• 8.671.536 stemmen

Invasion of the Body Snatchers (1978)

Horror / Sciencefiction | 115 minuten

Genre: Horror / Sciencefiction

Geregisseerd door: Philip Kaufman

Met onder meer: Donald Sutherland, Brooke Adams en Jeff Goldblum

Releasedatum: 8 maart 1979

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Invasion of the Body Snatchers

"From deep space... the seed is planted... terror grows"

Matthew Bennell woont in San Francisco en krijgt steeds meer klachten van zijn vrienden over hun eigen families die anders lijken te zijn. Als Matthew er een tijdje later weer naar vraagt, blijken zijn vrienden niets te herinneren van hun klachten. Matthew komt erachter dat er aliens op de aarde zijn, maar wie kan hij nog vertrouwen?

Matthew Bennell

maurice32

Ook grappig dat de acteur van het originele 1956 ook hier eventjes te zien is

avatar van macrobody

macrobody

Al een jaar lang zit ik aan het verhaal van deze film en die van het origineel te denken. Ik zou het als volgt samenvatten: een (buitenaards) organisme bestrijkt de aarde en infecteert de massa. Het resultaat is een braaf volgzaam persoon zonder emotie. De overheid grijpt het fenomeen met beide handen aan en gebruikt zijn waakhond (politie) om elke opstand de kop in te drukken. Een enkeling verzet zich maar het is vechten tegen de bierkaai. Niemand wil luisteren en je wordt als gek (wappie) verklaart. In Nederland zouden we dan al snel zeggen: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.

Waarom wordt hier geen re-remake van gemaakt? Speciale effecten kunnen er een stuk beter uit zien en van mij part gooi je er een paar LGBT'ers in. Zo'n peul begint tenslotte onzijdig, daar kan je nog van alles van maken!

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20834 berichten

macrobody Er zijn al minstens twee remakes van, geen van beiden goed ontvangen en ook geen van beiden hits. Body Snatchers (1993) en The Invasion (2007)

avatar van macrobody

macrobody

starbright boy Inderdaad. Elke 15 a 20 jaar dus het is weer tijd voor een nieuwe

avatar van wihu61

wihu61

Vond het origineel uit 1956 met zijn setting in een kleine leefgemeenschap stukken sterker. Dit was soms teveel van het goede (bijvoorbeeld hele mensenmassa's met dat onnodige zombie-gekrijs). Het duurde vooral allemaal te lang voor wat er te vertellen viel.

Aanrader in dit genre: The Day Mars Invaded Earth (1963).

avatar van Dievegge

Dievegge

Dit is de beste versie van Jack Finney's scifiroman. De sfeer van paranoia wordt opgeroepen met wankele en subjectieve cameravoering, met duisternis en geschreeuw. Een vondst zijn die beelden doorheen een gebarsten voorruit. De toonclusters van jazzpianist Denny Zeitlin dragen bij aan de paniekstemming.

Het gevoel dat je niet meer weet wie je kunt vertrouwen, paste bij de Koude Oorlog. Het idee dat iemand vervangen kan worden door een buitenaardse dubbelganger, spreekt nog steeds tot de verbeelding. Het is de aanleiding voor grapjes, speculaties en samenzweringstheorieën. De mooiste rollen zijn voor Donald Sutherland en de volwassen Veronica Cartwright.

avatar van Phantasm

Phantasm

Vroeger al eens gezien, vond hem toen leuk, maar nu, voor de tweede keer, nee, ik vond er niet veel meer aan.

avatar van numb nuts

numb nuts

jeetje,ja je kan niet tegenop op zo veel.

en je moet op een dag gaan slapen hoop echt dat ze hiermee een goeie remake maken.

avatar van notsub

notsub

Had er toch hogere verwachtingen bij, Invasion of the Body Snatchers kon mij maar matig overtuigen. Het idee achter de film is zeker een fascinerend uitgangspunt, maar de uitwerking was niet soepel genoeg. Het duurde te lang en leek nooit echt spannend te worden. Hoewel de beelden erg jaren zeventig en mooi waren, maakte de film een verouderde indruk. The Exorcist is voor mij een klassiek voorbeeld van een film, waar de tijd nauwelijks vat op heeft gehad. Invasion of the Body Snatchers steekt daarbij bleekjes af.

avatar van Boeikens

Boeikens

Na vele jaren nog eens herzien, blijft voor een film uit '78 nog zeer vermakelijk om te zien.

Niet erg spannend omdat het verhaal vrij open is maar het is vooral de sfeerschepping en de setting die me hier erg beviel. Ook de misschien wat lange speelduur vond ik niet hinderen, het verhaal loopt vlot en het acteerwerk zeker niet slecht. Vond tot hier toe geen enkele remake beter en denk ook niet dat dat een meerwaarde zou geven, of ze moeten er een flinke dosis gore aan toevoegen