Victim (1961)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama
100 minuten / 96 minuten (dvd) / 90 minuten (gecensureerde versie)

geregisseerd door Basil Dearden
met Dirk Bogarde, Sylvia Syms en Dennis Price

Londen, begin jaren 60, toen homoseksualiteit nog strafbaar was in het Verenigd Koninkrijk. De eenvoudige administrateur “Boy” Barrett wordt gechanteerd met een compromitterende foto van hem en de gerenommeerde advocaat Melville Farr. In het verleden hebben beide mannen kortstondig een romantische relatie gehad. Nu is Farr schijnbaar gelukkig getrouwd met Laura, de dochter van een rechter, en staat hij op het punt benoemd te worden tot Queen’s Counsel.

avatar van Querelle
Ondanks dat de hoofpersoon zo'n beetje alles mee heeft om door homofoben nog geaccepteerd te worden is dit een erg krachtige aanklacht tegen de toenmalige wet m.b.t. homoseksualiteit.
Behalve de nodige drama is deze film nl. erg spannend en er zitten leuke en goed gespeelde bijrollen in. De prachtige zwart wit beelden doen de rest.
Best wel benieuwd hoe deze film ontvangen is in 1961.

Voor begin jaren zestig een gedurfde film over een taboe-onderwerp Begin jaren zestig was homoseksualiteit nog een verafschuwd en strafbaar feit. Over de film: vakbekwame en spannende thriller in sfeervolle zwartwit. Vooral Bogard en Syms overtuigen.

avatar van jordybeukeboom
Misschien heeft iemand zin bovenstaande plot te herschrijven. Klopt weinig van.

Sterke film met een erg sterke sfeer. Bogarde is geniaal. Jammer dat het einde een beetje aan anticlimax is. Beetje afgeraffeld ook.

avatar van Biosguru
Ik vindt het einde perfect. Een einde waarbij de rechtszaak en de pers in beeld zou komen, zou een ontzettende stijlbreuk zijn. Ik heb zo het idee dat het publiek uit die tijd perfect weet hoe een rechtzaak over dit onderwerp en de bijbehorende krantenartikelen eruit zien.

Een destijds ongetwijfeld gedurfde film hoewel heel omzichtig wordt omgegaan met het fenomeen homoseksualiteit, dat opvallend naar de achtergrond wordt gedrukt als zijnde het motief voor chantage. Een beetje moeilijk toch wel om met de ogen van nu te kijken naar een thema dat toentertijd zo omstreden was.

Wat opvalt is de ingetogen, om niet te zeggen onderkoelde rol van Dirk Bogarde. Voor de beeldschone Sylvia Syms is helaas niet meer weggelegd dan een veredelde bijrol. In meerdere opzichten een “ouderwetse” film, die niettemin het bekijken zeker waard is.