Little Children (2006)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Todd Field
met Kate Winslet, Patrick Wilson en Jennifer Connelly

Een idyllische Amerikaanse buitenwijk, waar goed verdienende burgers ogenschijnlijk gemoedelijk naast elkaar leven. Onlangs is er een veroordeelde pedofiel in de buurt teruggekeerd. Een voormalig politieagent houdt hem in de gaten en hangt flyers op om de mensen te waarschuwen. Een aantal huisvrouwen bezoekt dagelijks met hun kinderen de speelplaats of brengt anders een bezoekje aan het drukke zwembad. Hun mannen leven in hun eigen wereld. Dan gaat één van de vrouwen met één van de mannen een spontane ontmoeting aan...

avatar van Brabants
Sterke film die gebaseerd is op de gelijknamige roman van Tom Perrotta. Het verhaal laat de kijker kennismaken met verveelde en in essentie wanhopige mensen uit een elitaire wijk. Hierin leren we Sarah kennen die geïntroduceerd wordt als de antropologe en objectief mensen uit haar eigen omgeving observeert. Juist haar studie naar menselijke eigenschappen zoals begeerte, solitude, redeloosheid, jaloezie en o.a. afgunst zijn die begrippen die bij haar niet veel anders zijn. Haar buitenechtelijke affaire met -the prom king- is daar het bewijs van en het begin van deze film. Beiden zijn ouders en hebben te maken met partners die op hun eigen manier ook een eigen leven leiden in deze alom bekende sleur waarin zij leven. Daarnaast is er de Ronnie een veroordeelde pedofiel die de doorgaans dagelijkse sleur met zijn terugkomst behoorlijk weet te verstoren. Ronnie geeft een tweezijdig beeld als het levende kwaad en anderzijds het kleine kind wat nog onder de vleugels van zijn moeder leeft en wordt beschermd. Little Children is hiermee in de eerste plaats een verhaal over ouders en hun kinderen, maar schets hiermee ook de menselijke zwakheden zoals begeerte, ontgoocheling, liefde, bevlieging en veel meer van dat. Kortom een beeld uit het dagelijkse leven gegrepen in een krachtige film met een sterkt script en bijhorende sterkte karakterontwikkeling. Net als American Beauty zijn dit tamelijk eenvoudige verhaallijnen, die hun kracht kennen in de sterke uitbeelding ervan.

mooie film..

avatar van mikey
Film over de suburbs waar het leven truttig is en de geveltjes perfect verzorgd zijn. De finale is irritant vergezocht. De personages zijn niet sympathiek en extreem. Typisch gedoe voor non conformisten dus.

Wel mooie koele kleuren en toch een zomerse sfeer. Dat was in orde. Fijne settings ook! De looks waren beter dan het gebeuren zelf. Geldt in het bijzonder voor de dames. Omg Connelly. Och och och.

avatar van blurp194
Meh, wat een drakerig verhaal. En dan daarbij nog het trage tempo en de irritante voiceover. Het concept wordt ook nogal zwak uitgewerkt, en ontspoort naar het einde dan ook nog eens. Leuk creatieve beelden, maar niet op een moment of manier dat dat wat toevoegt - tenminste, ik kon het er niet in zien. Net als de muziek, bleeh lelijk en veel te overdreven. Hoe vertilt een regisseur zich.

Winslet en Wilson zijn op zich wel goed bezig, en Ronnie - Haley is angstaanjagend. Dat redt het zaakje nog van de ondergang.

avatar van IH88
“It's not the cheating. It's the hunger. The hunger for an alternative and the refusal to accept a life of unhappiness.”

Lekkere sfeervolle film. De gehele film is er een onderhuidse spanning en het leven van verschillende personages in een buitenwijk van een grote Amerikaanse stad wordt goed weergegeven. Achter elke voordeur speelt zich wel wat af en de opgekropte emoties en verlangens zijn bijna tastbaar.

Kate Winslet is geweldig als vrouw in een lusteloos huwelijk die gevoelens krijgt voor de getrouwde Brad. Winslet en Wilson hebben een goede chemie en Wilson weet de ontevredenheid van Brad met zijn leven goed te spelen. Brad is getrouwd met Kathy (de nog steeds prachtige Jennifer Connelly) en ook dit huwelijk heeft zijn problemen. Haley is ook waanzinnig goed als Ronnie, een man die veroordeeld is voor ontucht met een kind en in de buurt woont. De scene in het buitenzwembad zal ik niet snel vergeten. De verhaallijn rond Larry (de geweldige Emmerich) is niet al te interessant en hangt er een beetje bij. Op het laatst komen al deze verhaallijnen samen en het einde vond ik op een onbevredigende manier toch bevredigend.

avatar van firepotatoe
pfff wat saai. Zit te weinig vaart in deze film.
Ik heb me kapot verveeld maar toch uitgekeken. Beter niet kunnen doen.

avatar van Badalamenti
Spetie schreef:

Ik heb zelden zo’n slecht einde gezien, als bij deze film. Een film met twee verhaallijnen, die gewoon lachwekkend eindigen, terwijl de regisseur het toch allemaal serieus bedoelt. Ja daar reken ik de film zwaar op af.

Ik had dit beter op voorhand gelezen
Gaat op het einde inderdaad flink uit de bocht......

avatar van Spetie
Absoluut.

avatar van Pazmaster
Fantastisch drama met een redelijk simpel maar toch pakkend verhaal en een cool einde. Er wordt ook nog eens uitstekend gespeeld en de algehele sfeer is ook prima. Het worstelen met "verboden" gevoelens maakt de film heel menselijk en boeiend om naar te kijken. Ik vond 'm goed!

avatar van Night's Watch
Romantiek is verre van mijn favoriete genre maar alles verdiend zo nu en dan een kans. Little Children pakt die kans met beide handen aan, zeer interessante film op meerdere fronten.

Ten eerste de cast die twee Oscar nominaties op haar naam heeft staan is mij tot nu toe bijna volledig buiten beeld is gebleven. Van zowel Kate Winslet als Patrick Wilson had ik niks noemenswaardigs gezien, Jackie Earle Haley kende ik alleen van zijn rol in Shutter Island. Vooral Winslet heeft indruk op mij gemaakt, maar eens wat haast zetten achter de films met haar die al een tijd op de kijklijst staan. Met de hoogste urgentie voor Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Maar ook de rest van de cast speelt bijzonder sterk.

De cast wist de personages zo neer te zetten dat de diepgang in het verhaal volledig realistisch oogde. Ik heb genoten van de diepgang die Todd Field de personages mee heeft gegeven, de verbondenheid sleept je door de niet malse speeltijd heen. Dit alles plaats Field in een zonnige setting afspelend in een interessant fenomeen, de buitenwijk. Het zal nooit mijn favoriete genre worden maar Little Children is een hele fijne film.

avatar van sinterklaas
Erg knappe film.

De titel zegt het eigenlijk al. We volgen hier een groep vaders, moeders of buurtgenoten van een burgerlijk Amerikaans wijkje die voornamelijk achter feiten aan lopen, roddelen, poseren, op zoek zijn, opscheppen... en dat allemaal terwijl de kinderen van de desbetreffenden afvragen waar hun ouders nou in hemelsnaam mee bezig zijn. We krijgen zo een soort van late coming of age voorgeschoteld bij de stukjes tussen Sarah en Brad... Terwijl ze ondertussen beide getrouwd zijn, al is Sarah haar man, die een fetish heeft voor travestietenporno, wel een beetje beu en Brad's huwelijk wil maar niet werken aangezien Brad steeds jong wil blijven. Een roekeloze wrokkige ex-agent met zijn obsessie voor rugby... en dan ook voornamelijk de vrijgelaten pedofiel Ronnie en zijn vastberaden moeder.

Ik had verwacht dat dit iets zou worden als Jagten of Broken. Min of meer gaat het, voornamelijk bij de scene's met Ronnie... Maar dat is het dus niet. Sterker nog, in plaats van rauw, heeft de regisseur ervoor gekozen om de film zo luchtig mogelijk te houden. De sfeer is grotendeels vrij sympathiek en soms haast sprankelend. Voornamelijk die scene's tussen Sarah en Brad leken erop alsof ik naar een liefdesfilms tussen twee tieners zat te kijken. Voornamelijk die skatescene met Brad was daar een voorbeeld van. De scene's met Ronnie waren veelal pijnlijk... Voornamelijk die date, de lange adem van zijn moeder en de uiteindelijke dood van zijn moeder... en in tegenstelling daarvan dat Ronnie het maar heeft geaccepteerd dat de hele buurt hem haat en schandpaalt... Over luchtig gesproken. Je krijgt hierbij soms het gevoel alsof de regisseur de kijker dwingt te nuanceren.

Ja, dit was een sterke mozaïkfilm. Eentje die niet zo heel hard aankomt, maar je wel weet te raken.

avatar van SmackItUp
Alleraardigst.

Al had het wel een stuk beter kunnen zijn, als de stukken met de pedofiel wat korter waren geweest. De stukken in het zwembad zijn fijn, maar de daarop volgende scène met de moeder en de date boeien dan weer totaal niet. Ik snap verder wel wat Field probeert te doen, vooral met het einde in het achterhoofd, maar die stukken zijn gewoon lastig om door te komen.

Gelukkig zijn de stukken tussen Wilson en Winslet een stuk beter.. Zoals hieronder al wordt aangegeven is het een soort verlate coming of age, waarbij het zonnige buitenwijksfeertje van de film volledig aansluit op deze verboden romance. Prima acteerwerk ook van beide hoofdpersonen.

Ruime 3*.

avatar van FlorisV
Om de zoveel tijd zet ik deze film weer eens op, soms om een aantal scenes, soms in zijn geheel. Waarschijnlijk heb ik er al eens eerder een recensie van geschreven hier of een commentaar. Zie dit maar als een aanvulling, misschien met overlap.

Het tempo van de film vind ik bijzonder fijn. Het is een film die genoegen haalt uit het inzoomen op details in het handelen van mensen en de psychologie erachter, meer dan in een duidelijk plot met een spanningsboog, protagonist, antagonist, etcetera. Maar conflict is er meer dan genoeg. Dat merk je al in de beginscenes waarin de kinderen duidelijk geen respect hebben voor hun te aardige ouders (herkenbaar...), maar ook bijvoorbeeld dat pijnlijke moment dat de narrenmuts afgaat van het ventje zodra moeder (de meer gerespecteerde dus) thuiskomt.

Wilson kan evengoed zijn lol op door met 2 MILFs van heb ik je daar te mogen liggen ketsen, Winslet en Connelly. Toch is zijn karakter ongelukkig en zoekende. Geen zin om echt advocaat te worden (die rechtenstudie kan ik persoonlijk ook niet aanbevelen, typische keuze als je niet goed weet wat je wilt) en het liefste was hij sportman geworden, maar hij heeft nooit knopen doorgehakt.

De voice-over (die opvallend veel lijkt op Microsoft Sam) vind ik niet vervelend of zwak. Je kunt nu eenmaal niet alles "show and tell"-en. Voor deze film werkt het prima vind ik en het is goed gedoseerd, net als de subtiele soundtrack.

Twee dingen stoorden me wel aan de voice-over. Eentje was de duiding van Wilson's oprechte woorden richting Winslet: "Beauty is overrated, Sarah". Dat zou een domme opmerking zijn, maar waarom dan? Er zit m.i. genoeg wijsheid in, ook al was het misschien sluwer geweest gewoon te zeggen dat Sarah heel mooi is want dat wil ze horen natuurlijk. Hier wijkt de film ook af van de gebruikelijke afstandelijkheid door opeens te gaan oordelen.

Wat ook echt niet werkte is dat Winslet volgens de voice over zogenaamd onaantrekkelijk is. Ze heeft geen makeup maar is echt wel knap in deze film. Sterker nog, ik vind sans makeup eigenlijk mooier in haar geval. Dat ze minder knap zou moeten zijn dan Connelly...nee echt niet. Een stuk ronder gevormd bovendien dan de toch erg magere Connelly (die best wel eens een cheeseburger zou mogen eten ipv de dagelijkse halve cracker).

Het einde is wat overdreven in een verder vrij subtiele film die af en toe bijzonder pijnlijke taferelen vertoont zonder mensen daarbij zwaar te veroordelen als goed of slecht. Zelfs bij die oerconservatieve moeder kreeg ik dat gevoel bij herhaaldelijk kijken. Niemand heeft de wijsheid in pacht en iedereen probeert op de eigen manier er wat van te maken en iedereen faalt daar voor een deel in. Geen opgeheven vingertje maar toch meedogenloos scherp, zonder Capra-achtige feelgood sentimenten.

Vergelijkingen met het meer satirische American Beauty zijn onvermijdelijk maar het wat ernstigere Little Children heeft zijn eigen plek verdiend tussen de klassiekers.