Desert Flower (2009)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Oostenrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Sherry Hormann
met Liya Kebede, Sally Hawkins en Craig Parkinson

Autobiografie over het Somalische fotomodel Waris Dirie. Ze groeide op als kind van een nomade en werd al vroeg besneden. Op 13-jarige leeftijd werd ze uitgehuwelijkt aan een oude man, waarna ze wist te vluchten naar een oom in Londen. Per toeval kwam ze in aanraking met een fotograaf en zo kreeg ze een vooraanstaande carrière als fotomodel. Met haar bekendheid nam ze de rol aan van ambassadrice tegen vrouwenbesnijdenis.

avatar van Alittleromance
En nog gebeuren er zo'n dingen in die landen. Vreselijk, Kinderverkrachting is zeer erg, maar dit is helemaal het leven verminken. Dat iemand zo iets toe laat, vreselijk. En dat kinderen aan oudere mannen worden uitgehuwelijkt zoals in de film komt, zij kon er gelukkig aan ontsnappen, maar in werkelijkheid gebeuren deze dingen ook in die landen. Deze film moet over heel de wereld vertoont worden aan iedereen zoals iedereen weet wat in sommige landen gebeurt. Hun geloof, hallo... er zijn geen worden voor.

Goeie film over het waargebeurde maar uitzonderlijke leven van een somalische vluchteling die het schopt tot topmodel maar wel een litteken met zich meedraagt. Soms wat onevenwichtig qua toon, waardoor het zware onderwerp van vrouwenbesnijdenis niet altijd even sterk belicht wordt(op een aantal aangrijpende scenes na). De film ziet er verder goed uit en de relatief onbekende Liya Kebede is geloofwaardig in de hoofdrol.

avatar van Simoensk
Eén van de mooiste films die ik ooit gezien heb, prachtig!

avatar van oemoemenoe
indrukwekkend pakkend verhaal , maar vond de film niet goed.
mooie meid , dat wel

avatar van miss_efron
Echt een indrukwekkende film.Wat zij op zo'n jonge leeftijd al heeft bereikt echt enorm!Besneden op 3 jarige leeftijd,bijna uitgehuwelijkd aan 61 jarige man.From zero to hero.echt respect.Ze zet zich nog steeds in om vrouwenbesnijdenis te wereld uit te helpen.Heb wel gelezen dat Waris een drankprobleem heeft.Wat die allemaal al heeft meegemaakt amai.Die verdient echt veel geluk.Ze heeft het ook gekregen.Maar daarom is ze niet gelukkiger.Aan mensen die nog maar een klein beetje twijfelen om de film te zien.Doubt no longer this movie is AMAZING

avatar van Awake78
Ja het verhaal à la, maar in feite zeg je nergens waarom deze film nou eigenlijk zo goed is. Een mooi verhaal schrijven ok, maar het nog een beetje kunnen verfilmen is een andere discipline. En dat is het grote manco aan deze film.

Ongelooflijk dat een moeder zo wreed kan zijn tov. haar eigen dochtertjes. Zo zie je maar weer wat onwetendheid (en domheid) doet: het maakt van mensen monsters. Ik denk daarbij niet alleen aan die besnijdenissen, maar ook aan bv. de (crimineel) intolerante houding van die volkeren tov. homo's.

avatar van b00ts
Goede film. Vond de scène waarin ze op jonge leeftijd werd besneden wel erg ver gaan.

avatar van kurWA
aangrijpend goede film

Een mooie film, met een beeldschone actrice in de hoofdrol.
Het is een heel aangrijpend verhaal, waar naar mijn mening nog meer uit gehaald had kunnen worden. Het wordt in het eerste deel vrij oppervlakkig verteld, maar het einde maakt veel goed.

avatar van missl
Het verhaal blijft een beetje op de vlakte, wat jammer is, wel een mooie vrouw.

avatar van Nicolage Rico
Mooie biopic met een fleurige sfeer. Al kan ik geen momenten aanwijzen die echt indruk gemaakt hebben.

Liya Kebede is bloedmooi (mooier nog dan Waris Dirie) en laat de lage eigenwaarde van Waris Dirie goed in beeld brengen, net als haar doorzettingsvermogen die haar - samen met geluk, het lot en haar schoonheid - naar hogere rangen leidt.

Hier en daar wat te gemaakt sentiment en ook schort het soms aan sterk acteerwerk (die New Yorkse discoboy bijv. speelt tergend zwak), maar overall toch juist fris en luchtig. De catwalkscènes - die in het appartement en voor het echie - waren schitterend.

De tijd vloog toch wel voorbij, zonder me echt ergens te kunnen raken. De waarde die Waris voor de wereld - en vooral voor vrouwen die ongewild besneden worden - heeft betekend, had nog iets beter tot uiting mogen komen.

avatar van Elise-Sophie
Ik vond het echt een prachtige film.
Zeer onder de indruk was ik van hoe dit werd neer gezet.

Voor mij 5 sterren

avatar van Filmfan74
Aangrijpende en ontroerende film over het leven van Waris Dirie, ik heb van begin tot einde ademloos zitten kijken en heb er een diepe bewondering voor deze indrukwekkende vrouw aan over gehouden.
Erg goed geacteerd en met een beeldschone hoofdrolspeelster die geen seconde ongeloofwaardig is. Dikke aanrader!

Pakkende film over het opmerkelijke leven van een opmerkelijke vrouw. Bijzonder secuur gemaakt en prachtig verfilmd. Dat geldt in het bijzonder voor de gedeeltes, die in Somalië spelen.
De ideaal gecaste, wonderschone Liya Kebede zet een ijzersterke hoofdrol neer, maar ook de rollen van Sally Hawkins, Soraya Omar-Scego (als de jonge Waris) en de als vrijwel altijd wat morsige Timothy Spall mogen er zijn.
Een echte aanrader, ook vanwege de boodschap!

avatar van Anouk.
Net deze film gezien en hoewel ik het een mooie film vond, raad ik eigenlijk iedereen aan het boek te lezen. Niet dat de film slecht was, maar het wordt allemaal vrij luchtig gebracht en met allerlei bijfiguren die zich een beetje belachelijk gedragen of niet eens in het boek voor komen. Het boek richt zich - naar mijn mening - wat minder op de glamour en wat meer op de zware dingen die Waris heeft moeten doorstaan. Je krijgt ook een beter beeld van haar leven in Afrika en haar familie. Ik had de film denk ik mooier gevonden als het een waarheidsgetrouwe, wat hardere versie geweest was. Inderdaad, het totaalplaatje was er dan één met minder vrolijke momenten geweest. Maar laten we eerlijk zijn; de boodschap waar de film om draait is een afschuwelijke waarheid, het is een verhaal over een dieptrieste ellende waar zoveel vrouwen klaarblijkelijk doorheen moeten. Een film zonder chickflick momentjes en over de top personages had daar beter bij gepast.

avatar van Tiany
Prachtige maar tegelijk ook zeer trieste film, die bij momenten door merg en been ging.

avatar van Dievegge
Een Ethiopisch model werd om haar fysieke gelijkenis gevraagd om een Somalisch model te spelen. Ondanks haar gebrek aan acteerervaring ging het Liya Kebede uitstekend af. Het is gebaseerd op de autobiografie van Waris Dirie. Toen zij in 2008 zou spreken op twee conferenties in Brussel, raakte ze drie dagen vermist, hetgeen gerapporteerd werd onder de kop "Waar is Waris?"

Enerzijds is er het succesverhaal van het Somalische meisje dat een internationaal topmodel wordt, gebracht met fleur en humor. Anderzijds is er de ernstige kant van haar activisme tegen de vrouwenbesnijdenis, een vorm van verminking die een Oost-Afrikaanse traditie is. Ten slotte is er de migratiekwestie, op vlucht voor de oorlog. Het niet al te gastvrije Londen wordt getoond door de ogen van een onzekere nieuwkomer.

De tegenstelling tussen twee culturen wordt geïllustreerd door het personage van Sally Hawkins, een amalgaam van verschillende mensen die Waris Dirie geholpen hebben. Zij zorgt voor de luchtige noot. Timothy Spall is weer goed als de fotograaf die haar ontdekt en geleidelijk haar vertrouwen wint, maar het leukste personage is toch die geile conciërge die een schijnhuwelijk met haar aangaat.

De flashbacks zijn in Djibouti geschoten, wat prachtige beelden oplevert van een kurkdroog landschap. De krijsende baby is aangrijpend. Er is een goed evenwicht gevonden tussen de lichthartige scènes en de ernstige boodschap. Dat deze verspreid moet worden, is een feit dat waar is.