White Bird in a Blizzard (2014)

Alternatieve titel: White Bird

Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Gregg Araki
met Shailene Woodley, Christopher Meloni en Eva Green

Kat Connors is 17 jaar wanneer haar moeder Eve - een mooie, enigmatische maar gekwelde vrouw - verdwijnt, net in de periode dat Kat haar eigen seksualiteit ontdekt. Omdat ze zo lang in een verstikkend en emotioneel onderdrukt huishouden heeft geleefd, merkt ze de afwezigheid van haar moeder maar amper op. Ze verwijt haar vader Brock, een echte pantoffelheld, het verlies van haar moeder ook absoluut niet. Maar gaandeweg dringt de verdwijning van Eve door en wanneer Kat tijdens een schoolvakantie terug naar huis keert, wordt ze geconfronteerd met de waarheid over het vertrek van haar moeder en haar eigen ontkenning van de gebeurtenissen die dit met zich meebrengt...

Na Kaboom mijn tweede Araki film en andermaal ben ik niet erg onder de indruk. Het mysterie weet door de afstandelijke benadering amper te boeien. Bovendien komt de ontknoping niet echt als een verrassing. Al met al een rustig voortkabbelende film, waar ik niet warm of koud van werd.

avatar van gizzegiz
Pracht drama ! Absolute aanrader!

avatar van TornadoEF5
Het duurt wel even voor dat die los komt, maar het einde maakt wel wat goed. Toch typisch zo een beetje een voortkabbelende film, soms lichtjes surreëel of dromerig maar ook te weinig om echt over een dromerige film te spreken. Vaag en soms een bewust misleidende film. De jaren '80 setting was wel fijn met een goede muziekkeuze. Het had wel zijn momentjes, maar de film valt uiteindelijk toch achteraf iets te licht uit. Shailene Woodley maakt er nog nipt een 3,5* van.

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en eens bekeken. Een beetje een mysterieuze en soms wat zweverige vormgegeven, maar ik kon hem wel pruimen.
De cast was ook wel een pluspunt. De dames waren erg goed en kwamen wel overtuigend over. Het verhaal kon me wel intrigeren en kon me boeien van begin tot einde.
Toch wel een verrassend einde en aangenaam verrast door deze film. Vond het wel een aanrader.

avatar van jippie2010
Helaas een platte film die elke vorm van diepgang mist door gebrek aan subtiliteit. Een coming-of-age mag het m.i. dan ook niet genoemd worden. Het voorspelbare einde wordt maar uitgesteld zonder reden, waardoor de film ondanks de 91 speelminuten nog langdradig voelt. Het einde zelf is qua drama sterk te noemen, maar dat kan de film niet redden. *2,5

avatar van Shadowed
Goed.

Gemiddelde mag van mij gerust een stukje hoger, dit soort cinema doet het altijd goed bij mij. Ik had nog geen ervaring met deze Araki, maar ik zie nog wel een aantal films van hem die ik wil zien, vooral na het zien van deze film dan eigenlijk.

Acteerwerk van Woodley is sterk. Sterker dan een hoop andere rollen die ik tegenwoordig van haar zie. Heeft ook de perfecte look voor haar rol en weet daarmee een stuk overtuigender te zijn. Bovendien is ze ook helemaal niet vervelend om tegen haar aan te kijken hier. (Lang haar staat haar overigens veel beter dan kort).

Green speelt ook sterk, slaagt perfect in haar rol. Maar ook Meloni als sul mag er zijn. De film is wat afstandelijk, wat de drama beperkt maakt, maar het gaat er soms wel goed in. Een snaar weet het bij lange na niet te raken, maar het is wel goed in beeld gebracht.

Kleurengebruik perfect, camerawerk had wat opvallender mogen zijn maar dat even erbuiten. De sfeer mag er zijn, altijd wel een warm, Amerikaans zomersfeertje. Het is eigenlijk een pure dramafilm maar het blijft voldoende luchtig waardoor het tempo er net goed genoeg in blijft om niet saai te zijn.

Daarvoor is de film ook veel te leuk om te volgen, met felle kleuren en interessante dialogen. Het concept "zoek de moeder" is oersaai maar goddank weet Araki hier niet echt op in te gaan. In plaats daarvan krijgen we meer van Woodley's leven te zien, en dat werkt prima.

Goed gelukte film dit, beter dan de gemiddelde tiener drama's die er bestaan. Weet altijd wel de perfecte emoties te raken, zonder dat het je snaar raakt. Finale is spannender, en dankzij de goede regie weet dit nog spannend te zijn. Wel geinig, want dit verhaal had net zo goed een horrorfilm of pure mystery kunnen zijn. Maar Araki kiest gewoon voor tienerdrama.

Prima, ruim voldoende. Best genoten.

avatar van stephan-0115
Formidabel.

Vorige week vergeten op te nemen, gelukkig kwam deze eergisteren nogmaals op tv. Gisteren direct bekeken. Hoewel er niet bijster veel gebeurd in de film, is het vooral de sfeer en Woodley die de film dragen. Elke scene is adembenemend mooi, en constant blijft er een mysterieus sfeertje hangen, meer eigenlijk dan het thrillerelement. Ondertussen weet Araki de personages fraai in beeld te brengen, waardoor alles in deze film zit wat de film nodig heeft.

Verwachtte wel wat van deze film, maar dit overtreft alles. Zonder twijfel de beste film die ik in tijden heb gezien en zal binnenkort een plekje ervoor vrijmaken in mijn top/5.

Mooie film. Tegenwoordig zie je ze steeds meer voorbij komen in Amerika: familie drama's. Een typisch Amerikaans gezin uit de middelmaat waar het nodige leed achter de voordeur schuilgaat. Aanrader.