevering vertelde dat dit de enige film was waar mijn moeder ooit haar mond heeft gehouden, dus ik moest hem nu maar eens ondergaan. Dat werd toch een kleine teleurstelling.
Met oudere films moet je rekening houden met de tand des tijds, dat was hier een zware kluif. Veel doet erg gedateerd aan. De soundtrack was tenenkrommend, maar typerend voor spannende films die tijd; op het moment dat het spannend moet worden, komt er een compleet orkest om de hoek kijken (vaak met plots inzoomende beelden) waarbij ik eerder in de lach dan in de schrik schoot. Dat effect is dus duidelijk verloren gegaan. Acteerwerk was soms wat aan de houterige kant en er zitten toch best aardig wat karakterkeuzes en plotgaatjes in die je achter de oren doet krabben. Het is behoorlijk rechtlijnig en grotendeels voorspelbaar.
Pluspuntjes waren er natuurlijk ook. Voor '78 was dit een erg gewaagd en origineel plot, lijkt me. Hoewel het me zo kan voorstellen dat het langs in gekomen in een aflevering van The Twilight Zone. De beeldvorming was vaak bijzonder (op dat inzoomen na), met leuk spelen met schaduwen. De donkere soundeffecten werkte ook een stuk beter dan die schelle violen. Ondanks het trage verloop en de gedateerde spanning, wil je wel blijven kijken.

avatar van zoutzak
geplaatst: 10 oktober, 12:11 uur [permalink]
Verhoogd na herziening, wat een weergaloze film. In de tijd één van de beste scifi horrors ooit gemaakt.