The Diary of a Teenage Girl (2015)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Marielle Heller
met Bel Powley, Alexander Skarsgård en Kristen Wiig

Minnie Goetze (Bel Powley), een 15-jarig meisje, is een ambitieuze striptekenaar die opgroeit in de jaren 70 in San Francisco. Minnie is een doorsnee tienermeisje dat ontzettend nieuwsgierig is naar de wereld om haar heen, maar ze slaapt daarnaast met de vriend van haar moeder.

avatar van cantforgetyou
Deze film is best te pruimen, maar ik werd er niet echt koud of warm van. Het kijkt best aardig weg. Ik vind de actrice uit Bride Maids wel erg goed spelen. Alexander is een leuke man om te zien. Het meisje was wat irritant. Ik had er niet zoveel mee.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een boeiende coming-of-age dat nog meer dan andere gelijkaardige films vanuit de jonge tiener spreekt. Terug naar de vrije jaren '70, wat aantoont dat dit thema van alle tijden is. De film is vrij creatief en ook al heb ik de graphic novel niet gelezen, kan ik me met de animatiebeelden er al iets van voorstellen. Het maakt de film dat ietsje meer. Het is algemeen mooi trouwens. Je waant je de hele tijd in de jaren '70. De film is wel niet iets te lang. Met hier en daar een betere montage had er wat meer dynamiek in gezeten. Tegelijk worden met enkele verhaallijnen (Tabatha, de vader, de zus) net iets te weinig gedaan en blijft het oppervlakkig.

avatar van ratfish
Vanavond op Canvas. Let vooral op acteerwerk. Powell is een positieve verrassing, maar Kirsten Wigg even hilarisch.

Aardige film met enkele scherpe observaties, maar ook een film die wat weinig om het lijf heeft (ook letterlijk), over een onzeker pubermeisje in de jaren ’70 dat ernaar verlangd dat iemand van haar houdt en zich overgeeft aan seks en drugs. De film laat een ‘gelukkige’ tijd, die ver achter ons ligt, zien toen (in progressieve kringen) niemand problemen had met seks en drugs maar gelukkig wordt ons de huidige conservatieve moraal (seks en drugs leiden alleen maar tot prostitutie, verslaving en zelfvernietiging en op z’n minst verlies van werk, inkomsten en stabiele relaties) grotendeels bespaard; het meisje beseft dat ze ook zonder vrije seks en drugs kan wanneer ze haar onzekerheid verliest.

Geen gewoon coming-of-age-filmpje, waarin seks wel een bijzondere rol opeist maar ook de drang naar genegenheid en het zoeken naar een houvast in het leven van een tienermeisje.
Behoorlijk recht door zee waarmee het regiedebuut van Marielle Heller toch meerdere keren werd gewaardeerd.
Bel Powley zet op een verbluffende wijze haar rol neer.
Duurt iets te lang, maar erg heeft dat niet gestoord.

Best oké.

Apart dat een film anno 2015 teruggaat naar de 70s. Je zou denken dat ze 10 jaar te ver zijn teruggereisd. Maar gezien het onderwerp is de keuze al wat logischer, anderzijds is het dan wél weer vreemd om net nu een film over de wat vrijere liefde te maken. De geldende moraal in de US staat daar niet meteen voor open.

Gelukkig ook dat én het boek van een vrouw is, én de regie door een vrouw gedaan werd. Zo ben je ineens van die hele "creepy director" discussie verlost en kan het gewoon om de film gaan. Die dus best wel oké is, al ben ik dan niet zo'n liefhebber van het hele jaren '70 sfeertje.

Toch wordt het best aardig in beeld gebracht, vooral dankzij de animatie die her en der doorheen de film verwoven zit. Ook de personages en hun verwikkelingen zijn niet meteen alledaags, waardoor de film geregeld verrassend uit de hoek weet te komen.

Aardig acteerwerk ook, duurt niet te lang, maar écht bijzonder vond ik het nu ook weer niet. Daarvoor is het sfeertje misschien net iets te vrijblijvend? Beetje humor, beetje drama, beetje romantiek ... maar niet echt iets wat écht de overhand neemt.

avatar van hdehoon
Ik vond dit toch wel een bijzondere film, met name omdat hij zo compromisloos vanuit het perspectief van het minderjarig meisje is gezien. In een tijd dat kindermisbruik en pedofilie (terecht) onder de loep liggen, was dit een verfrissende reminder dat het leven natuurlijk wel wat genuanceerder in elkaar zit.

De animaties werkten heel goed, juist omdat dit de kern van Minnies identiteit vormde. Formidabel gespeeld, door een actrice die toen toch al vooraan in de twintig moet zijn geweest.

De film miste misschien wel wat diepgang, maar het was dan ook een comedie. Het liep niet uit op een tienerzwangerschap (wat opmerkelijk is aangezien er niet één keer wordt gerept over anti-conceptie) en je vraagt je af wat tieners hiervan opsteken. Het is m.i. toch een film die leuk is om te zien als je ouder bent en niet zozeer als je zelf midden in die fase van je leven zit.

avatar van nadrin
Mooie film. Mochten nog meer tekeningen tussen. Want die waren heel mooi en gaven de film extra feeling

avatar van AC1
AC1
Een tijdje geleden opgenomen van Canvas (de beste zender uit De Lage landen) en gisteren bekeken. Indrukwekkend en gewaagd (voor een Amerikaanse film) debuut. Een mooie balans tussen ernstig en en niet zo ernstig. Ik heb eigenlijk geen enkele negatieve opmerking. Alles zat goed. Met andere woorden, ik hoop dat ik de naam van deze regisseuse zal onthouden.

avatar van Baboesjka
Leuke film. Hij kijkt erg vlot weg en het verhaal vond ik interessanter dan het mij in eerste instantie leek. Er zitten wat mij betreft geen saaie, langdradige stukken in. Heel leuk gedaan met de tekeningen. Die vind ik echt prachtig, en ze geven de film iets extra's en artistieks. Goed acteerwerk en een treffende jaren 70 sfeer. Seks is niet mijn favoriete onderwerp, dus dat vond ik soms iets too much, maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik me vermaakt heb. 4*