The Invasion (2007)

Verenigde Staten / Australië
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Oliver Hirschbiegel
met Nicole Kidman, Daniel Craig en Jeremy Northam

The Invasion vertelt het verhaal van een geheimzinnige epidemie die het gedrag van mensen verandert. Een psychiater uit Washington, D.C. (Nicole Kidman) ontdekt dat de oorsprong van de epidemie buitenaards is. Vervolgens moet zij vechten om haar zoon te beschermen, die de sleutel waarmee een dreigende invasie gestopt zou kunnen worden, in zijn bezit zou hebben.

avatar van Elineloves
" My husband is not my husband. "

Redelijk.

Hoewel Kidman blijkbaar in 2007 al bergafwaarts ging wat haar uiterlijk betreft, is haar spel wel zeer degelijk. Ze zet een overtuigende rol neer van een moeder die kost wat kost haar zoon wil beschermen. Daarbij heeft ze hulp van meneer Craig, maar oh-oh, is dat wel echt hulp? Beetje jammer dat de karakters weinig tot geen diepgang krijgen en totaal niet uitgewerkt zijn, maar a la. Dat vond ik nog niet eens zo heel storend. Wat wel gaat knagen is het gebrek aan een goed geschreven script. De sfeer is helaas niet om over naar huis te schrijven en van (onderhuidse) spanning hebben de makers ook geen kaas gegeten.

Het hele bodysnatchers principe is pover uitgewerkt. Het is er gewoon plots, oh-jee-pas-op-dat-je-niet-in-je-gezicht-gekotst-wordt, und finito. Er hoort hier toch een béétje angst aangejaagd te worden, bij een dergelijk concept? Het moet voor de kijker toch gedachten oproepen als: 'Wat zou ik doen?' en 'In die situatie hoop ik nooit terecht te komen!'. Nah, niet dus. Het deed vrij weinig met me.

Niet dat het nou één groot baggerfestijn was, maar goed is het ook zeker niet. Had véél meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van mcdaktari
Toch typisch dat het altijd vrouwen zijn die opmerkingen maken over het uiterlijk van andere vrouwen, in dit geval Kidman. Dat het bergafwaarts ging met haar uiterlijk?? Kijk, het is nou eenmaal zo dat niemand de eeuwige jeugd heeft, maar dat Nicole Kidman nog steeds geen onaantrekkelijke vrouw is, lijkt mij duidelijk. Maar goed, dat is denk ik ook wel een vrouwen ding, zeuren over andere vrouwen hun uiterlijk.
Maar buiten dat, ik ben de laatste weken weer allerlei sciencefiction films aan het herkijken, zo dus ook "The Invasion". En ondanks de film niet echt een hele hoge waardering krijgt vind ik het toch een prima film. Oke, hij staat niet bol van de special effects, maar daar moet de film het ook niet van hebben. Het is gewoon een prima spannende wegkijk film. Ik ga zometeen eens op m'n hard disk kijken wat er nog allemaal aan SF films opstaat om nog eens opnieuw te kijken. En dat zijn er nogal wat. Dus ik ga nog ff door met SF.

avatar van dvdfreak123
Nog eens herzien had hier blijkbaar nog niet op gestemd. Blijft een vermakelijke film die wel een paar spannende scenes heeft. Heb me nergens verveelt heeft een iets sneller tempo of invasion of the body snatchers van 78. Vond alleen het einde minder als de oude daar was het einde geniaal. 7/10

avatar van filmexpert19
Sommige fragmenten, tijdens het kijken van deze film, vond ik ronduit spannend. Wat een pure liefde tussen moeder en zoon. Er wordt goed gespeeld door de acteurs. Ik vind het helemaal een grote pluspunt wanneer een zeer bekende actrice haast geen make-up opheeft zodat ze er niet uitziet. Dat zijn bij mij de goede actrice's. Vrouwen die acteren en die bijvoorbeeld met make-up in bed liggen te 'slapen' vind ik waardeloos. Een leuke film om naar te kijken.

avatar van Left4Dead
Nicole Kidman speelt altijd goed in mijn ogen, Daniel Craig heb ik maar weinig mee.
De film is aardig simpel te noemen en ook niet origineel. Zo nu en dan is er spanning te vinden, het wil wel eens repeterend overkomen.

Film staat er netjes op (beeld en geluid) tempo is te doen. Je kunt je redelijk inleven in het verhaal als je steeds tegen jezelf zegt: Wat als dit echt gebeurd? Bij herziening blijven de 3** staan. Leuk vermaak, meer niet.

een leuke film met nicole kidman en daniel graig.wel lekkere spannende film. ik heb me wel vermaakt.

avatar van des1
Alleen de beschrijving al hier van wat de film moet voorstellen.... wat een absoluut drama dat Hollywood klaarblijkelijk cliché genres moet recyclen om maar de bios te vullen. Geldt ook voor de vaak heel goeie acteurs die ingezet worden. Zoals gisteren, Helen Mirren in die absolute k.tfilm Red 2. Overigens Red 1 ook. Ga in godesnaam dan maar optreden in één of andere theaterproductie.

avatar van ILDIB
Craig is vreselijk kidman erg goed. Verhaal is mwa.

Tarkus schreef:
Geen slechte film deze reeds 3de remake van de klassieker uit 1956 ("Invasion of the Body Snatchers"), die voor mij toch nog beter is samen met de film uit 1978 met Donald Sutherland ("Invasion of the Body Snatchers").
In 1993 was er dan nog een remake, maar die was een ramp van jewelste ("Body Snatchers") en daarover laat ik alle commentaar achterwege.
Was het einde in de beide eerste filmen zeer goed, dan is in deze film van 2007 het einde maar heel flauw. In de eerste filmen blijft men met het virus kampen en worden de hoofdrolspeler er allen door besmet, op één na, zodat je een film krijgt die eigenlijk geen einde heeft en je met vragen blijft zitten hoe het eigenlijk afloopt, terwijl men hier voor een genezing heeft gekozen.
De acteerprestatie van Kidman en Craig zijn goed, maar ook niet top, maar het is wel een verademing Nicole Kidman nog eens in goede doen te zien na een paar miskleunen die ik de laatste tijd van haar had gezien.
Wie van spanning houd en een beetje horror, al is dat hier niet duidelijk aanwezig, dan is dit wel een aanrader.
Van de 4 filmen die ervan zijn gemaakt is deze voor mij, in een persoonlijke top 4, nummer 3, na de versie uit 1978 en 1956. De versie uit 1993 kan je maar beter vergeten.

Deze film met plezier eens herbekeken.
Nicole Kidman is niet grandioos in deze prent zoals ik al eerder zei, maar het is altijd leuk om haar bezig te zien.