Body Snatchers (1993)

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Abel Ferrara
met Terry Kinney, Meg Tilly en Gabrielle Anwar

Met zijn jonge gezin komt Steve Malone aan op de Amerikaanse legerbasis Fort Daly. Als milieuactivist moet hij de toxische opslagplaats onderzoeken. Hij gaat zo in zijn werk op dat hij niets merkt van de drukkende atmosfeer en de bizarre voorvallen op de basis. De soldaten klagen er over dat ze worden beroofd van hun identiteit. Andy is er getuige van hoe zijn moeder het eerst 'afbrokkeld' en daarna kerngezond uit de kleerkast stapt. Wanneer Steve in zijn slaap wordt uitgezogen door ijzingwekkende vleestentakels onder toezien van zijn echtgenote, wordt stilaan duidelijk dat de Body Snatchers weer in het land zijn.

avatar van frolunda
Minder dan de versies van respectievelijk Don Siegel (1956) en Philip Kaufman (1978) maar als genre film slaat de Body Snatchers (1993) helemaal geen slecht figuur.Het was de derde geslaagde film,na King of New York (1990) en Bad Lieutenant (1992) van regisseur Abel Ferrara op een rij,al had ik wel de indruk dat Ferrara bij deze horror remake behoorlijk aan de ketting werd gehouden door de studio.
Toch is het eindresultaat helemaal niet onverdienstelijk,de film,die zich voor het grootste gedeelte op een militaire basis afspeelt,heeft een creepy sfeer,kent een aangename verschijning met Gabrielle Anwar terwijl haar moeder Meg Tilly de andere kant prima belicht.Bovendien vinden we in de bijrollen nog Forest Whitaker en R. Lee Ermey terug,ook geen verkeerde namen natuurlijk.
Daarnaast blijft het oorspronkelijke verhaal van Jack Finney gewoon sterk en doet Abel Ferrara zijn werk na behoren.Dat levert enkele prima suspense scenes op en de sinistere ambiance en de goede soundtrack doen de rest.
Ruim voldoende.

avatar van knusse stoel
Na de Snatchers uit 1978 hebben we deze er achteraan gezien en het viel niet tegen. Men doet zijn best om een mooi product af te leveren en dat is dan ook redelijk gelukt. Wel is het een verhaal van 13 in een dozijn maar voor een beetje spanning zit je hier mee wel goed.
De film met de peulvruchten uit 1978 vond ik persoonlijk beter maar deze voldoet qua snelheid beter aan de eisen van onze tijd. De films schelen ook 15 jaar en dat is soms te merken.
Misschien iets voor een beginnende regisseur om de hele handel weer eens te remaken?
Waardering is een 7-.

avatar van Bubblez
knusse stoel schreef:

Dan moet je deze eens zien!

avatar van knusse stoel
Bubblez schreef:

Dan moet je deze eens zien!

Helaas, al gezien en idd de verhalen lijken op elkaar. Ik hou wel van dit type film.