The Lovely Bones (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Nieuw-Zeeland
Drama / Thriller

geregisseerd door Peter Jackson
met Saoirse Ronan, Mark Wahlberg en Stanley Tucci

Susie Salmon (Saoirse Ronan) is een meisje van veertien dat verkracht en vermoord wordt door haar buurman. In de tussenwereld ziet ze hoe haar familie omgaat met het tragische verlies. Terwijl haar vader probeert de vermeende moordenaar van zijn dochter op te sporen, glijdt Susie’s moeder langzaam weg van haar gezin. Toch blijkt gaandeweg dat er in Susie's afwezigheid ook een nieuwe kracht schuilt, die de breekbare familiebanden opnieuw met elkaar verbindt. Daarnaast volgt Susie ook de moordenaar, die alle bewijzen probeert te verbergen en op het punt staat, opnieuw toe te slaan...

avatar van fritsje
Fascinerend schouwspel,kruising van bovennatuurlijk sprookje( met dito beelden) en spannende thriller.Ik kan Tucci niet meer in een andere rol zien.What dreams may comeachtige sfeerbeelden.beslist gaan kijken als je de kans krijgt !

avatar van John Barry
The Lovely Bones vind ik een mooie film.

Hele aparte film toch wel van Jackson. Een jong meisje genaamd Susie word vermoord. We volgen Susie en we zien dat ze naar een soort van tussen hemel gaat. In die tussen hemel ziet ze hoe haar naasten om gaan met haar dood. Ook houdt ze haar moordenaar in de gaten. Ik vond de film erg interessant. De dood is zo wie zo een interessant onderwerp. Wat is er naar de dood ? Ga je naar de hemel ? Niemand die het echt weet, maar er zijn genoeg theorieën. Ik vind dat de film op een mooie manier één van die theorieën behandelde. Hoewel Sussie dood is, is ze nog steeds aanwezig. Dat laat Sussie op een aantal momenten op een mooie manier blijken. Een hele mooie scene bijvoorbeeld is met de vader van Susie in de tuin van de moordenaar en Susie iets moois met een roos doet.

Het acteerwerk in deze film is erg goed. Vooral Stanley Tucci als George Harvey vond ik erg goed acteren. Want wat zet Stanely een eng mannetje neer. Vanaf de eerste scene met George voel je gewoon dat er iets niet klopt aan dat personage. De rest van de cast acteert ook heel erg goed. Speciale vermelding voor de vader van Susie. Die acteerde echt fantastisch.

De film is op sommige momenten ook erg spannend. Zo is de scene aan het begin van de film met George en Sussie in de ondergrondse mais kamer om te snijden. Je voelt gewoon dat het elk moment mis kan gaan. Ander voorbeeld van een erg goede scene is dat de zus van Sussie aan het eind van de film het huis van George doorzoekt en dan komt George thuis….. Je krijgt in deze film een beetje de rillingen als blijkt dat George Sussie ( lichaam ) al die tijd in een kluis heeft verstopt. Het maakt de persoon George nog angstaanjagender dan die al was.

De muziek in deze film is van Brian Eno. Brian levert erg mooi werk af. De muziek past erg goed bij de film. Ook vond ik het camera werk in deze film erg goed. Op dit gebied hebben Jackson en zijn collega’s goed werk verricht.

Tot nu ben ik in dit stuk erg positief geweest over de film. Maar helaas is deze film niet perfect. Het grootse minpunt van deze film is dat ik de tussenwereld waar Sussie in verkeerd eigenlijk helemaal niet mooi vindt. Ik vind die wereld eigenlijk best kitscherig en nep eruit zien. Dit is toch wel zonde. De filmmakers hadden de kans om een mooie visuele wereld te maken, maar ze slaan hierin behoorlijk de plank mis. Verder had het tempo van deze film ook wel wat hoger mogen zijn. Ik vond de film op sommige momenten een beetje te traag. En ik stoorde mij aan die groot moeder. Via de groot moeder tracht men een beetje humor in de film te stoppen. Dat lukt niet echt want die groot moeder kwam eerder flauw dan grappig over. Susan Sarandon als de grootmoeder acteerde op zich niet slecht. Het is dan ook duidelijk aan het script te wijten dat die grootmoeder wat vervelend overkomt.

Al met vind ik dit een mooie film. Geen meesterwerk deze film, maar wat mij betreft wel zeker een aanrader om een keer te zien.

3,5 ster voor deze film.

avatar van horizons
Mooie film met sterk acteerwerk. Jackson laat hier nog zien een bekwaam regisseur te zijn (bij the Hobbit ging het mis).

avatar van MDRAIJER
horizons schreef:
(bij the Hobbit ging het mis).

Precies.

avatar van comely
Gewoon een vermoeiende film. Meer kan ik er niet van maken.

MDRAIJER schreef:
(bij the Hobbit ging het mis).

Precies.
Totale opbrengst zo'n 3 miljard. Hij zal dan toch wel iets goed gedaan hebben.

avatar van MDRAIJER
nakada schreef:
Totale opbrengst zo'n 3 miljard. Hij zal dan toch wel iets goed gedaan hebben.

Omdat mensen natuurlijk LOTR zo geweldig vonden, inclusief ikzelf. Als The Hobbit eerder uitkwam (de film dan) dan LOTR, dan zou The Hobbit nooit zo'n gigantisch succes hebben. Die miljarden komen grotendeels door de LOTR films.

avatar van nakada
Dat is natuurlijk nooit meer vast te stellen en verder een aanname van jouw.
Ook al zijn de waarderingen minder, toch scoren de Hobbit films nog behoorlijk en zijn ook echt wel bovengemiddeld. Wat mij betreft ging er dus niet veel mis bij de Hobbit, net zo min als bij deze film.

avatar van Rodger
Mooie film, toch te lang gewacht om deze te gaan kijken.
Vanaf het begin tot het einde wordt je meegenomen door deze film.
Dikke 4.0 ***

avatar van Basto
Erg mooie en rijke vertelling die ten onrechte wat lijkt ondergesneeuwd door al het middle earth geweld.

Fantasierijk, spannend, dramatisch, surrealistisch en mooi in balans.

Een van Peter Jackson's beste!

avatar van Daan258
Vond het maar een grote domper.
De film begon heerlijk met een goede opbouw, goed acteerwerk en aardig spannend.
Vreselijk jammer dat de film daarna veel naar de fantasy kant opging, dat was absoluut niet mijn ding en had dat ook helemaal niet verwacht bij dit filmjpje.
Jammer, ik had echt iets beters verwacht.

avatar van Saving Pvt. Pyle
Wat een slome, repetitieve, melodramatische, EO-achtige, CGI-fest voor twilight bakvisjes, zeg. Verhaaltje dat ook wel in een half uur vertelt kon worden als in een zeer matige aflevering van de Twilight Zone. Zelden zo geïrriteerd gekeken naar een film als deze. wat een bagger.

avatar van sinterklaas
Erg mooie film van Jackson. Kleurrijk en inderdaad soms mierzoet, al dan niet met een sterk concept.

Het is een beetje het vanoudse verhaal over hoe je als dode je naasten en nabestaanden observeert. Dat overkomt de 14 jarige Susie. We bevinden ons in de tolerante jaren '70 waar de seksuele vrijheid en de nuchterheid de orde van de dag is. Althans, ik geloof wel dat het de bedoeling was van Jackson om die sfeer te gebruiken. De nuchterheid zorgt er ook voor dat vele dingen overzien worden waarbij er minder aandacht wordt geschonken aan seksuele roofdieren. Susie komt op een dag oog in oog te staan met haar buurman George Harvey, een nogal opzienbarende man. Ze bezwijkt onder zijn actie en vervolgens mag Susie, voordat ze naar de hemel gaat, toezien hoe haar familie onder haar verlies gebukt gaat, hoe haar buurman ermee wegkomt, en zelfs.... nog even wat dingetjes rechtzetten om toch met een acceptabel gevoel afscheid te mogen nemen van haar leven.

Tegen de verwachtingen in weet Peter Jackson hier frappant uit te pakken. De jaren 70 settings worden hier erg sfeervol weergeven, maar ondertussen zijn de dromerige settings in de tussenwereld ook kleurrijk en oogstrelend. Ik moest een beetje aan Re-Cycle denken. De verhalen die rouleren tussen Susie en de familie Salmon zijn ijzersterk en weten je nog vaak wel een complexe kijk te geven. Haar vader Jack wordt hier wederom erg goed neergezet door Mark Wahlberg, een man die moet en zal weten wat er met Susie is gebeurd en vervolgens nog voor veel meer ellende in het gezin zorgt. Ook de kijk in het leven van George Harvey word steeds zieker.

De loop naar het einde is ook erg mooi. Song to the Siren van This Mortel Coil erbij... Het is maar dat ik inmiddels een beetje doorgewinterd ben anders rolden de tranen over mijn wangen. De karma van Harvey was heerlijk.

Een prachtig maar snoeihard sprookje.

avatar van Zwolle84
Mooi verwoord, sinterklaas. Ik weet niet of je een lezer bent, maar het boek is ook erg aan te raden. Een stuk subtieler nog dan de film.

avatar van nakada
En prachtig toch, twee meningen die lijnrecht tegenover elkaar staan ( Saving Pvt. Pyle en sinterklaas ). Ik sluit me aan bij de tweede.

Originele en waarschuwende benadering van het probleem van misdadigheid tov van weerloze kinderen, maar helaas in een te lang uitgesponnen film die in het eerste gedeelte wel behoorlijk de spanning weet op te drijven maar nadien toch te veel aandacht geeft aan de fantasierijke uitwerking van dit dramatisch gebeuren.
Zeer goede acts, zekerlijk van Stanley Tucci en ook Saoirse Ronan.

avatar van Henry Spencer
Helaas voor mijn part de minste van Peter Jackson.
Schetst een te oppervlakkig, melodramatisch en dromerig portret van een toch wel zeer pijnlijke en complexe problematiek. Een Ken Loach of de broers Dardenne zouden dat toch anders gedaan hebben. De emotionele impact is erg afgezwakt als je b.v. vergelijkt met 'We need to talk about Kevin' en dergelijke.
Mark Wahlberg zet een van zijn betere rollen neer, maar that's not saying much, want ik heb die totnogtoe niet veel memorabele rollen zien spelen.
Stanley Tucci mag het perverse monster spelen en dat doet hij zonder veel nuance of aandacht voor complexiteit, zodat het voor de kijker gemakkelijk blijft om te good guy van de bad guy te onderscheiden.
Rachel Weisz vind ik wel een leuke actrice, maar haar personage speelt in het hele verhaal nauwelijks een rol.
Ten slotte dit nog: als je wat wil weten over hoe het is om een kind te verliezen door een gewelddaad of een plotse verdwijning, lees dan liever een boek van zo'n ouder of nodi Alain Remue (Cel vermiste personen) eens uit voor een uiteenzetting over zijn werk. Zal je veel meer van leren dan van deze prent.

avatar van FazeRain
Flinke tegenvaller. Vond de combinatie drama, fantasy, thriller, humor hier totaal niet werken.Kwam heel onwerkelijk over, waardoor ik niet in de film kon komen.Het acteerwerk over de hele linie matig tot slecht(Tucci wel redelijk, Ronan niet sterk en Wahlberg totaal ongeschikt voor deze rol).
Wel aardige beelden van de "tussenwereld", maar niet spectaculair, en kon de leegheid van deze film niet verbloemen.
Het einde was ook niet al te sterk.Krappe 2 sterren.

avatar van TornadoEF5
Niet erg goed, raakt verzeild in een hele hoop sentimentaliteit, vervelende clichés, matig acteerwerk en fletse audiovisuals. Wat een inspiratieloze werelden werden er toch gecreerd. En ook de moreel van het verhaal vind ik flauw. Zwak einde na al een heleboel verkeerde keuzes in het verhaal ook. Het startte eigenlijk wel goed, maar het zwakte enorm af nadat ze in de flashback doodging. Dat hele gedoe in de tussenwereld was inspiratieloos en interesseeerde me niet. Terwijl het in de echte wereld niet vlotte, erg (bewust) vaag bleef, er veel clichés optreden en er tussen de werelden ook nog eens interactie mogelijk is. Je zou zeggen dat deze onvoorspelbare extra toevoegingen voor minder voorspelbaar werk zou moeten zorgen, maar het werd des te voorspelbaarder en des te moreler.

Ik zou deze film niet uit mezelf gekeken hebben, en hier blijkt waarom.

avatar van Antonev
Na 20 minuten dacht ik eigenlijk, dit is niet helemaal mijn ding. Toch heb ik 'm helemaal afgekeken en daar ben ik achteraf blij om. Na de moeilijke start wordt het mysterieus, dromerig en een stuk donkerder. Ook zitten er links en rechts een paar behoorlijk spannende stukken in. Uiteindelijk is het een mooie mix van verschillende genres geworden, die op de eerste 20 minuten na, erg boeiend is. Mark Wahlberg was niet bijzonder sterk in deze rol.

mooie film een meisje dat om het leven is gekomen door een moordenaar komt in een droom wereld waar ze op zoek gaat naar haar moordenaar in haar droom hemel

Wat een fantastische film. Zo eentje die je heel je leven bij blijft. De film is een emo rollercoaster en visueel een pareltje. Als je zelf kinderen hebt zul je heel anders naar je buurman kijken als dat je dat voor het zien van deze film deed ...deze krijgt van mij 2 x 5 sterren!

avatar van El ralpho
Leven na de dood

Dat er meer is na ons aardse bestaan, is iets wat in mijn ogen zeker is. Er zijn genoeg verhalen te vinden over ervaringen van mensen die voor een korte periode klinisch dood waren. Ervaringen verschillen echter, en wat er dan ook precies zal gebeuren en vooral na een langere periode, is iets waar niemand antwoord op weet. Ook Peter Jackson niet. Zijn interpretatie over het leven na de dood en vooral hoe deze is vormgegeven is helaas lang niet altijd geslaagd. Dit komt deels door effecten die (nu al) aan het verouderen zijn, maar deels denk ik ook dat dit komt omdat het niet bepaald een makkelijke opdracht is om het leven na de dood vertaald naar film te krijgen. Ik denk dan ook dat het soms beter was om de uitvoering meer subtiel te houden.

Meer interessant is wat er op aarde gebeurt en hoe de klopjacht op de moordenaar geopend word terwijl Susie vanuit het hiernamaals toekijkt. Het gegeven is fascinerend, maar naast een op hol geslagen fantasiewereld wat het hiernamaals moet representeren mistte deze film wel een bepaalde spanning, die alleen richting het einde even de kop opsteekt. Dit is op het moment dat Jack zich realiseert dat de buurman zijn dochter vermoord heeft en wanneer het zusje van Susie bij hem inbreekt Ook had ik het idee dat deze film zich constant wilde onderwerpen aan een PG-13 rating. Daarnaast vond ik het jammer dat de affaire met de detective die schijnbaar wel in het boek zat, uit de film geknipt is. Het einde was dan wel weer gaaf en liet mooi zien dat karma een bitch is!

Het is allemaal wel vrij aardig, maar ik kreeg het idee dat hier wel meer in had gezeten. Misschien moet ik toch maar een keer het boek gaan lezen.

avatar van mikey
Herzien. Was eigenlijk nog erger dan ik meende. Het mysterie was nog okay maar onorigineel. Natuurlijk totaal teniet gedaan door jackson die zijn weirdo fantasiewereldje zoals altijd met lelijke cgi moet verkopen. Verschrikking. Abominabel

avatar van Zwolle84
Prachtige film. Blij dat ik hem eindelijk in HD kan zien nu hij aan Netflix is toegevoegd.

avatar van mikey
In hd was hij nog lelijker

avatar van Zwolle84
Je bent zelf lelijk in HD.

ik ben VHS!

Mooie film! Geeft de dood ook in een trieste setting toch weer wat licht... Ik hou wel wat van deze fantasie, geeft deze film toch die extra touch die je in een andere moordfilm niet ziet.

avatar van bakplaat
Een interessante en aparte film! Ik vond vooral de sfeer in de levende wereld erg sterk neergezet en laat mooi de gevolgen van een moord zien voor een gezin, zonder dat het te zwaar voelt. Dat is is dan ook gelijk een gevoel dat ik over de hele film heb, het is een zwaar onderwerp voor een toch nog vrij lichte film. En vind ik eigenlijk wel verfrissend! Nergens heb ik het idee dat ik naar een zware dramafilm zit te kijken terwijl de film moeiteloos en met respect een zwaar onderwerp als de dood (en dan nog wel de moord op een kind) behandeld.

Visueel vond ik de film ook erg interessant. Zowel levende wereld als de wereld van Susie hadden een mooie contrast terwijl zo op andere momenten weer naadloos in elkaar weefden.

Het is absoluut geen film voor iedereen is, vind ik het zeker een aanrader voor mensen die een keer iets anders willen proberen. Een beetje filosofie, artistieke ideeën, spanning, sfeer en originaliteit. Gewoon met een open geest in gaan zou ik zeggen

avatar van bjerik76
na tientallen films gezien te hebben, eindelijk weer eens een juweeltje gevonden ( ook al is het er een uit 2009)

Het eerste half uur is even zoeken wat voor film het was.
Ik vond de "komedie" niet zo gepast, het gepraat van Susie is ook wennen, maar vanaf het maisveld zat ik helemaal in de film.

Wat een mooie, ontroerende scenes, beelden.
De cast werd steeds beter, en de drama's van iedereen worden goed neergezet.
Hoe loopt dit af, welke zijwegen komen er nog, is het een " eind goed al goed film, of toch niet"

Een hele mooie lange zit, zeker de moeite waard op een koude regenachtige avond als je zin heb in een tranentrekker die toch nog beetje luchtig en fantasierijk verfilmd is.

avatar van Alathir
Ik lees dat sommigen hierin komedie zien? Dat vind ik vreemd want ik heb misschien 1 keer gelachen. Moest dit een komedie zijn zou niemand het serieus nemen.

Ik vond het een degelijke film, niet direct meer of minder. Wahlberg is niet zo geschikt voor deze rol hoewel hij wel vaker in drama's meespeelt vond ik deze niet zo voor hem weggelegd. Rachel Weisz is wel ok. De moeder die komt helpen was een beetje over the top. Volgens mij de eerste film die ik zie met Saoirse Ronan. Niet direct mijn favoriete actrice denk ik want ze acteert hier echt niet bepaald goed. Ofwel ligt het aan haar stem die is ronduit irritant. Stanley Tucci speelt vermoedelijk de beste rol van de film ondanks dat hij er eigenlijk weinig moeite voor lijkt te doen.

Het beste moment is duidelijk wanneer de zus van Susie gaat inbreken bij Stanley Tucci. Dan wordt het even spannend. Voor de rest is het redelijk dromerig allemaal wat er ook wel voor zorgt dat je zelf meegevoerd wordt in die droom en het nergens echt saai wordt. Het einde vond ik dan weer wat vergezocht met die ijspegel waardoor Stanley zijn evenwicht verliest en een gruwelijke val op de rotsen maakt. Verdiend dat wel.

Leuk ook was de cameo van Peter Jackson in de winkel waar Wahlberg zijn foto's gaat ontwikkelen.
Ook leuk was dat er even een poster (denk ik) van Lord of the Rings in beeld kwam. 3.5* maar enkel en alleen te danken aan de originaliteit anders was het een 3* geweest.

avatar van IH88
“When I was alive, I never hated anyone. But now hate was all that I had.”

Sprookjeachtige film met genoeg drama en ook een thrillerelement. Een moeilijke cocktail, maar Peter Jackson weet er voor het grootste gedeelte een sfeervolle en samenhangende film van te maken. The Lovely Bones maakt vooral in het begin indruk, en daarna neemt het visuele gedeelte het langzaam over met Ronan die vanuit een visueel overdonderde purgatory toekijkt hoe haar ouders, zusje, broertje en moordenaar omgaan met haar vermissing.

Dit is ook het gedeelte waar The Lovely Bones steken laat vallen, en wat onsamenhangend en rommelig wordt. De rouw van de ouders (Weisz en Wahlberg) komt wat oppervlakkig en gehaast over, en de rol van het zusje (fantastisch gespeeld door McIver) is interessant maar wordt te weinig uitgewerkt. Er zijn zoveel verhaallijnen dat Jackson niet alles even goed uitwerkt, alhoewel de acteurs je aandacht weten vast te houden. Er zit drama en spanning in de film, maar het is wel duidelijk dat bij Jackson het fantasie-element het beste tot zijn recht komt. Alhoewel de scene op het laatst met Tucci en McIver wel nagelbijtende spanning oplevert. Maar daarna komt er weer zo'n vreemde zoenscene en zit je bijna naar een young adult film te kijken. Het levert een soms bijna schizofrene kijkervaring op. Maar ook een indrukwekkende en visueel overdonderde filmervaring.

vandaag om 23:21 uur