
The Lovely Bones (2009)
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Nieuw-Zeeland
Drama / Thriller
135 minuten
geregisseerd door Peter Jackson
met Saoirse Ronan, Mark Wahlberg en Stanley Tucci
Susie Salmon (Saoirse Ronan) is een meisje van veertien dat verkracht en vermoord wordt door haar buurman. In de tussenwereld ziet ze hoe haar familie omgaat met het tragische verlies. Terwijl haar vader probeert de vermeende moordenaar van zijn dochter op te sporen, glijdt Susie’s moeder langzaam weg van haar gezin. Toch blijkt gaandeweg dat er in Susie's afwezigheid ook een nieuwe kracht schuilt, die de breekbare familiebanden opnieuw met elkaar verbindt. Daarnaast volgt Susie ook de moordenaar, die alle bewijzen probeert te verbergen en op het punt staat, opnieuw toe te slaan...
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=jvWXV-c2hWo
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,7 / 158421)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)iTunes: € 9,99 / huur € 3,99Google Play: € 7,99 / huur € 2,99Het eerste half uur is even zoeken wat voor film het was.
Ik vond de "komedie" niet zo gepast, het gepraat van Susie is ook wennen, maar vanaf het maisveld zat ik helemaal in de film.
Wat een mooie, ontroerende scenes, beelden.
De cast werd steeds beter, en de drama's van iedereen worden goed neergezet.
Hoe loopt dit af, welke zijwegen komen er nog, is het een " eind goed al goed film, of toch niet"
Een hele mooie lange zit, zeker de moeite waard op een koude regenachtige avond als je zin heb in een tranentrekker die toch nog beetje luchtig en fantasierijk verfilmd is.
Ik vond het een degelijke film, niet direct meer of minder. Wahlberg is niet zo geschikt voor deze rol hoewel hij wel vaker in drama's meespeelt vond ik deze niet zo voor hem weggelegd. Rachel Weisz is wel ok. De moeder die komt helpen was een beetje over the top. Volgens mij de eerste film die ik zie met Saoirse Ronan. Niet direct mijn favoriete actrice denk ik want ze acteert hier echt niet bepaald goed. Ofwel ligt het aan haar stem die is ronduit irritant. Stanley Tucci speelt vermoedelijk de beste rol van de film ondanks dat hij er eigenlijk weinig moeite voor lijkt te doen.
Het beste moment is duidelijk wanneer de zus van Susie gaat inbreken bij Stanley Tucci. Dan wordt het even spannend. Voor de rest is het redelijk dromerig allemaal wat er ook wel voor zorgt dat je zelf meegevoerd wordt in die droom en het nergens echt saai wordt. Het einde vond ik dan weer wat vergezocht met die ijspegel waardoor Stanley zijn evenwicht verliest en een gruwelijke val op de rotsen maakt. Verdiend dat wel.
Leuk ook was de cameo van Peter Jackson in de winkel waar Wahlberg zijn foto's gaat ontwikkelen.
Ook leuk was dat er even een poster (denk ik) van Lord of the Rings in beeld kwam. 3.5* maar enkel en alleen te danken aan de originaliteit anders was het een 3* geweest.
Sprookjeachtige film met genoeg drama en ook een thrillerelement. Een moeilijke cocktail, maar Peter Jackson weet er voor het grootste gedeelte een sfeervolle en samenhangende film van te maken. The Lovely Bones maakt vooral in het begin indruk, en daarna neemt het visuele gedeelte het langzaam over met Ronan die vanuit een visueel overdonderde purgatory toekijkt hoe haar ouders, zusje, broertje en moordenaar omgaan met haar vermissing.
Dit is ook het gedeelte waar The Lovely Bones steken laat vallen, en wat onsamenhangend en rommelig wordt. De rouw van de ouders (Weisz en Wahlberg) komt wat oppervlakkig en gehaast over, en de rol van het zusje (fantastisch gespeeld door McIver) is interessant maar wordt te weinig uitgewerkt. Er zijn zoveel verhaallijnen dat Jackson niet alles even goed uitwerkt, alhoewel de acteurs je aandacht weten vast te houden. Er zit drama en spanning in de film, maar het is wel duidelijk dat bij Jackson het fantasie-element het beste tot zijn recht komt. Alhoewel de scene op het laatst met Tucci en McIver wel nagelbijtende spanning oplevert. Maar daarna komt er weer zo'n vreemde zoenscene en zit je bijna naar een young adult film te kijken. Het levert een soms bijna schizofrene kijkervaring op. Maar ook een indrukwekkende en visueel overdonderde filmervaring.
Zelden.., Wellicht nooit zo'n irritante kutfilm gezien !!!
Moest 'm afkijken met mijn dochter, vanwege het heftige begin.., Wat een dramatisch lange zit.
Peter Jackson, Steven Spielberg.., SHAME ON YOU GUYS !
Kijktip: Ghost, 1990
van (regie) Jerry Zucker, met Patrick Swayze, Demi Moore, Tony Goldwyn en Whoopi Goldberg.
Bovennatuurlijke dramafilms zijn iets nieuws voor mij. Moest dus een beetje wennen aan de stijl die deze film dan ook neemt. Gelukkig heeft Jackson mij hier niet mee teleurgesteld. The Lord of the Rings en Braindead zijn een paar van mijn favoriete films.
Ronan doet het redelijk voor een 14-jarige, het is zeldzaam dat kinderen het echt goed kunnen, maar vooral Tucci stijgt er bovenuit. Wahlberg is wat stijf, Weisz ok. Tucci lijkt zijn rol goed te begrijpen en straalt ook een goede engerd uit.
Daarnaast zijn de effecten mooi en is de film goed voor die 135 minuten.
Saoirse Ronan ontdekte ik voor het eerst (bewust) met Brooklyn. Later kwamen er nog enkele films bij en ik kan deze Ierse (vrij opvallende) actrice best appreciëren. Ook in The lovely bones speelt ze ondanks haar jeugdige leeftijd erg volwassen. Maar het is uiteraard Stanley Tucci die er bovenuit steekt met een creepy rol die hij moeiteloos invult. Wahlberg is crap zoals usual. Zwakke acteur vind ik dat behoudens zijn goede rol in The departed en Boogie nights van PTA. Weisz is ok, maar ook Susan Surandon vond ik maar een vrij bizarre nutteloze rol neerzetten. Kwestie van een grappige of absurde noot in de verhaallijn te brengen???
De beelden van de tussenwereld waren vaak mooi, maar namen te veel screen time in beslag waardoor het eigenlijke doel van de film in de verdrukking kwam. Montage was behoorlijk met als beste moment de scène waarbij ze in de greep kwam van Harvey en haar ouders thuis aan tafel zaten. Het absolute einde was niet goed. De dood van Harvey was technisch erg zwak en qua scenario erg goedkoop.
Ik weet niet wat ik met de film aan moet (zie Fisico), zoals hierboven ook geschreven. Noch vleesch noch visch gaat mij te ver..Voldoende voor de fraaie beelden.
Ik lees dat sommigen hierin komedie zien? Dat vind ik vreemd want ik heb misschien 1 keer gelachen. Moest dit een komedie zijn zou niemand het serieus nemen.
Ik vond het een degelijke film, niet direct meer of minder. Wahlberg is niet zo geschikt voor deze rol hoewel hij wel vaker in drama's meespeelt vond ik deze niet zo voor hem weggelegd. Rachel Weisz is wel ok. De moeder die komt helpen was een beetje over the top. Volgens mij de eerste film die ik zie met Saoirse Ronan. Niet direct mijn favoriete actrice denk ik want ze acteert hier echt niet bepaald goed. Ofwel ligt het aan haar stem die is ronduit irritant. Stanley Tucci speelt vermoedelijk de beste rol van de film ondanks dat hij er eigenlijk weinig moeite voor lijkt te doen.
Het beste moment is duidelijk wanneer de zus van Susie gaat inbreken bij Stanley Tucci. Dan wordt het even spannend. Voor de rest is het redelijk dromerig allemaal wat er ook wel voor zorgt dat je zelf meegevoerd wordt in die droom en het nergens echt saai wordt. Het einde vond ik dan weer wat vergezocht met die ijspegel waardoor Stanley zijn evenwicht verliest en een gruwelijke val op de rotsen maakt. Verdiend dat wel.
Leuk ook was de cameo van Peter Jackson in de winkel waar Wahlberg zijn foto's gaat ontwikkelen.
Ook leuk was dat er even een poster (denk ik) van Lord of the Rings in beeld kwam. 3.5* maar enkel en alleen te danken aan de originaliteit anders was het een 3* geweest.
Komedie???Niet gezien??? Wat dacht je van de wereldrol van Susan Sarandon als oma?? Maar de laatste zal bij jonge kijkers niet bekend zijn.
Ik keek alleen voor Rachel Weisz.....wat een stuk is dat, zelfs op hoge leeftijd! Bij Wahlberg zapte ik door.Wat een nobody Ik houd niet van de wijze waarop het verhaal verteld wordt...Een voice-over van een puber.En te veel genres, wat geen en hele film goed doet..
Ik weet niet wat ik met de film aan moet (zie Fisico), zoals hierboven ook geschreven. Noch vleesch noch visch ..Voldoende voor de fraaie beelden.
Ik wil er aan toevoegen , zoals iemand hierboven juist beschreef dat het verhaal/film uit verscheidene genres bestaat, en daardoor zwak wordt. Vind ik ook..Drama, thriller, sprookje, mysterie...en komedie,verholen horror, als je wilt.. .Sarandon als zeer komische oma...wereldrol, waar Weisz en Wahlberg in de verste verte niet aan kunnen tippen. Flat caracters..Een film om 1 keer te zien, geen indruk maakt, met veel zorg gemaakt is,maar uiteindelijk de plank mis slaat.
Uiteindelijk een aardige film waarvan ik de indruk heb dat hij een beetje bedoeld is voor het gemiddelde Twillight en Hungergame publiek. Dus de 'young adult' groep om het zomaar te zeggen.
1) Harvey kan op zijn eentje ongezien een ondergrondse kamer maken en ze nog inrichten ook? Terwijl er duidelijk toch dagelijks kinderen passeren...
2) Wnr Harvey Susie aanspreekt houdt ze duidelijk afstand en wil ze gewoon naar huis stappen (want ze vind hem toch duidelijk maar een vreemde kerel), toch bedenkt ze zich uiteindelijk terwijl daar voor mij helemaal geen duidelijke trigger voor was. Laat staan dat ze nog eens, in een 2e fase, in dat gat zou kruipen ook.
3) In de tuin van Harvey komt de vader opeens tot het besef dat hij vlakbij de moordenaar van zijn dochter staat? Vanwaar opeens die inval? Toch niet door een verwelkte roos?
4) De zus stopt met joggen aan het huis van Harvey en de coach vraagt haar nog "haal je ons zo meteen terug in?" Je zou toch denken dat die trainer dan na een kwartier zou beseffen dat ze nog niet terug is?
5) De zus ontsnapt maar net uit de handen van de moordenaar met een cruciaal bewijsstuk, maar eens ze thuis komt vind ze dit opeens geen prioriteit meer en krijgt Harvey nog de kans om rustig te ontsnappen? Harvey heeft trouwens ondertussen een loodzware kluis op zijn pick-up gekregen...
6) Ruth Connors heeft op een of andere manier door dat er iets mis is met Harvey en die kluis, maar besluit dan even flauw te vallen, vervolgens te veranderen in een dood meisje, om dan te kussen met een levende jongen terwijl de kluis ondertussen rustig gedumpt wordt?
7) Wat was de meerwaarde van het stuk waarin we nog tekst en uitleg kregen over de andere verkrachte en vermoorde meisjes door Harvey? En zo'n seriemoordenaar werd nooit eerder opgemerkt?
8.) De dood van Harvey is wel heel goedkoop afgewerkt en helemaal niet bevredigend (maar goed, dat is dan weer subjectief)
Ik zou nog zaken kunnen noemen, maar ik heb mijn punt wel gemaakt, denk ik. Liefhebbers zullen misschien zeggen 'don't spoil a good story with details', maar voor mij ging het te ver. Duidelijk niet mijn genre dan maar...

En ik vind niet dat je onder het mom 'fantasyfilm' zomaar alle logica overboord mag gooien.
Dat is toch juist precies wat fantasy inhoudt?
Mjah, ik begrijp wat je bedoelt, dat is zeker waar. Alleen maak ik graag nog een onderscheid tussen enerzijds realiteit - fantasie en logica - absurditeit. Misschien kan ik het niet helder uitleggen, maar het is een gevoel dat ik bij deze film krijg en dat stoort mij wat, jammer genoeg. Maar nogmaals, het zal nooit mijn favoriete genre worden.

Mjah, ik begrijp wat je bedoelt, dat is zeker waar. Alleen maak ik graag nog een onderscheid tussen enerzijds realiteit - fantasie en logica - absurditeit. Misschien kan ik het niet helder uitleggen, maar het is een gevoel dat ik bij deze film krijg en dat stoort mij wat, jammer genoeg. Maar nogmaals, het zal nooit mijn favoriete genre worden.
Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Het is genre-eigen, maar dat hoeft het niet per se goed te maken.
In het boek ligt de nadruk overigens veel meer op drama en dan vallen de stukjes beter op hun plek. Jackson heeft er te veel een thriller en eye candy van proberen te maken.
geplaatst: 28 juli 2016, 22:03 uur
Wat een slome, repetitieve, melodramatische, EO-achtige, CGI-fest voor twilight bakvisjes, zeg. Verhaaltje dat ook wel in een half uur vertelt kon worden als in een zeer matige aflevering van de Twilight Zone. Zelden zo geïrriteerd gekeken naar een film als deze. wat een bagger
Treffend samengevat..!
De spanning bouwt zich goed op in het begin. Stanley Tucci speelt buurman Harvey die het voorzien heeft op Susie Salmon, wat uiteraard tragisch eindigt.
De tussenwereld heeft wel wat van 'What dreams may come', waarin Robin Williams belandt in het vagevuur. Het is mooi weergegeven en voelt heel dubbel, omdat Susie Salmon weliswaar overleden is, maar zich bevindt in een volmaakte wereld.
Over de rol van Susan Sarandon ben ik niet helemaal tevreden. Als zwaar rokende en zuipende oma zorgt ze voor wat humor in de film, maar eigenlijk had dit niet gehoeven. Het thema is serieus genoeg om er nog eens wat humor tegenaan te gooien en eigenlijk doet het afbreuk aan het verhaal.
Het centrale thema, dat liefde alles overleefd is naast herkenbaar ook nog eens prachtig weergegeven in deze film die gedragen wordt door excellent acteerwerk. Een aanrader!