Little Children (2006)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Todd Field
met Kate Winslet, Patrick Wilson en Jennifer Connelly

Een idyllische Amerikaanse buitenwijk, waar goed verdienende burgers ogenschijnlijk gemoedelijk naast elkaar leven. Onlangs is er een veroordeelde pedofiel in de buurt teruggekeerd. Een voormalig politieagent houdt hem in de gaten en hangt flyers op om de mensen te waarschuwen. Een aantal huisvrouwen bezoekt dagelijks met hun kinderen de speelplaats of brengt anders een bezoekje aan het drukke zwembad. Hun mannen leven in hun eigen wereld. Dan gaat één van de vrouwen met één van de mannen een spontane ontmoeting aan...

avatar van Fortune
Sterke film.

Er zijn veel films die over dit soort burgerlijke buitenwijken gaan waar veel rariteiten in voor komen. Een grote façade naar de buitenwereld toe maar achter de muren in die mooie veilige huizen gebeuren er onreine immorele dingen. Als ik het niet beter weet dan huist het pure kwaad in die mooie wijken met prachtig onderhouden tuinen. Never nooit niet ga ik daar wonen.

De film zelf is sterk geschoten waar er een aantal prachtige scenes inzitten zoals bij het zwembad wat echt een sterke vondst is overigens. Leuke sierlijke camerabewegingen.
De acteurs doen het allemaal prima met Winslet als uitschieter, mag haar eerlijk gezegd niet zo heel graag maar hierin doet ze het goed.

De film zelf heeft rake observaties met hier en daar overdreven parodiërende elementen. Lekker uitvergroot zodat het grappig, eerlijk en tegelijkertijd verontrustend is.

Het einde is niet perfect maar kan er wel mee leven.
Liever had ik nog gehad dat ze afsluiten met dat Winslet en Wilson elkaar nog op straat tegenkomen met hun kind en net doen alsof er niks gebeurt is.

avatar van goongumpa
Meneer Bungel schreef:
? Mij niet. Heb je dus They Live tussendoor zitten kijken, of hoe werkt dat?

De Leffe is me verder wel duidelijk.
Ik bedoelde dat ik behoefte had aan iets luchtigers na deze film, die me behoorlijk geraakt had.

Meneer Bungel
Dat verheldert veel, thanks.

avatar van goongumpa
Ik zie dat ik 'door te spelen' getypt had ipv 'door te spelen'. Was inderdaad redelijk onduidelijk, goed dat je me erop wijst .

laundromat
Mooi...6 januari op 2

avatar van K. V.
'k vond hem ook goed. Het is een beetje een kruising van Desperate Housewives en American Beauty. Ondanks dat de film toch meer dan twee uren duurde, verveelde de film niet en zoals al reeds is vermeld was de cast goed.
Wie van het genre houdt kan 'k deze zeker aanraden.

avatar van Guzziking
Film met verrassende wendingen en cynische ondertoon.

Aardig drama met een boeiend en leuk verhaal over keuzes. Het verhaal zit mooi in elkaar (zeker het eerste uur vond ik goed en daar zaten ook wat grappige momenten in) en de cast speelt overtuigend en dan natuurlijk vooral Kate Winslet en in mindere maten Patrick Wilson. Ook de rol van pedofiel Ronnie (goed gespeeld door Jackie Earle Haley die er ook uitzag als een mafketel) was best goed en dat geldt eigenlijk ook voor de rest van de cast. De scene in het zwembad was best uiterst vernederend. Ook de scene met het etentje gevolgd door de scene in de auto was geweldig. Het einde vond ik best goed gevonden en was ook wel tragisch. De vertellende stem tussen de scenes door was ook best goed gedaan

avatar van Roelmarcus
Verrassend goede film met zoals (bijna) altijd een uitblinkende Kate Winslet. Een geweldige rol van Jackie Earle Haley als de zichzelfhatende/verknipte 'buurtgek' de enige die een beetje uit de toon valt is tegenspeler van Kate, Patrick Wilson. Er lijkt gewoon geen diepgang in die man te zitten..

Het sfeertje wordt erg goed neergezet in het eerste half uur, een buitenwijk in Amerika waar op het eerste gezicht weinig aan de hand lijkt, maar zodra je verder kijkt, iedereen ook 'gewoon' zijn sores heeft.
De verschillende karakters en verhaallijnen worden goed uitgediept, maar nergens wordt overdreven lang bij stilgestaan, zo blijft de film steeds in beweging.

Wat mij het meeste heeft geraakt is dat in deze film de pedofiel echt een menselijk gezicht krijgt en wordt neergezet als een soort ziekte waar niemand op zit te wachten. Soms is de ziekte sterker dan de geest, en zo blijf je altijd in strijd met jezelf wat kan lijden tot een heftige uitbarsting zoals ook mooi op het einde wordt getoond. Dit wordt subliem neergezet door Jackie Earle Haley die deze rol maakt tot wat die is.

Echter ook het liefdes/ontsnappings verhaal wordt prachtig neergezet, maar dit is vooral te danken aan Kate Winslet die in dit soort rollen op haar best is. Dit heeft ze naar mijn mening geperfectioneerd in Revolutionary Road. Mede ook de reden dat ik deze film heb gekocht.

3,5 ster, omdat ik ze beter heb gezien, maar zeker een aanrader!

avatar van Sergio Leone
Aangenaam drama.

De meerderheid van de personages zijn goed uitgediept en hebben allen een interessante verhaallijn. Enkel Larry, de footballvriend van Brad, valt wat uit de toon. Hij wordt zonder intro het verhaal in getrokken, en is naar mijn mening overbodig.
Alle andere personages zijn wél interessant. Kathy, de vrouw van Brad, had wel wat meer aan bod mogen komen.
De film heeft gedurende zijn hele speelduur een goeie balans, mede door het gebruik van een vertellende stem tussen enkele scènes door.
Het einde is er misschien iets over, maar uiteindelijk kan ik mij wel vinden in het lot van elk personage.

Kate Winslet speelt een rol die op haar lijf geschreven is, en zet die dan ook uitstekend neer. Paul Newmanlookalike Patrick Wilson heeft het dan weer wat meer nodig van hun gezamenlijke scènes, want hun chemie mag er wel zijn.
Maar het is toch Jackie Earle Haley die het meest uitblinkt als zielige pedofiel.
Met het talent van Jennifer Connelly is daarentegen te weinig gedaan.

Little Children heeft een redelijke speelduur, maar weet constant te boeien. De emoties komen goed over, en dat is mede te danken aan de geslaagde regie van Todd Field.
Enkele scènes, ik denk aan de pedo in het zwembad zijn erg confronterend. Mooi gedaan.

Zeker de moeite.

avatar van QuentinTarantino
Mooi drama, goed uitgebalanceerd. Raakt het altijd gevoelige onderwerp van pedofilie, en ook nog overspel, en gaat hier 'classy' mee om. Beelden zijn op zich redelijk, maar de cinematografie kon mooier, meer in dienst van het verhaal. De personages zijn mooi een aardig uitgediept, hoewel sommige werden onderbelicht, zoals de twee echtgenoten van de hoofdpersonages. Het einde is zeer doeltreffend en goed. Een film die mooi de verborgen wereld laat zien in een schijnbaar perfect voorstadje. Het enige minpunt, wat sommige als pluspunt zien, is die verschrikkelijke voice-over. Te bombastische stem, en veel te verhalend. "Show, don't tell!!!"

avatar van %%%%%%
Weinig interessante personages in een stoffig,suffig verhaaltje wat eigenlijk geen punt weet te maken buiten het gezegde ''Het verleden kan je niet veranderen wel de toekomst ''

Wel wordt er mooie fotografie toegepast.

2 sterretjes.

Goede film: goed verhaal met een goede cast. Doet qua sfeer een beetje denken aan American Beauty. De film duurt redelijk lang, maar dat vond ik in deze film juist wel prettig zodat op deze wijze een goed sfeerbeeld kan worden neergezet.

avatar van PsykoPumpkin
Eén woord: prachtig.

gauke schreef:
Wat een pracht van een drama en wat houdt Todd Field ons een spiegel voor: onze hang naar "jong zijn en er jong uitzien" is zo groot dat we vergeten dat dit bij kinderen hoort.

Een indrukwekkend, literair meervoudig karakterdrama en rustig portret van verschillende mensen met hun wensen, verlangens en angsten, maar tevens een emotionele achtbaan tussen realiteit en droomwereld. De film overtuigt met prachtige beelden, onverwachte plotwendingen, felle eerlijkheid, zorgvuldige karakterschetsen en een overtuigende cast (vooral Kate Winslet excelleert). De lange, intelligente opbouwfase werkt noch storend, noch vervelend en de kijk op de jonge Amerikaanse (middenklasse) ouders is kritisch, doch vol begrip. De regisseur toont zich een meester in het verwerken van moeilijk dramatisch materiaal en zijn vakmanschap in het regisseren van acteurs.

AC1
Weer eens bekeken. Toch knap hoe de film het dunne koord tussen drama en komedie weet te bewandelen.

Misschien leuk om te weten: De volgende film van Todd Field is met Christian Bale in de hoofdrol en zal The Creed Of Violence heten. Hij komt wel pas uit in 2014. Nog even geduld dus.

avatar van SPT
SPT
Goed uitgewerkt drama, die de ongemakkelijke situatie waarin de verschillende personages zich bevinden uitstekend weet over te brengen. Helaas konden de relatie perikelen me af en toe weinig boeien (maar drama is ook niet echt mijn genre, dus het ligt misschien niet alleen aan de film).

Hoewel het weinig afbreuk deed aan de film, was ook ik niet echt een fan van de voice-over.

Roelmarcus schreef:

Ik ben dit niet helemaal met je eens. OK, de pedofiel wordt hier neergezet als iemand die zelf ook te lijden heeft. Maar, het personage van Ronnie is dat van een freak. Iemand die ziekelijk is in alles wat hij doet, en in alles wat hij doet faalt. In die zin is zijn personage eerder ontmenselijkt: het is een karikatuur.

AC1 schreef:

Dat komedie element heb ik er niet echt in kunnen herkennen.

SPT schreef:

Dat komedie element heb ik er niet echt in kunnen herkennen.

Oei, wat jammer voor je.

avatar van Re73
AC1 schreef:

Oei, wat jammer voor je.

Sorry maar wat valt er te lachen dan? Ik zie hier ook geen komedie in.
Zelfs hadden ze van mij het pedofiele verhaaltje weg mogen laten, ik snap niet goed wat dit nu met de lovestory te maken had. Nee niet mijn ding over het geheel genomen. Wel knap geacteerd.

Prima drama met een heel aardig verhaal en een voortreffelijke cast, waarvan ik vooral Kate Winslet en Jackie Earle Haley wil noemen. Ik kreeg van lieverlee het gevoel dat regisseur Field de kijker op heel aardige wijze een spiegel wilde voorhouden van de hedendaagse samenleving met al zijn tekortkomingen en persoonlijke malheur.

avatar van stipstap
De afgesproken eerste kus tussen Winslet en Wilson geeft al de vaart van de film aan en vormt tegelijkertijd een middelvinger tegen de seutige dames die zich ook in het park bevinden.
Dames die zich beter wanen dan Winslet en haar dit ook laten merken. Toch verlangt Winslet naar contact met deze dames, want ze is eenzaam. En dan sta je pas stil bij hoe wanhopig eenzaamheid iemand kan maken. Want in feite zijn ze geen van allen Winslets vriendschap waard.
Wilson brengt kleur in het leven van Winslet en hun passie krijgt vorm en groeit.
Maar jammer genoeg zijn ze beiden niet klaar voor een drastische omschakeling zoals de titel van de film aangeeft zijn het eigenlijk kleine kinderen die opeens beseffen dat ze er een puinhoop aan het maken van zijn. De film gaat boeiende thema's aan zoals eenzaamheid, minderwaardigheid, verlangen, op zoek naar geluk... Prikkelende film van Field!

Re73 schreef:

Sorry maar wat valt er te lachen dan? Ik zie hier ook geen komedie in.

Vreemd. Films zoals Little Children en American Beauty zijn satires of donkere komedies. Ik kan er ook niet aan doen dat je dat niet doorhebt. De film blijft qua toon precies in het midden.

avatar van rep_robert
Little Children is nogal een vreemde film, wat je gelijk al merkt door de merkwaardige voice-over. Dit geeft de film wel een inktzwart randje mee. Wilson en Winslet doen hun best in het moraliserende "suburb life", maar worden overklast door de imponerende Earle Haley, die een re-integrerende pedofiel speelt, maar moeite heeft om zijn draai te vinden mede dankzij zijn beperking.
De film is sfeervol, maar mist qua verloop van de film wel net dat beetje extra. Het gedeelte van Earle Haley is gewoon vele malen scherper geschreven dan de uiteindelijke romance tussen Winslet en Wilson. Het einde stemde me dan ook niet tevreden, ik vond het erg flauwtjes.

avatar van mjk87
Goede film, die helaas wat onevenwichtig voelt.

Films over hypocrisie achter de voordeuren kennen we wel (American Beauty) maar het blijft een fijn thema. Zeker als je iemand hebt die dit op een nette manier kan brengen, zoals deze Field. Ditmaal dus een pedoseksueel die weer in de buurt komt wonen, maar eerlijk is eerlijk, aan het eind dacht ik: wat had dit nu met de rest te maken? Ja, de paar verhalen en personen zijn ergens wel verbonden, en de thema's ook, maar het zijn er net te weinig om als ensemblefilm (denk aan Magnolia) door te gaan, dus nu voelt het allemaal iets te beknopt aan. Eerder een paar losse verhalen die Field nog had liggen en maar samenvoegde. We krijgen van alles wat, maar een echte samenhang lijkt soms te missen, vooral doordat het hele gedoe met de pedo - op een enkele heel sterke scène (zwembad) na- eigenlijk geen verband houdt met de relatie tussen Winslet en Wilson. Ook de rukkende echtgenoot van Winslet lijkt niet helemaal in de film thuis te horen.

Er wordt verder wel prima geacteerd. Zeker Haley als pedo is sterk en weet een bepaalde sympathie alsnog op te wekken (alleen waarom is het zo een vies mannetje van uiterlijk?) maar ook Winslet (zoveelste keer naakt) en Wilson zetten prima rollen neer met heel wat verscheidene nuances in hun emoties.

Fijn ook om te zien dat er nog cameramannen zijn die weten hoe een breed beeld goed te gebruiken en te vullen, en dan is dat brede beeld bijzonder fijn om te zien. En in dat beeld dan vaak ook heel veel informatie verstopt door een juiste positie (die schoentjes van moeder als de pedo binnenkomt, het hoofd van Connelly vervaagd als Kate Winslet het een en ander vertelt over het samenzijn bij het zwembad). Verder heeft de film af en toe mooie plaatjes, typische shots van de voorsteden in Amerika en een passende verontrustende soundtrack. Maar ook een wasmachine trouwens die zulk een lawaai produceert werkt mee aan onderhuidse spanning. En meer van dat soort fijne momentjes zitten doorheen de hele film.

Sterke film dus die gewoon nog beter had gekund. En verwijst die titel niet gewoon naar de volwassen die zich soms als kleine kinderen gedragen? 4,0*.

avatar van patrickdu
Gisteren op TV gezien.
Inderdaad enig "desperate housewives" gehalte maar niet storend .
Voor mij een "unbearable lightness of being" film in de goeie betekenis van het woord.
De lijn tussen droom en werkelijkheid is dun maar toch moeilijk te overschrijden zoals de personages in dit verhaal ook moeten ondervinden.
Het theatrale einde kon voor mij wel in deze bijna-parabel van goed en kwaad waarin het vereenzaamde personage de enige haalbare consekwente beslissing neemt na de boodschap van zijn moeder die hij op geen andere wijze kan waarmaken...

Goede vertolkingen in deze prent, vooral Kate Winslet is uitstekend.
Maar omdat het verhaal me niet echt aansprak kon de film me ook niet echt boeien.

avatar van Passiebloempje
Ik zou zo graag willen beschrijven wat ik van deze film vind, maar daar bestaan volgens mij geen woorden voor.
Oké, een poging: ON - GE - LO - FE - LIJK GOED!!
Nee, komt niet eens in de buurt.

Vind dit veel te onecht en overdreven.
Kate Winslet acteert wel goed.

Ik heb de film nog niet gezien, maar ik weet wel dat de componist van de muziek, al heel veel (goede) films van muziek heeft voorzien. Zijn naam Thomas Newman.
Muziekliefhebbers: doe er je voordeel mee en ga eens luisteren op bv Spotify. De film ga ik zeker bekijken............

avatar van terschelling
Vindt de film door een aantal mensen wel hele hoge credits gegeven, maar ja ieders mening telt!
De film verloopt wat slepend en had even een moment van dreigend afhaken, maar volharden in een bepaald tempo kan ook een betere impressie van het geheel geven.
De film had afwisselend indrukmakende maar ook soms wat amateuristisch acteerwerk.
Winslet was gedegen, maar niet op haar best.
Het einde van de film wat te makkelijk van afgemaakt en dat weer in een vlot tempo alsof we nog even naar 'eind goed al goed' moesten en dat heeft de film echt niet nodig.
Sommige mensen nemen genoegen met hun saaie leventje en anderen doen er wat aan, ook al doet dat pijn!