ad

Geregisseerd door: Jason Reitman

Met onder meer: Josh Brolin, Kate Winslet en Gattlin Griffith

Releasedatum: 27 december 2013

Over Labor Day

De depressieve alleenstaande moeder Adele (Kate Winslet) en haar zoon Henry bieden een gewonde, angstaanjagende man een lift aan. Als de politie de stad doorzoekt om de ontsnapte gevangene te vinden komen de moeder en zoon geleidelijk achter het ware verhaal van de man. Hun kansen worden steeds kleiner.

imageimageimageimageimage

Officer Treadwell

Mr. Jervis

avatar van missl

missl

Soms ietswat onrealistisch maar door het goede spel van de acteurs word je er toch in meegezogen en is het mooi om te zien.

avatar van Ste*

Ste*

Aanvankelijk broeierige en spannende film, die vrijwel geheel leunt op de vraag hoe dit zal aflopen en wat er nu precies echt aan de hand is. Ik hou daar wel van, hoewel het misschien iets te snel duidelijk wordt dat Frank geen kwaad in de zin heeft. Daardoor eindigt alles uiteindelijk toch nog iets te gezapig allemaal, iets meer spanning en pit had best gemogen, net als in de flashback naar het verleden van Frank die uiteindelijk ook niet zo bijster veel voorstelt. Maar wellicht ligt dat aan mijn eigen verwachtingspatroon.

Kate Winslet is weer uitstekend. Het jochie had beter gekund, net als zijn halfslachtige coming of age-arc die eigenlijk nogal overbodig is in het geheel. Brolin is ook prima als wel/niet enge vent.

Prima film die door het wat brave geheel (toch best duidelijk gebaseerd op een waarschijnlijk romantische damesroman) net dat extra halfje laat liggen.

BBarbie

Volgens mij de ultieme film over het Stockholmsyndroom. Mijn voornaamste probleem is dat nauwelijks te behappen valt wat er allemaal in één weekend kan gebeuren. Vooral de snelheid waarmee een surrogaatgezin ontstaat tast de geloofwaardigheid van het "Bouquetreeks"-verhaal nogal aan. Afgezien daarvan leveren de drie protagonisten aardig acteerwerk, waarmee de film net aan toch nog wel een voldoende scoort.

Onderhond

Niet eens zo'n slechte van Reitman.

't Is wel eens wat anders. Een volbloed drama, daar waar de humor toch meestal als meest kenmerkende element uit zijn films naar voren komt. Maar Reitman weet er op zich wel raad mee, ondanks dat het inderdaad soms wat klef overkomt.

Acteurs zijn ook niet meteen m'n favorieten, maar Winslet en Brolin doen het redelijk. Beetje dik aangezet, maar da's eigenlijk alles wel in deze film. Vooral de aanwezigheid van Griffith zorgt ervoor dat het allemaal te behappen blijft, zonder hem zou het er een stuk minder rooskleurig uitgezien hebben.

Zo ongeloofwaardig vond ik het verder ook niet trouwens. Er worden genoeg motivaties gegeven en ondanks dat niet alles "logisch lijkt vanuit de zetel", is dat niet meteen een teken van ongeloofwaardigheid. De meeste aparte verhalen "lijden" daaraan. Regie en acteerwerk zorgen ervoor dat het binnen de film werkt.

't Is geen grootse film, vrees ook dat het niet al te lang zal bijblijven, maar voor wat het is werkt het gewoon best oké. Goed fillertje dus.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Mijn vierde Reitman intussen en wederom een vrij mooi en ingetogen dramastuk. Kwalitatief liggen zijn films wat in dezelfde lijn. Verzorgd en met de nodige aandacht voor karakteruitdieping en een goed onderbouwd verhaal. Zijn debuutfilm “Thank you for smoking” moet dan eerder als buitenbeentje gezien worden.

Ik kende Labor day niet, maar het verhaal sprak me wel aan. Het doet me langs een kant wel wat denken aan A perfect world van Clint Eastwood waarbij een soortgelijk scenario (maar dan zonder het road-gedeelte) aan bod komt: een ontsnapte gevangene die een pak softer is dan aanvankelijk gedacht en een aanwezige ouder wordt voor een kind omdat de aanwezige vader er niet meer is. In deze Labor day komt daar nog bij dat je er de bevallige, weliswaar depressieve, gratis bijkrijgt. Kate Winslet doet het wederom erg goed. Steengoede actrice wiens oeuvre ik meer en meer apprecieer. Ook Josh Brolin is ok. J.K. Simmons en Tobey Maguire staan ook de playlist, maar vertolken slechts een marginale rol in de film. Vreemd en jammer tegelijk. Labor Day is net als de andere films van Reitman een geslaagde film, maar een meesterwerk is het niet. Degelijk zonder meer.

De flashback van beide hoofdpersonages halen je soms uit het verhaal, maar bieden wel de nodige diepgang en verklaren waarom ze in de huidige situatie zitten. De basisidee van de film zit goed. De ongeloofwaardigheid zit hem in het feit dat de film slechts 3 dagen duurt. Gevoelsmatig had ik zoiets van enkele weken. Op deze korte periode is het onmogelijk dergelijke sterke band te kunnen opbouwen met je gijzelnemer/gijzelaars. Ik stoorde er me net niet aan mede doordat ik me echt betrokken voelde met het verhaal. De onderhuidse spanning is steeds aanwezig en ergens vrees je dat Frank zijn geduld eens zal verliezen en echt geweld zal gebruiken. Ook bij de dreigende situaties van de buurman, de politieman of de moeder van die gehandicapte jongen had je de idee dat het masker van Frank zou kunnen afvallen. Het plot nam (gelukkig) een andere wending en is een puur drama met een vleugje romantiek. Gelukkig niet melig al is de vrijlating na zovele jaren op het einde van de film wel wat sentimenteel.

avatar van des1

des1

Als je zo vaak een voiceover nodig hebt, en zo clichématig met achtergrondmuziek omgaat (brommende synthesizers bij drama, akoestisch gitaar bij samen een taart bakken)... dan ben je matig bezig als regisseur. Wat raar is voor de man die Up In The Air en Juno op z'n naam heeft staan. Winslet moet uitkijken dat ze niet getypecast wordt als getroubleerde dame. Het zal voor het opbouwen van de spanning zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat Winslet tegen Reitman heeft gezegd: wel heel erg onwaarschijnlijk om zo de nerveuze Truus uit te hangen... Zoee, Tobey Maguire mag het tegenwoordig met leftovers doen. Erg melodramatisch allemaal.

avatar van Kooiker

Kooiker

Heerlijke rustige film met fantastische acteurs. Kate Winslet blijft een geweldige actrice, maar ook de 15 jarige Gattlin Griffith is uitstekend. Met weinig tekst weet hij goed de verwarrende situatie waarin hij zit , te verbeelden. Het verhaal is niet bijzonder en de film moet het van het acteren hebben.

Het slot is wel mierzoet zoals Amerikanen dat graag zien.

avatar van martijn011

martijn011

Geweldige film!

De film kent, ondanks een sterrencast, weinig bekendheid omdat het niet in de bioscoop te zien is geweest. Onlangs op TV opgenomen en gisteravond bekeken.

Zoals gezegd kent de film een echte sterrencast. Gelukkig maakt die het ook helemaal waar zodat we naar een sterk staaltje acteerwerk zitten te kijken. De film kent een bijzonder traag tempo maar dankzij Winslet en Brolin blijft het zowel spannend als interessant. Ook een groot compliment aan Gattlin Griffith, de zoon van Winslet in de film.

Ik heb me hier uitstekend mee vermaakt, Reitman maakt sowieso boeiende en goede films, maar dit is er zeker weer een waar hij trots op kan zijn.

Aanrader! 4*

avatar van notsub

notsub

Het is echt zonde dat er direct in het begin al enorm sukkelige scenes in zitten. Na 30 minuten speeltijd had ik het met de geloofwaardigheid van Labor Day al helemaal gehad. Het acteerwerk van met name Kate Winslet brengt nog enig avontuur in deze film. Helaas houden de tenenkrommende ontwikkelingen tot het einde aan en heb ik uiteindelijk niet veel aan Labor Day beleefd.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Een film met Kate Winslet kan ik moeilijk laten liggen. Deze stelt geenszins teleur.

Mooi acteerwerk ook van de jongen die Henri speelt. 3,5 ☆

avatar van patjenmgn

patjenmgn

Een knappe superman loopt het leven van t ontregelde gezinnetje binnen. En repareert het hele huis en de auto. Leert zoon honkballen, maakt een geile perziktaart en hoppa vrouw valt als een blok voor deze crimineel. Na een lang weekendje freubelen is dat blijkbaar al genoeg om al het spaargeld van haar rekening te trekken en haar hele leven achter te laten. Ondertussen bemoeit echt iedereen zich met het gezin: de supermarkt "bliep bliep meneer" vraagt zich bij elk product af of ze dit echt nodig hebben. De bank medewerkster vraagt het gezin het hemd van het lijf. En last but not least, brengt de politie agent de zoon zelfs thuis en sjouwt nog even wat spullen naar de vluchtwagen. Tenenkrommend slecht verhaal en bizar hoge score!