The Lovely Bones (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Nieuw-Zeeland
Drama / Thriller

geregisseerd door Peter Jackson
met Saoirse Ronan, Mark Wahlberg en Stanley Tucci

Susie Salmon (Saoirse Ronan) is een meisje van veertien dat verkracht en vermoord wordt door haar buurman. In de tussenwereld ziet ze hoe haar familie omgaat met het tragische verlies. Terwijl haar vader probeert de vermeende moordenaar van zijn dochter op te sporen, glijdt Susie’s moeder langzaam weg van haar gezin. Toch blijkt gaandeweg dat er in Susie's afwezigheid ook een nieuwe kracht schuilt, die de breekbare familiebanden opnieuw met elkaar verbindt. Daarnaast volgt Susie ook de moordenaar, die alle bewijzen probeert te verbergen en op het punt staat, opnieuw toe te slaan...

avatar van bjerik76
na tientallen films gezien te hebben, eindelijk weer eens een juweeltje gevonden ( ook al is het er een uit 2009)

Het eerste half uur is even zoeken wat voor film het was.
Ik vond de "komedie" niet zo gepast, het gepraat van Susie is ook wennen, maar vanaf het maisveld zat ik helemaal in de film.

Wat een mooie, ontroerende scenes, beelden.
De cast werd steeds beter, en de drama's van iedereen worden goed neergezet.
Hoe loopt dit af, welke zijwegen komen er nog, is het een " eind goed al goed film, of toch niet"

Een hele mooie lange zit, zeker de moeite waard op een koude regenachtige avond als je zin heb in een tranentrekker die toch nog beetje luchtig en fantasierijk verfilmd is.

avatar van Alathir
Ik lees dat sommigen hierin komedie zien? Dat vind ik vreemd want ik heb misschien 1 keer gelachen. Moest dit een komedie zijn zou niemand het serieus nemen.

Ik vond het een degelijke film, niet direct meer of minder. Wahlberg is niet zo geschikt voor deze rol hoewel hij wel vaker in drama's meespeelt vond ik deze niet zo voor hem weggelegd. Rachel Weisz is wel ok. De moeder die komt helpen was een beetje over the top. Volgens mij de eerste film die ik zie met Saoirse Ronan. Niet direct mijn favoriete actrice denk ik want ze acteert hier echt niet bepaald goed. Ofwel ligt het aan haar stem die is ronduit irritant. Stanley Tucci speelt vermoedelijk de beste rol van de film ondanks dat hij er eigenlijk weinig moeite voor lijkt te doen.

Het beste moment is duidelijk wanneer de zus van Susie gaat inbreken bij Stanley Tucci. Dan wordt het even spannend. Voor de rest is het redelijk dromerig allemaal wat er ook wel voor zorgt dat je zelf meegevoerd wordt in die droom en het nergens echt saai wordt. Het einde vond ik dan weer wat vergezocht met die ijspegel waardoor Stanley zijn evenwicht verliest en een gruwelijke val op de rotsen maakt. Verdiend dat wel.

Leuk ook was de cameo van Peter Jackson in de winkel waar Wahlberg zijn foto's gaat ontwikkelen.
Ook leuk was dat er even een poster (denk ik) van Lord of the Rings in beeld kwam. 3.5* maar enkel en alleen te danken aan de originaliteit anders was het een 3* geweest.

avatar van IH88
“When I was alive, I never hated anyone. But now hate was all that I had.”

Sprookjeachtige film met genoeg drama en ook een thrillerelement. Een moeilijke cocktail, maar Peter Jackson weet er voor het grootste gedeelte een sfeervolle en samenhangende film van te maken. The Lovely Bones maakt vooral in het begin indruk, en daarna neemt het visuele gedeelte het langzaam over met Ronan die vanuit een visueel overdonderde purgatory toekijkt hoe haar ouders, zusje, broertje en moordenaar omgaan met haar vermissing.

Dit is ook het gedeelte waar The Lovely Bones steken laat vallen, en wat onsamenhangend en rommelig wordt. De rouw van de ouders (Weisz en Wahlberg) komt wat oppervlakkig en gehaast over, en de rol van het zusje (fantastisch gespeeld door McIver) is interessant maar wordt te weinig uitgewerkt. Er zijn zoveel verhaallijnen dat Jackson niet alles even goed uitwerkt, alhoewel de acteurs je aandacht weten vast te houden. Er zit drama en spanning in de film, maar het is wel duidelijk dat bij Jackson het fantasie-element het beste tot zijn recht komt. Alhoewel de scene op het laatst met Tucci en McIver wel nagelbijtende spanning oplevert. Maar daarna komt er weer zo'n vreemde zoenscene en zit je bijna naar een young adult film te kijken. Het levert een soms bijna schizofrene kijkervaring op. Maar ook een indrukwekkende en visueel overdonderde filmervaring.

avatar van Devedeetje
Faze Rain, Tornado EF5, Saving Pvt. Pyle en Comely; Jullie halen de woorden uit m'n mond ! ! ! ! !

Zelden.., Wellicht nooit zo'n irritante kutfilm gezien !!!
Moest 'm afkijken met mijn dochter, vanwege het heftige begin.., Wat een dramatisch lange zit.

Peter Jackson, Steven Spielberg.., SHAME ON YOU GUYS !

Kijktip: Ghost, 1990
van (regie) Jerry Zucker, met Patrick Swayze, Demi Moore, Tony Goldwyn en Whoopi Goldberg.

Hele mooie film, soms zelfs een beetje spannend, maar verder vooral mooie beelden en creatief in beeld gebracht. goed acteerwerk en verhaal in het begin goed opgebouwd. puntje van kritiek is wel dat het middenstuk bij vlagen begon te vervelen vooral met de fantasierijke beelden tussen hemel en aarde. Het einde was toch wel verrassend te noemen, je kan zeggen dat het wat simpel is in vergelijking met de rest van de film maar ik had het toch niet verwacht.

avatar van des1
Saoirse Ronan is formidabel als Susie. Goed dat perspectief vanuit een jonge meid die zo vroeg het tijdige moest wisselen voor... wat erna komt. De dader was wel erg een prototype creep - man met lichte ogen en spiegelende bril (à la Laurence Olivier als de Weisse Engel in Marathon Man). Zoals we inmiddels weten, blijken juist de types waarvan niemand vermoedt dat ze een duistere kant hebben vaak de uiteindelijke daders. Vaders met gezinnetjes, of de populaire jeugdtrainer, etc. Het moment dat de val dichtklapt voor Susie, is heel onverdraaglijk. Tucci, in 2009 vader van een 3-jarige, had veel moeite met zijn rol. Ronan zou 'm erdoorheen hebben geholpen. Lees: Peter Jackson on 'The Lovely Bones' and Saorise Ronan - ABC News - abcnews.go.com

avatar van -M-
-M-
Prachtige film, mooi in beeld gebracht. Blijft in mijn hoofd hangen.

avatar van Angel9999
Geen gewone thriller, veel feeërieke mooie plaatjes, verteld vanuit het het vermoorde meisje. Niet echt mijn ding maar deze film vond ik wel om te doen door waarschijnlijk de goede acteurs en het heftige begin.

avatar van Shadowed
Fijn.

Bovennatuurlijke dramafilms zijn iets nieuws voor mij. Moest dus een beetje wennen aan de stijl die deze film dan ook neemt. Gelukkig heeft Jackson mij hier niet mee teleurgesteld. The Lord of the Rings en Braindead zijn een paar van mijn favoriete films.

Ronan doet het redelijk voor een 14-jarige, het is zeldzaam dat kinderen het echt goed kunnen, maar vooral Tucci stijgt er bovenuit. Wahlberg is wat stijf, Weisz ok. Tucci lijkt zijn rol goed te begrijpen en straalt ook een goede engerd uit.

Daarnaast zijn de effecten mooi en is de film goed voor die 135 minuten.

avatar van Fisico
Uiteindelijk een tegenvaller geworden. Het basisconcept stond me aanvankelijk wel aan. Mits een degelijk script ben ik wel te vinden in een paranormaal verhaal dat out of the box denkt. Niet dat het een origineel idee was - er zijn wel meerdere films met “levende doden” wiens werk op aarde nog niet af is. The lovely bones balt diverse genres in één film en dat is meestal geen goed idee. Het verliest zijn geloofwaardigheid en hinkt mede op verschillende gedachten. Make a choise and stick to the plan! Nu is het wat mosselen noch vis en is elk genre en dus ook de verhaallijnen onvoldoende uitgewerkt waardoor het rommelig overkomt.

Saoirse Ronan ontdekte ik voor het eerst (bewust) met Brooklyn. Later kwamen er nog enkele films bij en ik kan deze Ierse (vrij opvallende) actrice best appreciëren. Ook in The lovely bones speelt ze ondanks haar jeugdige leeftijd erg volwassen. Maar het is uiteraard Stanley Tucci die er bovenuit steekt met een creepy rol die hij moeiteloos invult. Wahlberg is crap zoals usual. Zwakke acteur vind ik dat behoudens zijn goede rol in The departed en Boogie nights van PTA. Weisz is ok, maar ook Susan Surandon vond ik maar een vrij bizarre nutteloze rol neerzetten. Kwestie van een grappige of absurde noot in de verhaallijn te brengen???

De beelden van de tussenwereld waren vaak mooi, maar namen te veel screen time in beslag waardoor het eigenlijke doel van de film in de verdrukking kwam. Montage was behoorlijk met als beste moment de scène waarbij ze in de greep kwam van Harvey en haar ouders thuis aan tafel zaten. Het absolute einde was niet goed. De dood van Harvey was technisch erg zwak en qua scenario erg goedkoop.

avatar van Baboesjka
Best een mooie, originele film. Leuk gedaan met de bovennatuurlijke wereld en prima gespeeld. Ik heb een zwak voor Rachel Weisz. Soms vind ik het er erg gemaakt uit zien qua effecten. Sommige momenten is het erg spannend. De film heeft mij best geraakt. Een goed en ontroerend verhaal. 3,5*